القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كلمة حلوة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فيروزة

 رواية كلمة حلوة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فيروزة

رواية كلمة حلوة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فيروزة

رواية كلمة حلوة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فيروزة


اااه من الظلم واااه من وجع الظلم وااااه من وجع القلب...وااااه منك ظلم كسر"تني ...
شمس بقيت تصر"خ ...انا مظلو'مه والله مظلو'مه يونس انت فين يا يونس ...يارب ...يونس تعال ...يونس تعال خدني من هنا الدنيا ظلمتني كتير...تعال خدني من هنا ...تعال خدني ...
مره واحده باب القاعه اتفتح ودخل منه يونس ...
يونس بفرحه ...سيده القاضي ...
القاضي ...الجلسه خلصت ...
يونس بحمس...انا معايا دليل براءه شمس ...ومعايا القا"تل الحقيقي...
القاضي ....اتفضل قدم الدليل اللي عندك ...
يونس بفرحه راح عند القفص ...شمس انتي هتخرجي معايا ايدك في أيدي ....اخيرنا عرفت القا"تل ...
يونس راح ناحيه بابا القاعه وفتحه وداخل القا"تل ...
اقول ولا بلاش ...
..
..
..
..
...
..
..
...
..
...
..
..
..
..
..
..
..
.
.
.
.
..
.
انا بقول اقول وخلاص 😂...
...
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
هقول بقي ..
..
..
..
يونس راح ناحيه بابا القاعه وفتحه وداخل القا"تل...
يونس ..اتفضلوا...
داخلت ام نادر وإخته....وأبو امير ...
يونس ...سيدي القاضي هؤلاء هم القا"تله ...لم يكن قا"تل واحد ...بلا كانو مجموعه من القا"تله قرروا أخذ الحق من الشو"اذ ...قرروا الانتقا"م من قو"م لو"ط هؤلاء لقد انق'بلت الدنيا حتي أصبح كل ش'خص ي*اخذ ح*قه بنفسه ....نحن الآن في غا'"به ...أنه زمن الو"حشيه ...ولكن سيدي القاضي لقد كان معهم الحق ...كيف يعقل انا تجد ابنك فلذ*ت كبدك في وضع د'وني ك*اهذ وتصمت ...كان يجب عليهم اخد حقهم من ابنهم .  بأنفسهم ...لقد كانت جر"يمه بدفع الحق والانتقا"م والإنسا*نية...سيدي القاضي انا من الآن محامي الدفع عنهم ...وعن موكلتي ...شمس احمد نور الدين ...
القاضي ....ماهو دليلك علي أنهم القا"تله ...
يونس ....سيدي القاضي....انا من ساعه من الان كنت ابحث عن دليل براءه موكلتي ...حتي 
فلاش باك...
التليفون رن ...
يونس ...الو...
ممكن نتقبل ...
يونس ...انتي مين ..
لما نتقبل هتعرف ...
يونس عندي قضيه مهمه ...ومش هقدر أقبل حد النهارده خليها يوم تاني ...
لازم نتقبل النهارده انا عايزك علشان القضيه بتعت شمس ...
يونس ....تمام نتقبل فين ...
العنوان******...
يونس ...ربع ساعه وهكون عندك ....
يونس واصل للعنوان ...
داخل الكافيه لقه بنت قاعده ...
راح ناحيته ...
يونس ..ممكن تقوليلي تعرفي ايه عن القضيه ...
البنت ...انا مريم جاره شمس شقتي قصد شقه شمس ...
يونس ...تمام ممكن تقولي تعرفي ايه عن اللي حصل وعن القضيه ...
مريم ...يوم الحد"اثه ...داخل راجل مع نادر ...وبعدها بفتره شوفت شمس بتدخل الشقه...وبعدها بص ساعه جات مروه اخت نادر ...وبعدها بساعه جاه راجل تاني ...وبعدها بشويه جات ام نادر ....
يونس ...وانتي عرفتي كل التفاصيل دي ازاي ...
مريم بكسوف ....بصراحه انا لسه متجوزه من فتره صغيره  وكنت قاعده زهقانه قالت ابص من العين السحريه...وبعدين لما لقيت نادر داخل ومع راجل ...وبعدها بشويه شمس جات...كان عندي فضول اعرف ايه اللي هيحصل تاني ....علشان كده فضلت قاعده لحد ما شوفت الباقي ...
يونس ...طيب ما تكلمتيش قبل كده ليه ....
مريم ...جوزي قالي ملناش دعوه ...وانا سكت بس لما عرفت من الجرايد أن شمس هتتحكم النهارده كان لازم اتكلم لأن شمس برأيه....
يونس ...شكرا ليكي طيب انا محتاجك معايا في الشهاده ...وكمان عايزك في مشوار ...
مريم ...انا معك علشان نخرج شمس .. 
يونس... يلا ...
طلعت انا ومريم علي بيت ام نادر ...ولقيت هناك ابو امير ..واخت نادر ...
يونس ... ايه كلكم قاعدين مستنين تعرفوا شمس الغلبانه حصل فيه ايه .....انتو ايه جبروت لدرجه دي ...
ام نادر ...قصدك ايه ....احنا منعرفش حاجه....
يونس ...انتي ايه جبروت ...ح*رام عليكي يا شيخه...
ابو امير ...وانت مين وعايز منن ايه...
يونس ...انا يونس محامي شمس وجوزها ....
اخت نادر ...هي لحقت تتجوز بسرعه دي ...
يونس. ..مش ده المهم ...المهم دلوقتي أننا نخرج شمس من القضيه ...
ام نادر ....عايزني اخرج اللي ق"تلت ابني وجوز بنتي .. 
يونس ...قصدك الشو"اذ ...جوز بنتك اللي كان مع ابنك ...قصدك علي اح"ق"ر اتنين كانو علي وش الدنيا ...
ابو امير ب"غ"ضب ...اهو ربنا خدهم....
ام نادر ...خلاص كفايه كلام في الموضوع ده ...
يونس ...انا عندي حل ليكم ....هيريح جميع الأطراف ...
اخت نادر ...ايه هو ...
يونس ...تروحوا معايا المحكمه ...وتقولوا الحقيقه علشان شمس هت*عدم لو الحقيقه ماظهرتش...وانتو اكتر ناس عارفين ان شمس اتظل"مت قد ايه في حياتها مع نادر ومعكم ...
ام نادر ...وايه اسبتك ان احنا ...
يونس بحزن ...ارجوكي انا هكون المحامي عنكم وهحاول اخفف الح"كم علي قد ما اقدر ابوس ايدك تعالي معايا شمس هتمو"ت ....
ابو امير ...لا انا مش مستعد أضحي بحياتي علشان حد ...
يونس بحزن .. ارجوك انا هعمل كل اللي اقدر عليه علشان تاخدو اخف ح'كم ....
ام نادر ...انا هروح معك ...
يونس ...بجد ...
ام نادر ...بجد شمس اتظ"لمت كتير وجاه وقت اخد الحق ...
اخت نادر ...وانا هروح معك انا ليه الشرف اني ق'ت'لت واحد زي ده ....
ابو امير...وانا معك أنا هرفع راسي قدم الكل اني ق'ت'لت ك"ل"ب زي ده ....
يونس بفرحه ...يلا ...
...
نرجع لقاعه.المحكمه....
يونس ...هو ده اللي حصل يا سيده القاضي ....
القاضي ...دخلهم القفص يا عسكري ....
النيابه .... ممكن نعرف منهم الجر"يمه تمت ازاي ...
القاضي ...اكيد نعرف ...
يونس ...انا لحد دلوقتي معرفش بس هنسال شمس اول واحده علي اللي حصل ...
شمس ...انا طلعت في اليوم ده الشقه لقيت نادر مع امير علي سر"يري كان مشهد صعب جدا ....وقفت من الصدمه شويه وبعدها دخلت عليهم كل واحده فيهم قال سامحيني بس انا قولت ده وقت اخد الحق ...
وقربت من نادر وكان معايا س*كينه ...
فلاش باك.....
نادر بدموع ...لااااااااا ...
شمس ....ده وقت اخد الحق ...
وقربت منه وق"ط"ع"ت ع"ض"و"ه ...
وعملت نفس الشي مع امير ...
وبكده خدت حقي وحق عمري اللي كان بيروح مع واحد ح"ق"ير زي ده ....
...
القاضي ..انتي اللي عملتي كده ...
شمس بدموع ...ايوه وبعدها مشيت ....
يونس ...انا اول مره اعرف ...ازاي تخبي عني حاجه زي دي...
شمس بدموع...مش هو ده سري اللي كنت عارفه ... 
يونس ...لا انا كنت بقولك كده علشان تجوزني مش اكتر ...
القاضي ....كفايه كلام خارج سيا"ق القضيه ... 
يونس ...حاضر يا سيده القاضي ...نسأل تاني شخص واصل مروه ...
مروه ..
فلاش بالك ...
لقيت تليفوني بيرن برقم اخويه ...
مروه ...الو ...
نارد...الحقيني ... 
مروه بخوف .. مالك في ايه ....
نادر ...تعالي شقتي بسرعه ..  
مروه ...حاضر .. 
بعد شويه وصلت ..لقيت الباب مفتوح نص فتحه ...
زقيت الباب وداخلت وبعدين قفلت الباب ...
وسمعت صوت عيط جاي من اوضه النوم ...
جريت علي هناك بسرعه لقيت منظر ب"ش"ع بكل معني الكلمه...
اخويه في الأرض ومقط"و"ع .......وجوزي نفس الوضع ...
داخلت قعدت جمب اخويه ...مين اللي عمل فيك كده يا نادر ... 
نادر بدموع ....مش مهم المهم تشوفي دكتور بسرعه ...علشان يوقف النز"يف ...
امير بدموع ...بسرعه يا مروه انا بمو"ت ....
بصيت جمبهم لقيت س"كينه ...
مروه بدموع...مين اللي عمل فيك كده وليه ...وايه منظركم ده ...انتو كنتو بتعمل ايه ....
نادر بدموع ...مش وقت كان بعمل ايه ....الحقيني...
مروه بدموع...يبقي اللي في دماغي صح ...ازاي تعملوا كده ازاي ...ازاي ....
امير....انقذيني .....ارجوكي ...
مروه بدموع قربت من الس"كينه ....ورفعتها وضر"بت بيها نادر وامير....
وبعدين خوفت وقمت أجري بسرعه ...
ومشيت روحت علي بيتي ....
وانا في الطريق قبلت حماي ....
ابو امير ....مالك يا بنتي ...
مروه بدموع ...مفيش مفيش ....
ابو امير ...ازاي مفيش مالك يا حبيبتي... 
مروه بصريخ ...انا ق"تلت انا ق"تلت ....
ابو امير بخوف ...قا"تلتي مين ...
مروه بدموع ....ابنك واخويه ......
ابو امير ....بصدمه ....ازاي ...قا"تلتي ابني ليه ليه ....واخوكي ....ازاي ....
مروه بدموع ....لأنهم شو"اذ.....شو"اذ ياعم .....ابنك واخويه...كانو مع بعض ...
ابو امير بدموع.....طيب هم فين. .....
مروه بدموع ...في شقه نادر ....
ابو امير بدموع...روحي انتي .....
....
ابو امير ...
فلاش باك...
رواحت علي الشقه ودخلت لقيت ابني وابن عمري بيطلع في الروح ....
قربت منه ...
ابو امير بدموع...ليه عملت كده ليه ...ليه يا ابن عمري ليه ليه ....
امير وهو بيطلع في الروح ... سامحيني....
ابو امير وهو مسك الس"كينه عمري ما هسمحك...وفضل يضر"ب فيه بالس"كينه وضر"ب نادر بالس"كنيه ....كانو بيقولهم ليه ليه ....اشوف ابني كده ليه ليه .....ليه .....
وبعدين مشيت ... 
....
ام نادر ...
فلاش باك ...
بنتي جاتلي بتعيط وقالتلي علي اللي حصل مكنتش مصدقه ابني الوحيد يعمل فيه كده وفي أخته ....
جربت علي هناك ....
وفتحت ودخلت لقيتهم بيمو"توا بس بعد عذ"اب عذ"اب عذ'اب وعذا"ب في قلبي ابني يا نا"س ابني ابني ....
جريت علي نادر بدموع...نادر رد علي امك نادر انا بمو"ت علشانك رد عليه رد عليه رد علي اللي ضيعت عمرها عليك رد علي كنت بتمني ليك الرض ترض ...رد علي اللي بتمو"ت علشانك في كل ثانيه رد رد رد عليه قولي اي كلمه انا قلبي علشانك بيمو"ت ...رد علي امك ....
بس ابني كان مات ...
مسكت الس"كنيه وضر"بت بيه امير بقلب ام ابنه راح منها ...
وفضلت اعيط واعيط علي ابني ابني يا"ناس ده كان ابني مهم عمل ابني ابني ....
(انا عيطت بجد علي مشهد الام ده قلبي وجعني عليها)
وبعدين مشيت وراحت بيتي ...وانا بمو"ت اني سبت ابني هناك وجيت حتي لو كان ......
حتي لو ..
ده ابني....ابني ....
اللي فضلت طول العمر بكبر وبكبر فيه علشان اشوفوا احسن واحد في الدنيا يعمل فيه كده ...
واااااااه منك و"جع علي الضنه......واااااه منك وجع علي الغالي ... 
القاضي ....الدفع يتكلم .....
يونس ...سيدي القاضي....اني عجز عن الكلام ...أنها حقا م*اسه بكل معني الكلمه .....أنها ما*سه زوجه وام واخت واب ...كلهم قا"تلو بدفع الحق والانتقا"م من هؤلاء الأبناء .. الفا"سده....أنها تعتبر جر"يمه شر*ف و*حق ...وق*صاص من الأ*بناء ... وقصاص من أجل الد"ين والشر*ف من قو'م لعنهم الله في كل الك"تب السما"وية....أنهم قو"م لو"ط ....ولع*ن الله المشت"بهين بهم ...لع*نهم في كل الكت"ب .... سيدي القاضي أنها جر*يمه شر"ف وضمير ...وهنا المظلومين هم القا'تله والمذ''نبين هم المقتو"'لين هنا تنقلب كل الموازين....وانا هنا نفذ كلامي ولكن أرجو منكم الرءفه بيهم ....
القاضي ...النطق بالحكم بعد النطق المداول .....
يونس قرب من القفص بسرعه ....بحبك يا شمس ...أن شاء الله هتخرجي معايا ....
القاضي ....حكمت الم'حكمة علي المتهمه شمس احمد نور الدين. بالس"جن سته اشهر...مع ايقاف التنفيذ....وحكمت الم'حكمه علي سمير ناجي بالحكم سنه مع ايقاف التنفيذ ....وعلي كريمه محمد بالبراءة ....وعلي مروه حامد بالسجن سنه مع ايقاف التنفيذ .....
يونس بفرحه...يحيا العدل .....
يونس قرب من القفص ...والباب اتفتح ....وشمس الحياه خرجت ...
يونس بدموع من الفرحه ....هو انا قولتلك اني بحبك .....
شمس حضنته جامد ....قول تاني قول وانا كمان بحبك يا عوضي و ونسي في الدنيا وسندي بحبك ....بحبك ...
يونس بفرحه ...وانا بد*منك يا ونسي ....
شمس بكسوف ....ابعد كده علشان احضن بابا ....
ابو شمس بفرحه ...الف مبروك علي خروجك يا روحي .....وبنت عمري .....
شمس بفرحه ....الله يبارك فيك يا حبيبي ....
ابوها حضنها جامد وهي دموعها نزلت .....
ام شمس بفرحه..... لوووولوووولي لوووولوووولي لوووولوووولي...بنتي خرجت لوووولوووولي....
شمس بفرحه ...براحه يا حاجه ....
ام شمس بفرحه....النهارده يوم الفرح والهنا ....النهارده بنتي خرجت ....
يونس قرب منها وشالها...
شمس صر"خت بفرحه 
يونس 
شمس 
البارت انتها والحكاية خلاص في النهايه....
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات