القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية دار الأيتام الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

 رواية دار الأيتام الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

حست عشق بأحراج رهيب ورهبة من الموجودين
وخاصتآ من ليل اللي كان بيترأس تربيزة الاجتماع
عشق.السلام عليكم
الجميع عليكم السلام
حاج محمد..عشق نسيتك يابنتي معلش ياليل يا ابني بس عشق نسيت مفتاحها وزي مانت شايف الدنيا بتمطر وهي خلصت شغلها فاقولتلها تجيلي بدل ما تفضل فالشارع ولا عالسلم
ليل..بصوته اللي يقتل ويخوف مين دي ياحاج محمد
حاج محمد دي دي تبقى قريبتي واخت تمارا
ليل..رفع حاجبه اه قولتلي اهلا وسهلا
عشق..اهلا بحضرتك اسفة عالازعاج
ليل..ابدا مفيش ازعاج
حاج محمد..طيب روحي يابنتي استنيني فالمكتب لحد ما اخلص مع مستر ليل وهجيلك
عشق..وقلبها بيدق بسرعة تخوف من هيبة ليل حاضر بعد اذنكم
ليل..لحظه
عشق..لفت وهي خلاص فاضل ثواني ويغمَ عليها
ليل..شاورلها على كنبه صغيرة تقدري تستني هنا احنا يعتبر خلصنا
عشق..هزت دماغها من غير ولا حرف ومن غير اعتراض راحت اعدت عالكنبه لحد ما يخلصو
ليل وجاسر وادم ونوح حسو ان حاج محمد وعشق وتمارا باين عليهم التوتر جدا لكن ليل حب يهدي حدت التوتر دي وكمل ولا كأن حاجة حصلت
ليل..شوف ياراجل ياطيب الورق ده كله كالعادة هتوصله لعمي يوم السبت الصبح وبعد ما تاخد امضته هتطلع عالشهر العقاري بعد ما تخلص كل حاجه ترجع تاني لعمي هيديك مبلغ هتجبهولي
حاج محمد..طيب مااخد الفلوس لما اروحله الصبح
ليل..اللي يريحك بس انت لسه هتطلع عالشهر العقاري فالاحسن انك ترجع تاني بعد ما تخلص الورق مش معقول تتحرك ب10مليون
حاج محمد..ياخبر انا نسيت حكايه الشهر العقاري لا خلاص هرجعله تاني
ليل..وانت يا جاسر انت وادم بكره عندكم اجتماع مع صحاب المنتجع وطبعا مش هقولكم الميتنج ده اد ايه مهم جدا
جاسر وادم..تمام
ليل..نوح الورق ده حاسس انه مش مريحني انا مش فاضي خالص اني اراجعه عايزك تاخد الورق ده وبكرة مش وراك شغلانه غيره وزي الوقت تكون عندي فالمكتب تقولي الورق سليم ولا لا
نوح تمام متقلقش
ليل..كده الاجتماع خلص اي حد عنده سؤال
الجميع..لا تمام
ليل..تقدرو تتفضلو
حاج محمد..اسف يا ابني عشان نسيت استأذن منك ان عشق جايه بس سامحني مكنتش هبقى مطمن وهي اعده مستنيانا فالشارع ونور وزهره انهرده فالجامعة وهيرجو متأخر
ليل..عيب ياراجل ياطيب بتتأسف على ايه بس دي شركتك وبعدين اكيد مينفعش تفضل مستنياكم الوقت ده بره البيت
حاج محمد..ربنا يخليك يا ابني واه صحيح نسيت اعرفك بيها دي عشق تقدر تقول كده هي ونور وتمارا وزهره بناتي
ليل..بغموض اهلا بيكي وانتي بتدرسي بقى يا انسه عشق
عشق..احمم ايوه انا في طب بيطري
ليل..جميل وعلى كده عندك كام سنه بقى
عشق..عشرين سنه
ليل..ومين زهره دي كمان ياراجل ياطيب
حاج محمد..بحسن نيه زهره دي اختهم بردو هما التلاته اخوات
ليل..مش محتاجلهم شغل زي تمارا
حاج محمد..ربنا يخليك يا ابني لا هو مكنش في غير تمارا عشق بتشتغل في عياده دكتور وزهره بتشتغل في محل فالخان عندنا
ليل..هي زهره اد ايه
حاج محمد..من غير تركيز في كلامه زهره اد تمارا وعشق كلهم 20سنه اد نور زهره في كليه تجاره زي تمارا
ليل..عموما اتشرفت بيكم واي وقت ياراجل ياطيب تحتاج شغل لحد فيهم اكيد عارف ان مكانهم موجود
حاج محمد..تسلم يا ابني هستأذنكم انا بقى
خرج حاج محمد ومعاه عشق ووراهم تمارا من اوضة الاجتماعات
تمارا وهي بتحضن عشق وحشتيني
عشق لسه واضح عليها التوتر وانتي كمان
تمارا..هروح على مكتبي وهرجعلك تاني لو مستر جاسر مش محتاجني
عشق..تمام انا هروح مع بابا لحد ماتيجي
تمارا..اوك
راحت تمارا على مكتبها مستنيه جاسر
وراحت عشق ورا حاج محمد
اما ليل والشباب فضلو زي ماهما
ليل..اعد حاطط رجل على رجل وبينفخ دخان سيجارته ونظرت عينه مليانه غموض
جاسر..ايه فينك
نوح..كده الحوار بقى كبير يا جدعان ولا ايه
ادم..كبير كبير يعني بصو انا كنت عادي الاول وكنت حاسس انكم بتأڤورو بس كده في حاجة مين البنات دي
نوح..لا والغريب انه بيقول انها مش بس قريبته لا ده بيقول اخت تمارا وليهم اخت تالته اسمها زهره وصراحه هما مفيهمش من بعض خالص
جاسر..فعلا مفيهمش من بعض
نوح...بص هي تمارا بطل بس عشق دي ملهاش حل دي اجنبية
جاسر..ماتحترم نفسك
نوح..الله وانت مالك شكلك كده بترسم على البت
جاسر..هتعيش وتموت متخلف ارسم وانا خاطب
نوح..لا ياشيخ ده على اساس انك شيخ اشحال ان مكنتش كل يوم مع واحده شكل في سهراتنا
جاسر..بس تمارا مش زيهم على فكره
نوح بخبث..ومين جاب سيرة تمارا طيب
جاسر..اتعدل بدل ما اروقك اكيد متقصدش اختها يعني اللي اول مره اشوفها.
ادم..بضحك سيبك منه بس بردو ميمنعش ان كلامه
جاسر..حتى انت ياعاقل والله اعدتك مع الواد ده كتير هتخليك زيه
نوح..استنو بس نشوف اللي سارح في ملكوت الله ده
ليل..وهو بيبصله بتحذير
نوح..خلاص سكت
ادم..صحيح ايه رأيك فاللي بنقوله
ليل..كله هيبان متستعجلوش
هنعرف يقربوله ايه واخوات ولا لا الشبه بينهم مختلف بس ميمنعش انهم ممكن يكونو اخوات عادي في اخوات مش شبه بعض بس الغريب ان التلاته نفس السن يعني المفروض يكونوا توأم
نوح...توأم ايه بس دول مفيهمش حاجه اصلا من بعض
ليل..هيبان
ادم...على فكره في توائم بيبقو مش شبه بعض
ليل..بقول ايه انتو صدعتوني يلا قومو لمو ورقكم وحاجتكم عشان نمشي انا خلاص فصلت
خرجو..التلاته
راح جاسر على مكتبه دخل الاول على مكتب تمارا كانت بتظبط الورق بتاع ميتنج بكره وبتلم حاجتها
جاسر..ظبطتي ورق بكره ياتمارا
تمارا..ايوه يامستر جاسر كله تمام حضرتك محتاج حاجه تانية مني
جاسر..شكرا ياتمارا اه على فكره اختك حلوه زيك
تمارا..بابتسامه شكرا
جاسر..بس غريبة مش فيكم من بعض
تمارا..بمرح هي احلى طبعا
جاسر..هي من ناحية حلوه فا هي حلوة بس انتي كمان حلوه اوي ياتمارا
ارتبكت تمارا ميرسي يامستر جاسر
جاسر..بابتسامه جذابه انا مش بعاكس على فكرة بس يعني بعرفك ان انتي كمان حلوة صحيح اختكم التانيه حلوه زيكم
تمارا..زهره جميله بردو واكيد حتى لو مش جميلة هقول كده دي اختي
جاسر..انتو توأم ياتمارا
تمارا..بغباااء لا احنا مش توأم
جاسر..بغموض ربنا يخليكم لبعض
تمارا..ميرسي يامستر جاسر
جاسر..مش قولنا بلاش مستر جاسر دي
تمار..اه قولنا بس اولا انا مش عارفه اتعودت على مستر وثانيا احنا فالشغل لسه
جاسر..اه في دي عندك حق وقرب منها اكتر وكمل كلامه بصوت هامس بس على فكره احنا اه فالشغل بس لوحدنا يعني تقدري تقوليلي جاسر
حست تمارا بتجمد اطرافها ورعشه انتشرت في انحاء جسمها من قربه وهمسه ليها
جاسر حس بتوترها خد خطوتين لورا وهو لسه مركز معاها..اتفقنا
تمارا..ها اه اه
ابتسم جاسر ..مالك؟
تمارا..انا لا مفيش انا تمام وكملت بارتباك وهي مش بصاله وبتلم حاجتها بسرعه حضرتك محتاج مني حاجه يامستر جاسر
جاسر..بابتسامه جذابه حضرتك ومستر تاني عموما يا ستي لا شكرا كفايه عليكي كده اشوفك بكره ومتنسيش بكره في ميتنج وهتكوني معايا
تمارا..اه طبعا طبعا بس مش بكره اجازه
جاسر..اه اجازه من الشغل بس مش من الميتنج
تمارا..طيب تمام بعد اذنك وجريت بسرعه على مكتب حاج محمد وسط ابتسامه جاسر
عشق.ايه خلصتي
تمارا..اه اه
عشق مالك يابت عاملة ليه زي الانسان الالي كده
تمارا..انا لا خالص خلصت يا بابا
حاج محمد.ايوه يابنتي استني بس احط الورق فالشنطه ونمشي على طول
ثواني وكان خلص وخرجوا مع بعض
.....
دخل ادم ونوح على ليل
ادم..ايه يابوص خلصت
ليل..وهو بيلبس چاكت البدله اه كله تمام يلا بينا خرجوا مع بعض وخدوا جاسر وركبوا الاسانسير ونزلوا
جاسر..بقول ايه
ليل..ارغي
جاسر..تصدق انا غلطان كنت جايبلك خبر
نوح..اكيد من البطل تمارا قول قول
جاسر..صدقني قريب هزعلك
نوح..بضحك صدقني قريب هباركلك
جاسر..بضحك ابو شكلك يا اخي
ادم..سيبك منه قول وقف الاسنسير وخرجوا مع بعض
جاسر..مطلعوش توأم
ليل..ازاي وهما سنهم واحد
جاسر..زي مابقولك كده سألت تمارا بطريقه غير مباشره قالتلي لا احنا مش توأم
ادم..طيب اخوات ومش شبه بعض ماشي توأم مش شبه بعض بتحصل لكن اخوات ونفس السن ومش توأم كده في حاجه مش مظبوطه
نوح..الموضوع في لغز
ليل..فعلا انا كنت بحاول مشغلش دماغي على اد ما اقدر واقول يمكن في حاجه مش حابب يعرفهلنا بس كل يوم بكتشف حاجه جديده
خرجو من باب الشركة وفضلو يقربو للشارع
نوح..طب بس بقى عشان هما واقفين هناك
حاج محمد..اقفلي بقى رغايه اوي
عشق..بضحك هي عايزة ايه
حاج محمد..روحت هي وزهره وعيزانا نروح عشان جعانه
تمارا..نور دي مسخره وهي جعانه ممكن تقتلنا
قربوا منهم الشباب
ليل..واقف كده ليه ياراجل ياطيب
تمارا بتحاول تتلاشي نظرات جاسر
حاج محمد..مستنين حاجه توصلنا يا ابني
ليل..طب تعالي معايا يلا اركب انا هوصلك
حاج محمد..لا يا ابني روح انت توصلني ايه بس الوقت نركب اي حاجه
ليل..تركب ايه الوقت الدنيا شكلها هتمطر تاني وزي مانت شايف الطريق هادي خالص والوقت كل شويه بيتأخر
عشق وتمارا كانو واقفين جمب بعض من ناحية الشارع عشق للحظه حست ان قلبها اتقبض وكأن العالم وقف من حواليها ومبقتش سامعه حد وبقت تبص بعنيها في كل الاتجاهات بخوف
وكأنها بتدور على حاجه او حاسه ان في حاجة هتحصل
لاحظ الكل شكلها وعنيها اللي رايحة جاية وتحريك راسها شمال ويمين وطبعا الكل كان مستغرب معادا تمارا اللي عارفة عشق كويس
عشق ديما بتحس بالحاجة قبل ما تحصل بتحلم باحلام وتتحقق وتمارا كانت واثقة ان عشق حاسة بحاجة
ليل..انتي كويسه يا انسه عشق
عشق..مش معاهم خالص وكأنها مغيبه تماما
حاج محمد..مالك ياعشق يابنتي
عشق..يلا نمشي من هنا بسرعه
حاج محمد في ايه طيب
تمار..بابا اسمع كلام عشق عشان وقبل ما تخلص جملتها
سمعوا صوت عربيه جايه بأقصي..سرعه وصوت العجل عامل احتكاك فالارض ثواني كانت العربيه مقربه من تمار اللي واقفه جمب عشق وضهرها للشارع
جاسر بسرعه البرق سحب تمارا ومن شدت السحبه اتصدمت في صدره
ولسوء الحظ خبطت العربيه حاج محمد طيرته مسافه مترين وقع عالارض فاقد الوعي والدم مغرق الارض
كل ده تحت تأثير صدمة الشباب
جري ليل بسرعه وادم وجاسر ونوح وأمن الشركه اللي شافو الحادثة
ليل..افتحو العربيه بسرعه
تمارا..بصرييخ بابا بابا فوق والنبي
عشق واقفه مش بتعمل اي حاجه غير انها واقفه مش بتنطق دموعها بتنزل بسرعه وعينها على العربيه اللي بتبعد واختفت
فتح ادم باب العربيه بسرعه
وجاسر ونوح والامن شالوه حطوه في عربية ليل فالكنبه
جاسر سحب تمارا ركبها بسرعه
وادم ونوح جريو على عربياتهم
ليل لعشق اركبي
عشق واقفه ومش قادرة تتحرك من الصدمة
ليل راح مسك ايدها وفتح باب العربيه ركبها وقفل الباب وجري بسرعه ركب وطار بالعربيه والكل وراه
وصلو المستشفي في وقت قياسي
ليل شال حاج محمد ودخل بيه بسرعه ساعدوه بسرعه الممرضين وفضلو يجرو بيه وكلهم وراه
دخلوه بسرعه اوضه العمليات
فالوقت ده اتصلت زهره بتمارا
زهره..انتو فين لو مجيتوش حالا البني ادمه دي هتاكلني
تمارا..بتعيط زهره الحقينا
زهره..بفزع في ايه
تمارا..بابا عمل حادثه ادام الشركه واحنا فالمستشفي
زهره..ايييييه حصله حاجه
نور..في ايه يازهره
زهره..تمارا بتقول بابا عمل حادثه وراحو بيه عالمستشفي
نور...بصريخ بابااا
زهره..انتو في انهي مستشفي طيب
قالتلها العنوان وقفلت معاهم فات اكتر من ساعه ولسه محدش خرج ليل واقف على اخره رايح جاي والشباب واقفين ساندين على الحيطه
تمارا واقفه جمب عشق
فاللحظه دي وصلت زهره ونور
جريت عليهم نور
نور...فين بابا
تمارا ساكته وبتعيط
نور..عشق ردي عليا انتي هو كويس مش كده انتو مبتردوش ليه بابا حصله حاجه صح
تمارا..اهدي يانور بابا فالعمليات جوه لسه محدش خرج يطمنا
نور..عمليات طب ليه حد يرد عليا
سمعت صوت ليل من وراها اهدي يانور عم محمد هيبقي كويس
نور..اهدى ايه طب حد يفهمني عمل الحادثه ازاي قدرتو تمسكو اللي عمل كده طيب خدتو رقم عربيته
ليل..نور انا مش قادر اتكلم الوقت لحد ما اطمن عالراجل اللي جوه ده بس اللي اقدر اقوله ان الحادثه كلها حصلت في اقل من دقيقه وملحقناش من الصدمه نجري ورا اللي عملها ولا حتى قدرنا ناخد رقم العربيه بس الكاميرات فالشركه بيراجعوها وهجيب اللي عمل كده سواء قاصد او مش قاصد
اخيرا نطقت عشق بعد صمت دام كتير اللي عمل كده قاصد ورقم العربيه انا حفظته
ليل..قولي بسرعه الرقم قالت عشق الرقم لليل
رفع ليل تليفونه علي رجالته
ليل..555..أص
ده رقم العربيه اللي خبطت حاج محمد تقلبو مصر شارع شارع وحاره حاره وتجبولي صاحب العربيه دي فورا على المخزن ادامكم ساعتين زمن اللي عمل كده يبقى قصادي مفهووم وقفل الخط
البنات كانو واقفين مرعوبين من ليل وواقفين جمب بعض
عشق واخدة نور في حضنها وملامحها جامدة وثابتة
نور..بابا هيروح مني ياعشق انا مليش غيره فالدنيا
نوح..نور اهدي متخافيش كلنا معاكي واحنا مش هنسيب حاج محمد نور حست بالامان مجرد ماسمعت صوته
نور..انا خايفه عليه اوي يانوح
نوح..وهو بيطبطب على راسها متقلقيش هيبقى كويس والله ادعيله بس
فاللحظه دي خرج الدكتور
جرى عليه ليل خير يادكتور
المريض محتاج دم حالا وللاسف محتاج اربع اكياس دم ومفيش غير كيسين هنا
ليل..بغضب مستشفى طويلة عريضة مفيهاش غير كيسين انا هطربق المستشفى دي على دماغكم
جاسر..استنى ياليل اهدى
الدكتور..حضرتك الفصيلة دي نادره وللاسف ده اللي موجود وياريت حضرتك تهدى مفيش وقت للي بتعمله ده لو حد فيكم فصيلة دمه زي فصيلته يساعدنا
ليل..فصيلته ايه
الدكتور...فصيلته o_
الكل رد بخيبه امل
نوح..نور طيب انتي فصيلتك ايه
نور..بدموع انا فصيلتي a
عشق..انا o_
الدكتور بامل طيب حضرتك عندك اي مرض مزمن
عشق..لا
الدكتور..اتفضلي معايا بسرعه
ليل..استنى هنا انت محتاج كيسين انت متأكد انها تقدر تديك الكيسين انت مش شايف انها ضعيفه
عشق..استاذ ليل بعد اذنك انا كويسة خلينا نلحق بابا يلا يادكتور
جري معاها الدكتور
وقف الكل قلقان بعد حوالي عشر دقايق
خرج الدكتور ومعاه عشق باين على وشها التعب ولونها شاحب جدا لانها اصلا تعبانه
ليل..مسك الدكتور لو حصله حاجه روحك قصاد روحه انت فاهم
الدكتور..بعد اذنك خليني الحقه دخل الدكتور وهو مضايق من ليل
جاسر..ليل اتحكم في اعصابك شويه
ليل لعشق..انتي كويسه
عشق..واقفه ساندة عالحيطه هزت دماغها بأيوة
ليل..هو ايه اللي اه تعالي اعدي بسرعه
حاول يمسك ايدها عشان يأعدها سحبت ايدها بسرعه بصلها ليل
سندتها تمارا براحه واعدت
ليل..نوح بسرعه هاتلها اي عصير
نوح..حالا
اتكلمو البنات مع بعض وليل وجاسر وادم واقفين جمب بعض وسامعين حوارهم
زهره..انتي كويسه
نور..المفروض مكنتيش اتبرعتي بكل ده انتي ناسيه انك تعبانه جدا والدكتور مشاكي بدري عشان ترتاحي
عشق..بتعب وصوت خارج بالعافيه لو هموت يانور مش هتأخر عنه ده جميله هيفضل في رقبتنا طول العمر
نوح..رجع بسرعه خد منه ليل العصير واداهولها تشربه بعد ما اتحسنت شويه
ليل..لعشق انتي عرفتي ازاي
عشق..عرفت ايه
ليل..ان في حاجه هتحصل
عشق..حسيت مش اكتر
تمارا..اصل عشق بتحس بالحاجه من قبل ماتحصل
ليل..بسخريه لا والله
عشق..متاخدش على كلامها اللي حصل ده قضاء وقدر
رن تليفون ليل برقم هو مستنيه من بدري بعد شويه
جاسر..الرجاله دي ولا ايه
ليل..لا ده تليفون تاني
بعد عنهم
ليل..الو.
شخص اخر ايوه يا ليل باشا كله تمام عرفت لحضرتك كل حاجه عن البنت
ليل..اتكلم سامعك 
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة جمسع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات