رواية فرصة ثانية الفصل السادس 6 بقلم ميسون عبدالمجيد
رواية فرصة ثانية الفصل السادس 6 بقلم ميسون عبدالمجيد |
رواية فرصة ثانية الفصل السادس 6 بقلم ميسون عبدالمجيد
يوسف ببرود:كنت بفطر مفطرش يعني وافرهد منك
خديجة بنرفزة:لا ي بابا متفرهدش ولمت كتبها
يوسف بضيق:انتي راحة فين
خديجة بعنين حادة:اما تيجي في معادك ابقي اقعد
يوسف بضيق:استني عندك احنا هنلعب
خديجة بعنين حادة: كويس انك عارف اننا مش بنلعب
يوسف بضيق:طب اقعدي بس خلينا نخلص من ام الليلة دي
خديجة:اعتزر
يوسف :نعم
خديجة بابتسامة مستفزة:اعتزر قول انا اسف اني اتأخرت تعرف
يوسف ضحك بأستهزاء:ههه والله طلع دمك خفيف اقعدي اقعدي ي دكتورة
خديجة بنرفزة من طريقته:طب وانا والله مش هقعد ونبدأ غير لما تعتزرلي
ومشيت خطوة
يوسف ببرود:تمام روحي قولي كدة لدكتور احمد
خديجة بصتله ببرود:قله انت المشكلة من عندك
ومشيت خطوة بعدها بصتله
خديجة ببرود واستفزاز:اه صحيح ممكن تقول انا اسف بس مش لازم تجيب ورد او اي هدية عشان اسامحك ونبدأ أنا هدوس علي نفسي واقبل اسف بتاعتك تمام
خديجة مشيت بكل غرور واستفزاز
يوسف قرب يطق هو واقف هو مش بيكره في حياتي غير انو يعتزر ودي مش بتحصل اصلا وبذات مع حد بيكرهه
خديجة: يلا ي فري عشان نمشي
فريدة برفعة حاجب:انتي مش كنتي مع يوسف بتذكرو
خديجة وهي ماشية ببرود:جه متأخر عن معاده ساعة إلا ربع قلتله لما تعتزر ابقي نبدأ
فريدة بغيظ:يا ربي عليكي مستفزة بشكل
خديجة ضحكت
فريدة:ي بنتي واحدة غيرك تطول انها هتقعد وتذاكر ليوسف الطاوي بنفسه
خديجة بنرفزة خفيفه وصوت شبه عالي:ليه ومطولش ليه مين يوسف الطاوي دا ها يطلع مين ابن رجل اعمال كبير عنده اكتر من ڤلة عنده اكتر من شركة ومستشفي خاصة بيغير عربيته اكتر من مرة في السنة وايه كل دا ايه ها فاكرة ربنا مش هيحاسبه علي الحجات اللي بيعملها دا بني ادم مريض انتي متخيلة بيقعد يمسك ايد كل بنت ويحضنها انتي متخيلة دا عقابه ايه عند ربنا متخيلة انا حقيقي مكرهتش حد في حياتي قد يوسف الطاوي دا
يوسف كان ماشي وسمع اخر جملة
يوسف بمنهتي البرود: Our Mutual feeling(مشاعرنا متبادلة)
خديجة خبطت رجليها في الارض بغضب
يوسف رفع النضارة من علي عينه واتقابلت عين خديجة الزيتوني مع عين يوسف الزرقا
يوسف ببرود:اه صحيح اذا كنتي هتبدأي معايا لما اعتزرلك حبيت اقلك متحلميش كتير إللي متعرفهوش عن يوسف الطاوي انو مش بيعتذر من حد تمام ي قطة
وغمزلها بعينه ونزل النضارة وركب عربيته ومشي
خديجة بتاخد نفسها وهطق من الغضب
فريدة بخوف:بصي اهدي دا واحد متوحد ملكيش دعوة بيه
خديجة بعصبية:دلوقت بقي واحد متوحد امال فين مش اطول اني اقعد معاه
فريدة:انا اسفو حقك عليا
واكملت بنرفزة:وبعدين انتي هطلعي جنانك عليا ما تروحي تتعصبي عليه هوا
خديجة بصلها بغضب
فريدة بتاخدها وتمشي:انا اسفة ي روحي يلا نمشي بقي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★تاني يوم
غيث قعد:تمام ي شباب تقدرو تتفضلو المحاضرة انتهت
خديجة خارجة ويوسف وراها
يوسف ببرود وهو ماشي:انا هستناكي في المكتبة عشان نبدا
وسبقها بخطوة
خديجة:انت ليه مش مقتنع اني حلفت ب والله مش هنبدا غير لما تعتزر علي الساعة إلا ربع اللي اتأخرتهم
يوسف بنرفزة:قلتلك كنت بفطر
خديجة بعصبية:والله المحاضرة خلصانه الساعة عشرة وسبتلك نص ساعة تعمل فيهم اللي عايزه
يوسف بضيق:يعني انتي عيزا ايه
خديجة وهي مشيا ببرود:تيجي في المكان اللي قاعدة في وتقلي اسف ساعتها هقدر اسامحك
يوسف بضيك:تمام احنا فيها اهو Sorry(اسف)
خديجة بصتله ببرود:تؤتؤ Sorry دي تتقال لما تبقي في امريكا لكن هنا ي بابا اسمها انا اسف
ومشيت
يوسف بصوت سمعته خديجة:هه احلامك بتكبر ي قطة
وهو كمان مشي
كل دا تحت متابعة غيث اللي كان باصصلهم وحاسس ان علاقتهم بتطور وخايف وان كمان ازاي خديجة متجوزة وبتتعامل معاه كدة
في الكافيه
فريدة:هتروحي الكامب دا
خديجة بحيرة:مش عرفة معاذ هيرضي ولا لا
فريدة:بطلي غلاسة بقي دي اول مرة نسافرة سوا ونقعد كدة اسبوع كامب في الصحرة والجامعة كلها هتروح
خديجة:هسال معاذ واقلك
فريدة:تمام
____________________________بعد وقت
في بيت خديجة
معاذ قاعد في البلكونة وفاتح اللاب توب
خديجة قربت منه
خديجة بدلع:وزة حبيب قلبي
معاذ بابتسامة:قلب وزة من جوا اقعدي
خديجة قعدة:شفت شفت انا حثا بيك ازاي لقيتك مشغول عملتلك كوباية قهوة انما ايه هتعدل دماغك وتقضي علي الصداع
معاذ اخدها منها وضحك:ومن امتي الحنية دي ي بنت امي وابويا
خديجة بتأثر مصطنع:اهص عليك ي معاذ من امتي ازاي يعني هو انا ليا مين غيرك ولا انت ليك من غيري معاذ حبيبي احنا ملناش غير بعض و..
معاذ اكمل وهو بيقلد ريأكشن خديجة 🥺:ومن يوم ما بابا وماما ماتو انت بقيت كل حياتي اخويا وابويا وامي وصاحبي وحبيبي وزة انا مليش غيرك
خديجة بغيظ:نينيني دمك تقيل
معاذ ضحك:ها بقي اطلبي
خديجة:اطلب ايه
معاذ:مهو بعد الشريط اللي قلتيه دا بيبقي في طلب ها اخلصي عشان مش مطمنلك
خديجة ببراءة: معاذ هو يعني الكليه عاملة رحلة اسبوع كامب في الصحرة
معاذ:نعم يختي
خديجة:الجامعة كلها راحة ي وزة متبقاش قفل وانا هبقي مع فريدة ومش هروح في أي حته ولا هسهر مع حد بالله ي وزه بالله بالله بالله بالله
معاذ بعصبية:خلاص اخرسي
خديجة بفرحة:واقفت وافقت وافقت وافقت
وكانت بتهزه جامد
معاذ بنرفزة:موافق
خديجة بفرحة:هيييي
معاذ:بس بشرط مش هسيبك هطلع معاكي
خديجة بفرحة:بجاد وحضنته
معاذ ضحك:امتي هو الكامب
خديجة:هنمشي من هنا الخميس الصبح عشان نوصل علي بليل وننام ونبدأ بقي رحلتنا يعني لسة باقي أسبوع
معاذ:تمام روحي اتخمدي بقي عشان اكمل شغل
وكان هياخد بق قهوة
خديجة اخدته منه وقامت
معاذ:يبت هاتي القهوة
خديجة وهي مشيا:لا بصراحة انا كنت عملاها ليا بس قلت لزوم الشحاتة
معاذ ضحك علي ما اخر ما عنده علي جنان اخته وكمل شغل
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
أشرقت شمس يوم جديد
فريدة بفرحة:لا بجااد هتروحي ومعاذ هيروح معاكي
خديجة:ايوا انا مبسوطة اوي
فريدة:طيب بالمناسبة الحلوة دي هروح اجيب اتنين قهوة عشان نحتفل
خديجة بضحك:ي بنتي القهوة دي بتتشرب في العزا مش في الاحتفال
فريدة:يستي انا حياتي قلها القهوة ملكيش دعوة انتي وقامت
خديجة ضحكت وفتحت فونها
رفعت عنيها لما لقيت حد قعد قدمها بتبص لقيته يوسف
خديجة برفعة حاجب:نعم
يوسف ببرود: يلا نبدأ واوريكي الحجات اللي مش فاهمها
خديجة حطت فونها علي التربيزة بعفوية:لا اله إلا الله ي بابا انت ايه مفيش فهم مش مقتنع اني حلفت مش هنبدا غير لما تعتزر
يوسف:بصي ي خديجة ا..
خديجة قاطعته:ي ايه
يوسف بلا مبلاه:ي خديجة
خديجة بحدة:لا بابا متفتكرش عشان كام موقف حصل بينا نظرتي ليك اتغيرة وفاكر اننا هنبقي اصحاب وتقلي خديجة واقلك ي چو لا انسي خالص انا اسمي دكتورة خديجة سامع
يوسف بضيق وعصبيه خفيفه:لا ي قطة منتي مش عشان شاطرة شوية هتعملي نفسك عليا دكتورة انا اكبر منك بتلات سنين يعني المفرود انتي اللي تقوليلي ي دكتورة سامعه قاب اقلك دكتورة خديجة قال
خديجة بعنين حادة:انسه
يوسف بعدم فهم:نعم
خديجة:انسة قلي ي انسه خديجة تمام
يوسف بصلها بغضب وقام مشي
فريدة جت:ماله دا وحطت القهوة
خديجة بضيق:متخلف
وبتبص وراها لقيت يوسف بيكلم بريهان
فريدة بغمزة:اوبااا هنبدا نغير بقي
خديجة بنرفزة: فريدة لاخر مرة هحزرك بطلي الطريقة مين دا اللي هغير عليه انا ممكن ابص لواحد زي دا انتي ممكن تتخيلي ان ممكن اقبل ان البني ادم دا يدخل حياتي
فريدة:خلاص انا اسفة
خديجة بضيق:هاتي القهوة
خديجة اخدة بق
خديجة كحت جامد :ايه القرف دا
فريدة بأبتسامة باردة:منا جبتها سادة عشان بحبها
خديجة قامت بغيظ:ابو شكلك
ومشيت
بريهان بعنين حادة:والله لسة فاكرني ي يوسف
يوسف:انا اسف ي بري بس حبيت اسيبك لوحدك عشان ترتاحي
بريهان بصتله بسخرية
يوسف قرب منها مسك اديها:خلاص بقي متزعليش
ومشيو سوا
يوسف:ايه رايك نطلع الكامب اللي عملاه الكليه سوا
بريهان برفعة حاجب:ومن امتي وانت بتروح الكامب انت طول حياتك عايز وقعد في اوضة فيها تكيف وكل حاجة جنبك جاهزة وعمرك ما طلعته اصلا لما كنا بنروح احنا واصحابنا
يوسف بضيق:عادي يعني ي بري حبيت اجرب
بريهان:هي خديجة راحة
يوسف بعدم فهم:ايوا بس ليه
بريهان ضحكت بسخرية:لا ابدا
ومشيت وسابته
يوسف واقف مكانه هو مش عارف هو ليه طالع الكامب وهو فعلا مش بيحبه ولا بيحب جوه
عدي يومين علي نفس الحال يوسف بيحاول يقنع خديجة انهم يبدؤ وهي مصممه علي قررها وانو لازم يعتزرلها
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★تالت يوم
خديجة قاعدة في المكتبه بتذاكر
يوسف قعد قدمها
يوسف:انا اسف
خديجة:...
تعليقات
إرسال تعليق