القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت ميكانيكية الفصل السابع 7 بقلم شمس العمراوي

 رواية احببت ميكانيكية الفصل السابع 7 بقلم شمس العمراوي

رواية احببت ميكانيكية الفصل السابع 7 بقلم شمس العمراوي

رواية احببت ميكانيكية الفصل السابع 7 بقلم شمس العمراوي

قمر بهدوء: 
رحيم: مبسش انتي لزم تلتزمي بيهم 
قمر: تمام ربنا يسهل وطبعا انتا عرف شروطي 
رحيم: انا محدش يتشرط عليا 
وقطع عليهم الحديث دخول ملك وهي تحاول ان تزرغط 
ملك: انا مبسوطه اوي اخويا القمر اتجوز لولولولولوي وهتجوز هتجوز 
دخل مالك وهوا يقول: وخلاص اتجوزت وهبطل ابص علي البنات وذهب الي قمر وقال: الف مبروك ياق*لبي 
رحيم: قلب مين يالا 
مالك: اسكت انت اخت الم*وزه مني الله يسمحك 
رحيم وهوا يمسكه من قفا: مين دي الي موزه ياله 
يوسف: الي انتا اتجوزتها ونظر الي قمر ومد يده وقال: معاكي يوسف صحب كتلت البرود دي وعازب بمزاجي 
ضحكت ملك وقالت: الحق يارحيم مرتك بتنشقط منك 
قمر ببتسامه خجل : اهلا وسهلا بيك بس 
نظر يوسف الي يده الممدوده وجد مالك وضع يده فيها وق*بله من خديه 
وقال: معلشي يابو الصحاب قمر مش بتسلم علي رجاله 
نظر رحيم الي قمر وفي دخله فرح لان قمر لاتسلم علي الرجال 
يوسف بمرح لانه وجد قمر خجوله منه: بقولك ايه ملقيش عندك ااخت او بنت عم تكون م*وزه زيك كدا ينوبك سواب فيا 
رحيم: يوسف 
نظر يوسف الي رحيم وجد بوك*س في عينوه وقال: عينك 
يوسف: ااه ياعني ياني حسب الله ونعم الوكيل 
رحيم: بتقول حاجه يايوسف 
يوسف: حبيبي انا قدر اقول حاجه انا بشكر فيك بس 
ملك: ناس مش بتجي غير بالعين الحمره 
رحيم: ياله عشان نمشي 
وذهب كلا من رحيم ومالك وملك ويوسف الي المنزل 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عند ماجد 
طلع متجوز 
زوجت ماجد سوزان 
: ازي يعني
ماجد: ازي معرفش 
سوزان: تمام انا لزم احرق قلبه ومبقاش سوزان اما خلته طلقها 
ماجد: تمام فين جيجي 
جنه وهي تدخل الي المنزل 
: هلاو دادي هاي مامي 
ماجد: كنتي فين 
جنه: كنت مع اصحابي 
سوزي: جهزي شنطتك هنروح نسكن في فيلة العيله 
جنه: فيلة العيله ليه يامامي 
سوزان: ليه دي هتعرفيها بعدين 
ماجد: هنروح يوم فرح رحيم 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ومرات لايام وجاء يوم الزفاف 
عند قمر 
تجلس قمر في غرفتها وهي تسبح وتستغفر ربها وتدعو الله ان يسر امره 
ونزلت الدموع من عينها عندم افتكران انها ستترك منزلها الذي عاشت فيه طفولتها ذكريتها مع امها وابيها 
ابيها كيف ستتركه 
من سيرعي ابها 
يالله وفتكرت امها 
عندما كانت صغيره بعض الزكريات دهمتها 
قامت وذهبت الي دولاب واحضرات صندوق واخرجت بعض الزكريات من امها 
فتحت البوم الصور 
وقالت وهي تبكي: امي الله يرحمك سيدة القمر هتتجوز لقبك الي كنتي بندني بيه وحشني صوتك وانتي بتقوليه. انهردا بنوتك هتتجوز من غير متكوني موجوده تنصحني:دخل عليها حسن واخذ قمر في احضانه وقال متزعليش يابنتي هي في مكان احسن من هناا 
يابنتي انا عوز اقولك علي حاجه.... وبداء حسن في نصح قمر كيف العيش في بيت زوجها وان تهتم بتفصيل حياته وقطع عليهم الحديث طرق باب المنزل فتح حسن الباب وجد يوسف 
حسن اتفضل يابني 
يوسف: معلشي ياعم حسن نادي لقمر خليها تجي عشان اوصلكم للقصر 
جاءت قمر وقالت: انا خلصت ياله يابابا 
اخذا يوسف قمر وحسن الي القصر واثناء الطريق وجد يوسف اتصال من ارحيم 
رحيم: يوسف خد قمر الي الفله 
يوسف: تمام غير يوسف طريق من القصر الي الفيله وهوا مستغرب افعال صديقه 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عند رحيم في الشركه 
كان رحيم ينهي اعماله في المكتب لحين موعد الزفاف 
ودخل عليه عمه 
ماجد: رحيم بشا فين مالك وملك مش في الڤيله 
رحيم: شئ ميخصقش 
ماجد: لا طبعا يخصني لاني انا سوزان وجنه وجوري وسيف هنجي نسكن معاك في الڤيلة العيله وظن ان ليا حق في البيت 
رحيم: خدها كلها ليك مش عيزها 
ماجد: قصدك ايه مش هتفق ضدي زي ابوك زمان عشان مخدهاش 
رحيم هوا ينظر الي ماجد ببرود: ابويا زمان كان عوز يحافظ علي بيت العيله بس انتا جيت ضيعتها 
ماجد: وانا عوز نرجع تاني 
رحيم هوا ينظر في وجه ماجد ببرود 
اعتدل رحيم في جلسته وقال: وماله نرجع 
رن رحيم علي يوسف وقال : يوسف خد قمر الڤيله 
واغلق الخط 
ونظر الي عمو وقال: نورت بيتك يامجد بشا بس قبل متدخل فيه انتا واسرتك لزم تلتزمو بقواعد البيت وياريت ولادك يكون موجدين في الڤيله في خلال ساعه عشان اقول لهم شروطي وتفضل حضرتك عشان الوقت من الساعه بيعدي 
ذهي ماجد من امام رحيم وهوا مغتاظ منه 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية احببت ميكانيكية)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات