القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فرصة ثانية الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية فرصة ثانية الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية فرصة ثانية الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية فرصة ثانية الفصل الرابع 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

غيث:خديجة ردي
خديجة بأرتباك:لا لا ي دكتور مش عمل حاجة
يوسف بصلها بذهول انها مقالتش الحقيقة
وغيث بصلها بعدم فهم
بعد وقت خرجو برا مكتب العميد
غيث وخديجة مشيين ويوسف ماشي علي مسافة مش قريبة منهم
غيث بعدم فهم:انتي مش قلتي ان يوسف كذا مرة يضايقك ليه مقلتيش للعميد
خديجة بتوتر خفيف:عادي يعني محبتش اضيع مستقبله
غيث برفعة حاجب: والله طب بالنسبه لبريهان اللي هتعيد السنة من الاول كدة مضيعتيش مستقبلها
خديجة بحدة وضيق:لان يوسف يدوب غلط فيا في الكلام ورديت عليه لكن برهيان وقعتني وضربتني قدام الجامعه كلها فاهمني ي دكتور وشكرا ليك مرة تاني عن اذنك
خديجة مستنش رده ومشيت
غيث بيجز علي سنانه:غبي
يوسف من وراه:لالا عيب ي سيادة الدكتور تقول علي نفسك غبي
غيث بصله:ودا من امتي
يوسف بأبتسامة خفيفة جدا:كنت جاي اقلك تعالي الڤلة بتاعتي بليل نسهر سوا وندردش
غيث بتأثر مصطنع:اوو لازم النهاردة
يوسف بضيق:خلاص مش لازم ومشي خطوة
غيث ضحك وسحبه:ي ابني بهزر معاك مالك اهدي  دنا ما اصدق دنا هجيلك من دلوقت
يوسف ابتسم:تمام هستناك بليل
يوسف مشي وغيث دخل مكتبه
خديجة مشيا ودخلة المدرج عشان تقعد لقيت يوسف داخل وراها
يوسف بيبصلها من فوق لتحت وهي ماشية من ادبها واحترمها وان قليل جدا في الزمن دا بيعمل كدة ويلتزم ويلبس ادناء ونقاب شرعي بجد
هديجة بتقعد اخر المدرج
خديجة لزميلتها:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يوسف كان معدي من جنبها
يوسف ببرود واستفزاز:وعليكم السلام ي شيخة خديجة
وقعد في المرج اللي وراها
خديجة بنظرة كره وغضب:انت اكتر بني ادم كرهته في حياتي
يوسف بأبتسامة مستفزة: Our Mutual feeling(شعورنا متبادل)
خديجة بصتله بقرف وقعدة
_____________________________________بعد وقت
كانت مشيا خديجة وفريدة في ساحة الكليه
غيث قرب منهم:احم دكتورة خديجة
خديجة وفريدة بصو لمصدر الصوت
غيث:انا اسف اني كلمتك كدة الصبح واتعديت حدودي معاكي
خديجة بهدوء:عادي محصلش حاجه ي دكتور عن اذنك
خديجة وفريدة مشيو
فريدة في نفسها بتفكر هو بس عشان اتعدي حدوده معاها جه اعتزرلها لكن هو امبارح غلط فيها وزعقلها ولا عبرها
فريدة فاقت:ها بتقولي ايه
خديجة:بقلك تعالي نقعد مع بعض شوية النهاردة
فريدة:لا مش هاجي
خديجة:بطلي رزالة بقي تعالي
فريدة بضيق وعصبيه خفيفه:خلاص بقي ي خديجة قلتلك لا
خديجة بعدم فهم:مالك ي فريدة
فريدة نفخت بزهق:مليش ي خديجة انا اسفة يلا نمشي
خديجة بصتلها بأستغراب ومشيو
__________________________________________في المساء
في ڤلة يوسف
يوسف واقف بيظبط السفرة وبيحط الاكل اللي طلبه
كان لسة هيرن علي غيث لقاه بيرن
يوسف:اللو يبني اتأخرت ليه كل دا
غيث بتعب:يوسف انا اسف كح كح مش هاقدر اجي
يوسف بقلق:ليه مالك
غيث بيكح جامد
يوسف بخوف:انت كويس
غيث بيحاول يتكلم:انا كويس بس يظهر اخدة برد معلش ي حبيبي انا اسف مش هاقدر اجي بس هنعوضها أن شاء الله
يوسف بهدوء:تمام ولا يهمك
وقفل
يوسف كان مضايق جدا ان كل ما يحاول يقرب من غيث تحصل حاجة من نحيت غيث وميتجمعوش بس اداله عزره لان كان واضح في صوته انو تعبان
_____________________________________ في بيت خديجة
خديجة:وزة حبيب قلبي
معاذ:..لا رد
خديجة:زوز
معاذ:..لا رد
خديجة:احلي معاذ في حياتي
معاذ وهو باصص للفون:مش هنزل احبلك اشتريلك حاجة من تحت ي خديجة
خديجة بهمس:اخ ندل
معاذ:بتقولي ايه
خديجة:بقول اخ شهم
معاذ:اهاا احسب
خديجة:طب بقلك ي وزه ما تنزل تجبلي ايس كريم من تحت وهعزمك علي مصاصه
معاذ بصلها بقرف ومردش
خديجة:طب خلاص هات ليك مصاصه ولبان
معاذ بحدة وغيظ: خديجة ابعدي عن دماغي عشان مش فاضي
خديجة بحزن مصطنع:يعني اختك مصدعة وتعبانه يرضيك تنزل تجيب لنفسها دوا افرد تعبت وانا مشيا ووقعت وعربية خطبتتني و...
