رواية خطايا الماضي الفصل السابع 7 بقلم آية عامر |
رواية خطايا الماضي الفصل السابع 7 بقلم آية عامر
عزيز بخبث: عزيز.. ي قلبي..
ريم بغضب: انت عاااايز اي؟
عزيز بخبث : عايزك..
ريم: نعم!!!
عزيز بضحك: ااه والله زي م بقولك كده.. أنا بقالي أسبوع براقبك.. وعجبتيني.. مع اني كنت ناوي أزعلك عشان عصبتيني وعطلتيني عن مشوار مهم.. بس...
ريم: هششششش.. ي اسمك اي انت انا ميهمنيش الهبل ده..
التفتت للسائق وتحدثت بغضب..
ريم: وانت كلامك هيبقي مع رحيم...
عزيز: طب م تخلي كلامي انا مع رحيم ونبل الشربات..
ريم بغضب: انت تشيل الهبل ده من دماغك نهائي فااهم...
مسكها عزيز بغضب لدرجه خافت منه.. سانده علي العربيه وهو أطول منها فكان محاصرها بشكل مخيف..
عزيز: أنا لما بعوز حاجه بتحصل.. بالزوق أو بالعافية بقي..
ريم بغضب: الهبل اللي انت بتقوله ده علي نفسك.. انا ريم السيوفي أخت رحيم السيوفي اللي ممكن يدفنك لو عرف اللي انت عملته ده..
بعد عنها ولبس نظارته..
عزيز: قوليله.. وهقوله بنحب بعض وجوزهالي..
ريم بسخرية: وفكرك هيصدقك ده هيرميك في الشارع...
عزيز: يبقي الزوق منفعش.. العافية بقي تشتغل..
عزيز قربلها وشالها وحطها في العربية وهي مصدومه منه وبدأت تحس بالخوف وبتحاول تهرب منه وبتصوت..
عزيز بإبتسامه: إهدي مش هخطفك.. هنتفسح شوية بس..
ريم بصدمه: نتفسح!!! لا ده انت مجنون رسمي..
عزيز: مجنون بيكي..
ريم: انت والله عبيط ده انت شوفتني من اسبوع بس..
عزيز: أنا حبيتك من أول م شوفتك ي ستي.. حب من أول نظرة عارفاااه...
ريم: بالمسدس اللي كان معاك ده معتقدش..
عزيز بكدب: علفكره ده سلاح مرخص وانا مش ماشي أقتل في الناس يعني..
ريم: لا صدق كده اقنعتني.. اسمعني ي اسمك اي انت مهما كانت اسبابك انا مش موافقه ولا عايزة اخرج معاك ولا اشوفك.. واتفضل بقي نزلني في الشارع الرئيسي عشان الحق محاضرتي..
عزيز: متقلقيش تسنيم هتسجلك المحاضره..
ريم بصدمه: تسنيم!! انت تعرف تسنيم منين؟.. معقولة تكون بتعرف شباب!!!
عزيز بغضب كبير: اكتميييييييي.. تسنيم دي أختي..
ريم: أختك!! طب م تعتبرني اختك وتسيبني أمشي..
عزيز بضحك: لا لا.. انا من يوم م شوفتك اعتبرتك مراتي..
ريم بصدمه من كلمته وشها احمر من الغضب والكسوف..
ريم: اسمع ي استاذ عزيز.. انا مبحبش اتعامل مع ولاد.. لو سمحت اللي انت بتعمله ده غلط و حرام..
عزيز بهدوء: يعني اجي اتقدم وهتوافقي..
ريم: مهو انا مش طايقاك أولا..
عزيز بغضب: مفيش ثانيا.. و زي م قولت كده من الأخر تعتبري نفسك ملكي بالزوق.. بالعافيه انتي ملكي فاهمه!!!
ريم بغضب: لا انا مش ملك حد..
عزيز وقف العربية لدرجه كانت هتخبط في الأزراز الامامي..
عزيز بغضب: هيرضيكي لو خطفتك واتجوزتك عافية!!! متخلنيش أعمل تصرف مش هيعجبك..
ريم: هو في اي هي الدنيا عافيه ولا اي.. في حاجه اسمها قبول وانا من ساعة م شوفتك مش طايقاااك اصلا عشان اكون ليك...
عزيز بغضب: ادي لنفسك فرصه تعرفيني..
ريم: ي اخي انا مش عاوزة اعرفك في أي.. ده انت مجنون...
عزيز بغضب: ده اللي عندددي ي ريييييم وأقسم بربي تفكري في خطوبة أو جواز.. او اي كلمه مع اي واحد لأقسم بربي أخدك لمكان م تشوفي فيه الشمس تااااني..
ريم بصدمه: أنت ب أي حق بتقولي الكلام ده.. ب أي حق..
عزيز: قولتلك انتي ملك عزيز..
ريم بكذب: تمام سيبني افكر..
عزيز: اه هسيبك تفكري بس القرار هيبقي موافقه.. بمزاجك بقي او غصب عنك وعن رحيم السيوفي ي ريم..
ريم بضيق: ممكن تسيبني أروح الكلية..
عزيز: لا قولت هنتفسح..
بصتله بصدمه وهو مبصلهاااش ودور العربية ومشي تاااني..
..................
بدر وقف قدام مرايته وهو بيرش برفانه الغالي وبيضيف لمساته الأخيرة علي شياكته..
بدر: بابا هو انت هتسافر أمتي!
علاء: بقي هي بقت كده.. عاوز تخلص مني..
بدر: أنت بقالك اربع ايااام واتكلمت في موضوع الجواز 100 مره..
علاء: بصراحه كده العروسة حلوة ي ابني وهتريحك.. البت هادية ومحترمه...
بدر: دي لو أخر واحده في الدنيا مش هتجوزها...
علاء بغضب: لا ي بدر هتروح وتتقدملها واااه بالعافية.. انا خلاص عمري بيخلص وعاوز اشوفك مبسوط واشوف ولادك بقي.. هو انت عاوزني أموت غضبان عليك!!!
بدر بهدوء: أولا ي بابا ربنا يخليك ليا ويبارك في عمرك.. ثانيا مالها حياتي ي بابا.. انا مرتاح صدقني..
علاء بتعب: ي ابني ريحني بقي انا تعبت من المناهدة.. افتح قلبك تاني انت لسه في عز شبابك...
بدر بحزن : ي بابا انت شايل همي ليه بس!!
علاء: ان مشيلتش همك انت هشيل هم مين!! مش هقولك حبها بس علي الأقل لما تكبر ولادك يسندوك زي م انت معايا كده.. ي ابني انا لولا وجودك كنت مت من زمان من وحدتي... انا ندمت اني قولت لأمك كفاية عيل بس احنا نعيشه كويس.. كان نفسي يبقي حواليا عيل واتنين وتلاته..
اسمع مني عاملها بما يرضي الله وهتحبها حب عشرة وهي اصيله ومحترمه.. اسمع مني بقي ومتتعبنيش...
بدر بحزن: خلاص ي بابا.. اللي حضرتك تشوفه..
علاء: يعني موافق اكلم أخوها..
بدر: رحيم صاحبي انا ي بابا انا هفاتحه في الموضوع.. بس عاوزك تعرف انا مش هقدر أحب تااني..
...........
ندي وقفت قداام رحيم بتظبط الجرافات بتاعته... مسكت خدوده زي الأطفال..
ندي بمرح: ي خرااشي ع القمر ي ناااس..
رحيم: خدودي لازماكي في حاااجه.. ااه..
ندي بمرح: أحلي حاجه فيك والله..
رحيم: ي بنتي المفروض الراجل هو اللي يعاكس مش العكس..
ندي: يوووه م انا بعاكس قرة عيني هو انا بعاكس حد غريب..
رحيم شدها ليه وهو بيبصلها بحب...
رحيم: جربي كده تبصي لحد غريب وشوفي هعمل فيكي اي..
ندي: عنيا مش شايفه غيرك..
رحيم: انا كده شكلي مش هروح الشغل..
ندي بضحك: لا لا خلاص..
رحيم بغضب: اي ضحكه الرقاصات دي م تتلمي..
ندي بمرح: ي سيدي اهو بعملك جو عشان متملش..
رحيم: بتنوعي يعني..
ندي: حاجه زي كده..
رحيم: أنا عمري م أمل منك ابدا.. أنا لازم اروح الشغل دلوقتي عشان انتي شكلك رايقه وكده بيتنا هيتخرب..
ندي بمرح: خلاص يلا ي حبيبي.. ربنا يجعلك في كل خطوه سلامه..
رحيم بضحك: مع السلامه ي تيته..
رحيم خرج وهو بيضحك عليها وهي رتبت الأوضه ونزلت...
أما رحيم ف بعد شوية وصل الشركه.. بدر شافه وهو رايح مكتبه وقرر يكلمه في موضوعه بس عشان خاطر أبوه...
أخد نفس طويل وخرجه بهدوء ورسم ابتسامه مزيفه علي وشه ودخل مكتبه..
بدر بمرح: م تاخد اجازة النهاردة كمان.. احجزلك شهر عسل جديد..
رحيم: ههه دمك لطيف.. عايز ااي..
بدر: عايزك في موضوع.. بس شخصي ملوش علاقك بالشغل..
رحيم: في حاجه ولا اي!!
بدر: بصرااحه ي رحيم.. من غير مقدمات.. أنا طالب إيد ريم.. أختك..
رحيم رفع حاجبه وبصله كده بإستغراب..
بدر: بص انا قولت اني أكيد مش هكمل حياتي لوحدي.. و ريم بعيد عن لسانها اللي عاوز يتقص بس انا أعجبت بيها وهي محترمه وكويسه وانا شايف انها هتكون مناسبه ليا..
ف هستني قرارك وقرارها بردو...
رحيم: هو بعيد عن طريقه عرضك اللي زي الزفت.. بس انا موافق أكيد ي صاحبي.. بس طبعا المهم موافقتها هي..
بدر: تمام.. نجيلك أنا وبابا وأقعد معاها بردو ولا اي رأيك..
رحيم: طب خليني بس أكلمها انا في الموضوع عشان اشوف رأيها المبدأي..
بدر: تمام..
رحيم: وربنا يقدم اللي فيه الخير..
بدر: إن شاء الله... هروح أكمل شغل..
خرج بدر من المكتب وقعد رحيم علي مكتبه وهو بيفكر.. ثواني وكانت ندي بتتصل بيه...
ندي: متصلتش لية؟؟
رحيم: لسة واصل وكنت هكلمك بس بدر جه كان عايزني في موضوع..
ندي: تمام..
رحيم: عارفه بدر كان عاوزني في اي؟
ندي: في اي!!!
رحيم: متقدم ل ريم..
ندي بحمااس: بجد؟
رحيم: ااه والله.. انتي أي رأيك!
ندي: بصراحه انا شايفه ان بدر محترم وكويس وانت عارفه كويس.. بس أكيد الرأي ل ريم..
رحيم: أكيد بليل هكلمها..
ندي: مش مصدقة ريم بقت عروسة..
رحيم بضحك: ده لسه الراجل مكلمني تقوليلي عروسة.. لسه ي اما في كلام كتير قبل الموافقة..
ندي: لا بقولك اي متقعدش تحطلي في شروطك وتقعدلي البت جمبك..
رحيم: اقفلي ي ندي اقفلي عشان مقفلش في وشك واتنكد عليها اسبوع...
...............
في بيت ملك وخالد...
خالد بغضب: انتي كنتي فين بدري كده!
ملك: كان عندي درس بدري..
خالد: ومقولتليش لية وانتي نازلة..
ملك: أنت كنت نايم مرديتش اصحيك.. انا جبت فطار وانا جاية و...
خالد بمقاطعه: مش عايز حاجه.. ادخلي ذاكري..
ملك بهدوء: قولي ي خالد اي اللي حصل؟
خالد: محصلش حاجه..
ملك: لا حصل.. متعصب ليه كده م انا عملالك جدول بمواعيد دروسي اي اللي جد دلوقتي..
خالد: نسيت..
ملك: انا عارفه ان ممكن تكون انت مش بتثق فيا.. بس انت قدمتلي كتير اووي احكيلي مالك يمكن اقدر اخفف عنك حتي..
خالد قعد علي الكرسي بضيق واتنهد ب تعب..
خالد: أبويا مكلم شركات كتير عشان ميشغلونيش عندهم.. وحاليا انا عاطل عن العمل..
ملك: بس كده.. أولا اكيد والدك ملوش سلطه علي كل الشركات.. يعني الصبر وأكيد هتلاقي شغل..
ثانيا احنا ممكن نعمل ميزانية عشان المصاريف..
خالد بسخرية: مصاريف!!! ي بنتي انا فلوسي في البنك تعيشنا العمر كله ومرتاحين.. انا بس مبحبش القاعدة دي..
انا تعبت في الكلية وبعد م اشتغلت عشان اثبت نفسي واعمل اسمي بعيد عن اسم ابويا.. بس كله راح في الارض دلوقتي..
ملك: طب م تشوف شركة رحيم ابن عمك!!
خالد بتردد: مش عارف.. هبقي اشتغلت واسطة..
ملك: لا انت هتروح تقدم زي اي موظف عادي..
خالد: هبدأ من الصفر تاني!!
ملك: أحسن م تفضل عند الصفر ومتتحركش.. هتبدا تاني بس خبرتك هتخليك تطلع السلم المرة دي أسرع..
خالد: معاكي حق.. مش هقول ل رحيم اصلا وهروح أقدم في الشركه من بكره..
ملك: ربنا معاك...
خالد مسك ايديها وخلاها تقعد جمبه..
خالد: معلشي انتي اللي خدتي عصبيتي..
ملك بتوتر سحبت ايديها و وقفت..
ملك: أنا مش زعلانه.. هدخل أغير هدومي وأجهز الفطار..
خالد بغضب: ملللللللللك...
.............
عزيز بغضب: هتنزلي يعني هتنزلي..
ريم: هو انت طلعتلي من انهي داهية مش فاهمه.. قولتلك مش عايزة اكل هي عافية..
عزيز: ااه عافية..
ريم: من فضلك انا عاوزة اروح الكلية..
عزيز: ده انا كل اللي طالبة نقضي اليوم سوا..
ريم: هو حضرتك عبيط ولا أهبل.. مش كفاية خاطفني لا كمان عاوز تشيلني ذنوب وخلاص..
عزيز: انا كدا خاطفك!!!!!!!
ريم: شششش اسكت يخربيتك... اسكت ندي بتتصل عليا معقول قالولها في الكلية اني مروحتش...
عزيز بضحك: قالولها اي هي حضانه.. ردي عليها ومتقلقيش..
ريم بغضب: تعرف تتكتم خالص..
عزيز: اتكتم!!! وجه اليوم اللي عزيز باشا يتقاله فيه اتكتم..
ريم بدموع: اسكت بقي عايزه ارد..
عزيز بهدوء: خلاص سكتت.. ردي..
ريم: احم.. ألو ي ندي..
ندي: انتي في الكلية صح!!
ريم بتوتر: ااه... في الكلية..
ندي: في خبر كده وانا بصراحه مش قادرة اصبر..
ريم: خبر اي!!
ندي: متقدملك عريس.. ومش اي عريس..
ريم: انا!!
ندي: اومال انا..
ريم: امتي الكلام ده.. اوعوا تكونوا وافقتوا..
ندي: لا لسه بس هيجي يتقدم خلاص كلم رحيم..
ريم: وانا مش هقعد مع حد.. انا لسه قدامي كتير في الكلية..ومش بفكر في الموضوع ده لوقتي...
عزيز بصلها بإستغراب وراه غضب لانه شك انه موضوع جوازها..
ندي: طب اهدي اكيد محدش هيغصبك يعني..رحيم اصلا لسه هيكلمك بليل..
ريم: تمام ي ندي لما اجي هتصرف..
ندي: خلاص غوري عيلة نكد..
ريم: انتي عايزة تخلصي مني وخلاص..
ندي بمرح: كحكح.. عايزة اشيل عيالك قبل م أموت..
ريم بضحك: طب خلينا نشوف عيالك الأول..
ندي بحزن: إن شاء الله..
ريم بأسف: إن شاء الله ي حبيبتي.. ربنا هيعوضك..
ندي: طيب سلام دلوقتي نتكلم بليل..
ريم قفلت الخط وبصت ل عزيز لقته بيبصلها بغضب.. خافت منه ورجعت لورا..
ريم: ي ساتر ي رب في اي!!
عزيز: كانت بتقولك اي!!
ريم: انت مالك..
عزيز طلع مسدسه وشد الزناد وحطه في وشها...
عزيز بغضب: انطقي..
ريم بخوف: في واحد متقدملي...
عزيز بغضب خرج من العربية وضرب الطلقه في الهوااا وبعدين رمي المسدس في العربية... وبصلها من بره..
عزيز بغضب: اسمه اي!!!
ريم: معرفهوش...
عزيز بغضب: ورحمممممه اممممممي م انتي مروحه بيتكوا ي ريم...
تعليقات
إرسال تعليق