رواية أحببت بصيرته الفصل الثامن 8 بقلم مريم نصار
رواية أحببت بصيرته الفصل الثامن 8 بقلم مريم نصار |
رواية أحببت بصيرته الفصل الثامن 8 بقلم مريم نصار
____________
بعد مرور شهر ع ابطالنا .ونقول نبذه مختصره .
حسن : كان قاعد ف السكن لما شاف الصور . واتجنن واتصل ع فتون علشان يسألها .. وكان متنرفز جدا لما فتون كنسلت عليه ومردتش ولا اهتمت بالرسايل الل بيبعتها .. وطبعا هو افتكر إن فتون مش ف دماغها ولا مقدره حجم الرسايل الل بعتها ولا مهتمه بالكارثه الل حصلت .
. وللاسف صدق شوية صور . وكدب السنين الل فاتت بينه وبين فتون والمواقف الل عاشها معاها.
.وبعدها كلم سحر واتصدم من الكلام الل قالته سحر لما نزلت وكلمته .
.وكان مخنوق جدا . ولكن الشيطان سيطر عليه تماما . وإن ممكن فتون من الفقر تكون مشيت ف طريق مسدود . وقال ل سحر أنه مخنوق جدا . وشاف إن سحر بتدافع عن فتون . وده عكس الفكره عند حسن . وبعدها باسبوع . حسن اتصل ع فتون وكانت ف فرح عيد ابن عمها جمعه . وردت عليه ومش سامعه المكالمه كويس . وحسن سمع صوت الميوزك اتجنن اكتر . واتصل ع سحر الل كانت ف الفرح . وطلعت روحت تجري . واتصلت عليه وقالتله انها معرفتش ترد لانها كانت بتصلى العشا . وبدء حسن يعمل مقارنه مابين فتون وسحر بنت الشيخ محمد .. وطول الشهر حسن عايش ف تفكير كتير ومش عارف يكلم فتون من بعدها من ضغط الشغل . وسحر يكلمها شات كتابه لانه مش فاضي وسحر قربته منها بطريقتها الخبيثه..
. علاء بعد ما رجع البيت . ابوه جابر زعقله وحكاله الل حصل. ونبه عليه أنه يبعد عن فتون خالص لانها مش هتسكت وكمان خايف ع سمعته ف الحاره .ولو عايز يكلم بنات ؟ يكلم عادى لكن ميحاولش يعمل مشاكل لابوه .
.وطبعا علاء حط فتون ف دماغه اكتر من الاول . ولما عرف من سحر الل هي عملته وأنها بعتت صور فتون وطلعت لحسن . وكانت مرعوبه وخايفه . وعلاء كان فرحان جدا .و حاول يطمنها . وكمان قال ل سحر أنه مش هيقرب من فتون تانى . كفايه عليها الصور الل انتى هتبعتيها بعد كده لحسن . وفعلا طول الشهر ده . علاء متقابلش مع فتون خالص علشان يديلها الأمان وكمان لانه ناوى بعد كده ف الخطوه الل جايه انه يتقدم ل فتون . وبيعرف اخبارها من سحر ..
.أما سحر : بعد ما مسحت كل رسايل حسن ومكالماته .حسن رن عليها ماسنجر وسحر فونها كان صامت واترعبت حرفيا لما شافت الرنه وقفلت نت . ومقدرتش تشرب النسكافيه . ونزلت بسرعه من عند فتون . ودخلت شقتهم ع اوضتها ع طول . واتصلت برعشه ع علاء . وحكتله كل حاجه . وبعد ما علاء طمنها إن كل ده ف مصلحتها وإن محدش هيعرف لانه مش ايميلها . ومفيش دليل يثبت أن سحر هي الل بعتت حاجه . وكمان قالها كل ده علشان حسن يبقى بتاعك انتى وبس . وسرح بخيال سحر . أنها تحتوى حسن الفتره دى . وتحاول متخلهوش يكلم فتون .. وسحر هديت خالص واطمنت . وقالت فعلا انا خوفت ع الفاضي مفيش حاجه تثبت انى انا الل بعت الصور لحسن ورجعت لطبيعتها وابتسمت بمكر . وقفلت مع علاء . وفتحت نت . وشافت رساله من حسن ع الماسنجر انها تكلمه ضروري . عينيها لمعت بخبث . ورنت ع حسن لكن صوت . وحسن كان قاعد ع نار . واول ماسمع الرنه . رد ع سحر بسرعه وسأل ع فتون . وسحر بمكر قالت انا كنت عندهم فوق دلوقتي ولسه نازله كنت بحط الاكل ل خالتى فاطمه . اصل فتون لسه مجتش لحد دلوقتي . ولما سألت خالتى فاطمه ع فتون قالتلى إن فتون قالت إنها ف مشوار مهم جدا . ولما انت رنيت عليا كنت بغسل المواعين ونزلت كلمتك ع طول .. وفضلت سحر طول الشهر ده. تكلم حسن صبح وليل ورسايل واهتمام كبير وبتدلع عليه. وتكدب عليه وكمان تحط الشراره وإن فتون خرجت . او لسه خارجه حالا . او لسه مرجعتش وهكذا. وكمان تحط اعذار لخروج فتون وبتدافع عنها .وفرحت جداا لما حست بتغيير من ناحية حسن ل فتون. وهتبدء تنفذ فكرة انها تبعت لحسن صور علاء وفتون ..
----------------------بقلمى مريم نصار
شريف : لما خالد اتصل عليه وقاله إن سليم منهار نفسيا . وقفل ع نفسه الاوضه ومش عايز حد . وما اكلش حاجه من امبارح . وحكاله كل الل حصل . شريف قاله انا ف العربيه وجاى بسرعه . وبعدها شريف رجع البيت . واخد اكل وطلع خبط ع سليم وبعد محاولات كتيره . سليم فتح الباب . والكل اندهش من حالة سليم . وشريف دخل وحاول يتكلم مع سليم ويهديه .وخالد لما شاف إن سليم بدء يهدى دخل واتكلم معاه هو وشريف وإن العمليه بعد شهر . ولو محصلش حاجه هيسافر . وفريده دخلت بعياط هيسيترى . وصرخت بوجع كبير . وسليم صعبت عليه فريده . واخدها في حضنه . وأكل علشان خاطرها ومن ايديها . وشريف طول الشهر مهتم ب سليم ومتابع مع الدكتور بتاع سليم وكمان مهتم بعلاجه .وكمان شغله .. وانهراد عملية سليم . والكل مترقب بخوف كبير نتيجة العمليه ..
رهف : عايشه ف حيره . ومش عارفه تاخد قرار . راحت تقابل سليم . وهو رفض ولما زعلت . والدتها منى قالتلها تسافر يومين تغير جو . ورهف سافرت يومين وكالعاده مقالتش لسليم . وبعد ما رجعت . راحت تقابل سليم . ومتوتره . وطلعتله الأوضه واتفاجئت من شكله . دقنه كبرت شويه . وقاعده ع كرسي هزاز . وبيشرب سجاير بشراهه .والأوضه ضلمه . والقطه بتلف حوالين رجليه وتطلع ع رجله وتنزل تانى كأنها ونيسه ف وحدته . وحست ان ده مش سليم واتخنقت من الأوضه حست انها مقيده .. لكن حاولت تتكلم مع سليم . وقعدت معاه شويه . وحست بالملل . واتحججت ب أنها لازم تمشي علشان مامتها محتجالها . وسليم هز راسه . ورهف سلمت عليه وخرجت من الاوضه واخدت نفس عميق كأنها كانت محبوسه . وخرجت راحت ع النادى . وطول الشهر ع كدا تروح ل سليم مره ف الاسبوع وباقى الاسبوع خروجات وسهرات . ومنى مشجعاها ع كدا . ومنتظرين عملية سليم الل هي انهردا . وواقفين ف المستشفى متوترين . وبيتمنو يفتح تانى ويشتريلها الڤيلا ويكتبها بإسمها ...
خالد : طول الشهر مابين الشغل الل سليم كان بدء فيه ل خالد .. ويروح ل سليم .والچيم . وكان واقف جمب سليم . ويوميا يروح يشوفه . وزعلان ع حالت سليم النفسيه لانه رافض الخروج بره باب الفيلا . حتى الجبيره جابو دكتور علشان يفك الجبيره ف البيت .وخالد طول الشهر ع كدا حتى البنات الل بتتصل عليه مكنسلهم لفتره لحد ما يطمن ع سليم . وخالد من جواه احساس أنه مبقاش فارق معاه بنات وحس أن الموضوع عادى جدا وبيفكر يعقل ويبعد . وانهردا خالد ف المستشفى رايح جاي ومتوتر وقلقان جدا ع سليم وبيدعى انه يرجع يفتح من تانى .
فتون : بعد ما سحر نزلت من عندها . فضلت قاعده زعلانه ع البنت الل والدها توفى وفضلت تدعيله بالرحمه . وعدى كام يوم عليها . ومشافتش علاء تانى واطمنت ونشاطها اتجدد من تانى .
. واى مشكله تحصل ف الحاره فتون تنزل والل تقدر عليه تعمله . وبتروح المدرسه وعلاقتها ب حنين بتزيد اكتر من صداقه ومحبه وأخوه . ووالد الطفل مالك ومامته جُم المدرسه وسالو ع فتون وقعدو معاها وشكروها جدا لأن مالك تصرفاته رجعت طبيعيه . وكمان بقى شاطر ولما سألو مالك قالهم إن ابله فتون بتعمالنا زى أخواتها الصغيرين وبتلعب معانا في الفصل وتحكيلنا حواديت وبتعملنا كل حاجه بسهوله .
. وانا بطل الفصل . وفتون شرحتلهم أن الدعم النفسي افضل بكتير للطفل . وأنهم لازم يحسسو مالك انه ديما مميز وزكي لانه فعلا زكي . وكمان ف بنت اسمها سلسبيل . أهلها جُم وشكرو فتون علشان مستواها اتحسن .. وسلسبيل ف البيت مبتتكلمش غير ع ابله فتون . واطفال الفصل كلهم بيحبو فتون جدا لانها بتعاملهم كأنهم شايفين بالظبط . وده فرح فتون جدا ..
وبعدها .. فتون استغربت طريقة كلام حسن معاها لما اتصل وكانت ف الفرح ولكن مسمعتش باقى المكالمه لان الخط قطع .. وكمان مستغربه طلعت الل كل شويه يحاول يلفت انتباها علشان تحس بيه . رغم البهدله الل بياخدها منها ..
سليم : وبعد ما اكل من أيد فريده . كان من جواه مخنوق جدا وحاسس بالعجز . لكن عياطها واجعه ف نفس الوقت . ونفسية سليم كانت وحشه اوي . وبعدها بيوم سليم سمع صوت الباب حد بيخط عليه لكن بطريقه خربشه وعرف انها القطه. ومرضيش يفتح ع أساس هتزهق وهتنزل . لكن القطه فضلت تخربش ف الباب وتآن بصوت رقيق . كأنها بتقوله انت وقفت جمبى خلينى اقف جمبك . سليم قام بنفاذ صبر وفتح الباب وراح قعد ع الكرسي .
ولكن ابتسم غصب عنه من هجوم القطه عليه وتلف حواليه وتنط ع رجله وتطلع ع كتفه وتمسح شعرها ف خدو بحنان كبير كأنها بتقوله وحشتنى . وفضلت ع كدا فتره ومسكتتش غير لما سليم مسد ع راسها وضهرها . والقطه نامت ع رجله . وفضلت طول الشهر مع سليم زى ضله وهونت عليه شويه . وسليم اكتشف انها بتحب تاكل التونه جداااا . وسماها تونه .
( ايوووه سماها تونه )
. شريف جاب لسليم فون هديه ... وسليم رفض من شريف الفون الل جابه لانه يخص المكفوفين . وسليم ادايق جدا . وثار من تانى لانه لا عايز يكلم حد ولا يتصل ع حد . هو عايز يكون لوحدو . لوحدو وبس هو وتونه . ولما كانت رهف بتجيله كان بيحس انها بتروحله كواجب مش اكتر . ولكن مهتمش . وحابس نفسه طول الشهر ف الاوضه . وشريف قال لسليم ع ميعاد العمليه . سليم رفض . رفض قاطع . وزعق ومش عايز يعيش ع امل كداب . لأنه متأكد أنه خلاص مش هيشوف تانى بعد الل سمعه . وشريف اقنعه بكل الطرق . وكمان خالد وفريده.
. وسليم وافق علشان يريحهم ويبعدو عنه وافق لكن من جواه قلقان لأن النتيجه لو سلبيه هتدمر حتى لو 1٪ من الامل الل جواه .
وبعد الشهر ما عدى انهردا سليم ف المستشفى وكان من جواه خايف انه لو العميله منجحتش يعيش ف الضلمه لآخر يوم ف عمره . وهو حاليا ف العمليات . والكل واقف بره قلقان .....
----------------------بقلمى مريم نصار
عوده للوقت الحالي
فريده : واقفه متوتره وقلبها بيدق خوف . ومشبكا ايديها تحت دقنها . ومغمضه عينيها وبتقرآ قرآن . واختها نجوى وجوزها جُم من البلد اول ما عرفو وواقفين معاهم .. وقلقانين وزعلانين ..
خالد : واقف متوتر وقلقان . وبيحاول يرفض اي تخيل قدامه إن العميله متنجحش . وكل شويه يمسح وشه بايديه من التوتر .
شريف : قاعد ع الكرسي متوتر جدااا وبيهز رجله بتوتر . وحاطط وشه بين ايديه ومستنى النتيجه بفارغ الصبر ..
رهف : واقفه متوتره وكل شويه تبص ف الساعه . وحاسه إن الوقت مبيمشيش . وعايزه تطمن ع مستقبلها مع سليم . وبتتمنى أنه يفتح ...
منى وجوزها : قاعدين . وقلقانين علشان خاطر بنتهم رهف . ورغم ثروتهم وغناهم . إلا أن سليم بالنسبالهم ثروه قوميه . مال وجمال . ونصيب فريده هيبقى لسليم وبس . يعنى هيكون الميراث اخيرا ل رهف الجندى وبس . وبيتمنو من قلبهم إن سليم يفتح من تانى ..
بعد شويه .
سليم خرج من غرفة العمليات . والدكتور بيفك الشاش من ع عنينه . والكل واقف ومترقب والخوف هو الوحيد الل مسيطر ع المكان ..
الدكتور : فتح عينيك ياباشمهندس سليم .!!
الكل واقف وانفاسهم محبوسه . وفريده بتترجف . وقلبها بيتمنى الإيجاب . يارب يارب.
سليم : مغمض عينيه وقلبه بيدق برهبه . وحاسس أنه عطشان جدا من رهبة الموقف .
الدكتور : باشمهندس سليم . حضرتك سامعنى؟
سليم : ...... مردش . وبيفتح عينيه ببطء.
الكل . واقف وعينيه ع سليم ..
سليم : فتح عينيه وقفلها .. وفتح تانى . وبص يمين وشمال . وبعدها غمض بيأس وإحباط كبييييييررر ...
الكل عرف النتيجه لما شافو تعابير وش سليم .
فريده : عيطت بانكسار كبير واترمت في حضن اختها نجوى . وعيطو الاتنين بحزن كبير ..
شريف : قعد ع الكرسي بوجع كبير . وحط وشه بين ايديه .
خالد : حس بخنقه وعيونه لمعت بدموع ومش عارف يبلع ريقه . وحاسس أنه عايز يصرخ ..
رهف : حطت ايديها على بوقها بصدمه كبيره . وعينها مفتوحه ع الاخر..
منى وجوزها .واقفين يبصو لبعض . وجندى هز راسه بزعل واتنهد وقال بهمس ياخساره ..
الدكتور : شاف غضب سليم . وقرب بتوتر . فتح عين سليم ورفع الكشاف ووجهُ ف عينيه . وسليم معملش اى حركه .. والدكتور بلع ريقه بتوتر . احم احنا لازم نعمل اشاعه علشا......ومكملش واتخض .
سليم : بيتنفس بصوت عالى ..و بصوت زى الإعصار . كلللللله يطلععععع برااااا .
الكل : انتبه ع صوت سليم . وخافو عليه ..
سليم : شد الاسلاك من ايدو . وشد الغطا بغضب . وقام ..
خالد : وشريف جريو عليه ..
سليم : حس بيهم .. وبغضب . شاور بايدو محدش يقرررررب مننننني . وقووووولت برااااا كلكووووو .
فريده : قلبها بيدق برعب ع حالة سليم . وخايفه تتكلم ..
خالد : بلع ريقه بصعوبه . سي...سليم . حاول تهدى ...
سليم : بينهج .. مش عايز اسمع صووووت حااااااد فيكووووو . وقولت الكل برااااا . ودخل ف حالة هياج تام . وكسر اى حاجه تقابله .
رهف : خافت وجريت وقفت ورا منى وأبوها الل خايفين . وراحو وقفو عند باب الاوضه ...
الدكتور : رايح يجيب حقنة مهدئ من ع الكمود ال جمب السرير . لكن ملحقش لأن سليم وقع كل حاجه موجوده ع الكمود بغضب شديد ...
شريف : بتوتر . سليم . سليم صدقنى انا مش هسيبك . انا اخوك الكبير . اسمع كلامى وأهدا ..
سليم : واقف ف نص الأوضه وبينهح .. وزعق بصوت عالى . ااااسمع كلامك !!!؟ ههههههههه . ههههههههه وخبط كف ع كف . اسمع كلامك هههههههههههه..
الكل : واقف مزهول ع مدهوش ع خايف ومرعوب .. وخصوصاً فريده وخالد وشريف ونجوي ...
سليم : واقف بيضحك . وسكت مره واحده واتكلم بضياع . منا سمعت كلامك لما قولتلى هتعملها ياسليم .هتعملها وهتفتح !!. ههههه وهتشوفنى تانى وهنروح الشغل مع بعض من تانى ههههه وهنسافر من تانى . !!
.قولتلك لأ لأ مش عايز اعملها . خلينى كدا عاجز .
.قولتلى لأ انت مش لازم تيأس.وسمعت كلامك ياشريف .
.ولف وشه ناحية صوت عياط فريده . وقال بدموع . سمعت كلامك يافريده . وعملتها وبردو مشوفتش !!! ولف عشوائي .وسمعت كلامك ياخالد وعملت العمليه ومشوفتش !!!
.وكمل كأنه سكران .. هههههههه رهف ههههه خطبتى رهف الل صممت انى اعملها هههه رههههف انتى فين !!!؟ سمعااااااانى وفتح ايديه بيأس. انا عملتها اهو ولسه اعمى . انا عاجز يارهف هههههههه اكيد منى هتزعل اوى هههههه ...
.. ايه دا !!؟ انتو بتعيطو . لااا انتو اضحكو . انا عايزكو تضحكو . تحبو اقولكو ع مصير سليم بدر الدين اييييه !؟ تمام انا هقولكو ..!!!
. سليم بدر الدين . رجل الأعمال .. صاحب نص شركات بدر الدين للتصدير والاستيراد . احسن واحد ف عيلة بدر الدين يسوق عربيات . هههههه .عمل حادثه واتعمي . خلاص بقى سراب . مالوش لازمه . لا هينزل شغل . ولا هيعيش حياته . وكمل بدموع ولا هيشوف عياله . ههههههه عيال ايه بس ياسليم !!؟ سليم انتهى يافريده . ياريت ..ياريت سليم كان مات ف الحادثه ع الاقل كان هيرتاح .
وبعد دقيقه سليم نام تحت تأثير المهدئ .
سليم : بيتكلم . والكل بيسمع وبيبكى . حتى خالد وشريف . ونجوي . وفريده بتموت حرفيا ع ابنها ... وخالد مستحملتش . وكتف سليم . والدكتور بسرعه عطاله ابره مهدئه .. وناااام .
فريده : جريت عليه بعياط .وبصت ل شريف وقالت !! شريف يبنى يلا من هنا . سليم لو فاق وهو ف المستشفى . مش ضامنين حالته هتبقى عامله ازاى .
شريف : بحنان .. ضمها لحضنه . اهدى طيب وبلاش عياط . وبص للدكتور . ينفع سليم يخرج !؟
الدكتور : ايوه ينفع . بس ثوانى هكتب لحضرتك شوية قطرات غير الل كنت كاتبهم ليه قبل العمليه . ويمشي عليها ٣ مرات يوميا ومن غير اهمال ياريت .
شريف : اتنهد بتعب . تمام ..
وبعد شويه . شالو سليم ونزلو وهو نايم واخدوه ع البيت . وكلهم يأس وإحباط ...
----------------------بقلمى مريم نصار
فتون : سلام عليكم ياعم زينهم !!
زينهم : وعليكم السلام يافتون يابنتى . تعالى .
فتون : تسلم ياراجل ياطيب . عايزه كيس مكرونه . وكيلو رز . وباكو شاى .
زينهم : ابتسم من عينى يابنتى . انا بعد كدا هتفق مع صاحب مصنع المكرونه . اقولو اعمل حسابى ف كرتونه زياده لفتون مهران ههههههه ..
فتون : هههه . والله فكره .ياريت ع طول انت عارف المكرونه انا مُدمناها .
زينهم : ايوه والبت منه بنتى بتقلدك .وجت تقولى يابابا فتون بتعمل مكرونه غريبه كدا بيضا وعايزاها . قولتلها اتصلى ع فتون وخدى الطريقه .
وبصلها .. عارفه ؟ انا مقتنعش غير بمكرونة ام محمود تكون غرقانه صلصة طماطم وشطه هي دي المكرونه . مش تقولى مكرونه بيضه وخضره .. قال مكرونه بيضا قال. . الل يعيش ياما يشوف.
فتون : ههههههه دى مكرونه بالصلصه البيضا يعم زينهم وعليها قطع فراخ . طب بقولك ايه هات كمان كيس مكرونه . انا انهردا هعملها وانزلك طبق مكرونه وهتاكل وتدعيلى ..
زينهم : لا ابدا ماينفعش . انهارده عندنا لحمه ومجوع نفسي لوقت الغدا . انتى عارفه اللحمه وما ادراكي ما اللحمه ههههه..
فتون : ههههه . طيب من غير حلفان ياعم زينهم . ل تتغدى انهردا مكرونه بالصلصه البيضا . وعلشان تعرف إن مفيش فيكى واحده ياجمهوريه بتعمل مكرونه بالصلصه البيضا ااحلى من فتون مهران .
هات بقى المكرونه انا اتحمست وجوعت كمان..
زينهم : يابت بلاش هتعبك ..
فتون : انت كدا هتاخرنى مش هتتعبنى ههههههه . هات بس علشان الحق اعملها قبل الواد حوده ما يجي يبعتلك ع الغدا ..
زينهم : طيب هتتاخرى العصر قرب ..
فتون : نص ساعه واكون عندك .
زينهم : طيب حلو اوى . اتفضلى ياحبيبتي أدى الرز والمكرونه والشاى ..
فتون : اخدت الحاجه وطلعت جري وقالت. هوااا ياعم زينهم . اوعاااا تاكل . هقفلك المحل انا بقولك اهو ..
زينهم : ههههههههه لأ وع ايه الطيب احسن ..
سحر : الو ايوه ياعلاء بترن كتير كدا ليه !؟ انت مش عارف أن بابا بيكون في البيت بعد العصر ..والعصر قرب .. يعنى زمانه ع وصول !!؟
علاء : ايه ياحب مالك متعصب كدا ليه !؟ وبعدين لسه بدرى انا لسه معدي من قدام الورشه وابوكي قاعد مع الرجاله . المهم طمنينى ايه الجديد !!
سحر : مفيش جديد . زي ما احنا .
علاء : يعنى حسن متصلش تانى ولا سأل ع فتون ؟.
سحر : بغيظ لأ متصلش قالى أنه عندو شغل كتير علشان نازل كمان شهرين ..
علاء : اممم حلو قوي . طيب انتى ليه قولتيلى ع النت انك مش هتبعتى الصور دلوقتي لحسن ؟
سحر : مينفعش كله ورا بعض كدا طبعا !! كدا حسن ممكن يشك لما يلاقى كل الصور مبعوته ف شهر واحد . كدا ممكن يفكر ان حد عايز يوقعه مع فتون . انما بقى انا فكرت استنى كمان اسبوعين ولا حاجه . وابعت الصور بتاعتك انت وفتون . اصلها بصراحه صور من الاخر . لا وايه صحبك مخلى ضحكة فتون كأنها طالعه من قلبها هههههه . ولا بقى الصوره الل انت بتميل عليها يلهوى حاجه كدا تخرب البيوت العمرانه ههههههههه ..
علاء : بتفكير . اااه فكره حلوه منك دي . اهو كدا الشغل ولا بلاش . وحياتك ياسحوره الواد قالى تحب العبلك ف الصور دي واخليها من غير هدوم هههههه . بس انا قولت كدا هتبقى مهروشه اوى ولا ايييه ياعسل !!
سحر : شهقت . يخربيتك ياعلاء لأ اوعى تعمل كدا . واهو الل احنا هنعمله مش شويه بردو .
علاء : تمام ياحب . بقولك ايه ياسحوره .
سحر : بدلع نعم ياعلاء ..
علاء : ماتحيبى بوسه يابت ..
سحر : شهقت . انت مسطول ياعلاء ..
علاء : بتوهان يابت مش انتى قولتى اشحنلى وهبوسك ياعلاء. انجزى بقى ...
سحر : بتلعثم . ا.اه احم . يلهوى امي بتنادى . سلام دلوقتي ياعلاء . وقفلت ..
----------------------بقلمى مريم نصار
بعد : شويه عند فتون .
فتون : عملت المكرونه بالفراخ والصلصه البيضا . ومبسوطه . وعملتها بحب كبير . وقالت . بطتى هتاكلى دلوقتي !!؟
فاطمه : لا يقلب امك . بعد العصر ما يدن واصلي ان شاء الله ..
فتون : تصلى ف الحرم يارب ...
فاطمه : ب أمل يااارب يارب يسمع منك ..
فتون : إن شاء الله هتحجي . وهتقولى البت فتون قالت ..انا هاخد علبتين المكرونه دول وانزل لعمي زينهم مش هتاخر عليكى ماشي يابطه !؟
فاطمه : ماشي ياحبيبتى . ربنا يصلح حالك يارب .
فتون : لبست الاسدال ونزلت .. وراحت ع المحل . وبتضحك اتاخرت عليك ياراجل ياطيب ..؟
زينهم : لا يابنتى بس انتى لحقتى خلصتى ؟ .
فتون : ايوه طبعا دي مكرونه يعنى مش محشي هههههههه . اتفضل بالف عافيه . وحطت العلبتين قدامه ..
زينهم : بعدم فهم . اله علبتين ليه ؟ انا هاكل كل ده !!؟
فتون : فتحت علبه . امسك بس المعلقه دي ودوق وقولى رايك ..
زينهم : اخد المعلقه . وقال حاضر يستى مع أن الريحه بتقول انها حلو اوى . وبيضا صحيح ههههه . واخد معلقه بسم الله الرحمن الرحيم . وأكل . وغمض عينيه . أمممم الله الله . طعمها حلو اوى اوى يافتون يابنتى ..
فتون : بسعاده . بجد عجبتك ياعم زينهم .؟
زينهم : إلا عجبتنى وبياكل تانى . والله ما كلت ف حلاوتها . تسلم ايدك ..
فتون : بألف هنا وشفا .. طيب انا هطلع بقى .
زينهم : بياكل والمكرونه عجبته اوى . طيب استنى . العلبه التانيه دى جيباها ليه ؟
فتون : دى ل منه بنتك . وعليها ورقه بالطريقه ماااشي وسلملى عليها .. يلا سلام بقى وجريت ع طول قبل ما يتكلم أو يرفض ..
زينهم : هز راسه و اتنهد .. وقال فعلا ما بتهونش غير ع الغلبان . ربنا يكرمك يافتون يابنتى يارب ويجبر بخاطرك ..
فتون : طالعه ع السلم ودخلت الشقه . فطووووم . العصر بيدن اهو انتى صلى. وانا هدخل اتوضي واصلى . وقالت بهيام .. وبعدها اعيش مع احلا طبق مكرونه وغمضت عينيها أمممم وحشتنى من دلوقتي . هههههههه .
فاطمه : هههههههه . شوفي البت ياولاد . بينها وبين المكرونه قصة حب . عموما . بألف هنا ياقلب أمك ..
فتون : هههههههههههه طبعا دى العشق .. ودخلت اتوضت وصلت العصر . وفاطمه صلت . وفتون جابت الغدا وقعدو يتغدو . وفتون كانت بتاكل بهيام كبير وفاطمه طول الغدا تضحك عليها وع حب بنتها للمكرونه ..
----------------------بقلمى مريم نصار
بعد اسبوعين ..
سليم .من يوم العمليه وهو دخل ف حالة اكتئاب . وعصبى جدا . وبياخد العلاج بصعوبه كبيره . ودلوقتي نايم ف السرير بعد معاناه وزعيق وحالته كانت وحشه جدا ونام من التعب. وفريده قاعده جمبه وحطا أيدها ع جبهة سليم وفاتحه المصحف وبتقرا قرآن ودموعها نازله زى المطر .
شريف وخالد قاعدين تحت بيفكرو ف حالة سليم .
شريف : انا لازم أسفرو المانيا ف اقرب وقت .
خالد : انا معاك ف قرارك ده . سليم حالته النفسيه متدمره جدا . وخايف يحصل اسؤ من كدا .ده مبقاش سليم الل انا اعرفه . ده كان بينصحنى ف كل حاجه . حتى انى ابطل سجاير .. وهو بقى حريقة سجاير . ونفخ بديق حقيقي ...
شريف : هز راسه بحيره . انا خايف عليه اوى . وخوفت اكتر انهردا . الدكتور قالى سليم لو مخرجش من الحاله الل هو فيها .نفسيا هيتعب . وممكن يحتاج لعلاج نفسي ..
خالد : بزهول . لالالا ياشريف . اتصرف اعمل حاجه ..
شريف : وهو انا هستنى ياخالد انا فعلا اتصرفت .. مدير المستشفى الدكتور ماهر . انا اعرفه كويس ف بينا بيزنس . وكلمنى لما عرف بفشل العمليه .. واقترح عليا مستشفى كبيره جدا ف المانيا متخصصه لجراحة العيون . وقالى عندهم احدث تقنيات جراحة ع مستوى العالم كله . وانا قولتله شوفلى اللازم هناك واعمله .وهستنى منه اتصال ..
خالد : بتفاؤل طيب حلو اوى اوى . وانا كمان هاجى معاك ..
شريف : الل تشوفه ياخالد . لكن فريده صعب نسيبها لوحدها ..
خالد : سكت شويه . طيب سيبها لوقتها .
فون شريف رن . وبص وقال بلهفه . ده الدكتور ماهر .. ورد بسرعه ايوه ياماهر ..
انا تمام . المهم طمنى عملت ايه !؟ اييه!؟ حجزت . طيب حلو اوى .ايوه ايوه بإسم سليم بدر الدين . طيب هنسافر امتى !؟ بعد بكره !؟ طيب يعنى مفيش اى ضرر ع حالة سليم وأنه عامل عمليه من اسبوعين ؟ اه اه تمام فهمت . خلاص انا هشوف مين حابب يسافر معايا انا وسليم !!! لا مش هينفع لازم اكون موجود معاه . ماشي ياماهر انا متشكر جدا . مع السلامه .. وقفل ..
شريف : وبعدين ياخالد . السفر بعد بكره . ولو سليم عرف ان ف عمليه تانيه هيبهدل الدنيا !
خالد : بتفكير . طيب ايه رايك يسافر من غير ما يعرف أنه هيعمل عمليه ؟.
شريف : بتفكير . امم لأ ماظنش هيصدق . لاننا قولنا قدامه اننا هنسفرو المانيا أو سويسرا . يعنى ف المطار هيكتشف هو رايح فين !! اتنهد وبعدين ...
خالد : رهف !!
شريف : بعدم فهم . نعم مالها !!؟
خالد : رهف هتقنع سليم . وانا متاكد انه هيوافق ..
شريف : انت بتهزر ياخالد . انت ماشوفتش حالة سليم . ده مش ف حالته الطبيعيه ولا طايق رهف ولا اى حد ولا طايقنى انا شخصياً .
خالد : طيب ايه رايك يسافر عادى جدا وهو نايم . يعنى والدكتور الل متابع معاه الحاله يجي معانا المطار علشان التفتيش والأمان وكدا . مريم نصار والدكتور يشرح حالة سليم هناك ويسافر ع مسؤوليتنا ..
شريف : حط ايدو ع دقنه وبيفكر . ممكن بردو خلاص ماشي . شوف انت كنت عايز تسافر معايا علشان اجهز اجرات السفر ..
خالد : انت ورهف وانا هنكون مع سليم . طيب وفريده !!؟ تسافر معانا ؟
شريف : والله الل هي تحبه . انا مش معترض ع حاجه . اهم حاجه عندى سليم وبس ..
خالد : خلاص يبقى كلنا هنسافر لانى استحاله اسيب سليم مش هكون مطمن ...
شريف : هز راسه . واتنهد اهم حاجه النتيجه ..
----------------------بقلمى مريم نصار
الساعه ٩ بليل
سحر : فاتحه النت . وشافت حسن فاتح . ودخلت كلمته ع الخاص . بهيام اذيك ياحسن
حسن : . اذيك ياسحر عامله ايه؟
سحر : تمام . بس انت ليك وحشه !!
حسن : شكرا ياسحر .
سحر : ايه مفيش جديد مش ناوى تنزل ..
حسن : خلاص كلها شهرين .لسه مكلم ابويا . وهيروح يشوف الشقه . ولو عجبته هيدفع العربون ..
سحر : بصدمه كبيره جدا . وصكت على أسنانها بغيظ . وقالت جواها يعنى بردو لسه مصمم ع ست فتون . طييييييب حاضر ياحبيبى . هتشوف أحلا صور لحبيبة القلب حالا .. احم . وكتبتله . الف مبروك.
حسن : الله يبارك فيكي.
سحر : مالك انت لسه مدايق .
حسن : ابدا . قوليلى هي فتون فوق ؟
سحر : بديق . مش عارفه تحب اطلع اشوفها .
حسن : ياريت انا مش معايه رصيد دولى اتصل عليها فصل وانا بكلم ابويا. وعايز اكلمها ..
سحر : بخبث . من عينيه انت تؤمر ثوانى هطلع اشوفها ..
حسن : ماشي ..
سحر : تمام هلبس الاسدال واطلعلها انت تؤمرنى ..
حسن : شكرا ياسحر ..
سحر : الغيره هتاكل قلبها وقالت وحيات امي لافركشها الليله . وقامت بسرعه وقفلت الباب بالمفتاح. ولبست قميص قطن بيتى . وحطت الاسدال ع التسريحه . وراحت حطت الفون ع الكمود واتصلت فيديو ع حسن . كأنه بالغلط . وراحت جرى وقفت قدام التسريحه وقلبها بيدق. .
حسن : شاف الاتصال . وافتكر انها طلعت لفتون لكن بالسرعه دى . وفتح . واتصدم لما شاف سحر بالشكل ده .واتوتر ف الاول لكن بعدها نسي كل حاجه .
سحر : واقفه وضهرها للكاميرا وبتسرح شعرها . وقالت بصوت مسموع . ايوه ياماما . انا بلبس علشان اطلع اشوف فتون فوق ولا لأ حسن عايز يكلمها . وسرحت شعرها . ولفت كأنها مش واخده بالها . وراحت عند الدولاب ..
حسن : تنح . وعينه عليها ولا عارف يغمض . ولا قادر يقفل .
سحر : رفعت طرف عينها وشافت الفيديو لسه مفتوح وبرغم توترها . لكن ضحكت بصمت . وراحت لبست الاسدال . ورايحه عند الفون .
حسن : بتوتر قفل بسرعه ...والشيطان زينله سحر ف مخيلته ..
سحر : بعد ما حسن قفل ضحكت بشر . وفتحت الايميل التانى . ومره واحده بعتت صور علاء وفتون . وابتسمت بمكر . وكتبت رساله . لازم تنزل تلمها . الموضوع زاد عن حدو . وفتون مابقلهاش كبير ياخساره ع الرجاله هههههههه .... وقفلت الايميل خاااالص ..
بعد : شويه . فتحت وكلمت حسن . وقالت انا طلعت ياحسن وفتون مش موجوده ف البيت. خالتى قالت لسه نازله من نص ساعه وممكن تتأخر ...
حسن : شاف رسالة سحر وكمان الساعه قربت ع ١٠ مساءا ... ومردش عليها . لانه كان هيتجنن من الصور الل شافها . وكمان الرساله وفتون مش ف البيت . وجسم سحر . وكل حاجه بقت ملخبطه قدامه . وصك ع اسنانه بغيظ .. وكل الل قاله . كويس اووووى اننا لسه ع البر يابنت مهران ...!!!
----------------------بقلمى مريم نصار
بعد اسبوع كمان .. ف المانيا ..
شريف وخالد . اتفقوا مع الدكتور ع كل حاجه وقت السفر .. والدكتور راح المطار وشرح كل حاجه .. ورهف كانت موجوده . وبعد ما سافرو وسليم وصل المانيا وعرف . حبس نفسه وكان حزين جدا ع نفسه .. وفريده كانت جمبه ديما وشريف وخالد. ورهف اتكلمت مع سليم انها اخر محاوله . والطب هنا غير مصر واكيد العمليه هتنجح . وسليم سابهم يعملو الل هما عايزينه . وكان ف حاله من اليأس والإحباط . وساكت ديما . وبعد كام يوم عملو كل الفحوصات . وشريف كان متابع كل حاجه بنفسه . واتفق مع الدكتور ع ميعاد العمليه . وهتكون بعد اسبوع .. وعدت الايام . وجه وقت العمليه . وسليم عملها .. وخرج من العمليات . والكل واقف برعب حقيقي . وخصوصاً المرادى رهف لان نتيجة العمليه دى هي الفيصل ليها ف حياتها مع سليم ..
الدكتور : كلم سليم بالالمانى . وقال فتح عينيك .
سليم : فتح عينيه بعدم إهتمام . وكانت نفس النتيجه . وكان رد فعل سليم ع غير المتوقع . صمت تاااام ..
شريف : بقلق . سليم انت كويس . قولنا ف اى تحسن !!؟
سليم : بجمود . لأ ضمله ..
الكل : انهار . وفريده عيطت . وخالد مصدوم . وشريف مصدوم .. ورهف تايهه ..
سليم : ابتسم بتريقه . شكلكو بتحبو الدراما كتير . خلاص مبسوطين كدا !؟ عملت كل الل انتو عايزينه . عملت عمليه ف مصر ومفيش نتيجه وانا اتكسرت . فانتو قولته لأ استحاله نسيب سليم مكسور كدا.؟ احنا لازم نخليه ينهار تماما . وابتسم اكتر . اتمنى تكونو كلكم مرتاحين . ارتاحو سليم وصل للاعماق . سليم ع الحافه . ممكن بقى نرجع مصر ونقفل الباب ده نهائى ..!؟ لانه لو اتفتح تانى وعلقتونى ب أمل كداب تانى صدقوني مش هيبقى فيه سليم ....
بعد يومين : الكل استسلم للأمر الواقع . وإن سليم خلاص بقى عاجز . ورجعو ع مصر ..
سليم : اتغير كليا . ومبقاش فارق معاه حاجه . حتى الصلاه . الل كان بيقطع فيها سابها خالص .وضعف وانهار تماما . وحابس نفسه ف الأوضه الل كلها عتمه ولا بقى بيكلم حد !! ولا عايز حد ..
يوم الجمعه . وإجازة فتون . وبتروق وبتمسح ف الشقه . والباب خبط .. ولبست الاسدال وفتحت الباب . وابتسمت بسعاده اهلا ياخالتى أم حسن . تعالى اتفضلى ..
سهير : واقفه وماسكه علبه قطيفه صغيره جدا .. وواضح ع وشها حزن كبير وحرج اكبر . واتكلمت بحزن شكرا يافتون . وبلعت ريقها بتوتر . خدى يافتون العلبه دى حسن باعتهالك ...
فتون : شهقت بفرحه .. هو حسن جه !!؟
سهير : بوجع لأ . هو بعت العلبه دى مع واحد صاحبه نزل قبل منه..خدى ..
فتون : بعدم فهم . دي علبة ايه دي . وفتحتها واتصدمت ..
سهير : بدموع . حسن فسخ خطوبتك . وبيقولك كل شئ قسمه ونصيب ...
في نفس التوقيت بالظبط ..
سليم : قاعد ف أوضته ع الكرسي . والباب خبط . مره واتنين ..
فريده : من بره . سليم يبنى . رهف بعتالك صندوق صغير مع السواق افتح لامك ياضنايا. متسبنيش واقفه كدا .
سليم : قام بعدم إهتمام . وفتح الباب . ورجع تانى ..
فريده : امسك ياحبيبى ده الصندوق ...
سليم : راح عند الشباك وبيشرب سِجاره .وقال فيه ايه !!؟
فريده : فتحت الصندوق . واتصدمت بزهول وفتحت عينيها ع الاخر . رهف بعتالك خاتم الخطوبه . وكاتبه انها مش هتقدر تكمل معاك ---
تعليقات
إرسال تعليق