رواية ما بين الحب والحرب الفصل الثاني 2 بقلم منة رجب
رواية ما بين الحب والحرب الفصل الثاني 2 بقلم منة رجب |
رواية ما بين الحب والحرب الفصل الثاني 2 بقلم منة رجب
"يامن تُساكِن القلوب هل وجدت من يُساكِنك ؟"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في ڤيلة ياسين
الدادة: أهي يا حبيبتي اوضتك جمب اوضة أستاذ ياسين عشان لو في أي حاجه حصلت وكدَ
منة: ماشي يا حبيبتي شكراً
ذهبت منة لغرفتها البسيطة مثل الڤيلة كانت الغرفة جميلة جداً كانت غرفة بنات باللون البينك الجميل وسرير جميل ودولاب خاص بها
منة في نفسها:يا رب اكرمني وأقدر أكون نفسي وأسافر يا رب بعيد عن أخويه ومراته يا رب ما يعرفوش مكاني يا رب تعبت منهم اوي يا رب
اخرجت صورة صغيرة من شنطتها ولم تكن سوى صورة والدتها
منة ببكاء:وحشتيني أوي يا ماما سبتيني في أكتر وقت محتاجاكي فيه تعبت أوي يا ماما تعبت بس هفضل مكملة وهعافر الحمدلله
قامت واتوضت وصلت فرضها وقرأت وردها وخرجت للحديقه الصغيرة او الحنينه التي يجلس بها ياسين وبالطبع ستحاول ان تضحكه وتخفف عنه حتى تتحسن نفسيته
منة:السلام عليكم
ياسين وعليكم السلام
منة:اي الاخبار دلوقت في تحسن يا ترى ولا اي اهم حاجه نفسيتك تبقى حلوه
ياسين:والله يا استاذة منة لو على النفسية ف النفسيه تحت الصفر
منة:اي دا لا طبعا اهم حاجه النفسيه تبقى كويسه
ياسين وقد شرد:وهو في حاجه في حياتي تخلي نفسيتي حلوة مرض واهو مرضان حب واتكسرت
منة بحزن:ارضي بكل حاجه كاتبهالك ربنا و ربنا هيعوضك بأفضل منها بكتير
ياسين بإبتسامة:ونعم بالله،يا ترى دادة سنية عرفتك مواعيد علاجي
منة ضريت رأسها بيدها:يختيييي اما اروح أسألها
ياسين:تمام اعرفي المواعيد و اعملي حسابك عندي جلسة كيماوي بكرة
منة:تمام ان شاءلله
ذهبت منة للداخل وقد عرفت جميع مواعيد علاجه وخرجت له بالطعام والعلاج
أكل هو و أخذ البرشام الخاص به
منة:طب دلوقت الساعه 9 لازم تنام بدري وتقوم بدري عشان جسمك يبقر نشيط
ياسين:لا مش بنام بدري انا بنام براحتي واصحى براحتي
منة:لا دَ كان زمان،عشان كدَ ما كنتش بتاخد العلاج في مواعيده
ابتسم ياسين وبالطبع لم يستمع لها ف ذهب لغرفته ولكن لم ينم
ذهبت منة الى غرفتها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل منة
سالم:والله يا عمي منة عندها شغل
عبد المجيد:شغلل شغلل والا هربت
سالم:لا يا عمي هربت اي بس
عبد المجيد بعصبية:هديكم اسبوع لو البت ما جتش ما فيش جواز وما فيش فلوس وما فيش اي حاجه
وتركهم وذهب
سالم بعصبية:بنت ال........جابلتي الكلااام
ماجدة:واحدة غبية هتعيش في هنا ومنى لو اتجوزت الراجل
سالم:مش هسيبها مش هسيبهاااا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صدع اذان الفجر استيقظ كل من منة و ياسين لأداة صلاة الفجر
شعر ياسين ب حركة في الخارج ف خرج ل يرى ما الذي يحدث
وجدها تفتح الباب وكانت ستخرج
ياسين:رايحة فين؟
منة بخضة:خضتني
ياسين:رايحة فين دلوقت احنا في الفجر
منة بتنهيدة:كنت مخنوقه شوية وخارجه اتمشى بره في الجنينة
ياسين ذهب اليها ونظر في عيونها
ياسين:لو في حاجه تقدري تحكيلي
منة بحرج:لا لا ما فيش حاجه بعد اذنك
وذهبت الى غرفتها وتركته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاء الصباح بجماله
استيقظت منة وارتدت ملابسها المكونة من دريس باللون الاسود وبه ورود صغيرة باللون الكاشمير وخمار باللون الكاشمير(الطقم دَ بتاعي بحبه اوي😂)
دقت على باب غرفته ولكنه لم يرد ففتحت الباب وحدته نائماً
ذهبت وظلت تنادي بإسمه ولكنه لم يستيقظ
ف وضعت في اذنه ورقة حتى يفيق
ف استيقظ مفزوعاً مما حدث
ياسين بخضة: اي في اي
منة بضحك:ما فيش بس ما كنتش راضي تصحى
نظر لها ياسين بعصبية: في حد يصحي حد كدَ
منة بخوف من نظراته: ص صحيتك عشان العلاج تاخده في مواعيده
ياسين بعصبية: اتفضلي اطلعي بره اوضتي
خرجت منة والدموع تجمعت في عيونها ونزلت كشلالات المياه
ذهبت الى غرفتها وظلت تبكي
اما هو فظل يلوم نفسه على ما حدث وقرر الاعتذار منها
ارتدى ملابسه ونزل ولم يجدها
ياسين:دادة سنية
الدادة:نعم يا حبيبي
_:فين الانسه منة
_:في اوضتها فوق
_:ناديها بعد اذنك
_:حاضر
ذهبت الدادة لإحضار منة
منة من الداخل: حاضر يا دادة نازله
غسلت وجهها ونزلت الى الاسفل وجدته جالساً شارداً
منة:نعم حضرتك عايزني
ياسين:أسف
_:على اي
_:على اللِ حصل فوق
منة ابتسمت ف بمجرد م حد يقولها اسف بتنسى كل حاجه هو عملها اصلاً:عادي ما حصلش حاجة
ابتسم ياسين على طيبتها
منة:يلا خلص فطار عشان تاخد العلاج
ياسين:تمام،آه صح مش هتروحي بيتك ولا حاجه مثلاً تزوري أهلك وكدَ
منة بسرعه:لا لا مش هروح اقصد يعني مش عايزة أروح م ما فيش حد اه ما فيش حد في البيت
شك ياسين في كلامها وعلم ان هناك شئ ما وقرر انه سيعرفه
ياسين:ماشي
انهى ياسين فطاره وذهب هو ومنة الى المستشفى لتلقي جلسة الكيماوي ويا لها من الاام في جسده ظلت منة تدعو له بأن يخفف الله آلم الكيماوي عليه
بينما كانت واقفه جاءت إحدى الممرضات
سوسن:اي دَ اي يا بت يا منة في حاجه والا اي بتعملي اي هنا
منة:لا ما فيش
سوسن:ماشي يا حبيبتي لو عوزتي حاجه قوليلي
منة:شكراً يا حبيبتي
سوسن تكون جارة منة
خرج ياسبن وذهب هو منة وقد رأتهم سوسن
عادت سوسن الى بيتها ولمنها دقت على منزل منة
ماجدة:ازيك يا سوسو
سوسن:الحمدلله يا حبيبتي،بقولك يا اختي شوفت منة مع واحد كدَ الله أكبر عليه في المستشفى مين دَ
ماجدة بعدم فهم:منة!!مين اللِ كان معاها
سوسن:انا أعرفه بس انا قصدي اي علاقته ب منة
ماجدة:مش عارفه،طب تعرفي عنوانه او اي حاجه عنه
سوسن:اه خدي......
ماجدة ذهبت وسردت ما حدث ل سالم
سالم:والله ل أشرب من دم*ها
ذهب سالم الى بيت ياسين
سالم بصوت عالي:تعاليلي يا روووح امك
نزلت منة على ذلك الصوت العالي وكان ياسين يجلس ف قام ل يرى ما هذا
استخبت منة خلف باسبن خوفاً من أخيها هذا
ياسين:مين انت وازاي تدخل بيتي بالشكل دَ
سالم وهو يوجه الكلام ل منة:قوليله انا مين يا اختى والله ل أشرب من دمك بقه تسيبي البيت وتيجي تقعدي مع واحد غريب والراجل اللِ قولناله انك هتتجوزيه دَ نعمل اي
منة ببكاء:يا شيخ حرام عليك عايز تجوزني راجل قد ابوك انت اي
ذهب سالم وكان سيأخذها ولكن منعته يده الذي أمسكها به
ياسين:.............................
سالم:نعممممم!!؟
ماذا قال ياسين يا ترى؟!
تعليقات
إرسال تعليق