رواية أنا لك أنت الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة محمد
رواية أنا لك أنت الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة محمد |
رواية أنا لك أنت الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة محمد
سليم التفت لقي ملك ومريم جايين؛ ملك لابسه فستان اسود قصير ومسيبه شعرها وحاطه مكياچ؛ ومريم لابسه فستان احمر طويل ولمه شعرها
سليم جز علي سنانه بغيظ وشد فهد وهو بيقوله: كمل الحوار انت مع نريمان
فهد بيحاول يكلمه: طب..؟ طب المزز دول تبعك طيب؟
مشي اتجاهم بخطوات ثقه وهو بيجز علي سنانه بغيظ ومسكهم من ايدهم وخرج
بعد ما خرجوا ساب ايدهم وقالهم بصوت عالي:
اي المسخره دي؟
بص علي رجل ملك ال كلها كانت باينه وقالها:
اي رجلك ال باينه دي؟
مريم قالتله وهي بتزعق: فيها اي يا سليم ما انت واقف مع كميه بنات قد كدا وكلهم لابسين نفس اللبس كنا نيجي بجلبيه يعني؟
سليم بزعيق وصوت عالي:
هو انتي يأما تقلعي ملط يأما تيجي الحافله بجلبيه؟ خلاص!! البناطيل انقرضت
مسك ملك من ايدها وشدها وراه وهو بيقول: وانتي حسابك معايا في البيت يا هانم
ملك ركبت العربيه وهي مبتديش اي رد فعل
سليم بص وراه تاني وهو بيقولها: وانتي تعالي يلا ولا اقولك استني
وقفلها وحط ايده في وسطه وقالها بتريقه: صوريني الاول
نهي سخريته منها وقالها بعصبيه: يلا اركبي بدل ما انزل اجيبك انا بطريقتي
مريم ركبت وهي مرعوبه من سليم بصت لمريم وهي بتقولها: هنعمل اي؟
ملك سكتت وبعدين قالتلها وهي بتضحك بصوت واطي عشان سليم ميسمعش: يبنتي اعملك اي ما انتي مدياني فستان قصير اوي وبصراحه مكنش ينفع
مريم ضحكت علي ضحكها بس صوت ضحكتها علي وقالت:
ربنا يستر من سليم
سليم سمع صوت ضحكها وقالها بسخريه: بتضحكي؟ اضحكي يختي اضحكي لحد ما نوصل بس وانا هضحكك انا
مريم ضحكت اكتر وهي كاتمه صوتها وملك حطت ايدها علي بوقها وهي بتقول: خلاص بقا اسكتي بدل ما نتبهدل
****
وصلوا الڤيلا؛ وواول ما وصلوا
مريم نزلت هي وملك يجروا علي الڤيلا عشان يقلعوا الهما لبسينه ويستخبوا منه
سليم بصوت عالي عشان يسمعوه: هركن العربيه واجيلكم يا شويه صييع
ملك اول ما دخلت اوضتها ماتت من الضحك وقالت: مش عارفه اي اليضحك دلوقتي بس انا بضحك وخلاص
مريم حطت ايدها علي ركبتها وهي فطسانه ضحك وبتقول: منظر سليم وهو متعصب مفطسني ضحك
ملك قالتلها بجديه: طب يلا روحي غيري لبسك و في ظرف ثانيه تكوني مستخبيه تحت السرير بتاعك وانا هغير وهستخبي تحت سرير برضو
مريم رفعت ايدها وملك رفعت ايدها وضربو بعض كف وبعدين مريم خرجت
***
سليم اول ما دخل الڤيلا ندهه بصوت عالي وبيقول: ملككككك
ملك اتنهدت بخوف وقالت:
ربنا يستر
نزلت تحت السرير وهي بتضحك وبتحاول توقف ضحك وبتقول: بس كفايه هبل
سليم طلع الاوضه وفتح الباب جامد علي اوضتها وبيبص في كل الاوضه ملقهاش
خرج تاني وقفل النور لقي نور تحت السرير
دخل تاني وعمل نفسه بيدور علي حاجه بعدين بصلها تحت السرير وهو بيقولها: اخرجيلي
يعني مستخبيه تحت السرير وماسكه الموبايل يا غبيه النور ظهر...
اول ما خرجت مسكها من التيشرت وهو بيقولها: اهلا بالهانم الجيالي مبينه رجلها كلها
ملك ضحكت علي طريقته وهي بتقول: اسفه يا سليم بس انت دلوقتي بتحاول تعمل اي؟
انك يعني راجل غيران علي اخواته وكدا؟
سليم بجديه ساب التيشرت وقالها: اولا احنا مش اخوات؛ ثانيا متضحكيش في موضوع زي ده
ملك وقفت ضحك واتكلمت بجديه وقالتله: تقصد بأيه احنا مش اخوات؟
سليم حط ايده في جيبه وقالها ببرود: بالمعني الانتي فهماه يا ملك انتي مش اختي
ملك قربت منه وبصت في عيونه وهي قاصده تعمل كدا وقالتله: ينفع تفهمني في ايه بظبط؟ مره تقولي متقوليليش يا ابيه ومره تقولي انتي مش اختي؟
ليه بتعمل كدا يا سليم؟
سليم خرج من الاوضه وقفل الباب وراه وقالها: تصبحي علي خير
ملك رمت جسمها علي السرير وهي بتقول: بتهرب مني يا سليم؟
بصت للسقف بطرف عينها وقالت: ماااشي!!
****
سليم فتح باب الاوضه ملقاش مريم ضحك بسخريه وقال: اطلعي من تحت السرير يا مريم بلاش شغل اطفال
مريم مردتش وفضلت ساكته
سليم بص علي رجلها الخارجه من تحت السرير وقالها: مش هتخرجي يعني؟
مريم برضو مردتش ولسه بتحاول تبينله انها مش تحت السرير
سليم شدها من رجلها وقالها: اي رأيك كدا حلو
مريم كانت علي الارض وقالتله بسخريه: حلو اوي
قامت وهي بتحاول تهرب من الموضوع: هنزل اشرب
سليم شدها من شعرها وهو بيقولها: تعالي هنا راحه فين؟ مش هتمشي قبل ما تعرفي ان العملتيه دا لو اتكرر تاني هزعلك مني اوي يا مريم انا مرضيتش اتعامل معاكم بقسوه ولا بمد ايد لأنكم بنات بس انتي عارفه هيحصلك اي لو عملتي كدا تاني
مريم سكتت وحاولت تخليه يهدي شويه حضنته وهي بتقوله: خلاص بقا يا ابيه
سليم ضحك وهو بيقولها: دلعك دا بيوديني في داهيه يا مريم
باس راسها وقالها: ماشي يستي لما نشوف اهي اخر مره
خرج برا الاوضه وهو بيقول: ربنا يصبرني بحاول استحمل ٢ بنات في ثانوي لا وكمان سن بعض.... ونفس التفكير
دخل اوضته وغير لبسه
( لبس تيشرت ابيض وبنطلون شروال اسود ولبس شبشب ونزل قعد تحت قدام البسين)
ملك اول ما شافته من الشباك حطت شال عليها ولبست شبشب ونزلته وهي بتقول: ينفع اقعد معاك شويه؟
سليم بيحاول ميعودهاش عليه فضل باصص في اللاب بتاعه وهو بيقولها: مش فاضي.
ملك اتنقلت من مكانها ووقفت قدامه وبتحاول تتكلم معاه اكتر: بس انا عايزه اقعد معاك
سليم فضل باصص علي اللاب برضو مدهاش اهتمام وقالها: مش قولتلك مش فاضي يا ملك؟
ملك ادتله ضهرها وبصت للبسين وقالت بعصبيه: بس انا بكلمك يعني المفروض علي اقل تديني اهتمام وتبصلي!!
سليم قفل اللاب وحطه علي الرابيزه وقالها: ومن المفروض اني اهتم بيكي ليه؟
ملك لفتله و هي متعصبه و قالتله: عشان انا انسانه زيي زيك مش صرصار
سليم قرب منها وحط وشه في وشها وقالها بخبث وملامح حاده: بصي يا ملك لو محتاجه اهتمام او حد يتكلم معاكي قدامك مريم اهي روحي كلميها وقت ما تعوزي لاكن بتجيلي انا ليه؟
ملك سكتت ومعرفتش ترد؛ سليم بعد تاني وقالها وهو بيضحك بسخريه: شوفتي بقا اني علي حق؟
قالها بحده وقساوه: متجيش تتكلمي معايا تاني يا ملك لأي سبب من الاسباب روحي اتكلمي مع البنت الزيك لاكن متجيليش انا
ملك لفت وزقته هو مكانها ووقفت مكانه وهي بتقول: انت ليه بتعمل كدا
زقته تاني بعصبيه: ليه بتحاول تبعدني عنك؟ انا عملت معاك اي لكل دا
سليم زقها هي مكانها تاني وبقت هي القدام البسين وهو قدامها؛ زقها هو وقالها: وانتي ليه تحاولي تقربي مني اصلا؟
زقها تاني وكان لسه هيتكلم بس هي وقعت في البسين
سليم وقف مكانه متحركش وقال وهو بيضحك بسخريه:
هتخديلك دور برد اي تحفه... احنا في الشتاء وزمان المايه تلج
بص للبسين تاني لقاها تحت خالص في البسين قال بعصبيه: ما تطلعي يا ملك هتبردي والجو ساقعه
ملقهاش طلعت نزل وراها علطول وطلع بيها وهي بتكح وبردانه غطاها بالشال بتاعها وشالها وطلعها اوضتها
جابلها دفايه وقالها بندم: خدي البسي دي عشان تدفيكي
ملك خدتها منه ودخلت غيرت لبسها في التويلت وخرجت تاني
وهي لابسه الدفايه ولمه شعرها وعماله بتكح بتعب
سليم كان لسه قاعد مستنيها
ملك فردت ضهرها علي السرير بارهاق وهي بتقوله: اي المخليك قاعد لغايه دلوقتي؟
سليم قالها وهو بيبصلها بندم: انا اسف اني زقيتك من غير قصدي
ملك ادتله ضهرها واستغطت من غير ما ترد عليه
سليم بص في الارض وقالها بهدوء: استني متناميش هنزل اعملك شربه دافيه تشربيها عشان تدفيكي
برضو ملك سمعت كلامه ومردتش عليه
سليم نزل عملها الشوربه وحطلها عليها ليمون وحطها في طبق وطلعلها الاوضه
ملك اول ما شافته في ايده الشوربه قامت ريحت ضهرها علي السرير وقالتله ببرود:
مش عايزه
سليم حط المعلقه في الشوربه وبعدين قالها: افتحي بوقك
ملك قالتله بعند: بس انا قولت مش عايزه
سليم عاند اكتر وقالها: افتحي بوقك يلا
ملك فتحت بوقها وسليم شربها الشوربه بالمعلقه وفضل يشربها لحد ما الشوربه خلصت
اول ما خلصت قالها: يلا ريحي ضهرك علي السرير
ملك سمعت كلامه وريحت ضهرها؛ سليم شد اللحاف عليها وغطاها كويس وباس راسها وقالها تصبحي علي خير
وخرج من الاوضه وقفل الباب والنور؛ ملك اتصدمت من ال هو عمله وحطت ايدها علي راسها وقالت بحزن: بابا كان بيبوسني كدا من راسي
و كان بيغطيني وانا نايمه دموعها نزلت من عينها وقالت: وانت من اهله يا بابا
غمضت عينها وشدت اللحاف عليها ونامت
****
في صباح يوم جديد
مريم صحيت من النوم سمعت ملك عماله تعطس وتكح جامد
دخلتها وهي قلقانه وبتقولها: ملك!! انتي كويسه؟
ملك حطت المنديل علي بوقها وكحت جامد وبعدين قالتلها بصوت مرهق: كويسه كويسه
اه صح؛ انا مش هروح المدرسه انهارده...
مريم قعدت جمبها ومسكت ايدها وهي قلقانه وقالت: لا بس انتي صوتك ميطمنش ابدا
ملك ابتسمت بهدوء وقالت: مفيش حاجه يا مريم انا كويسه
مريم قالتلها ببهجه: طب اتاخري فسحي كدا عشان اوريكي فيلم هيعجبك اوي
ملك ضحكت بهدوء وقالتلها:
وريني الفيلم
اتفرجوا علي الفيلم و في اخر لقطه في الفيلم
مامت البطله ماتت
ملك دموعها نزلت وقالت لمريم: دا احساسي لما ماما مشيت وسابتني انا وبابا
الله واعلم هي عايشه دلوقتي ولا لأ بس هي وحشتني اوي
انا لسه فاكره شكلها وملامحها ولو شوفتها تاني هعرفها
بتسائل كتير اوي يا مريم انا موحشتهاش؟ ليه مسألتش عليا كل الفتره دي؟
مريم حضنتها وقالتلها: متعيطيش يا ملك هعيط معاكي والله
***
سليم قام مد ايده وقالها بترحاب: تمام علي الساعه ٧ كدا شرفيني في الڤيلا يا استاذه نريمان
نريمان قامت بأبتسامه وقالت: انشاء الله
خرجت من المكتب؛ اول ما خرجت سليم ندهه علي فهد وقاله: استلم مكاني انهارده عشان نريمان هتكون عندي ف الڤيلا
فهد بتساؤل: ليه هتكون عندك؟
سليم عدل بدلته وقاله بسخريه: هتشرب معايا قهوه بس؛ قاله بعصبيه: هيكون ليه يعني عشان الشغل يا اذكي اخواتك
فهد قعد علي المكتب وهو بيقول: يااه لو يبقا مكتبي
سليم خرج من المكتب وراح علي الڤيلا
اول مكان طلع عليه كان اوضه ملك؛ فتح الاوضه لقاها قاعده بتقرأ روايه
حط جمبها دواء وقالها:
دا عشان البرد.
ملك مسكت الدواء وقالتله بأبتسامه: شكرا
سليم قالها بندم: بتشكريني علي اي يا ملك الله يرضي عليكي؟
اذا كان انا السبب ف الانتي فيه
ملك بطيبه قالتله بلامبالاه: خلاص يا سليم متكبرش الموضوع يعني دا برد مش اكتر
سليم قال في سره: طيبه زياده عن اللزوم... وطيبتك دي مودياكي ورا الشمس
خرج برا الاوضه وقفل الباب.
ملك ضحكت وقالت: بيهتم بيا!
مش كان بيحاول يبعدني عنه؟
اهو بتصرفاته دي بيقربني منه اكتر.....
سليم خبط وبعدين دخل الاوضه عشان يسلم علي مريم
مريم قامت حضنته وقالتله: وحشتني يا ابيه
سليم باس ايدها وقالها بحنيه: وحشتيني اكتر يا اميرتي
مريم قالتله بأستفسار: اي جيت بدري انهارده ليه؟
سليم قالها وهو خارج من الاوضه: عشان في مقابله شغل مع سيده الاعمال القولتلك عليها
مريم عينها لمعت وقالتله بخبث: امم روح شوف هتعمل اي طيب
اول ما سليم خرج؛ خرجت هي وراحت علي اوضه ملك وهي بتقولهاا بحماس: ملك ملك قوميييي في سيده اعمال كبيره هتيجي تقابل سليم
ملك قالتلها بعدم حماس: اعمل اي يعني
مريم قعدت جمبها علي السرير وهي بتقولها: يا بت تلاقيها مشهوره تعالي نتصور معاها صورتين ونزلهم علي الانستا نتفشخر بيها قدام ديما وكريم
ملك بصتلها وهي بتضحك علي كلامها وقالتلها: اصدقي يا مريم انتي فعلا غلطانه انك جيتي من امريكا انتي وسليم منا كنت عايشه في حالي ولا اعرفك ولا اعرفه اي جابكم بس عشان تشلوني
مريم قالتلها بحماس زايد: يلا عشان خاطري
ملك قامت من علي السرير وقالتلها بتعب: هنلبس اي؟
مريم قامت جابت من الدولاب بتاعها لبس وقالتلها: خدي البسي الفستان دا
ملك بخوف بعدت الفستان وقالت: لا يختي سليم هينفخنا
مريم بعصبيه: انتي عبيطه يا ملك مفيش رجالن هيجوا هيغير علينا من بنت زينا؟
ملك خدت الفستان بعد ما اقتنعت من كلامها ولبست
***
سليم كان قاعد بيشرب القهوه مع نريمان وبيتكلموا عن الشغل
مريم نزلت هي وملك وبيبصوا عليهم من ورا الازاز
ملك بتوتر: انا مكسوفه
مريم شدتها من ايدها وقالتلها يلا بس
فتحوا الازاز وخرجوا هما الاتنين
ملك اول ما شافت نريمان وقفت مكانها وهي متصلبه والدموع نزلت من عينها و قالت: ماما!!!
تعليقات
إرسال تعليق