رواية عندما يعشق الأدهم الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم رانيا عثمان
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم رانيا عثمان |
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم رانيا عثمان
عند مروة في الجامعه انتهي الامتحان
لتخرج من المدرج هي والفتيات لتقول/الحمدلله يا بنات انا كنت خايفه
مريم /اه يختي ما دكتور سيف بسم الله متحركش من جنبك
مروة وهي تضربها /بس يام محمود
مريم/فين هو محمود وحشني قوووي
نظر البنات وراها بصدمه لتقول مريم/ده حتي مسالش عليا ابدا
مروة/طيب مريم حبيبتي بصي وراكي
نظرت اليهم مريم باستغراب لتستدير الي الوراء لتصدم بشده ولكن هناك فرحه غمرت قلبها عند رؤيتها له
اقترب منها ليسحبها لحضنه اما هي فكانت مصدومه هي تراه بعد غياب اكثر من شهرين
احتضنته بشده وحب ليخرجها من احضانه ويقول/وحشتيني
نظرت اليه بدموع هذا الوسيم يتفنن في تعذيبها
ازاح دموعها ليقول /انتي بتعيطي ليه دلوقت
لم ترد عليه وتركته وذهبت
لينادي عليها باعلي صوته نظر الجميع اليهم اما هي فتصنمت في مكانها ليقول بصوت عالي/انا بحبك يا مريم ومش بحبك وبس انا بعشقك
التفت اليه لتراه يتقدم منها ليقف امامها
ويخرج علبه من جيبه ليفتحها لتنظر هي للخاتم الموضوع بها كيف هو رقيق وهادي
تحدث محمود قائلا/تتجوزيني
نظرت اليه بدموع ليقول مره اخري/تتجوزيني
نظرت الي البنات لتجدهم يبتسمون لها لتهز راسها بالموافقه فرح محمود كثيرا وكذلك الجميع كان يصفق لهم بفرحه
وضع الخاتم بيدها ليقبلها ويقول/عشقتك وحسم امري
ام هي فابتسمت باتساع لتقول/عشقك امر واقع لا استطيع العيش بدونه
ابتسموا لتقترب منهم الفتيات لتقول مروة/اهو يعم محرمتكش من حاجه
محمود/عايزه اي من الاخري قالها بضحك
لتقول/عايزه شوكولاته كتير
صافي/وانا
محمود/طب السلام عليكم في امان الله
نظروا الله بضحك ليغمز لهم وياخذ مريم ويخرجوا من الجامعه
اما الفتيات فذهبوا للمنزل معادا مروة في جلست تنتظر ادهم
كانت تلعب بهاتفها لتجده يقول/ممكن اقعد معاكي
مروة بابتسامة/اتفضل يدكتور
جلس سيف امامها ليقول/عامله ايه
مروة /الحمدلله تمام
سيف/يارب علي طول تبقي بخير
كنتي فين الفتره اللي فاتت
مروة/انا
لم تكمل كلامها لتجد ادهم قادم باتجاهم لتنظر اليه بخوف فشكله لا يبشر بالخير هبت واقفه
لتجده يقترب منها وقف امامها ليمسك يدها بعصبيه ويقول/مين ده
تحدث سيف/في اي وانت ازاي تمسك ايدها كده
مروة بسرعه/خلاص يدكتور سيف
نظر اليها ادهم اليس هذا سيف الذي قالت عنه انه تعدي الستين عاما نظر اليها بغضب
نظرت حولها لتجد الجميع ينظر اليهم والفتيات ينظرون الي ادهم فمن لا يعرف ادهم الهواري
تحدث ادهم/ممكن افهم كنتي قاعده معاه بتعملي اي
مروة بخوف/دكتور سيف كان بيطمن عليا علشان اديلي فتره مش باجي الجامعه بس كده
سيف/وانت مالك بيها
اقترب منه ادهم ليلكمه بشده في وجهه لتصرخ مروة
تحدث ادهم بغضب/مالي بيها ازاي انت عارف دي مين
سيف وهو يقوم/اه عارف هي مين
بس انت اللي مين علشان تمسك ايدها كده
ادهم/دي تبقي مراتي مرات ادهم الهواري
نظر اليها سيف بصدمه لتنظر هي ارضا
سحبها ادهم من يدها ليخرجوا من الجامعه كان الجميع ينظر اليهم
اما سيف فنظر في اثرها بحزن فهو يعشقها منذ سنوات فرت دمعه من عيناه ليمسحها ويخرج من الجامعه
عند ادهم كان يسوق السياره باعلي سرعه مروة بخوف/ادهم ارجوك قلل السرعة
نظر اليها ليجدها ستموت من رعبها ليقلل السرعة
مرت الدقائق بينهم في صمت
وصل الي القصر ليدلف اليه نزل من السياره وكذلك نزلت هي الاخري من السياره بخوف
لتجده يقترب منها ويمسك بيدها بغضب
دلف الي القصر لم يجد احد ليصعد الي الاعلي فيقابل رحمه في الطريق لتقول/مالك يا ادهم
ادهم/مفيش يحبيبتي
نظرت الي مروة لتجد الخوف بعينيها لتقول/ادهم عايزة مروة نص ساعه وهرجعهالك
نظرت اليها مروة بابتسامة اما ادهم فترك يدها دون ان يتكلم ودلف الي جناحه اقتربت رحمه منها لتحتضنها بحب اخذتها رحمه الي غرفتها لتجلس هي مروة
لتقول/مالك ادهم مزعلك
مروة/لا بس انا كدبت عليه مكنش قصدي والله
نظرت اليها رحمه لتقول/انا عارفه ان ادهم طبعه صعب وبيتعصب بسرعه بس اللي اعرفه انه بيعشقك وعايزاكي متخافيش منه هو عمره ما هيأذيكي
مروة/انا متاكده ان هو مستحيل يأذيني بس انا بخاف منه لما بيتعصب
رحمه/طيب انتي عارفه ان ياسين كان ذي ادهم واكتر ادهم نسخه من ياسين
مروة بابتسامة/انتي عارفه انا بحبك اوووي انتي وعمو ياسين
رحمه بخبث/بتحبينا احنا بس مفيش حد تاني في القلب
مروة بضحك/في ابن حضرتك المغرور
رحمه/لو سمعك هيعمل منك شورما
مروة /لا ولا يقدر يعمل حاجه ده بيخاف مني قالتها بغرور
لتقول رحمه/طب يلا بقا روحي شوفيه
مروه/لا والنبي ده يلقاه بيطلع نار من بوقه
رحمه بضحك/نار منين يخربيتك روحي يبت انجري علي اوضتك
نظرت اليها مروة لتقول/كان لازمته اي جوا الصعبنيات اللي عملينه من الصباح لما ناويه تخليني ارجعله
رحمه بضحك/روحي يبنتي بس نحنا نختلف
مروة/انتي عندك كام سنه ده انتي قمر احلي مني
رحمه/عندي يستي انتي مالك يبت مش هقلك كفايه اني حماتك
مروة بضحك/لا وحياة عيالك مش هنبدا جوا الحمايه ومرات ولدها شغل الحموات ده مش بيأكل عيش
رحمه/طب بصي بقا لو قعدتي ثانيه تاني هروح اسلمك لادهم واخليه يعلقك
مروة/لا وعلي اي ربنا يكرم اصلك سلام
خرجت من الغرفه لتتجهه نحو الجناح بخوف
************
عند ادهم خرج من المرحاض بعد ان اخذ شور ليهدي من روعه
تنفس بغضب من هذه الفتاه التي تثير غضبه
دلف الي غرفه الملابس ليرتدي بنطال قطني باللون الاسود اما الجزء العلوي فكان عاري الصدر
كان يقف في الشرفه الملحقه بغرفته
احس بها تفتح الباب وتدلف الي الغرفه وهي تتسحب تنفست براحه عندما لم تجده اما هو فكان ينظر اليها بغضب وهو يقف في الشرفه دلفت الي غرفه الملابس دون النظر الي الشرفه فهي لم تراه
ابدلت ملابسها لقميص قطني قصير يصل لركبتيها
خرجت من غرفه الملابس لتجده يسحبها لتصدم بصدره العريض
نعم عرفته من رائحته الجذابه
خافت ان ترفع نظرها اليه ليقول/الهانم كانت قاعده بتعمل ايه مع سيف مش صح كده
لم تنظر اليه ليقول /لما اكلمك تبصيلي فاهمه
هزت راسها بخوف من عصبيته لتقول/فاهمه
نزل الي عنقها ليقبله ويقول/كدبتي عليا لي
لم ترد عليه لتغمض عينيها من لمساته التي تحرقها
**********
عند صافي كانت تتشاجر هي ومروان لتقول/لا الفستان ده هو مين فينا اللي هيلبسه
مروان بغضب/ادخلي غيري القرف ده ضيق بقلك
صافي وهي تضرب بقدمها علي الارض لتدلف الي غرفه القياس
ارتدت فستان ضيق من الاعلي وينزل باتساع للاسفل فكانت حقا رائعه لتخرج له ليتصنم مكانه لتقول برجاء/والنبي يا مروان الفستان ده حلو
والنبي والنبي
نظر مروان الي جميع الفساتين الموجوده ليجدها ضيقه من الاعلي ليقول /خلاص هناخده
نظرت اليه بابتسامة
********
عند سليم وولاء
ولاء/يلا بقا يسليم اديلك ساعه تختار فستان
سليم/خدي ده حلو
ولاء/اخيرا
اخدته لتدلف الي الغرفه لترتديه ثم تخرج
نظر اليها سليم بتوهان ليقترب منها وهي تعود الي الوراء لتقول/سليم اوعي تتهور
سليم/دقيقه تانيه وهتهور فعلا
فرت من امامه هاربه الي الداخل لتبدل ملابسها
خرجت لتقول/هناخده يا سليم
سليم/هناخده يقلب سليم كله يهون علشان يقمر
نظرت اليه بخجل لتتركه وتذهب
***********
عند منه كانت تجلس بملل لتقول/حاتم ده سادس فستان اقيسه
حاتم/كل الفساتين ضيقه اعمل اي
منه /والنبي يلا بقا يا حاتم يلاااااا
حاتم/ حاضر يقلب حاتم
نظرت له بابتسامه لتتذكر اعترافه بحبه لها
مسك حاتم احدي الفساتين ليقول/حلو ده يلي شوفيه
اخذته ودلفت الي الداخل لترتديه
خرجت بعد قليل لينبهر هو من جمالها ليقول/اي القمر ده
نظرت اليه بخجل ليقول /قلبتي طماطم ليه عجبك الفستان
هزت راسها بمعني نعم ليقول/خلاص هناخده
نظرت اليه بابتسامة لتدلف الي الداخل لتغير ملابسها
**********
عند اروي كانت جالسه لتقول/هو انت االي هتلبس الفستان ولا انا
عبدالله/اروووي متختبريش صبري
اروي/حاضر لقيت فستان واسع ها
نظر اليها بغضب لتشيح بوجهها بعيدا عنه
وجد احدي الفساتين الهادئه ليمسكه ويعطيه لها لتنظر اليه بابتسامة
دلفت الي الداخل لترتديه خرجت بعد قليل فكانت حقا جميله نظر اليها بابتسامته الرائعه لتقول/حلو
عبدالله/قمر يقمر
نظرت اليه لتسرع بالذهاب من امامه
**********
تعليقات
إرسال تعليق