رواية أنا لك أنت الفصل الرابع بقلم حبيبة محمد
رواية أنا لك أنت الفصل الرابع بقلم حبيبة محمد |
رواية أنا لك أنت الفصل الرابع بقلم حبيبة محمد
ملك اول ما شافت نريمان وقفت مكانها متصلبه والدموع بتنزل من عينها وقالت: ماماا!!!
مريم استغربت من كلام ملك ودموعها
نريمان مدتش اي رد فعل وكأنها غريبه
سليم مثل عليها انه مش عارف ان دي تكون مامتها و ف نفس الوقت خالته: في اي يا ملك اي الانتي بتقوليه دا
ملك بلعت ريقها بذهول وقالت: هي دي ماما!!
ولا انا بيتهيألي؟
سليم ضحك عشان ينهي الموضوع وقال: لا يا حبيبتي دي اكيد شبهها مش اكتر
ملك مسحت دموعها وقالت: فعلا انا بدأت اليومين دول اهلوس ملك حتي مسلمتش عليها وطلعت اوضتها مريم طلعت وراها وقالتلها: عارفه ان احساسك دلوقتي...
ملك وقفت كلام مريم وقالتلها وهي بتعيط: محدش ولا اي حد هيعرف احساسي ولا اي حد مهما كان يعرف انا بحس بأيه رينا وحده ال عالم انا بحس بأيه؛ انتي وسليم طول عمركوا كنتوا في امريكا ولسه نازلين مصر من سنتين بس انا كنت لوحدي كل السنين دي انا وبابا خالتو ال هي مامتك اتوفت هي و عمو ومبقاش ليا اي حد غير بابا انتوا حتي من كتر ما انتوا بعاد عننا متعرفوش ماما ولا عمركوا شوفتوها ولا حتي تعرفوا اسمها انتوا حتي مكننتوش تعرفوني انتوا طول عمركوا برا مصر انا كنت لوحدي في كل حاجه يا مريم كل حاجه
***
سليم مكنش طايق يتكلم مع نريمان اكتر وقالها بعصبيه مكتومه: انتي ام معندكيش رحمه ولا ضمير انتي لسه شايفه بنتك قدام عينك ازاي قلبك مرقش؟ محنش؟ ازاي قدرتي توقفي دموعك؟ بنتك بقالها سنين لوحدها سيبتيها في اهم سنين هي محتاجاكي فيهم محتاجه نصيحه امها ومحتاجه حضنك؟
تقومي تقوليلي متعرفهاش اني امها كمل بسخريه وقالها: عشان انتي مش عايزه بعد السنين دي تدخليها حياتك وتبوظ حياتك مع جوزك وعيالك؟ انتي اي يا شيخه
نريمان قامت بحده وقساوه وقالت: اعتبره تهديد انا مش بيهمني ملك دي بنت انا خلفتها بس انا مش عايزاها تدخا حياتي تدمرها انا ليا عيالي وجوزي ومش عايزه اي مشاكل انا بقولك اهو يا سليم لو روحت قولتلها اني امها انا هكسر قلبها جامد اوي وانت اكيد مش هتحبني اكسر قلبها انا جيت انهارده عشان اعرفك الحقيقه عشان اعرفك اني امها واني خالتك عشان حضرتك كنت مسافر برا لسنين طويله ومتعرفنيش واديني قولتلك اهو واعتبر شراكتي معاك في الشركه انتهت انا من انهارده مبقتش شريكتك انا بس حبيت ادخلك الشركه بالحجه دي عشان اقولك الحقيقه مش اكتر هكلم المحامي بتاعي يخلص كل حاجه
خرجت من الڤيلا بقساوتها وطبعها الحاد
سليم عيونه دمعت من افتراها وقسوتها عيونه دمعت عشان المسكينه الفوق دي متعرفش ان نريمان امها
وازاي هيقدر يخبي عليها حاجه زي دي؟
**
مريم عيطت علي عياط ملك ودخلتها في حضنها وقالتلها وهي بتعيط: عارفه ان مفيش اي حد هيحس انتي كنتي بتحسي بايه غير بس عشان خاطري متعيطيش مبستحملش اشوف دموعك
ملك مسحت دموعها وقالتلها:
مهما كان السبب ال خلي ماما تبعد عني انا مش هسامحها ابدا عشان انا محتاجاها اوي بس هي مكانتش جمبي ولا عمرها كانت جمبي وحتي لو بعد سنين شوفتها مش هسامحها
سليم خبط علي باب اوضه ملك ولقي مريم حاضنه ملك وبيعيطوا هما الاتنين
سليم قال لمريم بجديه: ينفع تخرجي شويه يا مريم؟
مريم قامت وقالتله:
حاضر يا ابيه
سليم قعد جمب ملك وهو شايف حالتها البتدهور كل لما تفتكر مامتها
قال في نفسه: اومال هتعمل اي لو عرفت ان الكانت التحت دي تكون مامتها؟
ملك مسحت دموعها ورفعت راسها وقالتله: اتفضل يا ابيه سليم عايز حاجه؟
سليم فتح ايديه الاتنين وقالها عايزك تحضنيني بس
ملك كانت كاتمه دموعها بالعافيه بعدين اول ما قالها كدا وشها احمر ودموعها نزلت وحضنته وهي بتعيط بأنهيار:
ماما مشيت وسابتني ومهما حاولت اخبي واقول انه مش فارق معايا شوقي ليها بيكدبني انا نفسي تكون امي معايا بس دا قدري هي مش معايا دموعها زادت اكتر وقالتله: بس بابا كمان مش معايا
بابا وحشني اوي يا سليم؛ انا مكنتش عارفه قيمه بابا؛ بس قيمه الاهل كبيره اووووي
سليم دموعه نزلت اكتر وضمها اكتر شفق علي الحاله ال هي فيها و قد اي هي محتاجه لأمها
مسح دموعه وقالها: مهما حاولت اخفف عنك مش هقدر بس باباكي في مكان احسن بكتير
بعدها عنه وقالها: ينفع تنامي بقا عشان وراكي مدرسه؟
ملك ما ذالت بتعيط
سليم مسح دموعها بحنيه وقالها: مش هخليكي تنامي وانتي معيطه كدا
قام وقف وقالها وهو بيحاول يخفف عنها: تعالي هخرجك شويه نقعد قدام البحر
ملك ضحكت بألم وقالتله: ايوه صح يعني احنا قاعدين ف اسكندريه ومبننزلش نقعد قدام البحر شويه
سليم ابتسملها وشد چاكيت من بتوعها ولبسها وجابلها طاقيه حطها علي دماغها عشان متبردش و شال كمان
بصتله وهو بيحطلها الشال وقالتله: بحب اهتمامك بيا اوي
سليم بصلها وهو ساكت وساب الشال وقالها وهو بيحاول يهرب من كلامها: هروح اقول لمريم تيجي معانا
اول ما خرج من الاوضه قال بعصبيه: كل ما بحاول ابعدها عني بتقرب و كل ما بحاول انساها بفتكرها اكتر فتح باب الاوضه بتاعت مريم وكان لسه هيقولها تيجي معاهم لقاها نايمه
خرج تاني وقفل الباب وهو بيقول بغيظ: طب والحل دلوقتي؟ هروح انا وهي لوحدنا كأننا بنحب بعض؟
لا لا كدا مينفعش....
ملك خرجت وهي بتعدل هدومها لقته واقف برا بيكلم نفسه قالتله وهي بتضحك: في اي يا سليم
سليم اتنهد وقالها: ها؟ لا مفيش
قالتله بأستفهام: اي مريم فين؟
سليم خدها من ايدها وقالها: مش هتيجي نايمه
سليم كان لسه هيفتح العربيه ملك قالتله: لأ متفتحش العربيه انا عايزه اتمشي
سليم فضل جوا العربيه وعمال يشتم في نفسه: انا غلطان اني قولتلها تعالي ننزل
ملك بصتله من الشباك وقالتله: هتفضل جوا؟
سليم خرج وقفل العربيه ومشي معاها
ملك مسكت ايده وقالتله:
ايدك ساقعه اوي
سليم بصلها وهو بيضحك وقالها: ملك انتي مالك بقيتي عامله كدا ليه؟
ضحكت هي علي ضحكه وقالت: في اي مالي؟
سليم بص عليها وعلي لبسها وقالها: الچاكيت كبير وواسع اوي عليكي والطاقيه اكبر والشال مخلينك تخينه وغير انك قصيره اصلا ووشك محمر من العياط والساقعه لا بجد هموت من الضحك
ملك ضحكت وقالتله: بتتريق عليا؟ ماشي يا سليم
سليم فضل يضحك وقالها: شكلك حلو مش وحش
مسكت ايده تاني وقالتله وهي بتبسم: انت احلي
وصلوا لحد البحر ( الكورنيش)
سليم قعد و مد ايده عشان يشدها تقعد جمبه قالها: مبسوطه؟
ملك ابتسمت بفرحه وقالتله:
اوي اوي
عدي راجل بيبيع حمص الشام ملك بصت علي الحمص وهي نفسها تاكل منه
سليم لاحظ كدا وقام اشتري وقعد جمبها تاني وادالها الحمص بتاعها وقالها: خدي هيدفيكي في البرد دا
خدته وشربت منه وبعدين حطت راسها علي كتفه وبصت علي الموج وقالتله: انهارده احسن يوم في حياتي
سليم استغرب ان هي حكت راسها علي كتفه واضايق ان هي بتقرب منه كل ماده هو مش عايزها تتقرب منه ومشاعرها تزيد اتجاهه عشان ميأثرش علي دروسها ومزاكرتها وهو علي قد ما يقدر بيمنع نفسه
قالها بحده: ليه احسن يوم؟
ملك شربت من حمص الشام وكلت وبعدين قالتله: عشان انت سيبتني امسك ايدك عادي وسيبتني انام علي كتفك عادي وحتي سيبتني اتمشي معاك عادي
سليم كتم صوته وقال في نفسه: مش عايز اكون اناني لدرجه اني بحاول ارضي ضميري من نحيتها لمجرد اني عارف انها شافت مامتها وهي متعرفش انها مامتها مش عايز اكون اناني وافرحها بحاجه عشان تنسي حاجه تانيه
قام من جمبها وقالها بجديه:
يلا عشان نروح انتي وراكي مدرسه بكره والوقت اتأخر
ملك بحزن قالتله: نقعد شويه بس؟
سليم بأصرار: يلا يا ملك
ملك قامت وقالتله: حاضر
****
اول ما روحوا هي دخلت اوضتها وهو دخل اوضته
ملك رمت ضهرها علي السرير وهي بتضحك بفرحه وبتقول في نفسها: حضني لما كنت بعيط؟
وسابني امسك ايده وانا تحت في الشارع؟ وكمان سابني انام علي كتفه؟
اكيد هو كمان بيحس بحاجه اتجاهيي
خبطت دماغها وقالت وهي بتحاول متفكرش في الموضوع تاني: بس يا ملك مفيش الكلام دا
غمضت عينها ونامت من غير ما تستغطي وسابت باب الاوضه مفتوح
**
سليم قعد علي المكتب بتاعه وافتكر نريمان لما اعترفتله انها خالته وتبقي ام ملك وافتكر لما كدب علي ملك وقالها انها مش امها وانها بيتهيألها وكل لما يفتكر بيتضايق من نفسه وبيحس انه اناني بس هو مش عايز يكسر قلبها لمجرد بس ان امها مش عايزاها في حياتها
خرج من اوضته لقي باب اوضه مريم مفتوح وباب اوضه ملك مفتوح استغرب وقال:
خير اللهم اجعله خير؟
الاتنين صحيوا ولا اي
دخل اوضه مريم ملقهاش قال وهو بيضحك: يبقا اكيد صحيت وراحت لملك
عدي علي اوضه ملك لقي مريم نايمه جمبها وحضناها
سليم ضحك وقال في نفسه:
اتعلقتي بيها بسرعه اوي مريم
قال بسخريه: اتعلقتي بيها زي اخوكي!! ؛ راح غطاهم هما الاتنين وباس راسهم وقفل الباب عليهم وخرج
****
في صباح يوم جديد
ملك غسلت وشها وقال لمريم:
اي صحاكي تنامي جمبي يا مريومه.
مريم قالتلها وهي بتغسل سنانها: معرفش بس كنت حاسه انك متضايقه امبارح اوي ومقدرتش بصراحه اسيبك نايمه زعلانه كدا قومت من نومي ونيمت جمبك
ملك بصتلها بحب وقالتلها: انتي اغلي حاجه ليا يا مريم
حضنتها جامد وقالتلها:
انتي اختي وكل حاجه ليا
مريم ضحكت بفرحه وقالتلها: طب يلا بقا يا سيدي عشان نروح المدرسه ونشوف الاخبار الجديده ال ف المدسه
ملك بصتلها بطرف عينها وقالتلها: انا فهماكي عايزه تروحي تشوفي كريم؟
مريم بصت في الارض بحزن وقالت: بصراحه اه مع اني هزقته وهو هزقني اخر مره
ملك عينها بقا فيها شر وقالت بغيظ: وانا هروح اشوف المخفيه ديما
مريم ضحكت وقالت لملك:
طب يلا البسي
****
سليم خرج من اوضته وكالعاده لابس بدلته وساعته وحاطت البرفيوم بتاعه وكان جاهز للخروج وقف استني مريم وملك قدام باب الاوضه يخرجوا
ملك خرجت وهي بتضحك مع مريم وبتقولها: لازم يدوقوا سمي
مريم قالتلها: يقولوا علي نفسهم يا رحمان يا رحيم
سليم رفع حاجب ونزل حاجب وقالهم بخبث: هتقولوا علي مين يا رحمان يا رحيم؟ بتدبروا نصيبه لمين؟
ملك اتنهدت وقالت:
لا دا احنا بنهزر
سليم عطس وقالهم: طب يلا
مريم بخوف علي سليم: انت عندك برد
سليم خرج منديل من جيبه وكح فيه وقالها: شكلي كدا
مريم طلعت تجري علي اوضته وجابتله چاكيت وقالتله: عشان مبتقلش
لبسته الچاكيت وقالتله: كدا هتدفي
سليم ضحك علي حركاتها وقال: اعمل فيكي اي بس
مريم وملك نزلوا وركبوا العربيه
***
مريم اول لما نزلت لقت كريم واقف مع صحابه
قالت لملك بحماس: هروح انا ها
ملك ضحكت عليها وقالت: حفظت السناريو بتاع كل يوم
سليم بصلها من شباك العربيه
ملك ضحكت عليه هو كمان وقالتله: وحفظت السناريو بتاعك انت كمان
سليم قالها بتريقه: والله! كب قوليلي كنت هقول اي
ملك قالتلها بلماضه: كنت هتخرج فلوس من جيبك وتقولي خلي دول معاكي لو احتاجتي حاجه
سليم ابتسم وقالها: براڤو حفظتي... خرج من جيبه فلوس وادالها وقالها: خلي دول معاكي لو احتاجتي حاجه
كان لسه هيمشي بالعربيه بس ملك وقفته وقالتله: ثانيه واحده
لفتله من الشباك التاني وباسته من خده وقالتله: خلي بالك من نفسك
ودخلت المدرسه من غير ما تستني اي رد منه
سليم حط ايده علي خده وقال: في اي يا سليم انت تايهه كدا ليه
وقفها عند حدها بقا كفايه كدا
صاحب كريم( سيف)
سيف بسخريه: الحق يلا بص البت مريم بتبص عليك ازاي
كريم التفت وراه لقي مريم واقفه بتاكل وبتبص عليه
صحابه كلهم ضحكوا عليها وهو ضحك من ضمنهم عليها
وهي لاحظت دا لقتهم بيتريقوا عليها وعلي طريقه اكلها وعلي نظراتها طلعت تجري من قدامهم وهي بتعيط
ملك اول ما شافت الحصل راحت ضرب كريم علي دماغه بالكراسه وقالتله: انت مش راجل
كريم اتعصب وكتم عصبيته وضحك ببرود وقالها:وانتي قليله الادب
ملك ضربته بالقلم وقالتله: القليل الادب هو انت عشان تحرج بنت بالمنظر دا؛ مريم معملتش اي حاجه ليك غير انها حبت واحد مريض زيك مش اكتر وانت تستهون بمشاعرها وتضحك عليها انت وصحابك انت حرفيا واحد معندكش ريحه الدم
مشيت من قدامه وراحت ورا مريم
سيف ضحك علي القلم الخدو كريم وقاله: البت هزقتك يسطا
كريم زقه بغيظ وراح وراها
ملك دخلت الفصل وحطت شنطتها علي الديسك وقالت لمريم: متزعليش انا عملت الواجب معاه
ديما لقحت عليهم بصوت عالي وقالت لصاحبتها: مش بقولك معندهمش دم اتفضحوا في المدرسه كلها وليهم عين يجوا
صاحبتها ضحكت بسخريه وبصتلهم بقرف وقالت: هي الاشكال دي كدا مبتتكسفش
ديما بصتلهم بحقد وقالت: بظبط
ملك مرديتش تقوم تهزقهم بس مريم كان فيها المكفيها وكان نفسبتها مدمره وهما زودوها معاها قامت ماسكه ديما من شعرها ب غل وقالتلها: انتي المعندكيش دم ولا احساس وانسانه حقوده ومريضه وتفكيرك مريض زيك
ديما زقته وقالتلها بغيظ: اييي كفايه اوعي كدا؛ بيئه صحيح
ملك شدت مريم وقعدوا علي الديسك تاني
كريم دخل الفصل بعصبيه وسيف وراه وكان لسه هيبدا في خناق مع ملك بس الميس دخلت
ملك ضحكتله وهي بتغيظه وبعدين بصت للميس
****
فهد قعد قدام سليم وقاله: بقولك اي هو مين المزز الشوفتهم المره الفاتت
سليم خبط بايده علي المكتب وقاله: ما تلم نفسك يا فهد دول تبعي
فهد اتنهد بخجل وقاله: احمم مكنتش اعرف
قال في نفسه: يا ابن المحظوظه جبتهم ازاي دول
꧁꧁꧂꧂
الحصص الاولي خلصت وجه وقت الاستراحه
مريم نزلت هي وملك
ملك غمزت لمريم وقالتلها: انا هزقت كريم قدام صحابه كلهم
مريم وقفت وقالتلها بفضول: عملتي اي؟
ملك قالتلها بتفاخر ان هي هزقته: ضربته بالقلم
مريم ضحكت بصدمه وقالتلها: يا قادره عملتيها ازاي دي
ملك انجشتها وكملوا مشي وهي بتقول: اختك في ضهرك متفكريش انتي في الموضوع
*****
في نهايه اليوم خرجوا كلهم من المدرسه
كريم كان جوا قلبه حقد كبير من ناحيه ملك و مريم
جري ورا مريم وقالها: ينفع اتكلم معاكي شويه
ملك بصتله بقرف وقالتله: عايز اي منها
كريم بخبث: لو سمحتي يا مريم؟
مريم قالت لملك: روحي انتي هشوفه عايز اي وهاجي وراكي
ملك همستلها في ودنها وهي بتقول: طب خلي بالك من نفسك
كانت هتركب الباص وتروح بس رجعت في كلامها وركبت تاكسي يوديها للشركه ال فيها سليم
***
فهد لقي سليم سرحان ومتغير: ينفع تحكيلي؟
سليم اتنهد وقاله: علي اي بظبط
فهم رفع كتفه وقاله: علي ال في بالك انت بقالك وقت كبير بتفكر في حاجه وسرحان وشكلك ميطمنش
سليم بلع ريقه وغمض عينه وافتكر نريمان وكلامها عن ملك
وقاله: لا مفيش حاجه انا بخير
خرج من المكتب لقي نريمان في وشه قالها بقرف: اي جابك تاني؟
نريمان قالتله: تعالي نتكلم.جمب الاسانسير مفيش في المكان دا حد عشان محدش يسمعني
سليم مشي معاها وهو مش طايق اصلا
ملك نزلت من التاكسي وهي بتبص علي الشركه وبتبسم وبتقول: المكان هنا بالصبح غير بليل خالص
دخلت بتفاخر وقالت للسكرتيره: عايزه اقابل سليم بيه الجسمي
السكرتيره: ثانيه واحده هتصل بيه
اتصلت بيه مرات كتير بس هو مردش قالتلها: مبيردش مقدرش اطلعك من غير معاد
فهد خرج لقي ملك برا بصلها بطرف عينه وقال: مش دي الكانت في الحفله وتقريبا تبع سليم
قال للسكرتيره: سيبيها هي واخده معاد معايا
فهد مد ايده يسلم عليها وقالها: انا فهد صاحب سليم
ملك ابسمت وقالتله: اتشرفت بمعرفتك
ملك قالتله: كنت عايزه اشوف سليم بس لو تسمحلي
سابته ومشيت وطلعت لمكتب سليم فوق بس ملقتهوش
وقفت مكانها ومعرفتش تدور عليه فين
بس لقت طرف جزمته في اخر الممر
راحت هناك لقته واقف مع الست الشبهه امها وبيتكلم
قالت في نفسها: هما بيتكلموا براحه كدا ليه
وقفت جمب الاسانسير عشان تسمعهم
سليم قال لنريمان: انا مخبي علي ملك كل دا انك امها وضحكت عليها المره الفاتت وقولتلها انها بيتهيألها مش اكتر كدا تمام؟
يا تري اي رد فعل ملك علي السمعته؟
وكريم عمل اي مع مريم؟
تعليقات
إرسال تعليق