القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قسمة ونصيب الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

 رواية قسمة ونصيب الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية قسمة ونصيب الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية قسمة ونصيب الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

_مصطفي... بس انا مش هطلقها لاني عاوزها هي مراتي اناو....
_ خالد... لو قولت كده تاني ط'لقه هتطلع والله وأعلم هتكون فين
_مصطفي.... بص لـِ  حور.. انتِ عايزها تطلقي يوم فرحك فكري فـِ اهلك 
_خالد.. بصتلها وسرح مستني إجابتها اللـِٓ هو عارف هي إيه... "اها موافقه "
_حور... بصت لخالد وقالت انا مش موافقه أطلق منك يـَ مصطفي 
_خالد...أكن حد ضر'بوه بالـ'سكينه فـِ قلبوه بصلها جامد ونزل المسد'س من علّي مصطفي 
_خالد... مبروك عليك يـٰ مصطفي وبص لـِ  حور .مبروك جوازك يـٰ مدام حور 
_حور...بصت لخالد أوووي وهي بتدمع 
_خالد...وقف عند الباب وفتحوه ورجع بصلها...أنتِ اللـِ أخترتيه كنت هريح قلبك واريح نفسي واتحدي العالم عشان نكون سوا وتكوني ليا بس خليكي فاكره مين اللـِ اتخلي يـٰ حور هترجعيلي بس وأنتِ ندمانه باي باي يحب ونزل وهو حزين حزن العالم متجمع فقلبوه وبس! 
_حور...اترمت فـِ الأرض وفضلت تعيط
_ مصطفي... بصلها بإنتصار وسابها ودخل اوضته بس في شئ جوها حزين!
________________♡" 
_خالد...مسك فونه ويتفرج علي صورهم سوا ويبتسم رغم  الحزن اللـِٓ جواه 
_وفـِ نفسه...بحبك وهفضل أحبك،انا عارف وفاهم أنتِ ليه أخترتيه عشان اهلك وسمعتك وكلام الناس عارفك وحفظك يـٰ دهب،هفضل مستنيكي تكوني ليا حتي لو هستنا العمر كلوه لاجلك يـٰ حور!
_اتحرك فــِ طريق  الـ بيت 
____________________♡" 
"أسبوعين عدوا حور عايشه حياتها بس من غير روحها،مصطفي بـِ يتجاهل لها ياكل  تماماً، بيرد علي حور علي قد السؤال وبس يطلب منها طلب، عايشين  كاخوات مش اكتر،اتفقوا انهم يطلقوا بس شويه كده 
_خالد... بينزل شغلوه وباين انوا تمام من برا اما من جواها فـَ حزن العالم كلو متجمع فـِ محتاج لـِ حور في حياتوه"
___________________♡"
_خالد... واقف تحت بيت حور ومصطفي،مستنيها علشان يشوفها يلمح طيفها واقف من بعيد وبيراقب العماره ومستنيها تنزل فـِ أي وقت،بيبص علي بلكونتها من الوقت للتاني يمكن تخرج ويلمح طيفها!
_باب البلكونه بيتفتح ويخرج منه مصطفي ويسند علي سور  البلكونه 
_خالد...باصله بغ'ل لأنوه خاد منوه حور أكتر إنسانه حبها ابتسم لمصطفي بخبث ومشي 
__________________♡" 
_حور...مصطفي انتَ ليه بتعاملني كده،مش بحب التجاهل 
_مصطفي...ببرود إيه موقف حبيبك تحت بيت يـٰ حور 
أقصد يـٰ مدام حور 
_حور انصدمت...معرفش والله 
_مصطفي....حور انتِ مش هتكوني ليه وطالق مش هطلق أنا اللـِ اتجوزتك مش هو انا اللـِ فزت بيكي وفضل يقرب منها وهي ترجع لو لحد ما دخلت الأوضه جت تقفل الباب 
_مصطفي زقوه بغضب... انتِ عايزه هو صح يـٰ حور،بس لا انتِ ليا وقرب منها جامد وحور سندت علي الحيطه 
_قرب مصطفي منها و بصلها أنتِ مراتي وانا هخلي جوازنا حقيقي يـٰ حور 
_حور بدموع... بالله عليك لا يـٰ مصطفي بالله عليكي 
_مصطفي مكنش هنا أصلاً زقها علي السرير واغ'تصبها 
_____________________♡" 
_حور...قاعد علي السرير وتعيط جامد بقهره وتعيط أكتر كل أما تفتكر خالد وانوا مش هيستحمل اللـِ هتعملوه فيه
_حور بصوت معيط...انا لازم اخلي يكرهني،هو
 ميستهلنيش،ميستهلش وحده زي وقامت خدت دش  
_حور....مصطفي احضرلك تاكل معايا 
_مصطفي...بصلها بإستغراب وبص فـِ اللاشي،أنا بحبك يـٰ حور،بحبك وجت اتقدمتلك دخلت البيت من بابوه سنه كامله وانا بحبك وبراقبك من بعيد وكنت عارف انوا هو موجود بس قولت لنفسي اتقدم ولو وافقوا عليه اخليكي تنسي بس للأسف انتِ مش راديه تنسيه رغم انك بقيت متجوزه،وعلي صوته...بس مس هسيبك ليه يـٰ حور انتِ بتاعتي أنا وبس 
_حور....واقفه تدمع علي حاله اللـِ وصلتلوه،وليه يحصل فيه كده بصت لمصطفي ودخلت اوضتها تعيط تهرب من الواقع اللـِ محواطها تتمني أن ده كلةه يطلع كدب وتكون مع خالد بس دبه الحقيقه انها خالص عمرها ما هتكون لخالد وخالد هيكرها لابد وهي عايزه يكرها ويعيش حياتوه وينسها زي ما هي هتنسها 
_____________________♡"
"بعد مرور شهر"
_حور...نازله من بيتها وجت تركب تاكسي 
_حور..حور استني 
_حور بصت وراها وهمست بـِ خالد وشاورت للسواق انوا يمشي فـَ مشي،وقربت من خالد... خير انتَ مين عايز مني إيه اوه صح انتَ خالد 
_خالد بصلها وعلامات الإستغراب واضح عليها... ازيك 
_حور...حطيت ايديها علي بطنها مش هتبركلي 
_خالد...علي إيه بالضبط مش فاهم 
_حور بابتسامه...أصلي حامل،حامل من مصطفي 
_خالد...ضحك اللـِ هو هههه 
_حور...مش بهزر ده انا حتي كنت جايه من عند الدكتور لو لحظت أصلي لمحتك ورايا علفكره أممم نسيت اقولك أصلي نويت مطلقش من مصطفي بصراحه 
_قلم نزل علي وش حور وكان من خالد و.... 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية قسمة ونصيب)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات