القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زواج اطفال الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

 رواية زواج اطفال الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية زواج اطفال الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية زواج اطفال الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

اييه انتى بتقولي ايه يا ماما اتجوز اى ومين  انتى متخيله أنا في سنه كام  عشان  اتجوز! 
~وفيها ايه يا بنتى م البنات كلها بتتجوز وعادى  خالص  وبعدين  انتى لو متجوزتيش دلوقتي  ابن عمك مش هيسيبك ف حالك  وانتى عارفه  
لأ  يعني لأ  أنا عايزة اكمل  تعليمى 
~مانتو هتكملوا تعليم  براحتكم  
هما مين دول 
~انتى وجوزك  ماهو  ف تالته  ثانوي 
ههههه هموت من الضحك  والله  روحي يا ماما كملى الغدا وريا درس  الله يسترك 
~هروح  ياختى  مانتي مش فالحه غير ف اللماضه  
حلوه دي  والله  اتجوز  واحد  قدى  عشان  نتشاكل  مين اللي هينام  ع الطرف  الاول  
................. في مكان تاني  
يلا  يا زين جهز  حاجتك  هتتاخر  ع الدرس  واحنا  لسه اول يوم  لينا  هنا  
زين: حاضر  ي ماما  بس  خلى  الداده  تعمل  الغدا  بسرعه  بس  
الغدا  جاهز  من  زمان  أنت اللي نمت كتير  
زين  قام  خد  دش  ولبس بنطلون اسود وقميص اسود  والساعه وسرح شعره  وخد  فونه  ونزل  
الام.. ياروحي  ربنا  يحميك  قمر  
زين.. تسلمي ياست الكل  
الام.. البنات  هيتجننو عليك  واد  مز  وشياكه  
الاب.. على فكره انا احلى منه  هاا  هذا الشبل من ذاك الاسد 
زين.. طبعاً ي بابا 
الام.. انتو الاتنين  قمر  
زين  خلص  غدا  واخد  مفتاح  العربيه  ومشي  ع الدرس  اللى  كان  اول  يوم  ليه  
.... تعالو  اعرفكم  
زين  : ١٨سنه  باباه غنى  وعنده  شركات  كتيره  نقلو  من  فيلتهم  القديمه  عشان  كانت  بعيده  عن  شغله  ونقل  ف مكان  جديد  مامة  زين  طيبه  جدا  ومفيش عنده  ولاد  تاني غير  زين  ليها  واحده  صاحبتها  اللى  كانت بتتكلم فوق دى  😂
لين:  ١٧سنه ونص  باباها  متوفي  بنت قمر  وطيبه جدا  عندها  اخ  صغير  بس  وبتحب مامتها  جدا  وهنعرف حاجات تانيه  عن  حياتها  عندها  بنتين  صحابها  مريم و اسماء  
...... في  الدرس  
المجموعه  كلها  دخلت  ومريم واسماء  مستنين  لين اللى دايما  تتأخر  
لين  نزلت  مستعجله  وهى  داخله  الدرس  خبطت  في  ولد «زين»  ااه  أنا  اسفه معلش  
زين مردش عليها  ودخل  وهى  وراه  بتقول  اى البرود ده  🙄
المستر  .. جديد  معانا؟ 
زين  .. ان شاء الله 
لين  كانت واقفه وراه عشان تدخل  
المستر.. دايما متأخره كده  
لين.. معلش ي مستر  اخر مره  
حضروا الحصه  وطبعا البنات مركزه مع الضيف الجديد  او المز الجديد بمعنى اصح  
وهما خارجين  .. الله  ده عنده  عربية  
شكله غني  يابت  
ومز كمان  وحياتك  
لين  بصت لهم  بقرف ومشيت هى وصحابها  
..................... 
زين  روح البيت  
الام.. اهلا اهلا  بالعريس  
زين.. عريس اى يا ماما  😂
الام.. كنت  شايفلاك  عروسه  ووافقت  
زين  بصدمه.. عروسه!!  ماما  انا في تالته ثانوي  فاهمه يعني ايه  جيبالى  عروسه  لعبه يعني وبتهزرى ولا ايه  
الام.. مش  بهزر  وهتوافق  غصب  عنك  عايزة  افرح  بيك  وبعدين  انت  بقيت  راجل  كبير  اهو  ولا  عايزنى  اموت  وانا  مشوفتكاش عريس  
زين.. بعد الشر  ي ماما  بس  كلامك مش منطقي  
الام.. لأ  منطقي  جدا  وبابا موافق  وهنروح  انهارده  نشوفها  
زين  .. أنا مش مقتنع  انتى بتقولي ايه  🙂 
الام  وهى  ماشيه  .. جهز  نفسك  أنا  هروح  البس  
زين  واقف مصدوم 😳 
............... تسريع  أحداث  
لين  .. يا  ماما  مش  خارجه  والله  م خارجه  أنا  مش  عاوزه  اتجووووز  يا ناااس  
الام.. جواز  اى بس  بقولك  شوفيه  مش  هتخسرى  حاجه  
لين.. ماما  انتى لى مش مستوعبه انى  طفله  يحبيبتى  
الام.. يا بنتي  والنبى  م تحرجينى  قدام  صاحبتى  يلا  ي لين  عشان  خاطري  
لين  صعبت عليها  مامتها  .. ماشي  
الام  خرجت  ولين  لبست  اسود في اسود  عشان  تطفشه  
.........  
زين  كان قاعد علي  اخره  ولين  دخلت  هو  مرفعش عينه  وفضل  باصص  ف الفون  وهي  مبصتش عليه  
ام  زين  .. تعالى  يا  سوسو  نقعد  برا  ونسيب  الولاد  يتعرفوا  
زين  رفع  راسه  بعد  الكلمه  دى  هو  ولين  مع  بعض  وبصوا  لبعض  بس محدش  اتكلم  
لين  فى  سرها.. ده  الواد  اللى  خبطت  فيه  🤭
زين  .. لابسه  اسود  لى  راحه  تعزى  ؟ 
لين  .. لأ  جايه  اطفشك  
زين  .. أنا  طفشان اصلا  من  غير  حاجه  وجاى  غصب 
لين بدون  مقدمات  لولولولولوى  الحمدلله  😂💃
ام  لين  وام  زين  سمعوا  الزعروطه  دخلو  جرى  ... الف الف  مبروك  يا  ولاد  
زين  .. اى اللى  بيحصل ده  
لين.. اى اللى انا شايفه ده 
زين.. اتنيلى  انتى  بتغنى  لى دلوقتي  ي ماما  في  سوء تفاهم  يا  طنط... 
ام  زين  حضنته  .. مبروك  يا  قلب ماما  هتصل  ب بابا  اقوله  انك  وافقت  
لين  .  ي طنط  لأ  حضرتك  فاهمه  غلط  خالص  
ام لين.. اتصلى  ي منى  اتصلى  ي حبيبتي  لولولولولوى  ي الف  نهار  ابيض  
لين  وزين  ف حالة  صدمه  🙂
................  عدى  اسبوع  واتفقوا  على  ميعاد  للخطوبه  هما  خلاص  اتدبسوا  بس  شرط  لين  محدش  يعرف  انها  اتخطبت  عشان  صحابها  وكده  
تمت  الخطوبه  بس  ف المحل  عادي  ولين  مكنتش  بتلبس  الدبله  وهى  خارجه عشان  محدش  يعرف   ..  ..  عدى  كام يوم  وام  زين  عزمتهم  عندها  
....................... 
ام  زين  .. اهلا اهلا  منورين  اتفضلوا  
سوسو.. بنورك  يا  حبيبتي  
لين. ابتسمت  بس  ودخلت  وهى  ماسكه  ايد  اخوها  الصغير  
 فضلو  يتكلمو  ولين  لاحظت  ان زين مش  موجود   
الداده.. أنا  هطلع  العصير  لزين  بيه  ونازله  ي هانم  
منى بخبث.. لأ  ي داده  لين  هتطلعه  ادخلى  أنتي اعملى  الغدا  
لين.. انا  
منى.. اه  يا حبيبتي  هو ف المكتب  بيذاكر  تانى  اوضه  ع اليمين  
لين  طلعت  بالعصير  
سوسو  .. هههه  آه  منك  يا منى  
منى.. اسكتي  خليهم يا خدوا على  بعض  
.................. 
لين  خبطت  
زين.. ادخلي  ي داده  
لين  دخلت  بس كان  مديها  ضهره وهو ع الكرسي  
لين.. العصير  
زين  لف  ع الصوت  .. انتى؟ 
لين.. اى  شوفت  عفريت 
زين.. امر  🙄
لين.. نينيني 
زين.. عايزة اى 
لين  .. هعوز منك اى  
زين  .. جايه انتى لى  فين  الداده 
لين.. بتحضر  الغدا  ومامتك  قالت طلعى  العصير  ليه  
زين.. مطيعه  اوى  انتى  
لين  .. على فكره انت  بارد  وانا  بتنخق  بسرعه  وجايه  غصب  عنى  
زين.. والله  محدش  قالك  تزغرطى  يومها  انتى  اللى  دبستينا  
لين  قعدت  ع الكرسي  بحزن  وهى  ماسكه  كوباية  العصير  وبدأت  تشرب  منها  من  غير  م تحس  .. مكنش قصدي  والله  حركه  غبيه  دبستنى  في  واحد  بارد  زيك  
زين  .. مصدوم  من  حركتها  بت انتى  شربتى  العصير  بتاعى  
لين  اتحولت  لعصبيه.. بت  مين  هو انا  بلعب  معاك  ومسكت  كوباية  الميه  ودلقتها  في  وشه  وقعت ع الكتب  وع  القميص  بتاعه  
زين.. ي  غبيه  اي اللى انتى  عملتيه  ده  
لين  .. انت  اللى  غبى  وبارد  ولا  تطاق  طلقنى  
زين  .. نعم؟ 
لين  بصدمه.. اي ااقصديي  خد  دبلتك  اهى  بتبص  ف ايدها  ملقتش  دبله  
زين  .. انتى  باين  عليكي  مجنونه  تصرفاتك  غريبه  بجد  
لين  اتخنقت  هى  عايزة  تخلص منه وخلاص  قعدت ف  الارض  تعيط  وهو  خرج من  المكتب  وهو  بيفك  زراير  القميص  بتاعه  
اخوها  الصغير  كان  طلع  ينادى  عليهم  عشان  الغدا  لقى  زين  خارج  ونص  القميص  مفتوح  وهي  قاعده  ع الارض  تعيط  
نزل  جرى  تحت  
ماما  الحقى  لين  قاعده  تعيط  جامد  وزين  خرج  من  الاوضه  خالع  قميصه  شكله  عملها  حاجه  
منى  و سوسو  بصدمه  .. اييييه؟! 
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زواج اطفال)
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات