رواية دار الأيتام الفصل الخامس 5 بقلم أميرة أسامة
رواية دار الأيتام الفصل الخامس 5 بقلم أميرة أسامة |
رواية دار الأيتام الفصل الخامس 5 بقلم أميرة أسامة
نزلت هايدي من عربيتها بفزع جريت على تمارا بعد ما الناس اتلمت
احد الماره بغضب مش تخلي بالك
هايدي..والله هي اللي طلعت ادامي مره واحده
احد من الماره اسعاف بسرعه
هايدي..هاتها العربيه انا هوديها المستشفي
ساعدوها الناس وركبوها بسرعه وادو لهايدي شنطت وتليفون تمارا
ركبت عربيتها وساقت بسرعه على المستشفي.
واتصلت بجاسركان لسه فالشركه اعد مع ليل ونوح وادم وعم محمد
حاج محمد اتفضل بقي ياليل يا ابني الورق ده معايا من الصبح
ليل عملت ايه صحيح انهرده طول اليوم مشغول وكان في كذا اجتماع مفضتش خالص
حاج محمد.كله تمام سجلت الورق خلاص في اي حاجه تانيه عايزها مني
ليل... تسلملي يا راجل ياطيب انا بس كنت عايزك بكره تروح لعمي الشركه في ورق مهم عايزك تجيبه منه
حاج محمد عيني حاضر اجيبه الصبح قبل ما اجي ولا عايزه امته
ليل. لا انا محتاجه الصبح ضروري عشان نوح هيخلص بكره صفقه واحتمال يسافر
حاج محمد ماشي يا ابني
فاللحظه دي رن تليفون جاسر وعم محمد مع بعض
ابتسمو لبعض
نوح بضحك ايه السنترال اللي احنا اعدين فيه ده
حاج محمد هستأذنكم ارد على اخره صبري
جاسر وانا هرد على هايدي
حاج محمد ايوه يانور
جاسر ايوه ياهايدي
حاج محمد ايه بتقولي ايه
جاسر ايه انتي كويسه طيب
ليل وادم ونوح بيبصو لبعض باستغراب
جاسر طيب انتي فين انا جايلك حالا
حاج محمد طيب اقفلي يانور اقفلي وانا هاجي
نوح.بتهريج هو غريبه ان يجي تليفون في نفس الوقت ماشي صدفه بس يجي فالاتصال مصيبه دي استحاله تكون صدفه
ليل.بصله بغضب
نوح.سكت يابوص
ليل في حاجه ولا ايه
جاسر انا لازم امشي الوقت هايدي عملت حادثه
ليل.هي كويسه
جاسر...اه كويسه بس خبطت حد انا مش فاهم منها هروحلها بسرعه
ليل..هبقي اكلمك
جاسر..ماشي يلا سلام
حاج..محمد معلش يا ليل يا ابني انا كمان لازم امشي
ليل في ايه يا حاج محمد
حاج محمد والله ما انا عارف بس نور بتقول ان تمارا كانت بتكلمها وفجأه صوتت وسمعت صوت فرامل ربنا يستر ومتكنش عملت حادثه
ليل..تمارا مين
حاج محمد بتوتر ملحوظ جدا
دي دي واحده قريبتنا يعني موضوع طويل
ليل طيب مش محتاج حاجه
حاج محمد لا شكرا يا ابني بعد اذنكم
خرج بسرعه من المكتب
اما نوح فا فضل مركز عالباب ورجع بصلهم هو في ايه
ادم..انا لا عارف ولا فاهم
نوح..هو انا ليه حاسس بحاجه غريبه يعني يجيلهم تليفون مع بعض وفجأه اللاتنين يجلهم خبر مش حلو وجاسر بيقول هايدي عملت حادثه وعم محمد يقول قريبته عملت حادثه وبعدين غريب رد فعل حاج محمد اوي هو ليه ارتبك واتلغبط كده ومين تمارا قريبته دي احنا طول عمرنا عارفين ان حاج محمد ملوش حد غير بنته وتقريبا محدش بيجيله
ادم.انا كمان مستغرب ولا ايه ياليل
ليل بشرود مش عارف هي الصدفه مش حاجه غريبه اوي بالنسبالي عادي بتحصل يعني ممكن فعلا تكون صدفه بس اللي لفت نظري فعلا ان حاج محمد ليه قرايب وبيجوله وقلقان عليهم كده انا اعرف حاج محمد من يوم ما اتولدت واول مره من 32سنه اعرف انه ليه قرايب انا عارف انهم فالبلد بتاعتهم بس تقريبا منقطعين عن بعض نهائي اول مره اعرف ان ليه حد وبيجي وبيزورهم وارتباكه لوحده من سؤالي ليه خلاني مستغرب اكتر.
ادم..فعلا عندك حق رد فعله غريب
نوح..يعني انا صح عم محمد طلع جاسوس وجاسر شكله معاه.
ليل. يا ابني تفكيرك علي طول تفكير عصابات كده انا ولا شاغلني الصدفه دي عشان هي اكيد صدفه بس انا بتكلم علي نقطه قرايبه وارتباكه حاسس ان في حاجه غير كده او في مشكله عند بنته فهمتني ياللي تموت فالمصايب
ادم...وهو بيشاور لليل طب قابل بقي ياعم اهو حاج محمد نسي شنطته بتاعت الشغل والورق اللي كان هيوديه لعمك
ليل.الله كملت وبص لنوح
نوح...ايه بتبصلي كده ليه اوعي تقولي خد الورق وديه الصبح لعمك
ليل..لا والله مش هقولك كده
نوح..امال
ليل...انت زي الشاطر كده هتروح الوقت لحاج محمد تديله شنطته وتديله الورق
نوح..نعمم اشمعني انا
ليل...ماهو ياحضرتك تروح الوقت يا تروح زي الشاطر الصبح بدري تديه لعمك.
نوح..طب ادم يروح.
ليل...ادم وجاسر من الصبح وهما معايا في اجتماعات وشغل بره حضرتك انهرده باشا.
نوح..حرام عليك يا ليل عايزني اروح الخان وسط الزحمه بام العربيه اللي مبصوصلي فيها دي
ليل..بضحك ليه ماهي ماشيه تمام.
نوح..اهي عنيكم دي اللي هتجبني ورا...
ليل...طب يلا اتكل انت روح علي طول عشان الوقت ميتأخرش عن كده
نوح...استني صحيح اروح فين هو مش قال لبنته انه رايحلها عشان يروح لقريبته يعني هو اكيد مش فالبيت
ليل... لا هتلاقيه فالبيت اكيد انا اصلا مش مقتنع بحوار قريبته ده اكيد في حاجه غلط يمكن بنته عندها مشكله يمكن اي حاجه بس حوار انه ليه واحده قريبته ده لا
نوح...طيب يا سيدي هات ام الشنطه والورق ده يارب نخلص
ليل... انجز عشان لسانك ده متزعلش عليه
نوح...لا وعلي ايه يلا سلام
ادم..وليل سلام
وصلت هايدي اخيرا المستشفي. ساعدوها بسرعه الممرضين ودخلوها الطوارئ عشان يتم الكشف عليها
فضلت هايدي واقفه بره
مر وقت بسيط وكل ده تمارا مخرجتش وصل جاسر لهايدي
جاسر..هايدي
هايدي.جريت عليه الحقني ياجاسر
جاسر..متخافيش انتي كويسه
هايدي.ايوه انا كويسه بس البنت اللي خبطتها خايفه يكون جرالها حاجه دي مش بتفوق
جاسر..هو اي اللي حصل
هايدي..انا سايقه فجأه لقتها طلعت ادامي وملحقتش افاديها بس خبطت فيها هي مش خبطه جامده والله انا متأكده بس هي مغم عليها من ساعتها
جاسر طيب اهدي ياحبيبي ان شاء الله الوقت الدكتور يطمنا
اما عند حاج محمد وصل البيت
حاج محمد نور يانور
نور ايوه يابابا
حاج محمد ايه يابنتي مجتش
نور بدموع لا يابابا وبحاول اكلمها موبايلها مقفول
حاج محمد خبط ايده في بعض طيب هي لما كلمتك مقالتلكيش هي فين
فاللحظه دي كانت طلعت زهره
زهره السلام عليكم في ايه واقفين كده ليه عالباب مالك يانور بتعيطي ليه في حاجه حصلت
نور..تمارا يازهره
زهره بخوف.مالها تمارا
نور...حكتلها اللي حصل
زهره..ايه انتي بتقولي ايه
حاج محمد يابنتي اهدي ان شاء الله محصلش حاجه اتفائلو خير
زهره دي تليفونها مقفول
نور...انا جربت كتير وللاسف مقفول
زهره..الكلام ده حصل من امته
نور..من ساعه تقريبا
حاج محمد طيب قالتلك كانت فين يابنتي عشان اروح ادور عليها فالمكان او اسأل اي حد
نور... مقالتش يابابا بس واضح انها مكنتش بعيد اوي
حاج محمد طيب انا رايح ادور عليها
زهره..انا جايه معاك.
حاج محمد لا خليكي هنا مع نور يمكن ترجع وعشان عشق كمان
زهره... لاانا جايه يعني جايه مش هقدر اعد وانا قلقانه عليها
نور انا كمان هاجي معاكم
حاج محمد لا طبعا انتي هتفضلي هنا عشان لو حد رجع يلا يازهره يابنتي
نزلت زهره وحاج محمد. وكلمت زهره عشق وهي منهاره تقولها
عشق.. بخوف بس حاولت تكون هاديه عشان تطمن زهره متخافيش يازهره ان شاء الله خير انا خرجت من الشغل وهبقي معاكم عالتليفون جيالكم
زهره متتأخريش.
عشق..حاضر يلا سلام انا جيالكم حالا
حاج محمد ليه يابنتي قلقتيها وهي فالشارع كده
زهره..انا خايفه علي تمارا يابابا
حاج محمد والله قلبي بيقولي انها كويسه
زهره يارب
مر وقت وخرج الدكتور من عند تمارا
جاسر وهايدي جريوا عليه
جاسر. خير يادكتور
الدكتور...خير اطمنو الحمد لله الحاله بسيطه
عندها شرخ في ايدها بسيط عملنلها جبيره وتقدر تفكها بعد اسبوعين تكون اتحسنت
جاسر طيب هي فاقت
الدكتور فاقت بس كان عندها ضيق تنفس حطناها علي جهاز الاكسچين وان شاء الله نص ساعه او ساعه بالكتير تقدر تروح
جاسر. يعني مفيش اي حاجه خطر
الدكتور..لا خالص اطمنو
جاسر..طيب نقدر نطمن عليها
الدكتور..ايوه طبعا اتفضلو
خبط جاسر براحه ودخل كانت تمارا نايمه علي السرير ولسه مش فايقه اوي حاسه بصداع وجسمها واجعها من الوقعه وايدها فيها الم وكانو فكنلها الطرحه بعد ما دخلت عشان ضيق التنفس كان شعرها مكشوف كان مفرود علي المخده بطريقه مغريه ورغم ان عيونها باين عليها التعب لكن لونها العسلي كان محتفظ بجاذبيته
دخل جاسر وهايدي تمارا مكانتش واخده بالها وفدنيا تانيه
جاسر..وقف بلم من الجمال اللي ادامه
وقطع شروده وشرود تمارا هايدي
هايدي انتي كويسه
رفعت تمارا عيونها ليهم واول ما لمحت جاسر اتخضت وقامت بلهفه تاخد طرحتها من فوق المخده بسرعه وحطتها بطريقه عشوائيه خلت شكلها احلي واجمل شعرها نازل من جمب الطرحه وهي بتحاول تداريه.
كل ده تحت زهول جاسر
تمارا..انا انا كويسه انتو مين
جاسر.. اسف اننا دخلنا كده بس انا خبطت قبل ما ندخل
تمارا حصل خير انا مكنتش سامعه
هايدي بسماجه ما انتي كويسه اهو وبتتكلمي امال وقعتي قلبي ليه وعطلتيني عالفاضي
تمارا.. بصتلها باستغراب
انتي اللي خبطتيني ولا الاستاذ
هايدي.. انا اللي خبطك بس دي غلطتك انتي اللي ظهرتي ادامي من غير ما تبصي وكنتي بتتكلمي فالموبايل شكلك لسه متعلمه المشي جديد وبعدين لو حياتك مش مهمه عندك يبقي عالاقل متأذيش حد انا بسبب اهمالك كان ممكن اروح في داهيه
جاسر..اضايق من طريقه هايدي هاايدي خلاص
هايدي هو ايه اللي خلاص هي اللي غلطانه مش انا وهي ادامك اهي بسبع ارواح مخدتش منها غير رعب وعطله وبس
جاسر..قولتلك خلاص
تمارا..بجرأه انتي تعرفي طول عمري اسمع عن كلمه بجح عمري ماعرفت معناها غير الوقت انتي فعلا بجحه يعني انتي اللي خبطاني وكسرتي دراعي وكمان زعلانه عشان عطلت سعادتك عن مشوارك.
هايدي انتي قليله الادب
تمارا..انا مش هرد عليكي عشان انا لو رديت ردي مش هيعجبك ومش بعيد اخليهم يجبولك سرير جمبي هنا من اللي هعمله فيكي
كل ده بيحصل تحت نظرات جاسر اللي واقف ساكت ومتابع ومعجب بطريقه تمارا رغم مظهرها اللي باين عليه البساطه إلا انها جريئه
هايدي..انتي اتجننتي مش عارفه بتكلمي مين
تمارا..لا مش عارفه ومحبش اني اعرف
هايدي..مش عارفه عشان جاهله وبعدين الاشكال اللي زيك هتعرف اللي زيي انا ازاي انتي مش شايفه منظرك عامل ازاي
جاسر...بغضب هايدي قولتلك خلاص
تمارا..سبها يا استاذ بس هي واضح انها هي اللي مش شايفه بتتكلم مع مين وبعدين منظري ومنظرك ايه اكيد مفيش مقارنه وميشرفنيش اني اتحط مع واحده زيك في مقارنه منظري ده اللي مش عاجبك عاجبني جدا كفايه اني مش بغضب ربنا وساتره نفسي دوريلك علي مرايه ياشاطره وشوفي جسمك اللي باين من كل مكان
هايدي..انتي واحده مش محترمه وديني انا هوريكي انا هعمل فيكي ايه
تمارا..بابتسامه اعلى مافي خيلك اركبيه.
جاسر..بغضب وتحول خوف تمارا وهايدي انا قولت خلاااااص خلصت
هايدي..فعلا خلصت انا ماشيه
جاسر..راحه فين
هايدي... راحه لصحابي اللي اتأخرت عليهم بسبب البتاعه دي
جاسر.. احسن بردو يلا روحي
هايدي. متقلقيش هخلص سهرتي وافوقلك انا هوريكي مقامك وادت لجاسر موبايلها وشنطتها اتفضلل بتوعها
تمارا بسخريه ماشي منتظراكي يلا روحي عشان تلحقي نمرتك
كتم جاسر ضحكته
هايدي بغضب زباله
تمارا... ببرود من بعض ما عندكم
مشيت هايدي وفضل جاسر باصص لتمارا بغموض
تمارا..ايه بتبصلي كده ليه على فكره بقي هي اللي مستفزه
جاسر.. ياراجل لا وانتي الشهاده لله ملاك
تمارا..طبعا لازم تدافعلها مش اختك ولا قريبتك
جاسر..دي خطيبتي
تمارا..حتي لو خطيبتك هي اللي غلطت وصدقني انا كلمه زياده كنت هخليك تترحم عليها بس احترمت وجودك.
فضل جاسر يضحك
تمارا..هو انت بتضحك على ايه
جاسر..علي احترمت وجودك دي حلوه عجبتني طب انا راضي زمتك انتي احترمتي وجودي امال لو ماحترمتيش وجودي كنتي عملتي فيها ايه
تمارا..والله العظيم احترمت وجودك وكان فاضلي ثواني واقوم اقتلها
جاسر..خلاص ياستي قلبك ابيض اهي مشيت خلاص
تمارا...ممكن سؤال
جاسر...اتفضلي
تمارا...هو انا ليه حاسه انك مش مضايق اني روقتلك خطيبتك
جاسر.. بضحك لا مين قال كده بس يعني عادي انتي مخبوطه بالعربيه فاكفايه عليكي التعب
تمارا...اممم ماشي
ممكن تديني شنطتي وموبايلي.
جاسر...اتفضلي
تمارا... هو انا المفروض امشي امته
جاسر..لو قادره تقومي ممكن الوقت لو حبيتي
تمارا..ايوه ياريت عشان بابا واخواتي زمانهم قلقانين عليا
جاسر... طب اتفضلي معايا انا ممكن اوصلك
تمارا لا لا انا همشي لوحدي انا كويسه
جاسر..مش هينفع تروحي لوحدك
تمارا لا شكرا انا كويسه
جاسر.برفعه حاجب اسمعي الكلام مش هينفع تروحي لوحدك
تمارا بعند قولت لحضرتك شكرا مبركبش مع حد غريب ممكن بس تناديلي الممرضه او الدكتور عشان اعرف حساب المستشفي
جاسر.الحساب اتدفع خلاص
تمارا...هو ايه اللي ادفع انا محدش يدفعلي حاجه انت تدفعلي بتاع ايه اصلا
بصلها جاسر بصدمه من لسانها
تمارا. عرفني الحساب كام من فضلك.
جاسر...ششش ايه انتي اتسحبتي من لسانك وانتي صغيره وبعدين ادفعلك حساب بتاع ايه لان الغلطه من خطيبتي مش غلطتك ومتجادليش كتير عشان مش هاخد حساب حاجه ويلا عشان متتأخريش على اهلك
تمارا..شكرا.
جاسر...العفو مش هوصلك برده.
تمارا..بغضب قولت لا
جاسر...طب يلا حتي اوقفلك تاكسي..واظن دي مفهاش حاجه
تمارا..ماشي
خرج.جاسر وتمارا وقفلها تاكسي شكرته ومشي التاكسي وفضل جاسر باصص بغموض عليها
اما عند نور فضلت راحه جايه فالشقه من كتر القلق وكل شويه تكلم والدها و عشق و زهره
وفجأه الباب خبط
نور كانت لابسه فستان بيتي قصير باللون الروز ورافعه شعرها ذيل حصان كان شكلها جميل وجذاب اول ماسمعت الباب جريت بسرعه ومن غير ماتسأل مين جريت فتحت
واول ما فتحت وقفت كأنها اتكهربت لما شافت نوح ادامها ومن صدمتها معرفتش تتكلم ولا حتي جريت تلبس
نور بتحب نوح جدا بس عارفه ان ده حلم مستحيل توصله هو عارفها وشافها كذا مره بس نور متابعه كل حاجه تخصه وكل حاجه والدها بيحكيهالها هي مش بتشوفه غير صدفه كل مده كبيره بس بتحبه جداا
نوح..انا اسف يا انسه نور اني جيت من غير معاد
نور...ساكته
نوح....انتي كويسه
نور...ساكته
نوح..بقلق هو في ايه فين عم محمد
نور...لسه ساكته
نوح...بمرح طب هو في حد اتقتل جوه
نور...ساكته
نوح...نووووور
فاقت نور علي صوته عاااااااااااا وصوتت وطلعت تجري على اوضتها وسط زهول نوح
ثواني وخرجت بسرعه وهي لابسه الاسدال بتاعها وباين عليها الاحراج ووشها محمر ومش عارفه تقول ايه
نوح.هو في ايه وفين عم محمد
نور..بابا مش هنا راح لتمارا
نوح...تمارا مين
نور..قريبتنا هو حضرتك جاي بنفسك ليه هو في حاجه
نوح..انا مش عارف اه صح وخبط علي جبهته اصل عم محمد نسي شنطتي
نور باستغراب شنطتك
نوح...بضحك اقصد شنطته لغبطيني عم محمد نسي شنطته والورق اللي المفروض يوديه الشركه التانيه الصبح
نور.. وهي بتضحك عليه انا اسفه اني لغبطتك
نوح..وهو مبتسم على ضحكتها ياستي ولا يهمك المهم اديهم لعم محمد لما يجي ضروري
نور..حاضر
نوح..بعد اذنك
نور..اتفضل
نوح..اداها ضهره وخد خطوه ووقف وبصلها تاني وقرب تاني عندها
نور..في حاجه تاني
نوح..مره تانيه متفتحيش من غير ماتعرفي مين اللي بره عشان متخرجيش بالمنظر ده تاني
نور. اتصدمت نور وسكتت
نوح..ماشي
نور....هزتله دماغها من غير ولا كلمه
ابتسم نوح يلا ادخلي واقفلي
اول ما خلص جملته كانت نور قفلت في وشه.
نوح..يابنت المجنونه
نزل نوح روح
عدي حوالي نص ساعه
وصلت تمارا البيت
نور..مين
تمارا..بتعب افتحي يانور انا تمارا
نور....تمارا ايه ده يانهار اسود ايه اللي حصلك انتي كويسه
تمارا دخليني بس
دخلت تمارا واعدت بتعب فين بابا وعشق وزهره
نور..بيدورو عليكي استني اكلمهم.
تمارا...اه والنبي احسن موبايلي فصل ولا باظ مش عارفه
كلمتهم نور طمنتهم وقفلت معاهم بعد ما قالولها انهم راجعين حالا
نور...ايه اللي حصلك
تمارا..لا استني عليا لما يجو مش قادره احكي ميت مره.
عدى وقت ورجع الحاج محمد وعشق وزهره اللي اول ما شافوها جريو عليها وفضلو يعيطو
تمارا.. بس بقي في ايه انا كويسه والله
حاج محمد نشفتي دمي يا بنتي ايه اللي حصل
حكتلهم تمارا كل اللي حصل
عشق..الحمد لله انها جت على اد كده
حاج محمد الحمد لله يابنتي طب حاسه بأي حاجه
تمارا..لا والله انا احسن كتير
زهره.كنت هتجنن عليكي
تمارا خدتها في حضنها ولله انا بخير بس تليفوني فصل وللاسف مش حافظه اي رقم كنت كلمتكم
حاج محمد الحمدلله يابنتي انك بخير
تعليقات
إرسال تعليق