القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية دموع رهف الفصل السابع 7 بقلم ألاء فرحات

 رواية دموع رهف الفصل السابع 7 بقلم ألاء فرحات

رواية دموع رهف الفصل السابع 7 بقلم ألاء فرحات

رواية دموع رهف الفصل السابع 7 بقلم ألاء فرحات

عمي حسنين بصوت متعب : ايوة يابنتي احنا عملنا حادثة علي الطريق 
قاطعته رهف في الكلام : ايه حادثة واخواتي ايه اخبارهم 
عمي حسنين : متقلقيش يابنتي احنا بخير كلنا هي إصابات بسيطة جدا 
رهف ببكاء : طب انتو فين وامستشفي ايه 
عمي حسنين : العنوان شارع .............
وفي نفس الوقت اللي قفلت فيه مع عمي حسنين كان ادم بيتصل 
ادم : الو يارهف انا كلمت المدرسة وقالو 
رهف بمقاطعة : عمي حسنين واخواتي عملوا حادثة  علي الطرق 
ادم : حادثة طب فين العنوان بسرعة 
رهف: العنوان ........
ادم : انا عادي عليكي في سكتي 
رهف : ماشي تمام 
قفلت رهف مع آدم واستمرت في العياط ودخلت غيرت هدومها ونزلت استنت ادم تحت العمارة ادم جه وركبت في العربية 
ادم:العنوان معاكى يارهف
رهف:ايوة يافندم
ادم:تمام هاتيه
رهف:العنوان ............
ادم:ان اشاء الله خير
رهف:يارب
وسندت رهف رأسها على الكرسى 
رهف لنفسها:ليه كل حاجة حلوة فى حياتى بتروح منى ماما ماتت وبقيت الواحدى انا واخواتى وكمان هخسر اخواتى يارب انا مش قد اى صدمات تانية يارب
ادم كان بيبص عليها بحزن ويرجع يبص فى الطريق
ادم بحزن:خير هما كويسين
رهف مقدرتش تمسك دموعها وانهارت فى العياط
رهف:مش كفاية ماما ماتت وسابتنى وكمان اخواتى هيسبونى وابقى لوحدى انا تعبت اوى تعبت والله 
ادم بحزن:اهدى يارهف وبطلى عياط هما بخير والله يلا وصلنا انزلى 
نزلت رهف وادم
اتجه ادم الى الريسبشن 
ادم:لو سمحتى فى راجل وولد وبنت عاملين حادثة ممكن اعرف هما فين
الممرضة:اسمهم ايه يافندم
رهف:رنين محمد و عمر محمد وحسنين
الممرضة:تمام غرفة ٢١
وصل ادم ورهف الى الغرفة
ادم:هيا دى الغرفة 
ودخلو
رهف ببكاء:رنين عمر عاملين ايه
رنين و عمر: احنا بخير
ادم:ايه الي حصل ياعم حسنين
حسنين:ادم بيه فى عربية دخلت فينا من ورا واحنا مجرلناش حاجة الحمد لله كدمات فى الدراع والرجل بس
رهف ببكاء: الحمد لله
ادم :خلاص انتى اطمنتى عليهم اهو بطلى عياط بقا
رهف وهيا بتمسح دموعها :حاضر
ادم:هروح اشوف الدكتورة تكتبلنا على خروج
رهف:ماشى
وخرج ادم
ادم كان ماشى فى الغرفة ووقف مرة واحدة:حور انتى بتعملى ايه هنا
حور ببكاء:امبارح بليل بابا جاله زبحة صدرية ونقلناه المستشفى
ادم:وهو عامل ايه دلوقتى
حور:هو فاق 
ادم:انا هدخل اشوفه
ادم:حمد الله على سلامتك 
حسام بصوت هادى ومطقتع:الحمد لله انا عايزك فى موضوع يادم
ادم:تحت امرك
حسام:حور هتمسك مكانى فى الشركة 
ادم:بس انسه حور متعرفش حاجة فى شغلنا 
حسام:هيا هتتعلم منك 
ادم:الي تشوفه يافندم عن اذنك
حسام:اتفضل
وخرجت حور وادم
ميرفت:البنت مش هتعرف حاجة فى الشغل
حسام:حور لازم تشتغل عشان تنسى السهر والشلة الي ماشية معاها 
ميرفت:بس كده البنت مش هتاخد حريتها
حسام:اسكتى بقا انتى السبب فى ده كله 
/////////////////////////////////
اما عند حور
حور لنفسها:اخيرا هعرف اقرب منك ياادم وكمان رهف شغالة هناك ده انا هوريكى بس استنى عليا
/////////////////////////////////
عند رهف
رنين و عمر: احنا عايزين نمشى من هنا
رهف:حاضر بس عمو ادم يجى واحنا هنخرج
ادم:انا جيت يلا عشان هنخرج
وخرجوا 
ووصلو البيت
رهف:شكرا لحضرتك جدا 
ادم:لا شكر على واجب
ومشى ادم
//////////////////
في الصباح 
ذهبت رهف الي الشركة 
فى الشركة
وذهبت رهف  إلى مكتبها 
حور : انتي بتعملي ايه هنا 
رهف باستغراب : انا السكرتيرة الجديدة هنا 
حور : بس خلاص انتي انتقالي الحسابات 
رهف : بس ادم بيه اللي حطتني هنا ومليش تسليني من هنا الا بأمره 
حور : انتي متعرفيش ولا ايه  
رهف : اعرف ايه 
حور : انا لية نص الشركة دي زي ادم بالظبط 
رهف بصدمة : ايه .. طيب  وهو عارف اني هنتقل الحسابات
حور  : ايوة عارف  كل حاجة 
رهف بحزن أن حور في الشركة : حاضر هروح الحسابات 
///////////////////////////////
بعد مرور الوقت 
ادم وهو داخل مكتبه لقي سكرتيرة تانية غير حور 
ادم : مين انتي 
السكرتيرة الجديدة : انا السكرتيرة الجديدة يافندم تامر باي حاجة 
ادم : السكرتيرة الجديدة ! امال فين رهف ومين قالك تيجي 
السكرتيرة الجديدة. : انا معرفش مين رهف يافندم بس حور هانم هي اللي شغلتني هنا 
ادم : طب تمام 
ادم ذهب إلي مكتب حور 
ادم : حووور 
حور بفزعة : نعم في ايه ببتزعق ليه كدة ايه اللي حصل 
ادم : فين رهف ودتيها فين 
حور بضحكة خبيثة : حور قدمت شكوى وقالت إنها عايزة تتنقل الحسابات وهي اللي صممت فجبت واحدة بدالها من الحسابات ورهف راحت ماكنها 
ادم : ازاي رهف تعمل كدة 
حور : معرفش انا مش عارفة اصلا انت بتحب رهف دي ليه دي ولا من مستواك ولا هي كويسة دي شريرة جدا انت متعرفهاش يادم صدقني 
طااااخ 
قلب نزل علي وش حور 
ادم: انتي كدابة ومن هنا ورايح ملكيش دعوة بحاجة تخصكيش 
حور بزعيق : ازاي متخصنيش دي شكرا باباي مش شركتك لوحدك والقلم ده انا هندمك عليك   فااااهم 
ادم بصلها بغضب ومشي وسابها 
حور في سرها : والله لندمك يادم انت وحور 
انا حور حسام يتعمل فيا كدة طب ماشي
////////////////////////////
عند رهف في الحسابات 
ادم  : رهف 
رهف : افندم 
ادم : انتي ليه مشيتي و مشيتي من غير امري 
 رهف : ادم بيه انا 
قاطعها ادم في الكلام : خلاص يارهف انتي حرة انا كنت عايز اساعدك بس 
ومشي ادم من عند رهف غضبان 
///////////////////////////////
في مكان آخر 
حور : الو 
مجهول : الووو 
حور : عملت اللي قولتك عليه 
مجهول : ايوة يافندم عملنا كل حاجة وان شاء الله هتكون في السجن 
حور : ايوة انت كدة تعجبني 
//////////////////////////// 
خالد ( زميل رهف في الشغل ) : أستاذة رهف هاتي الشيك اللي اديته لحضرتك امبارح 
رهف : تمام ثانية واحدة 
خالد : تمام براحتك 
رهف قعدت تدور كتير علي لبشيك في المكتب بتاعها بس للاسف مش لاقيه 
خالد : لقتيه
رهف :..........
خالد : أستاذة رهف رودي عليا لقيتي الشيك 
رهف : انا انا مش لاقيه يافندم والله انا كنت حاطه هنا معرفش راح فين 
خالد : انتي بتهزري ده شيك بمليون جنيه ازاي يضيع بكل سهولة كدة 
رهف بعياط: والله يافندم كنت حاطه هنا 
خالد : ادم بيه لازم يعرف 
رهف زاد بكائها 
جه ادم وحور 
ادم:فى ايه بتعيطى ليه بارهف
خالد:ادم بيه امبارح عطيت لرهف شيك بمليون جنيه وسرقته
رهف ببكاء:كداااب انا ولله حطيته هنا ومش عارفة مين خده
حور بخبث:عشان كدة مرضيش تبقى سكرتيره واتنقلتى الحسابات عشان تبقى كل الفلوس قدامك وتسرقى براحتك
ادم:الكلام ده صح يارهف
رهف:والله مأخد حاجة والله انا مظلومة
حور:انا لازم اطلب البوليس 
رهف:لاء والنبى والله مأخد حاجة حرام هسيب اخواتى لمين
ادم ولسة تأسير الصدمة عليه:يعنى انا ساعدك وقعدك فى شقة مطوليش تقعدى فيها ورجعتك الكلية اخواتك دخلو احسن مدارس وامنتك على فلوس وفى الاخر تسرقينى ليها حق ميرفت تتطلع عينك
رهف:انت بتقول ايه انت بتزلنى والله ماعملت حاجةوالله ماعملت حاجة
ادم بعصبية:اخرسى انتى هتفضلى طول عمرك حرامية وبنت خدامة 
رهف:انتو كدابين كلكم زى بعض 
حور بفرحة:احنا لازم نسلمها للبوليس 
رهف:لاء والنبى اخواتى هيعمل ايه من غيرى
ادم:خلاص انا مش هسجنك بس على شرط
رهف:انا موافقة على كل حاجة
ادم:مشوفش وشك فى القاهرة تانى فاهمة تروحى فى اى داهية بس مشوفش وشك هنا فاهمة 
رهف:حاضر
ادم بعصبية:اطلعى برة
حور:انت هتسيبها تمشى 
ادم:اسكتى
حور:مينفعش
ادم:كلمة كمان هتحصليها
وخرج ادم
خالد:لعبتها صح ياحور هانم
حور:انا كده اقدر اقول شابوووه حورخرجت رهف من الشركة عيونها مليانة دموع ومصدومة في اللي قاله أدم لها 
رهف في سرها  : هي ليه كل الناس وحشة كدة 
و وصلت رهف الي الشقة وسابت كل حاجة جابلها ادم وكتبت ورقة وفيها( شكرا علي كل حاجة انت ساعدتني كتير ولازم اتشكرك بردو وكل حاجة انت جبتهالي انا سبتها والشيك والله ماخدته انا مظلومة )
كانو لسة اخواتها لسة مرجوعوش من المدرسة قعدت استنتهم لحد ما وصلوا 
تق تق تق تق تق 
رهف فتحت الباب وكانو اخواتها 
رهف : عمر رنين يلا علشان تغيروا الهدوم دي عشان هنمشي من هنا 
عمر : هنمشي نروح فين بابلة رهف 
رنين : هو احنا كل شوية نقعد في حتة تانية 
رهف : انا مش عارفة هروح فين ولا تجي منين بس اللي اعرفه ان ربنا مش هيسيبنا وهيقف معانا دايما ونصيبا كدة بقا يارنين 
رنين : مشي يابلة رهف
وخرجت رهف من الشقة وهي مش عارفة هتروح فين ولا حتة معاها فلوس انها تطلع من القاهرة  
رهف لنفسها : انا هروح فين انا معرفش اي مكان غير القاهرة ساعدني يارب اقف جمبي انا مليش غيرك يارب انا عارفة انك كريم وهتكرمني 
عمر : أبلة رهف انا جعان اوووي 
رنين : وانا كمان يابلة رهف 
رهف وهي في حيرة هتعمل ايه : ححاضر هجبلكم اكل ياحبايبي 
رهف في تفكير : طب هجيب فلوس منين يارب 
افتكرت رهف أن عندهم شقة صغيرة ممكن تبيعها 
رهف ركبت وراحت الشقة القديمة وقالت لجارهم
رهف : لو سمحت ياعمو 
جارهم : ايوة يابنتي 
رهف : انا ممكن ابيع الشقة دي 
جارهم : بس دي قديمة جدا وومش نضيفة والحاجة اللي فيها بايظة ومش هتجيب ثمن يابنتي 
رهف : حضرتك لو حد عايزها باي ثمن بس علشان محتاجة الفلوس ضروري 
جارهم : طب يابنتي اقعدي فيها بدل ماتقعدي في حتة تانية واشتغلي واصرفي علي نفسك 
افتكرت رهف كلام ادم 
( خلاص انا مش هسجنك بس علي شرط مشوفش وشك في القاهرة هنا تاني ) 
رهف : لا ياعنو انا عايزة ابيعها 
جارهم :تمام 
وباعت رهف الشقة بصمت قليل جدا بس هي مغلوبة علي أمرها وذهبت اشترت اكل لاخواتها وركبت وخرجت من القاهرة ظهرت الي الإسكندرية 
رهف لنفسها وهي في العربية : اكتر شخص وثقت فيه يعمل فيا كدة يلا الحمد لله علي كل حاجة 
وطلعت رهف مصحفها وبدأت تقرأه فيه
رهف وصلت الإسكندرية 
السواق : يلا ياجماعة احنا وصلنا 
رهف بدأت تنزل في الموقف مليان عربيات مش عارفة هتىكب ايه ولا هتروح فين باخواتها 
منشية منشية منشية 
كرموز كرموز كرموز 
الساعة الساعة الساعة 
الساعة فكتوريا فيكتوريا 
هذى الاصوات تحاوط رهف من كل مكان وغيرها وهي في حيرة بس رهف خلاص قررت انها هتركب كرموز 
خلاص ركبت رهف عربية كرموز وشافت آلبحر في الطريق وقالت لسواق ممكن تنزلي هنا 
السواق : حاضر 
رهف :شكرا  يلا وياولاد انزلوا 
نزلت رهف واول ماشاقت البحر دموعها نزلت واقتكرت كل حاحة حصلتها وقعدت تعيط وكأنها بتحكي وجعها للبحر وفجاه كان في واحدة قاعدة جمبها علي الكرنيش وملاحظها من اول ماجات وهي بتعيط 
رانيا : السلام عليكم
رهف وهي بتمسح دموعها : وعليكم السلام 
رانيا: مالك  في ايه بتعيطي ايه من اول ماجيتي 
رهف : لا مش بعيط ولا حاجة 
رانيا:  امال ايه الدموع دي طب بصي ياستي انا اسمي رانيا في كلية آداب وخلصت الحمد لله السنة دي وعايشة هنا من صغيري وساكنة في كرموز 
اها صح مقولتليش انتي رايحة فين 
رهف بصت لها وفي حيرة : انا انا مش عارفة اروح فين انا عايزة اجر شقة تكون ثمنها حلو 
رانيا : انتي اسمك ايه 
رهف : انا اسمي رهف محمد واخواتي اسمهم عمر ونين وانا في كلية طب في القاهرة 
رانيا : ماشاء الله اسماكم جميلة جدا 
رانيا طب وانتي ايه حكايتك بقا وايه اللي جابك اسكندرية وانتي متعرفيش حتة هتقعدي فين 
رهف ببكاء : انا فعلا معرفش اي حاجة في اسكندرية بصي انا ارتحتلك جدا وهحكيلك علي اللي حصل 
انا رهف بنت هدامة وماما كانت شغالة عند رجل اعمال وعنده بنت اسمها حور و وحور دي كانت مطلعة عيني وكما قد بعض وانا دخلت كلية الطب وهي تجارة اتخانقت معايا وطرت امي من عندهم وامي مقدرتش تستحمل فماتت وسابتلي اخواتي وقتها مكنتش عارفة هعمل ايه طب هصرف علي اخواتي منين وازاي بس كلمات حور طلبت مني اني اشتغل مكان ماما الله يرحمها علشان اخدم بنتها حور وكانو بيعذبوني وفجأة جه رجل اعمال اسمه ادم وانقذني منهم لما كانو عايزني اقص شعري وخدني معاها والداني شقة اعيش فيها انا واخواتي ودخل اخواتي المدرسة وانا اشتغلت عنده في الشركة وفي الاخر حور طبعتني حرمية وادم زلني بكل اللي عملهولي وحور كانت عايزة تسجني بس ادم قالي علشان خاطر اخواتك بس هسيبك وماشوفش وشك في القاهرة تاني بس وبعدين ركبت عربية اسكندرية وجيت علي هنا مش عارف. هعمل ايه ولا اروح فين ولا هصرف علي اخواتي ازاي بس اللي واثقة فيها أن ربنا معايا وعمره ما هيسبني 
رانيا : يااااه يارهف كل ده حصلك طب ممكن تعتبرين من هنا ورايح اختك وصحبتك ومتشليش هم الشقة خالص تعالي اقعدي معايا 
رهف : لا لا مينفعش اتقل عليكي كدة 
رانيا : يابنتي  انا ماما بس اللي في الشقة والله مانا هتبسط جدا والشغل انا بشتغل في شركة هنا وهنا محتاجين مواظفين جداد وان شاء الله هيقبلوكي 
رهف بفرحة : شكرا جدا جدا انا مش عارفة اقولك ايه بجد 
رانيا : مش انتي دعيتي ربنا وقولتي انك واثقة فيه أنه هيقف جمبك اهو بعتني ليكي 
رهف : الحمد لله ربنا ده جميييل جدا الحمد لله علي كل شي 
رانيا : يلا بينا يارنين ويلا ياعمر وانتي يارهف مش هتيجي معانا ولا ايه 
رهف : يلا بينا
البارت خلص
ياترى ايه هو مصير رهف فى اسكندريه؟؟؟؟؟
وادم هيعمل ايه فى رهف؟؟؟؟
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات