رواية احببت ميكانيكية الفصل الخامس 5 بقلم شمس العمراوي
رواية احببت ميكانيكية الفصل الخامس 5 بقلم شمس العمراوي |
رواية احببت ميكانيكية الفصل الخامس 5 بقلم شمس العمراوي
حيم: ومين قلك اني مش متجوز
ماجد بستغراب: انتا اتجوزة امتا ومين دي
رحيم: دا شيء ميخصقش ومين دي
وقطع عليه حديثه رنت تلفون قمر التي لم يلاحظها احد
نظر كل من ماجد والشرطي الي قمر
قمر بربكه فتحت لاتصال وقالت بصوت رقيق: الو السلام عليكم
الشخص: ........
قمر: ايوا
الشخص:.........
قمر: تمام
نظرة قمر الي رحيم وقالت بصوت رقيق تلفون علي شانك واعطته التلفون
اخذ رحيم التلفون من قمر وانظر الي شاشه التلفون وجد اسم مالك
رحيم: الو
مالك: رحيم انتا كويس قلقتنا عليك ليه مجتش ختنا قولت لقمر متروحش انا كنت هجي انا وملك لوحدنا وهي مرضتش
رحيم: متقلقيش شويا وهكلمك وقفل الخط واعطي التلفون الي قمر ونظر الي الشرطي وجده ينظر الي قمر بطريقه لم تعجب رحيم
اخذ رحيم قمر في حض*نه وقال احب اعرفكم علي زوجتي
تفاجأت قمر عندما وجدة رحيم ي إخذه في احض*انه وتفاجأت اكثر عندما قال انها زوجته
قمر بصوت لم يسمعه غير رحيم: ابعد عني وامتا اتجوزنا عشان تقول كدا رحيم وهو ينزل الي مستوي وجهاها ومن ينظر اليهم يعتقد انهو يق*بل خدها وقال: عشان مالك وملك متتكلميش انا الي هتكلم
صمتت قمر ونظر رحيم اليها وجد وجهاها يشع احمرار من الخجل بدأت له مثل الفراوله القابله للاكل ثم نفض هذه الفكار ونظر الي الشرطي وجده متاضيق وهوا ينظر اليهم فنظر رحيم اليه واخذ قمر في احض*انه اكثر وقال: كدا بقا اظن ملكوش حق ان ماجد بشا يخد اخواتي ولا ايه
ماجد: وايه الدليل الي يذبت انها زوجتك عوز اشوف العقد
الشرطي وهوا ينظر الي قمر وقال: انتي مراته
قمر وهي حائره لا تعلم ماذا تفعل الان هي لا تحب الك*ذب انقذها رحيم من الموقف وقال: مرتي مش بتحب تكلم حد متعرفهوش
والنسبه يامجد بشا عقد ازواج مش هيخرج من المحكمه في خليل يومين ولا ليه
ماجد بستغراب: انتا متجوز بقالك يومين في السر وبنظره خبيثه اتجاه قمر قال: ولا عشان مش قد المقام ما اعلنتش انها زوجتك
رحيم: ماقمها اعلي منك
اما الفرح في نهية السبوع
اغتاظ ماجد من رحيم
نظر ماجد الي رحيم وهوا يضغط علي اسنانه
ترك رحيم قمر وذهب الي عمه وقال بصوت لايسمعه غير ماجد
رحيم: بعد كدا ابقا خططها صح اخواتي مش هتقضر توصلهم وانتا هتندم علي كل حاجه حصلت زمان مش رحيم الي يسيب حقه نورت ياماجد بشا
كل هذا والشرطي ينظر الي قمر لا يقضر علي احاشة نظره عنها
نظر رحيم الي الشرطي وجده ينظر الي قمر اغتاظ من الشرطي وجه نظره الي قمر وجدها تنظر في هاتفها
ذهب رحيم الي قمر ونظر الي الشرطي وقال نورت يا بشا نظر الشرطي الي رحيم وجد في عينه تحزير ان يبعد نظره عنها
ذهب كلامن ماجد والشرطي وتبقي قمر ورحيم
قمر بصوت عالي نسبين والدموع ترقرق في عينها : انتا ازي تحض*ني كدا وازي تقول اني مراتك
رحيم بهدواء: انتي اي الي جابك
قمر ودموع تنزل علي وجنتها واحمر انفها واعيونها: لو سمحت ممكن تجوني ليه عملت كدا
انا جيت عشان ملك ومالك مصرين انهم يجو هنا وانتا قولتي مخرجهمش الي اما انتي تجي وانتا غيبت وهما قلقو عليك ومالك رن عليك كتير وانتا تلفونك مغلق فقولتهم اني انا الي هجي اشوف انتا عامل ايه ثم مسحت دموعها بظهر يدها وخلاص
رحيم ياله عشان اروحك
قمر: انا عوزه افهم انتا عملت كدا ليه ذهب رحيم الي سياره وذهبت قمر ورائه ومسكت زراعه وقالت: حضرتك مش هتمشي غير لما تفهمني
نظر رحيم االي يدها التي متسك بي ذراعه
احست قمر بحرج وتركت ذراعه وقالت: لو سمحت فهمني
رحيم: اركبي
قمر وهي تنفخ: اف منك مش هتقولي
رحيم: لا
قمر وهي تنفخ خديها مثل الاطفال: ماشي وركبت السياره وهي لا تنظر الي رحيم
نظر رحيم الي قمر وابتسم وركب السياره وذهب الي منزلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل قمر
ملك: طمني
مالك: متقلقيش هوا بخير وجي دلوقتي
ملك: الحمد لله مش عارفه ليه كنت حاسه بخوف
مالك ولديه نفس الشعور ولاكن لم يقول مالك بمزاح:
ايه دا انتي طلعتي بتحسي زينا اهوا
ملك بتخميس: الله اكبر وانا بقول الحساس بتعي بيبوز ليه اتريك بتقر عليه
مالك: لا لالاء
ملك وهي ترق*ص: تبقا معديه لالالاء
مالك: ياشيخه روحي احفظيلك حاجه في المنهك تنفعك
ملك وهي تطع يدها علي خص*رها: لو مش عجبك طلقني
مالك: ياريت والله كن....
قطع عليه الحديث صوت جرس المنزل
ملك: شكله رحيم جه
فتحت ملك الباب وجداة رحيم وقمر
قفظت ملك في احض*ان رحيم وقالت: قلتني عليك اوي يارحيم
رحيم وهوا ياخذ ملك في احض*انه متقلقيش عليا انا بخير
ملك: مش عرفه ليه حسه انك مش بخير
رحيم وهوا يخرج ملك من احضانه: متقلقيش عليا انا تمام وكل حاجه هتبقا بخير
مالك عشان يطلع اختو من هذه الحاله
ايه يا اخت ملك من شويه كنتي بتغني وترق*صي ودلوقتي قلبها درام
ملك: اسكت انتا ياهدام الذات ومفرق الجمعات
احسن اتفضل يابني
رحيم: ممكن حضرتك اتكلم معاك علي انفراد شويه
حسن: ماشي اتفضل.......
تعليقات
إرسال تعليق