رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم جهاد سعيد
رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم جهاد سعيد |
رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم جهاد سعيد
وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه. شافت باسم قاعد مضايق.
خديجه بقلق. مالك ياباسم.
باسم. مفيش حاجه. انزلي اقعدي مع اهلك.
خديجه بحب. مقدرشي اشوفك. كده. وامشي واسيبك.
باسم بابتسامه. يعني انتي طالعه. وسبتي اهلك عشان شوفتيني مضايق.
خديجه. واسيب الدنيا كلها انت زوجي. لازم. اشوف ايه اللي مضايقك.
باسم بحب. ربنا يباركلي فيكي. صدقيني هبقا كويس.
خديجه. برده هتقول. عشان قلبي يرتاح.
باسم. بصراحه اضايقت لما شوفتك في حضن باباكي. انا عارف انو وحشك بس مش لازم الاحضان. لاني مبستحملشي. والحمد لله. ربنا. انعم عليا بالهدوء. لو كنت زي الاول كنت. رزعتك قلم قدامهم قصرت. سنانك
خديجه بصدمه. وبتلمس سنانها. هي وصلت لكسر سناني. طب وهاكل ازاي. قصدي. ليه ده كله. ده ابي. يعني. محرم عليا.
باسم بضيق. انا عارف كده. بس. راجل. انا بفرح جدا لما بلاقي العلاقه بينك وبين ماما واختي. كويسه بس بغير قوي منهم.
خديجه بضحك. لا انت حالتك صعبه قوي. تعالي يلا ننزل ليهم وبعدين نطلع نتكلم. وعلي فكرة انا مش بسخر منك. لاني. الصحابه. كان غيرتهم برده. صعبه.
سيدنا علي بن ابي طالب كان بيغير علي فاطمه جدا. لدرجة مرة بيقول لعود السواك وهي بتستاك بيه سنانها. انت مش خايف ياعود الاراك. اللي هو السواك. اني اراك. يعني اشوفك.
مفيش مشكله اني الراجل يغير علي زوجته. بس اهم حاجه. اني غيرته. تكون غيره معتدله. يعني مايكرهشي مراته في عشيتها. وبرده الزوجه تحترم غيرة زوجها.
اهم حاجه الغيره متوصلشي لشك
باسم شك ايه. بس انا. مبحبش حد يقرب منك. ولا يكلمك ولا يقعد معاكي. غيري
خديجه بضحك طب ياعم الرومانسي. تعالي ننزل. لناس اللي بره دي. عشان كده. عيب.
باسم. يلا
نزلو تحت وخديجه قعدت جمب جوزها احتراما لغيرته.
باسم فرح جدا من تصرف خديجه. انها مقالتش عليه مجنون وراحت قعدت في حضن باباها تاني. لا هي احترمت انو بيغير عليها وهي مش عايزه تزعله. حتي لو مش هتحضن باباها قدامه.
عبد الرحمن بحماس. انا فرحان قوي ياباسم. ربنا يجعله في ميزان حسناتك.
خديجه باستغراب. هو ايه.
باسم مكانشي عايز خديجه تعرف دلوقتي. كان عايز هو يفرحها بالخبر ده. ويدخل السرور علي قلبها.
ابو خديجه. باسم فتح دار تحفيظ عندنا.
خديجه بصدمه مش مصدقه. اللهم بارك. من امتي ده.
باسم بحب. كنت عاملك مفجأه بفضل الله انا فاتحها. عشان الاجر والثواب. ولكن. ليكي باذن الله. لانك. صاحبة الفكرة. وصاحبة كل حاجه حلوه. في حياتي. ربنا يباركلي فيكي.
خديجه بدموع وسعاده. بجد مش مصدقه. اللهم لك الحمد. ايه الجمال ده. بقي عندنا دار تحفيظ
عبد الرحمن. دي. مش لصغار بس لا. ده لكل الناس رجال ونساء واطفال حاجه روعه
خديجه بسعاده. مشاء الله لاقوة الا بالله.
الليل جه. واهل خديجه كانو عايزين يمشو وباسم صمم انهم يباتو بس ابو خديجه قال مره تانيه. وصمم علي موقفه. لاني زوجة ابنه تعبانه. بسبب الحمل وام خديجه. تروح تقعد مكان ابنها عشان شغله.
باسم. صمم اني السواق. يوصلهم. وهما. رفضو بس باسم. زعل. عشان كده وافقو.
خديجه بحزن. هتوحشوني قوي.
عبد الرحمن بمرح. وانتي مش هتوحشينا خالص. احنا ماصدقنا. نرتاح منك.
خديجه بتضربه بغيظ. وبعد كده حضنته. بس يابارد.
عبد الرحمن بيحضن خديجه وبيداري حزنه. زي ماقلتلك ياباسم. البضاعه لاترد ولا تستبدل.
باسم اخدها من حضنه. بمرح. بس من جوه بيغلي اسكت. يلا. بطل تزعل مراتي. عشان مااعملك خريطة العالم في وشك.
عبد الرحمن بفزع بيحط ايده علي وشه. وعلي ايه. عايزه حاجه يابرنسيسه خديجه.
خديجه بتغيظه. احسن مش انا قلت. جوزي.مش هيسمحلك. تعملي حاجه.
عبد الرحمن. مسيرك تيجي عندنا. وساعتها هحترمك هناك علي طريقتي.
باسم بمرح. امشي يلا من هنا.
عبد الرحمن متزوقش ياعم. انا ماشي اهو.
اهل خديجه مشيو. وخديجه. قعدت شويه مع اهل زوجها وبعد كده استأذنت تقوم تصلي العشا وتنام.
ياسمين. ههههه. هتروحي تنامي بدري كده.
خديجه بنعاس. هو انا مش اتكلمت معاكي. في الموضوع ده. يلا بقا.
ياسمين كنت عايزاكي في حاجه
خديجه. بكرة بأذن الله.
باسم كان قاعد علي السرير. شغال علي اللاب.
خديجه صلت. ودعت ربها.وانتهت من صلاتها.
باسم. هو انا مش قلت بلاش احضان.
خديجه ببلاهه. هو انا حضنت حد.
باسم امال. عبد الرحمن ده.
خديجه بابتسامه. هما مشيين. وهيوحشوني.
باسم انا عارف كده. بس زي ماقلتلك غصب عني. انا عايزك معايه انا وبس.
خديجه ممكن اسالك سؤال.
باسم اتفضلي.
خديجه بابتسامه. لو انا مت. هتعمل ايه.
باسم بفزع. من السؤال. مش متخيل هيعيش ازاي من غير خديجه. متجبيش سيرة الموت.
خديجه بابتسامه. بس. كل نفس ذائقة الموت. يعني الموت جاي جاي
باسم انتي بتتعبيني كده. بلاش بقي السيره دي. انا مش قادر استحمل. الفكرة.
خديجه بابتسامه. بس ده مجرد سؤال.ممكن تجاوب.
باسم مش مستحمل. انو يجاوب.
غيري الموضوع ارجوكي.
خديجه حست. انو اضايق. طب. هحكيلك قصه.وبعد كده هنام بأذن الله. مش هطول.
باسم. احكي. انا بحب اسمع. السيرة منك. بحس من اسلوبك اننا. كنا معاهم.
طبعا عارف. مدي العلاقة اللي كانت بين سيدنا النبي صل الله عليه وسلم وبين ابو بكر. من اول يوم. الرسول عرف انو رسول. راح لابي بكر. وهو صدقه وامن بيه من غير مايفكر. لقوة العلاقه بينهم وعارف اني الرسول مابيكذبش. ليلة الاسراء والمعراج.
الكفار بيقولو لابي بكر. شوفت صاحبك جاي يقول ايه وحكوله عن ليلة الاسراء. قال مادام قال كده.صدق.
يعني انا مصدقه انو حصل معاه كده.
سيدنا ابي بكر. كان لو سمع اني النبي مرض. او اي اذي حصل ليه. كان بيغمي عليه من شدة. الصدمه وميوفقشي ابدا. الا لما. الرسول هو اللي يفوقه. كان لما بيمشي معاه. شويه يمشي قدامه. وشويه يمشي وراه. ومره عن يمينه ومرة عن شماله.
باسم باستغراب. ليه.
خديجه بابتسامه. عشان خايف. حاجه تصيب النبي صل الله عليه وسلم. لما النبي كان بيبلغ الدعوه وبيصلي. والمشركين. فضلو يضربو فيه لحد مااغمي عليه . سيدنا ابي بكر لما سمع الخبر جري علي النبي وييبكي ويقول اتقتلون رجلا ان يقولا ربي الله. سابو النبي وفضلو يضربو فيه. ووشه مكانشي باين من الدم. واغمي عليه من شدة الضرب. واهله اخدوه. وامه تبص عليه وتبكي وهو اول مافاق. اين رسول الله. امه بتقول كل الاول. وبعد كده يبقي اطمن علي صاحبك.
وهو يقول من شدة الالم. والله ماهاكل الا لمااشوف النبي صل الله عليه وسلم قدامي
وفعلا مرضيش ياكل الا لما شاف النبي صل الله عليه وسلم. وساعتها محسش باي الم لما شاف الحبيب. قدامه. معافي. فداك ابي وامي يارسول الله.
ربنا. امر المسلمين انهم يهاجرو للمدينه. ويوم ماكان النبي مهاجر راح لبيت ابي بكر. واخبره سيدنا ابي بكر فضل يبكي ويقول الصحبه الصحبه. عايز يكون معاه مش هيستحمل فراقه.
النبي ابتسم ليه وقال انت مهاجر معايه.
وهما كانو في الغار. سيدنا ابو بكر. حط ردائه تحت النبي ويفضل يبص يمين وشمال خايف حاجه تأذي رسول الله. ولما سمع. المشركين واقفين علي الغار. خاف قوي. لو شافوهم هيأذو رسول الله. فقال لنبي انهم لو بصو تحت رجليهم هيشوفونا.
النبي بصله وابتسم ليه وقال. ياابي بكر ماظنك باثنين الله ثالثهما.
تعرف اني لما النبي مرض. وكان خلاص. فضلو ايام. وهيقابل ربنا. والمرض اشتد عليه جدا. امر اني اللي يصلي بالمسلمين. امام. هو ابو بكر. اؤمرو ابي بكر فليصلي بالناس.
انا لو فضلت احكيلك عن صحبة النبي وابي بكر. مش هخلص. كفايه اني ربنا قال. صاحبه. اذ يقول لصاحبه لاتحزن ان الله معنا.
باسم بحزن. اكيد لما النبي صل الله عليه وسلم مات. سيدنا ابي بكر مات. من شدة الصدمه.
خديجه بابتسامه مش هتصدق. لما النبي صل الله عليه وسلم. مات. كل الصحابه. نزل عليهم الخبر كالصاعقه. سيدنا عثمان اتشل مكانشي قادر يتحرك ساعتها. من شدة الصدمه.
سيدنا عمر. مش قادر يصدق ويصرخ بين الناس ويقول محمد لن يموت. من قال ان محمد مات قطعت رقبته . محمد ذهب لربه كما ذهب كما ذهب موسي بن عمران.
يعني. النبي مماتش واللي هيقول كده هقطع رقبته هو راح يقابل ربنا. زي ماسيدنا موسي. عند جبل الطور. لما. قعد اربعين يوم. وبني اسرائيل فكروه مات وعبده العجل.
واحد من الانصار لما وصل ليه الخبر مبصش. للراجل اللي جابله الخبر وقال يارب خد بصري. حتي القي رسول الله وفعلا. الراجل اتعمي لحد اول واحد هيشوفو يوم القيامه هو النبي صل الله عليه وسلم. سيدنا ابي بكر لما وصل ليه الخبر. جري علي حجرة بنته. وشاف النبي. قبل بين عينيه. وقال طبت حيا وميتا يارسول الله.
باسم بصدمه. بجد.
خديجه بابتسامه ودموع. مش كده وبس ده طلع وخطب بين الناس. وقال ايها الناس من كان يعبد محمد فان محمد قد مات ومن كان يعبد الله فان الله حيا لا يموت.
وقال قوله تعالي. (ومامحمد الارسول قد خلت من قبله الرسل اف. مات او قتل انقلبتم علي اعقابكم ،،)
شوفت بقا
سيدنا ابي بكر عارف اني النبي صل الله عليه وسلم من يوم حجة الوداع. لما ربنا. انزل قوله تعالي. (اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا)
سيدنا ابي بكر كان بيحب النبي صل الله عليه وسلم جدا. بس مش معني انو يموت الحياه تقف من بعده. لا. فضل يعبد ربنا. لحد اخر. ثانيه في عمره. وحزنه علي الرسول صل الله عليه وسلم. مأثرشي علي علاقته بالله. عشان كده مهما. يوصل حبك. لاي حد. حبه لله. اوعي تعلق قلبك ببشر. دايما علق قلبك بالله.
باسم. ياااه لاول مرة. اسمع الصحبه اللي كانت بين ابي بكر. والنبي. وفعلا موقف سيدنا ابي بكر يوم وفاة الرسول صل الله عليه وسلم. كان غريب.
خديجه. طب انا هنام بقا. تصبح علي الفردوس الاعلي بأذن الله.
باسم وانتي معايه فيها. ان شاء الله.
انتهي اليوم وبدا يوم جديد. خديجه حاسه اني هيحصل حاجه بس مش عارفه ايه هي. قلبها مقبوض.
خديجه قاعده بتفطر. وسرحانه.
ابو باسم. مالك. يابنتي. مش من عادتك انك ماتتكلميش.
خديجه هاا ولا حاجه كنت بفكر في حاجه.
ام باسم. خير يابنتي.
خديجه. عايزه ارجع الجامعه فاتني محاضرات كتير.
ابو باسم. روحي ياحبيبتي.
خديجه بابتسامه. انا استئذنت من زوجي وكنت عايزه اخد الاذن منكو.
ام باسم ربنا يبارك فيكي ويحفظك.
خديجه بحب. الله يحبك.
خديجه طلعت وصحت باسم واستأذنت منه لتاني مرة.
خديجه. دخلت ولبست. وراحت الجامعه. البنات سلمو عليها. ومني. كمان. فضلت تحضن فيها.
خديجه. ياااه. بقيت باجي. متاخر. واحضر المحاضرة وانا مرتاحه. حاجه. حلوه والله.
مني. ايووه ياعم مين قدك.
طبعا المحاضرة الاوله. هتروح علينا وانتي بتقري كده. يلا
حضرو المحاضرة. وخديجه اخدت كشكول مني وصورته.
خديجه بحب. جزاكي الله الفردوس الاعلي. بجد مش عارفه اقلك ايه بقالي تلت اسابيع. غايبه.
ومكنتش شايله هم لاني عارفه صاحبتي هتجبلي محاضراتي. تعبتك معايه.
مني. بزعل. عيب كلامك ده. وبعدين انتي كنت بتيجي تشرحي ليا المحاضرة. وتديني كل كلمه كتباها. انتي وحشه ليه كده.
خديجه بحب. ربنا يبارك فيكي ويحفظك. ويكمل ليكي زواجك علي خير وسعاده.
ياسمين وسميه. السلام عليكم ورحمة الله.
خديجه ومني. وعليكم السلام ورحمة الله.
خديجه بمزاح. ايه اللي جاب. بتوع العام عندنا.
ياسمين بضحك. انتو تطولو. اننا ندخل. هنا اصلا. ده من تواضعنا بس.
خديجه احنا الحمد لله. مفيش حد فينا قصير. تعالو بقا. نتكلم. مع مجموعة البنات اللي هناك دي
ياسمين بحماس. هيييييه. اخيرا. خديجه رجعت. وهنجتمع بقا.علي الدعوه. انا فرحانه.
سميه بس كنت عايزه اقلك حاجه ياخديجه.
خديجه. قولي. ياحبيبتي.
سميه. بصراحه متقدم ليا عريس وجاي يشوفني النهارده. وانا مخنوقه قوي ومش عارفه اعمل ايه.
خديجه. فرحت. بس افتكرت صاحب باسم. وقالت في نفسها ربنا هيرزقها باللي في الصالح.
خديجه بصي توكلي علي الله. وقبليه.
سميه ونعم بالله. بس انا عايزه حل. اعمل ايه. وانا خايفه قوي.
خديجه قلت ليكي الحل. توكلي علي الله. تعالو نقف مع البنات وانا اقلكو ازاي.
تعليقات
إرسال تعليق