القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حبيبي الخائن الفصل السادس 6 بقلم دهب مبروك

 رواية حبيبي الخائن الفصل السادس 6 بقلم دهب مبروك

رواية حبيبي الخائن الفصل السادس 6 بقلم دهب مبروك

رواية حبيبي الخائن الفصل السادس 6 بقلم دهب مبروك

_و لقيت ليل بيقول
ليل...   تاج كويس الحمد لله وانا كويس 
الام.. ربنا يخليكم لبعض يحبيبي 
_قمت اعملهم حاجه يشربوها وريتال جت ورايا 
ريتال..  مالك يا تاج انتي كويسه 
_ها اها كويسه مالي يعني شايفاني بشد في شعري 
ريتال...  ليل مزعلك صح انا فاهمكي يا تاج وحفظكي 
_مردتش عليها  كنت عايزه احكي اللي حصل بس خفت 
ريتال...  ماشي يتاج بس انا موجوده 
_بصتلها وانا بجيب الكوبايات اصب في العصير واتكلمت وعيني مليانه دموع ليل مش بيحبتي يريتال اتجوزني ووهمني بحبوه علشان يشوفني مكسوره ومزلوه مش اكتر ومش عارفه السبب وحكت لها كل حاجه حصلت من اول ما دخلت الشقه ديه 
ريتال...  فين فريده 
_مش عارفه اختفت فجأه كدااا 
ريتال...  قربت منها وحطنتها 
_مسحت دموعي اللي نزلت وطلعتلوهم بالعصير قاعدنا سواا شويه حلوين واستأذنوا ومشيوا 
ببص لقيت فريده خارجه من اوضتي 
فريده... ممكن كوبايه نسكافيه 
_حاضر هعملك انا بجد مش قادره استحمل كداا تاني يوم وانا بقيت كداا والموضوع ده هيطول قد اي!!روحت بإستسلام عملت النسكافيه 
وادتهولها 
فريده... اعدي يتاج 
_نعم 
فريده... بقولك اعدي 
_قعدت وانا مستغربه جداا وقولت  خير يفريده 
فريده في نفسها... انا مش عارفه اللي بيحصل ده صح ولا غلط بس انا شايفه ليل بيعملها مش نفس القسوه والكلام اللي كان بيقولوا هيعملها لما تكون هنا فقت علي صوت 
_فريده روحت فين 
فريده... احم مفيش تعالي نعمل غدا سواا 
_ببص  بعيني اشوف ليل فين لقيتوه خارج من اوضتوه 
ليل بزعيق .. اي يفريده انتي هتصحبيها ولا ايو انتي ياتاج متكلمهاش ولا تتعملي معاه هي تطلبك منك وتنفزي وبس مفهوم 
_اول مره اشوف ليل بيكلمني كدااا وبيعملني بالقسوه دي دايما حنين عليا وطيب عمروه ما كان قاسي كدااا بس جت ارد 
فريده.. انا اللي كلمتها يا ليل ارجوك سيبني اعمل معها الغداا هنعملوا سواا 
ليل بضيق...  ماشي 
ودخلوا الاتنين المطبخ...
ليل... رن فونوه بإسم محمود، ورد 
ليل...  ايوه يجدو 
محمود...  كلووو تمام اوعا تكون حبتها بجد!!
ليل...  حبتهها اي لا طبعا 
محمود..  انا عايزك تعذبها زي ما اتفقنا اها فريده عامله اي اوعا تغلط وتبين حقيقتها علشان انتا عارفها 
ليل...  متقلقش يجدو هي مش صغيره وتاج انا بعذبها متقلقش دي  اهلها السبب في دمار حياتي انا واخويا واختي 
محمود...  يخليك لياا 
وقفلوا...  
ليل في نفسه... هو انا ليه مش بعمل زي ما جدو قال ده انا بنيمها في اوضه لوحده  ومش بعذبها خالص، بس كفايه عليها انها عرفت اني مش بحبها وعايز اشوفها مكسوره مش اكتر!! وابتسم بحزن  وشغل فيلم وفضل يتفرج 
**********************
عند تاج وفريده 
فريده...  ممكن تفكي شويه 
_بصتلها ومردتش افك اي عايزني اضحك وانا كداا وانا مكسوره بالطريقه دي 
**********************
عدااا شهرين ونفس الروتين
_تاج كل يوم تصحي تروق الشقه حتي لو نضيفها وتعمل اكل وعلاقتها مع فريده حلوه بس تاج شك في فريده ازاي تعملها كداا لو هي بتحب ليل 
اما ليل...  بيكدب علي جدو وبيقول اني كل يوم يصبح تاج بعلقه ويمسيها بعلقه ومهاملتوا كلها ضرب وشيتمه رغم انوا عادي معها ومش بيكلمها اصلا بيوجه الكلام لفريده ولو عايز حاجه يقول لتاج وبس ونزل الشغل وبيرجع متأخر علي قد ما يقدر 
اما فريده....  فا حبت تاج جدااا
وفي اسرار كتير  مستخبيه ورا فريده.
***************
_زي عاديت صحيت من نومي روقت الشقه رغم انها نضيفه اصلاً دخلت اوضتي اروقها لاني مش بروق اوضه بتاعت ليل وفريده ليل مانعني ان ادخلها ودخلتها مره بس ضربني 
ببص من بعيد علي الاوضه لقيت فون فريده نسيتوه لما نزلت، بس شدني صوت مسدجات كتير فضولي شدني اكتر قربت من التلفون اللي محطوط علي السرير ومسكتوه ولقت شات واتس مفتوح وفضلت اقرأ في الشات وانا مصدومه صدمه عمري!!
حطيتوه مكانوه سيبتوه مفتوح علي الشات زي ما هو علشان متلاحظش  وكملت ترويق 
وخلصت وفتحت التلفزيون وفضلت اقلب بسرحان،ولقيت فريده وليل دخلين وهما مبسوطين وجم قعدوا جمبي قمت دخلت اوضتي علشان دموعي متنزلش بس قررت اني لازم اوجعهم والنهرضه لازم اعرف الحقيقه 
خرجت من اوضتي وافضلت ابصلهم 
فريده...  في اي ياتاج 
_انا برضوا اللي في اي ولا انتي اللي بتمثلي انك مرات ليل وانتي اختوه!!
ليل وفريده بصوا لبعض بصدمه 
ليل... اها فريده تبقي اختي مش مراتي خير في حاجه تانيه 
*****
يتبع...
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات