القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت ميكانيكية الفصل الثالث 3 بقلم شمس العمراوي

 رواية احببت ميكانيكية الفصل الثالث 3 بقلم شمس العمراوي

رواية احببت ميكانيكية الفصل الثالث 3 بقلم شمس العمراوي

رواية احببت ميكانيكية الفصل الثالث 3 بقلم شمس العمراوي

عند رحيل 
يجلس رحيل في مكتبه ودخلت عليه السكرتيره جميله:   بشمهندس رحيل  ماجد بشا عوز ياقبل حضرتك 
طرق رحيل الملف من يده وقال: بعد خمس دقيق دخليه. 
جميله: تمام يفندم 
رحيل في ذهنه:ماجد ظهرة تاني علي الساحه وهيبداء الحساب 
وبعد مرور بعض الوقت دخل ماجد
ماجد: رحيل عاش من شافك تصدق وحشتني  قال هذا الكلام وهوا ينظر الي رحيل بطريقه مليئه بالخبث 
رحيل  بخبث: انتا الوحشتني اكتر يا عمي نورة شركتي المتوضعه بس عندني فضول اعرف اي سبب الزياره دي 
ماجد: اخرج من المنقصه 
رحيل: انتا فيها 
ماجد: اخرج من المنقصه 
رحيل: وان مخرجتش 
ماجد: هتندام 
رحيل: اتشرفت بزيرتك  
ماجد وهوا يخرج من المكتب 
ماجد: ابقي سلميلي علي مالك وملك 
وذهب ماجد من الشركه 
رن رحيم علي سائق مالك وملك 
ايوا يعم مسعد مالك وملك وصولو البيت ولا لسه 
مسعد: لا يارحيم بشا انا رحت لهم المدرسه ملقتش ملك وقفه 
رحيم: ازي يعني ملقتش ملك وقفه اسبقني عند المدرسه و
وقفل رحيل التصال وخرج رحيل من المكتب بل من الشركه وهوا  خائف علي اخوته ان يحصل لهم شيء ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الورشه 
مالك: فين  قمر يا عم حسن 
حسن: رحت تجيب الاكل من البيت وجيه 
مالك: ماشي تحب اسعدك علما تجي 
حسن: شكرا يا ابني    روح اقعد جنب ملك شكلها ملت من القاعده 
مالك: وهوا يرفع اكمامه 
ويعطي لعم حسن المفتاح المطلوب: ههههه ايوا هي مش متعوده علي القعده عمله شبه فرقع لوز 
حسن: ههههههه ربنا يخلها لكم 
واثناء حديث دخلت قمر  وهي تحمل حقائب الطعام 
قمر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
ووضعت حقائب الطعام علي الطاوله وقبل ان تكمل تفاجئة بشخص يحتضي*نها من الخلف 
ملك وهي تحض*ن قمر من الخلف: اخيييير جتي كنت هم*وت من الملل 
قمر وهي تعتدل وقالت: انتي ملك مشاء الله انتي اجمل من الي قاله عنك مالك 
ملك: انتي اجمل انتي شبه القمر فعلا اول مره اشوف اسم متطابق مع الشكل 
قمر برقه: تسلميلي ياقلبي 
ملك:  انتي بقتي صحبتي خلاص اشطا ‌
قمر:هههه اشطا 
ملك: انا شمه ريحه حلو اوي وعصفير بطني بتصوصو 
قمر: روحي اغسلي ايدك وتعلي كولي معنا 
وبداءت قمر في تجهيز طاولة الطعام وشاركها مالك 
مالك: عامله ايه 
قمر: الحمدلله بخير 
انتا الي عامل ايه حساك مديق 
مالك: متخانق مع رحيم وزعلته مني 
قمر: من غير معرف السبب اخوك الكبير بيخاف عليك واسمع كلامه واول مترجع البيت لزم تعتزر منه ولزم تعرف اسبابه الاول وانتا كمان لزم تحترم اي كلمه هوا يقولها 
مالك: تمام ربنا يسهل 
وبداء الكل في الطعام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عند ماجد 
ازي ملقتهمش مش هما بيخرجو في الوقت ده من المدرسه 
شخص: ايوا يابشا بس روحنا ملقنهمش 
ماجد: تشفهم فين لو في البيت هتم من هناك رحيم مش مامن البيت ادخل البيت وهتهم اتصرف لزم يكونو عندي النهردا وقفل ماجد الاتصال وقال: ماشي يا رحيم زي ماضمرة ابوك زمان هضمرك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عند رحل وصل الي المدرسه وجدها مقفله 
وذهب الي المنزل وجد باب المنزل محطم
دخل رحيم الي المنزل وجد امنزل كانه دخل اليه عاصفه 
بداء القلق ينه*ش قلبه 
رحيم: مالك ياملك 
مالك ياملك بداء في القلق علي اخوته  
افتكر رحيم ان اخوته معهم تلفون 
رحيم:رن رحيم علي مالك   
رحيم:رض رض هوا بيغيب كدا ليه علي ما يرض 
...:السلام عليكم 
وجد رحيم صوة فتاه رقيق 
رحيم:وعليكم السلام
دا تلفون اخويا وصل لك...
وثناء الكلام سمع صوت ملك وهي تتكلم وتجادل مالك علي طبق المكرونه البشامل 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
أثناء تناول الطعام رن تلفون مالك 
ملك: تلفونك بيرن يا مالك 
مالك: شوفي مين 
ملك: متقوم انتا انا جعنه وبكل 
مالك: وانا مش قيم 
قمر: هههه خلاص كملو اكلكم وانا هشوف مين 
ملك: ابقي رضي انتي 
قمر: السلام عليكم 
رحيم: وعليكم السلام دا تلفون اخويا وصل لك...
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية احببت ميكانيكية)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات