القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بسمة موجوعة الفصل السابع 7 بقلم زينب مجدي

 رواية بسمة موجوعة الفصل السابع 7 بقلم زينب مجدي

رواية بسمة موجوعة الجزء السابع 7 بقلم زينب مجدي

رواية بسمة موجوعة الفصل السابع 7 بقلم زينب مجدي

رواية بسمة موجوعة الفصل السابع 7 بقلم زينب مجدي

بسمة..... اقتربت من ودن اسلام وقالت عامل ايه دلوقتي يا حبيبي
اسلام..... أنا كويس والله يا أم ياسين .اطمني عليا خالص إنتي وأمي
أنا عايزك تطلعي تنامي في الشقه إللي فوق إنتي وأمي
علشان أصحابي مصرين إنهم يباتو معايا 
بسمه....خلينا في الاوضه إللي جمبك علشان لو احتجت حاجه
اسلام....بقولك في شباب هيباتو معايا تنامي في الاوضه إللي جمبي إزاي
تاخدي أمي وتطلعي ومتنزليش غير لما ارن عليكي تنزلي 
بسمه..... طيب لو احتجت حاجه
اسلام.... معايا ابوكي ومعايا أصحابي..اطلعي بقي
مش عايز ألمح طيفك تحت يا بسمه 
بسمه...  حاضر يا اسلام.بس لو عوزت أي حاجة أي حاجة
ترن على طول أنا مش هنام
اسلام..... لأ نامي وخدي راحتك أنا لو احتجت حاجه الرجاله معايا اهه اطلعي يلي
ذهبت بسمه إلي الشقه العلويه ودخلت أم اسلام إلي اسلام واطمئنت عليه وأصر عليها اسلام أن تذهب إلى الأعلى
وبعد الكثير من المجادلات رضخت لطلبه وذهبت للاعلي
توضأت وصلت وظلت تحمد الله أنه حفظ لها ولدها 
وكانت بجانبها بسمه تصلي وتتضرع إلي الله أن يتم شفاء أخاها على خير
وعندما فرغت من صلاتها قامت بالاتصال على اميره لتطمئن علي أولادها 
اميره...... السلام عليكم..ازيك يا بسمه وإسلام عامل ايه دلوقتي
بسمه.... إحنا كويسين والله الحمد لله في نعمه
الاولاد عاملين ايه تعبوكي
اميره.....لأ والله دول هاديين خالص ربنا يحفظهملك يارب 
بسمه.....هما نامو 
اميره....رؤي ورقيه نامو من بدري
وياسين وياسمين لسه نايمين من شويه 
همت اميره بإخبار بسمه بالحمل لكن محمود أشار لها ألا تخبرها بعدما أغلقت مع الهاتف
اميره.  .. إنت مخلتنيش أقول لبسمه ليه على الحمل
محمود.... نروح بكره الأول نكشف ونتأكد وبعدين نقول للدنيا كلها
اميره..  . يارب فرح قلبي يارب
................     .................     .........    ......
في شقة محمد 
.علا.... محمد  أنا عايزة بكره أروح عند بسمه
محمد....... طبعاً روحي ده واجب
وأثناء حديثهم سمعو صوت صراخ ولدهم
دخلو عليه بسرعه
علا بلهفه.....مالك يا معاذ
معاذ.....بطني هموووووت
محمد..... بسرعه لبسيه اوديه أي مستشفى
علا....... أنا جايه معاك
.محمد....هتروحي فين بالليل كده لبسي الواد وأنا هكلم محمود ونروح أنا وهو
رن محسن على محمود ونزلو سريعاً بالطفل
استيقظ جميع من في البيت على صوت صراخ الطفل 
خرج محسن من شقته.....ماله معاذ يا محمد
محمد بسرعه.... بطنه تعباه هوديه المستشفى 
محسن..... استني هاجي معاك
محمد.... محمود رايح معايا  خليك ولو احتجتك هرن عليك 
محسن..... ماشي يبقي طمني عليه
والد محسن..... ماله الواد يا محمد بيصرخ ليه كده
محمد....  بطنه تعباه هوديه المستشفى أنا ومحمود
والده...... استني هاجي معاك
محمد...... ملوش لزوم يا حاج معايا محمود
والدة...... لأ إنت شايف الولد بيصرخ إزاي دقيقه واحده واجيلك
اخذو الولد إلي أقرب مستشفى وكشف عليه الطبيب
محمد......ماله يا دكتور
الدكتور.بسرعه ....  ده عنده حالة تسمم 
.......................     ................        ...... ........
عند اسلام
كان أصدقاءه بجواره يحاولون أن يخففو عنه ألمه
احد أصدقائه......بس إنت اتخرشمت أوي يا اسلام 
اسلام.....اتريق يا خويا اتريق
احد اصدقائه..... بس إللي يشوف وشك يقول واخد علقه تمام 
اسلام......هديك واحده زيها بس لما اقوملك
صديق اخر.....بس بقي إنت وهو ده مش وقت هزار الواد تعبان ...بس تحت عينك أزرق يا اسلام كأن حد مديك بونيه فيها 
ضحكو جميعاً....هم يحاولون أن يضحكوه ويخففو عنه ولو قليلاً 
اسلام...... إللي يصاحب ناس زيكم يتوقع منهم إيه.....لازم يكون معندكمش دم 
صديقه...... اسكت اسكت دا إحنا دمنا زي العسل....اش عرفك إنت بخفة الدم 
صديق اخر......بس بقي يا جماعه بجد....مش عايز أي حاجة يا اسلام....اعدلك المخده اقومك تقعد
اسلام......هو لو مش هتقل عليك اسندني أدخل الحمام
هب أصدقائه كلهم واقفين وقالو..... لأ إحنا هنشيلك
اسلام...... لأ يا جماعه متتعبوش نفسكم هتشيلو إيه..
اصدقائه...... إحنا نشيلك فوق راسنا يا اسلام متخافش مش هتتعبنا
ادخلوه الحمام ووقف معه والدة أنا هدخل معاك
اسلام..... لأ يا حاج متقلقش أنا تمام
والده......لأ يا بني مينفعش ...اسندك حتي دا أنا أبوك يا اسلام ...هتتكسف مني
اسلام.....بص يا حاج أنا هدخل ولو معرفتش اتعامل هنادي عليك ...ماشي 
دخل اسلام.واصدقائه جميعاً واقفين أمام الباب منتظرينه 
وعندما نادي عليهم دخلو جميعاً وحملوه ووضعوه على السرير
اسلام..... شكرا يا جماعه تعبتكو معايا
صديقه.....تعبك راحه المهم إنت بس تقوم بالسلامه
نام بعض أصدقائه والبعض الآخر ظل مستيقظ حتي يستطيعوا أن يأخذوا بالهم من اسلام إن احتاج لأي شئ
أقترب طارق من اسلام...ووضع بعض النقود في يديه
خلي دول معاك يا اسلام
اسلام..... إيه ده يا طارق والله معايا الفلوس
طارق..... خليهم معاك بس هتحتاجهم
اسلام......يا إبني والله معايا
طارق.... . اسلام إنت زعلان مني علشان موضوع دعاء
أنا  قولتلك من ساعة ما جيت خطبتها إن أي حاجة تحصل بينك وبينها ملهاش علاقه بصداقتنا .. إحنا طول عمرنا واحنا صحاب 
اسلام.... والله أبدا مفيش أي حاجة من الكلام ده
طارق.....طيب علشان خاطري خليهم معاك 
رفع اسلام المخده حتي يضع النقود تحتها وجد الكثير من النقود.فأصدقائه عندما كان داخل الحمام وضع كل واحد منهم بعض النقود حتي يساعدوه بهم
.............    .....................           ........
في المستشفى
محمد بلهفه.....خير يا دكتور إبني عمل إيه
الدكتور...... الحمد لله عملناله غسيل معدة وهو دلوقتي كويس
هيبات في المستشفى لحد الصبح وبعدين يقدر يرجع البيت
سجد محمد علي الأرض شكراً لله أنه نجا إبنه
يتبع...
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية بسمة موجوعة)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات