رواية طليق أختي الفصل الأول 1 بقلم آية زين
رواية طليق أختي الفصل الأول 1 بقلم آية زين |
رواية طليق أختي الفصل الأول 1 بقلم آية زين
*ازاى يعني اتجوز طليق اختي يا بابا؟! وانت يا داليا عادى بالنسبة ليكي!
داليا ببرود:ايوة عادى..انا عمري لا حبيته ولا هو حبني..وبعدين انا اللى طالبة الطلاق وكمان انا عايزة ابدأ حياتي من جديد وبصراحة كده ابنه ده مش هيخليني اعمل اى حاجة
رقية بصدمة:ابنه! على فكرة ابنك انت كمان..وبعدين اى ذنبي انا اشيل شيلتك! ما تشوفي حياتك انا مالى انا!
الاب بتوسل:عشان خاطري يا بنتي اتجوزيه..مش عايزينه يتجوز واحدة غريبة وتتعب الولد معاها..ده مهما كان ابننا برده
رقية بدموع وصوت عالي:وانا مالى؟! هو انا كنت امه؟ ما امه ترجع لابوه والموضوع ينتهي..بتدخلوني انا ليه؟
الام بحزن:يا بنتي مش انت مكنتيش عايزة تتجوزي! اتجوزي يوسف وهو مش هيزعلك صدقيني..ومش هتندمي يا رقية
رقية بدموع:ولما هو كويس اوى كده وافقتوا داليا انها تطلق منه ليه! وبعدين يا داليا انت كنت بتقوليلي عليه اى!
*يوسف يا رقية قلبه جامد اوى..
*حتى لما بيتعامل معايا بحسه بيأدي واجب عليه وخلاص
*يوسف تاعبني اوى يا رقية مش عارفة هكمل حياتي معاه ازاى..ده انسان لا يطاق
*يوسف معندهوش حاجة اسمها حب..مش عارفة لما أولد ابني هيستحمل ده كله ازاى
عايزاني بعد ده كله وبعد ما سيادتك تزهقي منه اجى انا اتجوزه بعدك!
داليا باستفزاز: أيوة يا رقية هتتجوزيه..عارفة ليه! عشان ده الحل اللى قدامك عشان تهربي من لقب عانس..هتوافقي تتجوزي طليقي وتربيلي ابني وانا هشوف حياتي عادى..واسمهم فى الاخر طليقي وابني انا..انا يا رق...
الاب وهو بيضرب داليا قلم:انت ازاى كده! انا ازاى معرفتش اربيكي كده!
داليا بصوت عالي:اهو ده اللى حصل بقا..وخلوا ست الشيخة دى تتصرف..مش هرجعله يعني مش هرجعله..ومش اخد الواد منه عشان ميعرفش يشوف حياته..ولا هيتجوز واحدة تانية
رقية تسيبهم وتدخل اوضتها"دى اختي الصغيرة..داليا..عندها 24 سنة..مطلقة من يوسف..مشوفتش منه حاجة وحشة..بس كلام داليا عنه خليتني اخاف منه..اخاف من شخصيته..يعلم ربنا انى حاولت اخليها تقرب منه.. بس هيا كانت دايما عايزاه هو اللى يقرب..محمد ابنهم دلوقتي عنده 4 شهور..مستحملتش اكتر من كده وقررت تطلق..ولما يوسف اصر انه ياخد محمد معاه وافقت بكل سهولة عشان شايفة انه هيوقف حياتها..
~~~~~
يوسف:رقية..انا عايز اتكلم معاكي شوية
رقية:انا عارفة يا يوسف انك رافض ال..
يوسف:بس انا موافق اتجوزك يا رقية
رقية بصدمة:نعم! موافق تتجوز اخت طليقتك!
يوسف بتنهيدة:انا موافق اتجوزك انت يا رقية..انا مش هكدب عليكي واقولك مش هتجوز بعد داليا..لا انا محتاج زوجة ومحمد محتاج أم..وانا مش هلاقي أم ليه احسن منك
رقية بدموع: اللى خلاك متكملش مع اختي هتكمل معايا انا يا يوسف!
يوسف:اولا مش عايزك تعيطي..ثانيا ايوة يا ستي هكمل معاكي انت..حاولى تنسي انى طليق اختك..اعتبريني عريس متقدم لك وخلاص
رقية بجمود: وانا مش عايزة اتجوز خالص..لا انت ولا غيرك..واظنك عارف كده من زمان..عن اذنك
يوسف بسرعة:طب لو قولتلك ان انا ومحمد محتاجينك فى حياتنا!
رقية بدموع:مش هقدر يا يوسف..مش هقدر صدقني
يوسف:هنقدر سوا..انا ومحمد معاكي
رقية بتردد:ب..بس داليا
يوسف:مالها داليا!
رقية:هتحنلها فى يوم! هتندم انك اتجوزتني بعدها!
يوسف باستغراب: واندم ليه! انا محتاجك فى حياتي..وبعدين انت عارفة ان اختك التعامل معاها صعب..وانا للاسف ربنا محطش حبها فى قلبي..بس ربنا يعلم انى كنت بعاملها بكل احترام..بس هيا اللى قررت تبعد..
رقية بحيرة:مش عارفة يا يوسف..بس انا خايفة
يوسف:اوعدك اطمنك وهفضل معاكي دايما..
رقية بجدية: انا موافقة يا يوسف..بس مش عايزة فرح.. وكمان..اااا
يوسف:كمان اى يا رقية! قولى اللى انت عايزاه
رقية:داليا..ملهاش علاقة بينا بعد النهاردة..هتفضل اختى مهما عملت..بس انت متحتكش بيها ولا ليك كلام معاها..
~~~~~~
الاب: اللى انت عايزاه كله هيحصل يا رقية..بس يا بنتي تفرحي زى اى عروسة
رقية: لا يا بابا..انا قبلت اتجوز يوسف عشان محمد بس..اى حاجة تانية ملهاش لازمة
الام بدموع: سامحينا يا بنتي..غصب عننا والله
الاب بيحضن رقية: يوسف ابن حلال وطيب يا رقية..وانا متأكد انكو هتبقوا مرتاحين سوا..
رقية بجمود:خليكوا متأكدين انى عمري ما هشتكي منه وده عشان خاطر محمد بس..ولا عمري هطلب الطلاق زى داليا..هستحمل عشان اهرب من لقب عانس على رأي اختى
الام بدموع:لا يا بنتي متقوليش كده..ده انت ست البنات
رقية بجمود:اختي شايفاني عانس يبقا مش هستغرب حاجة من الباقي..بس عرفوها ملهاش دعوة بيوسف ولا محمد من النهاردة
داليا بتدخل وهيا بتصقف ليها:لا براڤو..الاخت المضحية بقا وكده! طب ما كنتي تقولي ان عينك على جوز اخت..
رقية بتضربها بالقلم:متنسيش انى اختك الكبيرة..ومتنسيش يا ست داليا انى كنت رافضة الجواز قبل سيادتك ما تتجوزي..وحتى بعد ما اتجوزتي مفكرتش اتجوز..فالزمي حدودك عشان مش عايزة اعمل حاجة اندم عليها
داليا بصوت عالي: انت بتمدي ايدك عليا ا..
الاب بزعيق:انت تخرسي خالص..وهتروحي تعملي تنازل عن حضانة محمد ليوسف..ورجلك مش هتخطي بيت اختك..وده اخر كلام عندي يا داليا
داليا ببرود:والله احلى حاجة حوار التنازل ده..احسن عشان انا مش طايقاه لا هو ولا ابوه
~~~~~~
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
رقية لنفسها:متخيلتش ان اليوم ده هيجي..يارب انا عارفة ان ليك حكمة فى كده..يارب انا صابرة يارب وفقني فى حياتي الجاية
يوسف لرقية:يلا يا رقية!
رقية بتشيل محمد:يلا يا يوسف..
بيسلموا على اهلها ويمشوا..
~~~~~~
رقية: انا مش هقولك هنعيش اخوات واصحاب.. على ما اعتقد احنا كبار كفاية عشان نعرف ان الجوازة دى هتكمل ان شاء الله على الاقل عشان خاطر محمد..فانا بستئذنك الفترة دى اقعد مع محمد فى اوضة الاطفال عشان منزعجش لو صحى فى الليل
يوسف بيمسك ايدها: اهدي يا رقية..انت هنا أم محمد ومراتي ..يعني اعملي اللي انت شايفاه فيه صالحنا احنا التلاتة..وانا واثق انك هتاخدي القرار الصح ان شاء الله.. وانا اللى بطلب منك نكون اخوات واصحاب لحد ما تستوعبي الوضع الجديد
~~~~~~
تاني يوم الصبح
رقية:يوسف..اصحي يا يوسف
يوسف:خير يا رقية! انت كويسة! محمد كويس!
رقية:احنا كويسين الحمدلله..قومي يلا عشان تفطر وتلحق تروح شغلك
يوسف:بس انا واخد اجازة من ساعة طل...
رقية:عارفة انك كنت واخد اجازة عشان تقعد مع محمد..لكن انا هنا اهو
يوسف:وانت مش هتروحي شغلك!
رقية:لا يا سيدي..انا خدت اجازة عشان اقعد مع ميدو..على ما يكبر شوية ابقا انزل الشغل تاني
يوسف:بجد يا رقية! عملتي كده فعلا!
رقية وهيا بتمشي:تخيل! يلا بقا بلاش كسل
~~~~~~
رقية:مالك يا يوسف شكلك متضايق ليه!
يوسف:مفيش حاجة..
رقية:على فكرة ممكن تحكيلي عادى بما انى مراتك وك...
يوسف بصوت عالي:قولتلك مفيش يا داليا...انت مبتفهميش!
رقية بصدمة:داليا يا يوسف! انا رقية مش داليا
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية طليق أختي)
تعليقات
إرسال تعليق