القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حياة بنت الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية حياة بنت الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الجزء الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

ماجد:داليا تتجوزيني
داليا بصدمة:نعمممم!!!!!
ماجد:تتجوزيني
داليا بذهول وعدم فهم:انت انت بتقول ايه وازاي اصلا
ماجد:صدقيني احنا ليقين علي بعض وسننا مقارب لبعض وكمان بصراحه انا اتشدتلك من اول مرة شوفتك فيها يمكن مش حب بمعني الكلمة لكن حثيت اتجاهك بأعجاب وكمان انا عايز ام لابني تكون بتحبه بجد وهو بيحبها
داليا قامت وضحكت بسخرية ووجع:يعني بردو كل دا وفي الاخر عايزني مجرد ام او خدامة ليك ولابنك
ماجد قام بصدق:والله ابدا صدقيني طب ما انا الستات كانت قدامي ياما لكن من بعد موت مراتي خلاص اتقفلت بس حسيت اتجاهك بحاجة غريبة ومش قادر احدد
داليا بصاله بعدم فهم:انا اسفة لكن مقدرش اخد قرار زي دا كدة دا قرار عايز وقت كبير تفكير ومش هفكر فيه غير لما اشوف في عينك بجد انك بتحبني ساعتها ممكن افكر انا اتوجعت كتير اوي في حياتي عشان قررات كنت باخدها عشان ارضي اللي حواليا لكن مش مستعدة اتوجع كمان وهعمل اللي يرحيني وبس
ماجد بأبتسامة:تمام وانا موافق علي كل كلمة قولتيها وواثق ان ربنا هيعوضنا احنا الاتنين قريب وممكن بقي لغاية ما دا يحصل نبقي اصحاب
داليا:هنفضل زي ما احنا زمايل شغل تمام ي بشمهندس مصطفى
وسابته ونزلت وهي بداري ابتسامتها 
ماجد واقف بذهول وعلي وشه ابتسامة عريضة
ماجد بهمس وابتسامة: مصطفي!!!
فاق ماجد ونزل هو كمان الشغل
بعد يوم شغل طويل رجع ماجد ومالك بيتهم وداليا كمان اخدة بين صغير علي قدها بس جميل جدا وبيطل علي البحر
عند داليا
داليا واقفة في البلكونة وبتشرب قهوة وسرحانة في كلام ماجد ليها
بقلمي ميسون عبدالمجيد
قلبها:معقول يكون حبني بجد
عقلها:انتي مجنونة هو بنفسه قلك عايز ام لأبنه
قلبها:ما بردو قال حاسس بشعور غريب اتجاهك ممكن يكون حب
عقلها:وممكن يكون مش حب وبيقول كدة بس عشان تصدقيه وهو مش هيحبك
داليا فاقت بصراخ داخلها:كفاية بقي انا تعبت وبصت للسما ي رب انا تعبت وانت اكتر واحد عارف انا جوايا ايه اهديني واصلحني وقربني منك ودلني للطريق اللي في خير ليا ي رب
داليا اتوضت وصلت ركعتين قيام الليل وقرأت وردها ونامت
اما عند ماجد
ماجد قاعد فاتح اللاب توب وعامل انو بيشتغل لكن الحقيقة انو كان سرحان في داليا
فاق من شروده علي مالك اللي جه قعد جنبه
ماجد بأنتباه:هاا بتقول ايه ي حبيبي
مالك بمشاكسة طفولية:بقول سرحان في مين ي بشمهندس
ماجد بغيظ وبيعضه بهزار:انت هتحاسبني علي سرحاني ثم تعالي هنا احنا متحسابناش علي حركاتك اللي عملتها في الاوتيل
مالك بأستهبال:حركات حركات ايه
ماجد برفعة حاجب:والله ماشي استهبل واعمل مش فاكر
وضحكو وماجد حاضنه بحب
مالك اتكلم:بابا هو انت هتسبني لوحدي وتروح الشغل
ماجد بصله بعدم فهم:ايوا ي حبيبي منا ديما بوديك الحضانة الصبح والناني بترجعك وتقعد معاك لغاية ما ارجع من الشركة
مالك بطفولة: بس انا هخاف اقعد لوحدي
ماجد بأستغراب:وليه بقي ما احنا بنعمل كدة بقلنا اكتر من سنة
مالك :خايف من الراجل اللي كان بيتخانق معاك النهاردة لحسن يجي وانت مش هنا ويخطفني ويبعدني عنك  ويعذبني ي بابا
ماجد بصدمة من كلام ابنه وتبت في حضنه اكتر:لا طبعا ي حبيبي محدش في الدنيا دي كلها يقدر يبعدني عنك دا واحد مجنون ميقدرش يعملك حاجة
مالك بصله بطفولة وخوف ومالك نيمه في حضنه وسرح بحزن
_________________________________________________
تاني يوم
في الشركة
داليا قاعدة في المكتب وقصاد ماجد بس بيفرقهم حيطة وازاز يعني الاتنين يقدرو يشوفو بعض
داليا كانت بتجيب كوباية كابتشينو ومعاها فايل خبطت ودخلت
داليا: بشمهندس مصطفى الفايل دا ا...
وقطعت كلامها لما لقيت ماجد لسة مجاش بصت بأستغراب من تأخيره وحطت الفيل علي المكتب وقعدة تشتغل ومستنيه ماجد
الباب خبط
داليا:ادخل
دخل اسلام وبيبص لداليا من فوق لتحت ونظراته متبشرش بالخير ابدا
داليا بحدة:نعم حضرتك جاي ليه
اسلام بيقرب منها:الله وانتي مالك انتي دخلك ايه اصلا
داليا بغضب:انت ي اسمك ايه انت كلامك معاية بحدود وتعرف انت بتكلم مين سامع انا هنا مديرة اعمال بشمهندس مصطفى يعني انا هنا في عدم وجوده اكنه هو بالظبط سامع واتفضل اطلع برا ولما يجي ابقي تعالاله تاني يلا مع السلامة وخد الباب في ايدك 
اسلام برفعة حاجب واعجاب من شخصيتها القوية: بشمهندس مصطفى كمان دي احلوت اوي الا قوليلي ي عسلية انتي اسمك ايه وبيقرب من داليا اكتر
داليا بزعيق وخوف داخلها:ابعد ي حيوان
وهنا دخل ماجد بص لاسلام بغضب 
ماجد قرب منه وانقض عليه خصوصا لما شافه مقرب من داليا وبيبصلها نظرات مطمنش
ماجد بيديله بالبوكس 
ماجد بغضب:انا مش قلتلك متقربش من الشركة تاني
اسلام لانه ضعيف وجسمه خربان من الشرب مش قادر يطلع النفس
داليا بخوف: مصطفي كفاية
ماجد بردو بيضرب فيه وبيطلع في كل غضبه
لولا الامن جم بعدوهم
ماجد بيتنفس بغضب: الحيو*ان دا ازاي يدخل كدة انا مش منبه لو شفتوه معدي من قدام الشركة تخلصو عليه
احد افراد الامن:والله ي فندم مشفنهوش خالص
اسلام وهو مش قادر يطلع الكلمة:خاف مني ي ماجد حسابك تقل
ماجد بعنين حادة:ارمو الكل*ب دا برا
وفعلا اخدو اسلام وكل واحد راح علي شغله
داليا بتبص لماجد بخوف:ايدك بتنزف
ماجد بصلها واتنفس بضيق وقعد
داليا قربت منه وسحبت منديل ومدته ليه
ماجد اخده منها وبيمسح بغضب
داليا مستغربة حالته وشكله واول مرة تشوفه بالعصبية دي وباين عليه في حاجة
داليا بتقعد علي جنبه وفي بينهم مسافة
داليا بقلق:انت كويس
ماجد بيهز رأسه بنعم
داليا بقلق:طب ممكن تهدي شكلك متعصب جامد ودا مش كويس عشانك
ماجد بيحاول يهدي
داليا بتمد اديها:طب دي كوباية كابتشينو لسة جيباها  خد اشرب شوية تهديك
ماجد بياخدها منها وايده فلتت وقعت علي داليا
داليا بصدمة:اوووو
ماجد قام:انا اسف بجد مأخدش بالي وسحب كام منديل وبيمسح لداليا من علي فستانها
ماجد:انا بجد اسف
داليا بخجل وبتبعد: محصلش حاجه
بعد كام دقيقة
داليا:انا من رأي ترجع بيتك شكلك مش كويس النهاردة ارتاح في البيت احسن
ماجد بتعب:انا كمان رأي كدة
وقامو مشيو هما الاتنين
وهما مشين
داليا بقلق:حثا ان فيك حاجة قلقاك انت متأكد انك كويس
ماجد بحزن:قلقان وحزين وخايف علي مالك
داليا بخوف:ليه حصل ايه لكل دا
ماجد بحزن:الولد من اللي شافه من الحيو*أن اسلام خايف احسن يعمل في حاجة فعلا وان جيتي للحق انا كمان مش ممكن
داليا بقلق هي الاخري بداريه:لا مش للدرجة يعني أن شاء الله خير
عدي اليوم عادي
__________________________________________________
تاني يوم داخلة داليا مع ماجد الشركة 
ماجد:كنت جامد اوي انا امبارح كنت ولا اندر تيكر وانا عمال اضرب فيه
داليا بتضحك بسخرية:ايوا ايوا فعلا هو لولا بس مش قادر يمشي كان يعني كدة
ماجد:طب اجبري بخاطري وقولي انك كنت جامد فعلا
داليا ضحكت ودخلين الشركة وهما مبتسمين بس وقفو بصدمة لما شافو
:مش قلتلكم عشان تصدقو كلامي
ماجد واقف بصدمة:ايه دا

يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية حياة بنت)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات