القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية انت وعدي الفصل الخامس 5 بقلم هاجر محمد

 رواية انت وعدي الفصل الخامس 5 بقلم هاجر محمد

رواية انت وعدي الفصل الخامس 5 بقلم هاجر محمد

رواية انت وعدي الفصل الخامس 5 بقلم هاجر محمد


روان: انت خاط*فني!
اياد بنفاذ صبر منها: ايوه خاط*فك ارتحي
روان: انا قلتلك ساعدني مش اكتر لكن انت جايبني بيت معرفوش
اياد: هتفضلي هنا ومحدش هيعرف مكانك حتي جدي
روان: اي يضَمني انك مش بتساعد امجد
اياد قرب منها اوي وقال: يعني شاكه فيا
روان بلعت ريقها بتوتر وقالت: ل لا طبعا بهزر 
اياد قرب اكتر وقال: لا مش واضح انك بتهزري
روان حطت ايدها توقفه وقاالت: مسمحلكش تلم*سني
اياد بتافف بعد عنها وقال: مش قا*تل نفسي عليكي اوي يعني
روان بصتله بصدمه وقالت ازاي تكلمني كدا………
- عند وعد
سمعت صوت الباب بيخبط قامت تفتح وهيا عنيها منفو*خة من العياط لقت سميه مامتها واقفه
وعد لفت وشها ودخلت
سميه استغربت ودخلت وراها وقالت: انتي زعلانه مني ف حاجه
وعد: ليه خبيتي عليا ان بابا عايش
 سميه انصدمت وقالت: عرفتي ازاي
وعد بصوت عالي وعياط: سمعت كل كلامكم قوليلي لي خبيتي عليا انتي عارفه من صغري نفسي يكون بابا عايش ليه ليه خبيتي عليا
سميه نزلت دموعها وقالت: سامحيني كنت هقولك بس خفت 
وعد: خفتي!  
سميه: ايوه خفت لانك مش فاهمه حاجه ومتعرفيش حاجه
وعد: قصدك اي
سميه: ق قصدي ان انا معرفش مين ابوكي وعد برقت بصدمه:  متعرفيش! اللي هوا ازاي
سميه. مفيش غيرة هوا اللي يعرف وهددني مقولكيش
وعد: مين
سميه: ام 
مقدرتش تكمل الكلام ووقعت ع الارض
وعد بصوت عال: مامااااا ماما فوقي
سميه…………
سمعها زياد جه بسرعة وحاول يفوقها لكن لقي جسمها كله بقي ازرق : طلب عربية بسرعة واخدوها للمستشفي
- ف المستشفي
كانت وعد قاعد ع الكرسي تايهه ومش بتتحرك كانت بتعيط وبس زياد بصلها وقلبه من جوا كان بيتق*طع.
خرجت الدكتورة وقالت: البقاء لله
قامت وعد وقالت: ازاي تقولي كدا انتي مش بتفه*مي ازاي دكتورة وتقولي كدا ماما محصلهاش حاجه هيا قالتلك تقولي كدا صح قولي يلااا
 الدكتورة:انا اسفه بس ده اللي حصل هيا شربت حاجه فيها سم
وعد: لا مستحيل زقت الدكتورة ودخلت جوا عند سميه لقتها نايمه ومغمضه عيونها قعدت وعد جنبها بهدوء وقالت: هما بيهزروا صح انتي نايمه انا عارفه خلاص هسيبك ترتاحي مش هعمل ازعا*ج 
زياد من وراها: وعد 
وعد: شششش وطي صوتك ماما نايمه
زياد بدموع: وعد اسمعي
وعد: قلتلك وطي صوتك
زياد شدها من ايدها وضرب*ها قل*م : فوقي بقي فوقي من اللي بتعمليه هيا مات*ت انتي بتعذ*بيها لي خلاص
وعد قعدت ع الارض وصوت شهقاتها كان بيسمع المستشفي كلها 
"لا يوجد شي يتقارن مع محبة الام، الام هي الحنان الام لا تعوض ابدا مهما كان فهي تظل من حملتني تسعة اشهر وتهتم بي بكل صغيره وكبيرة من ربتني وعلمتني مبادئ الحياة اول من امسك بيدها واتعلم المشي هي أُمي كيف لها ان تتركني بعد كل هذه المده كيف ساعيش بدونها "
كانت كل الكلمات دي ف عقل وعد وهيا بتعيط…………
- عند امجد
كان بياكل تفاحه بكل برود
ميرزا*الحارس*: عملت اللي طلبته ووصلني خبر مو*تها
امجد كمل اكل التفاحه ببرود وقال: كويس المهم محدش شك فيك
ميرزا: بس زياد معاهم دلوقتي وممكن يعرف لو حاول يدقق ف الموضوع
امجد: انسي موضوع زياد المهم ركز علي البنت دي 
ميرزا: تمام
-عند روان واياد
اياد: انا لازم امشي دلوقتي ضروري
روان: في اي
اياد: حصل عندنا شي ف البيت لازم امشي
روان: طيب قلي في اي
اياد:مامت حد غالي عندي توفت دلوقتي
روان: البقاء لله. مين
اياد: مامت وعد هحكيلك عليها بعدين لازم اروح
روان بصدمه: وعد م ماما……
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية انت وعدي)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات