رواية وقعت في حب ملتزمة الفصل الأول 1 بقلم أسماء إبراهيم
رواية وقعت في حب ملتزمة الجزء الأول 1 بقلم أسماء إبراهيم
رواية وقعت في حب ملتزمة الفصل الأول 1 بقلم أسماء إبراهيم |
رواية وقعت في حب ملتزمة الفصل الأول 1 بقلم أسماء إبراهيم
انا اتجوز منتقبه اتجوز واحد لبسه شوال علي وشها.. انا عايز بنت زي بنات الايام دي
الام.. دي يتيمه يا ابني و ملهاش غيرنا..
طب و انا مالي يا ماما اتجوزها ليه انا و بعدين دي مُعقده يا ماما
الام.. دا اخر كلام يا مُعاذ هتتجوزها يعني هتتجوزها
مُعاذ.. يعني مفيش بنات في الدُنيا غيرها يعني..
الام.. جاهز نفسك الساعه 5 عشان نروح نطلب ايدها..
مُعاذ.. و دي ليها اهل يعني مش بتقولي يتيمه يعني هتكون تربيه ملجأ
الام.. أخر*س يا مُعاذ الا بتتكلم عنها دي بنت اختي الله يرحمه..
مُعاذ.. اسف يا ماما خلاص هعمل الا انتِ عايزها..
************
في مكان تاني توجد فتاة تقراء في كتاب علي البحر ذات عيون زرقه ترتدي الملابس الواسعه مع نقابها الذي ذادها جملاً..
ابتسمت ابتسامه لطيفه لطفله صغيرة بتبيع ورد..
الطفله.. ورد يا ابله..
قوليلي يا حوريه.. و هاتي الورد ده كله انا هاخده و ممكن نكون صُحاب.. انتِ اسمك اي بقاا..
الطفله.. اسمي ورده..
حوريه.. الله يعني ورده و بتبيع ورد.. اسمك جميل شبهك..
ورده.. و انتِ كمان اسمك حلو.. هو انا ممكن اقعد معاكِ هناا..
حوريه بحب... اكيد اقعدي.. قوليلي بقا انتِ بتروحي المدرسه..
ورده ببتسامه... اه بروح الصبح و اخر النهار ببيع ورد عشان اساعد ماما في المصاريف...
حوريه.. تعرفي انك قويه اوووي.. وانتِ نفسك تطلعي اي
ورده.. اطلع دكتوره عشان اعالج الناس المريضه.. بابا كان نفسه اني اكون كده...
حوريه.. يبقا تذاكري كويس يا ورده عشان تبقي اشطر دكتوره و انا هساعدك في المصاريف اتفقنا يا ورده..
ابتسمت ورده وحضنتها.. انتِ طيبه اووي يا حوريه و انا بحبك اوووي..
حوريه.. احبتك الجنه يا قمر.. بس قبل كل ده انتِ لازم تحفظي القرآن و انا كل يوم اسمعلك اي رأيك..
ورده.. و انا موافقه انا همشي بقا عشان ماما...
كان هناك من ينظر لها و يبتسم علي برائتها و حبها للطفله.. قد اي هي جميله معقول يغير نظرته للمنتقبه..
***********
يا اهل البيت يا اهل الدار...
اهلا باللي مختفيه من الصبح كنتِ فين يا حوريه..
اكيد علي البحر هتروح فين يعني..
حوريه ببتسامه.. مالك يا نبع الحنان قلبتي عليا ليه..
الام او مرات عمها... نبع الحنان زعلانه منك اووي..
عمها.. بقا في حد يزعل من حوريتي القمر دي..
مرات عمها.. ايوه يا حبيبي دلعها انتَ بس..
حوريه.. قوليلي يا امي انتِ حلوه النهارده يعني و خسيتي كده وبقيتي قمرر..
مرات عمها.. يلا يا بكاشه هتاكلي بعقلي حلاوه..
حوريه.. انا اقدر يا ست الكل..
عمها.. الله انا كده اغير منها..
حوريه.. يا حبيبي انتَ الا في القلب..
حوريه حضنتهم هما الاتنين.. ربنا يخليكم ليا ياارب..
عمها و مراته.. و خليكي لينا يا حبيبتي...
مراته عمها.. يلا يا حبيبتي جهزي نفسك عشان في عريس متقدملك و هو مش غريب دا ابن خالتك..
عمها بحب و دموع في عيونه... اخيرا هشوفك عروسه.. بعد العمر دا كله يجي واحد يخدك من حُضني..
حوريه بدموع.. اي يا بابا الكلام ده انا هفضل معاك انا مليش غيرك انتَ و ماما.. انتوا اهلي و مقدرش ابعد عنكم..
مرات عمها.. اي بقاا الزعل ده دي حوريتي كبرت و هنفرح بيها خلاص.. يلا يا حبيبتي روحي البسي..
اوقات كتيير ربنا بيعوضنا عن اي زعل او اي وجع في قلوبنا و انا ربنا عوضني بأجمل اب و ام في الدُنيا.. عارفه انهم مش اهلي الا جابوني علي الدُنيا..بس ربنا بيعوض فعلاً هما معندهمش ولاد و انا معنديش اب و ام.. يمكن ربنا عمل كده عشان نكمل بعض...
*********
عده الوقت و جهه معاد اني اشوف العريس.. رغم اني مش موافقه بس عشان أراضي أهلي.. لبست فستاني و النقاب و جهزت...
مرات عمها... يلا يا حوريه العريس وصل هو مامته.. انا عارفه انك مشفتش خالتك من و انتي صغيرة بس هي هتكون حماتك إن شاءلله لو ربنا يسر الامور.. الشاب محترم و كويس ابوكِ سأل عنه..
حوريه.. حاضر يا ماما..
خرجت و انا متوتره سلمت عليهم و قاعد جنب خالتو.... جهه الوقت الا كلهم يخرجوا و يسبوني معاه..
مُعاذ.. اي يا مُعاذ كلامك راح فين منتا لبلب في الكلام مع اي بنت تانيه في اي..
حوريه.. احم بتقول حاجه..
مُعاذ.. اسمك حوريه مش كده..
حوريه.. اه..
قعدنا اتعرفنا علي بعض لحد ما قالي ..
مُعاذ.. انتي هتقلعي النقاب..
حوريه.. نعم؟؟
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية وقعت في حب ملتزمة)
تعليقات
إرسال تعليق