معاذ قاطعها:بس ي ماما بس اهدي كل دا حصلك وبعدين دوا انتي مش لسة بتقولي عايزة ايس كريم
خديجة ببراءة:لا مهو هنجيب دوا بعديه ايس كريم
معاذ بصلها بغيظ وقام
خديجة قامت:خدني معاك عشان مخنوقة وعايزة اخرج استني اللبس النقاب بسرعة
معاذ بصلها وضحك
(معاذ وخديجة قعدين لوحدهم لان باباهم ومامتهم ميتين من فترة وملهمش غير بعض)
نزلو ودخلو الصيدليه ومعاذ بيشتري لخديجة الدوا
خديجة بهمس:بقلك ايه انا هروح اشتري ايس كريم علي ما تجيب انت الدوا
معاذ:ماشي بس خلي بالك من نفسك
خديجة خرجت وراحت سوبر ماركت جنب الصيدليه وبدات تشتري اللي عيزاه
خديجة وقعت منها حاجة
خديجة:اووب
كانت هتوطيي نجيبها
غيث:اتفضلي
وبص لعنيها شوية
غيث بابتسامة:خديجة ازيك
خديجة بصتله بحدة وبصت في الارض
غيث لنفسه:غبي غض بصرك واقفل بقك دا
غيث:احم ازيك ي دكتورة خديجة
خديجة بحدة:اهلا ي دكتور شكرا واخدت اللي وقعته
غيث:محتاجة حاجة
خديجة:شكرا انا كنت بشتري حاجة من الصيدليه
غيث:بجااد انا كمان لسة خارج من الصيدليه كنت بشتري دا ليا
خديجة:الف سلامه عن اذنك
وخرجت بسرعة
غيث بصلها وابتسم
غيث بابتسامة وبيكلم نفسه: بحبك ي خديجة بحبك من اول يوم عيني جت عليكي وهتعرفلك بدا قريب اوي
غيث بيبص لقي خديجة خارجة من الصيدليه وماسكة ايد معاذ اتصدم ومكنش عارف يعمل ايه ونفسه يعرف مين دا وبيقنع نفسه انو مستحيل تكون مخطوبة او متجوزة
__________________________________________نرجع ليوسف
يوسف قاعد مش بيعمل حاجه
فونه رن
يوسف بضيق:اللو ي كريم
كريم: اللو ي صاحبي عامل ايه
يوسف:كويس بتتصل ليه متأخر كدة
كريم بخبث:لا بطمن عليك انت مش قاعد مع غيث بردو سهرانين سوا
يوسف بضيق:لا غيث تعبان مجاش
كريم بمكر:تعبان!! ماشي
يوسف بعدم:بتتكلم كدة ليه هو في حاجة
كريم بخبث:لا اصل لسة شايف غيث وخديجة وقفين مع بعض في سوبر ماركت وبيتكلمو
يوسف بصدمة:ايه لا اكيد بقلك غيث لسة مكلمني ونايم عشان تعبان بقلك
كريم:طب انا هبتعلك حاجة عشان تشوف بنفسك
كريم قفل
مجرد كام سانيه كان كريم بعت صورة لغيث وخديجة وهما وقفين في السوبر ماركت
يوسف فضل يبص للصورة لمدة كبيرة
يوسف قام بغضب خبط الفون في الحاطة علي ما اخر ما عنده
وخبط السفرة الاكل كله اتكب
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
أشرقت شمس يوم جديد
فريدة قعدة في البريك علي تربيزة لوحدها
غيث جه عليها
غيث بهدوء:احم لو سمحت ي دكتور
فريدة رفعت عنيها من علي الفون وقلعت النضارة
فريدة بحدة وضيق:نعم
غيث اتفضل:ممكن اتكلم مع حضرتك في موضوع
فريدة بضيق:اتفضل ياريت بسرعة
غيث جز علي سنانه بغضب وقعد
غيث:هي هي يعني هي ي.
فريدة:لا ي دكتور انا عندي محاضرة وعايزة امشي
غيث بضيق:خلاص اهدي هي زميلتك خديجة مخطوبة
فريدة بعدم فهم:ليه
غيث:جاوبي علي قد السؤال مخطوبة او متجوزة
فريدة:وهي صاحبتي ولازم اعرف بتسأل ليه
فريدة عملت كدة عشان تعرف غيث عايز ايه
غيث بضيق:اصل امبارح شفتها مشيا وماسكة ايد واحد فا كنت بسأل هو خطيبها او جوزها ولا ايه
فريدة حثت انو بيسأل لغرض معين
فريدة بغباء:ايوا خطيبها وكتبين كتابهم وفرحهم قريب
شكل غيث اتغير ١٨٠ درجة 
غيث بصدمة:ايه
فريدة بنظرة حادة:خير في حاجة
غيث قام بأرتباك:ولا حاجة عن اذنك
فريدة حثا ان قلبها واجعها اوي من نظرة غيث فهمت انو بيعشق خديجة
خديجة جت قعدة:كدة ي كلبة تنزلي ومش تستنيني
فريدة بصتلها بصا خديجة مش فهمتها وقامت مشيت
خديجة مستغربة تصرفات فريدة قامت واتجهت للتويلت
خديجة مشيا لقيت نفسها بتتسحب 
خديجة بخوف:اااه في ايه
خديجة بصت بصدمة:...
يتبع...
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات