رواية قانون صعايدة الفصل الاول 1 بقلم ندى محمد
رواية قانون صعايدة البارت الاول 1 بقلم ندى محمد
رواية قانون صعايدة الجزء الاول 1 بقلم ندى محمد
رواية قانون صعايدة الفصل الاول 1 بقلم ندى محمد |
رواية قانون صعايدة الحلقة الاولى 1 بقلم ندى محمد
أنا عايز اتجوز بس بدون علمها أو علم جدي.
وقفت مصدومة ورا الباب وهو بيقول الكلام ده لصحبه بس صحبه رد...
: يا داوود حرام عليك البت وبعدين انت عارف لو جدك عرف ودا المؤكد يعني هيعمل فينا اي.
داوود: زه: قت يا أدهم من قانون جدي ده مش لازم يعني علشان بنت عمي اتجوزها وفي بنت كده عجباني وهتجوزها.
أدهم: خلاص يا داوود أمر ربنا ونصيبك بقا وانسي البت دي.
داوود: بس أنا مش حابب أعيش مع حد مش بحبه لأ مش بطي*قها أصلاً دي زنا*نة أكتر من النحلة وكمان طفلة.
أدهم: حرام عليك دي حتي إسراء غلبانة والصعيد كلها تشهد بطيبتها وأخلاقها وبعدين طفلة منين.
داوود: بس بالله عليك احنا مش في الصعيد دلوقتي فبلاش تجيب سيرته.
أدهم: معرفش انت مش بتحب الصعيد ليه.
داوود: علشان قوانينه دي اللي لبستني في ست هانم.
أدهم: بص يا داوود كل اللي اقدر اقلك عليه حاول تحبها وراعيها انتوا ليكم سنتين متجوزين.
داوود: حاولت يا أدهم بس مش شايف فيها حاجة غير طفلة صغيرة زنا*نة.
مشيت من جنب الباب من بعد الكلام دا.. أنا مش طفلة أنا خلاص انهاردة كملت ١٨ سنة بس هما اللي جوزوني صغيرة أنا ملييش ذن*ب في ده هما اللي عليهم كل الحق هما اللي دم*روا طفولتي وأحلامي.
مشي صاحبه وأنا دخلتله علشان أصارحه كفاية كده.
دخلت وطبعاً زي كل مرة وكلامه الس*م...
داوود: عايزة اي يا زف*ته مش قلت متدخليش هنا.
إسراء: بعد اذنك بطل تقولي يا زف*ته ليا اسم.
داوود: فضي عايزة اي.
إسراء: إنت ليه عايز تتجوز هو فيه حاجة نقصاك.
داوود: وبقي أم ضفاير اي عرفها أنا ناقصني اي وبعدين كنت ليه بتسمعي الكلام اللي بتكلمه مع صاحبي.
إسراء: أنا مش أم ضفاير وبعدين بطلت أعملهم والكلام سمعته بالغلط.
داوود: ههه من امبارح مش كده.
إسراء ببكاء: اوووف أنا مش عايزاك أنا عايزة عيلتي عايزة ارجع بيتي.
داوود: بتبكي ليه طيب.
إسراء:إنت بتهيني وأنا بطلت أحبك.
داوود:خلاص يا ستي ممكن تبطلي ز*ن وتطلعي.
إسراء:أنا مش عايزاك وهطلع من حياتك واتجوز زي ما تحب.
وخرجت من البيت وهي بتبكي وبتفتكر من أول ما جو القاهرة.
.. فلاش...
داوود:اقلك اي دي اوضتي اياكي ثم اياكي تقربي منها ووشك اللي ليا ست شهور بشوفه دايما يا ريت تريحيني منه وز*نك ده بطليه مش حابب اسمع صوتك.
إسراء:بس يا ابيه أنا بخاف أنام وحدي.
داوود:وأنا مالي إن شالله متناميش المهم مسمعش صوتك.
ودخل ينام وسابها لوحدها وهي بتبكي...
إسراء: يووه أنا بخاف من الضلمة ومش بحب أنام وحدي أنا عايزة أرجع بيت العيلة زهقت منه.
دخلت اوضة تاني شكلها كان هادي بس مرعبة خفت اوي كنت هطلع بس خفت منه فحاولت انام وأنا خايفة لحد ما نمت بعدها بفترة.
تاني يوم صحيت علي صوت في الصالون كان شكلها عمتي وبنتها... دخلت الحمام أخدت دش سريع ولبست لبس كويس وعملت شعري زي ما بيريحني وخرجت.
العمه: اي دا يا بت اخوي انت لسه بضفاير زي العيال الصغيرة.
داوود قرب مني وهمس في ودني...
داوود: مش ناوية تبطلي تخلي الناس يتمسخروا بيكي اظن بقيتي متجوزة.
بنت عمته:بس اي دا كنت فاكرة بنات العيلة حلوين يطلعوا كده.
داوود:ادخلي يا إسراء غيري.
دخلت غيرت وفردت شعري وظهر طوله وسواده علي ضهري كان شكله حلو وحطيت مكياج خفيف مع اني مش بحبه بس علشان اوريها بنات العيلة حلوين ولا لأ.
وبعد ربع ساعة من التغيير خرجت بمنظر تاني كنت جميلة ودا بان من نظراتهم.
داوود:اي الجمال دا يا سوسو.
بنت عمته: بس برضه لسه مش حلوة قوي.
انقضيت عليها أنا عارفة انها بتكرهني وكرهتني أكتر لما اتجوزت داوود.
داوود بغضب: إسراء كفاية.
إسراء دمعت لأنها مش بتحب حد يعصب عليها ودخلت اوضتها تاني.
عمته: شكله مش مرحب بينا يلا يا بنتي.
خرجوا وطبعا داوود جه وزعقلي.
... باك...
كنت ماشية وأنا متأكده اني هرجعله في الآخر بس وأنا ماشية حد حط حاجة علي وشي وغب*ت عن الوعي.........
تعليقات
إرسال تعليق