القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عندما يعشق الأدهم الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رانيا عثمان

 رواية عندما يعشق الأدهم الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رانيا عثمان

رواية عندما يعشق الأدهم الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رانيا عثمان

رواية عندما يعشق الأدهم الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رانيا عثمان

حل المساء علي الجميع سريعا لياتي باحداث جديده
في القصر عند ادهم ومروة 
في الجناح الخاص بهم كانت مروة غارقه في النوم
تتوسط صدره ادهم العريض 
بينما ادهم كان مستيقظا يتاملها بعشق فهو لا يصدق انها اصبحت ملكه 
رن هاتف ادهم ليقوم من جانبها ببطئ ويضع رأسها علي الوساده بحذر
ذهب الي الشرفه لينظر الي الهاتف ليجده سليم رد قائلا /في اي يا سليم
سليم/فينك يا ادهم في اخبار مهمه
ادهم/مش وقته يا سليم قول في اي
سليم /انا جبتلك كل الصور المطلوبه
ادهم/ابعت الصور وخليك علي علم بكل الاخبار
سليم/تمام 
اغلق ادهم الخط ليتنهد بضيق ثواني معدوده وكان ينظر الي هاتفه باهتمام لتقع الصاعقه عليه حينما نظر الي الشاب الذي يقف بجانب فريد
دلف الي الداخل ليغير ملابسه بسرعه اخذ هاتفه
ليتجهه نحو مروة يقبل رأسها ليخرج من الجناح
متجهها الي الاسفل ليجد الخادمه ليقول/الهانم لو صحيت وسالت عليا قوليلها عنده شغل مهم 
الخادمه/امرك يا بيه
ادهم /اول ما تصحي جهزيلها الاكل
الخادمه/حاضر
تركها ادهم وذهب ليخرج من القصر
وهو يتصل باحد ليقول /قابلني بسرعه في المستودع
الشخص/*******
ادهم/تمام نص ساعه واكون عندك 
اغلق الخط ليقود بسرعه 
مرت نص ساعه ليصل ادهم امام المستودع
ترجل من السياره ليدخل الي المستودع المليئ بالحرس
دلف الي الداخل ليجد شخص جالس اتجهه اليه ليحتضنه ليقول/وحشتني يا درش
الشخص/ليه بس كده ديما كاسر نفسي
بس اي رايك في تمثيلي بمثل حلو
ادهم وهو ينظر اليه بطرف عينه ليقول/متاكد انك رائد
الشخص /ميه في الميه يا ادهومي
ادهم بحده/اخرص وركز معايا هوريك صوره وتقلي اذا كنت تعرف الشخص ده ولا لا
الشخص/طيب ما كنت بعتهالي احسن كان لازم تغلب نفسك وتيجي
ادهم /ركز معايا 
فتح ادهم هاتفه ليعطيه للشخص ليقول بصدمه/ده شبه مروة معقول يكون هو
ادهم/مش فاهم قصدك اي وده اللي انا مستغربه هو فعلا شبهه مروة بس ازاي حتي نفس العيون
الشخص/ده اكيد عدي تؤام مروة 
ادهم بصدمه/تؤام ازاي 
الشخص/ده عدي اه هو ضاع لما كان عمره ست سنين وبعدين محدش عرف عنه حاجه 
ادهم/معاك صوره ليه وهو صغير
الشخص/استني يا ادهم انا فاكر ان عدي كان في علامه في رقبته ولو طلعت في الشخص ده يبقي هو عدي
ادهم/وريني الصوره
نظر ادهم الي الصوره ولكنها ليست واضحه ليقول/عايزين صوره اوضح 
قاطع حديثهم دخول مروان ومعه محمود الذي كان مختفي لفتره
ليقول مروان/امجد انت اتصلت بينا
لينظر ادهم الي الشخص الذي بجواره والذي لم يكن سوء امجد
قال ادهم/اقعد يا مروان وانت يا محمود عملت اي
محمود/الملف ده في كل حاجه جمعتها عن الاشخاص اللي قريبه جدا من فريد 
بس الغريب لما كنت براقب فريد الفتره اللي فاتت كلها كان بيقابل شخص بس الشخص ده دايما متخفي والاغرب انه في الحفله ظهر من غير قناع انا قدرت اجبلك صور ليه
مروان /انا راقبت كل تلفونات فريد وديما كان بيكلم شخص والاهم بقا ان الشخص ده عايز ينتقم من ياسين الهواري اللي هو والدك وده اللي اكده امجد 
بس طبعا لما امجد راح لفريد ومثل انه بيكرهك وانك خنت صداقتهم واللي سهل الموضوع علينا ان امجد كان مختفي لسنين وفريد كان بيراقبك 
امجد/انا اختفيت لسنين علشان احمي عيلتي بس انا لما عرفت ان فريد بعت ناس يقتلوا مروة رجعت فورا انا السنين اللي فاتت كلها وانا بدور علي عدي
وكمان انا اللي اتفقت مع ادهم يتجوز مروة لاني عارفه ان هو اللي هيقدر يحميها ومثلنا علي الكل اننا بنكره بعض علشان نوقع فريد
محمود/بس انت بتقول ان اخوك اسمه عدي بس انا سمعتهم بيلقبوه لوسفير 
ادهم/لازم نتاكد ان لوسفير هو نفسه عدي ونعرف سبب عدااوته اي وانت يا امجد تروح تستقبل فريد هو نازل بكرا مصر وتحاول تعرف منه اي حاجه
مروان /تمام انا هفضل متابع فريد
محمود/اظن انا مش هسافر تاني بقا
نظر اليه ادهم ليقول محمود بسرعه /اللي تؤمر بيه ممكن اسافر في صاروخ عادي
ابتسموا جميعا عليه ليقول ادهم/لا مش هتسافر المهم انا همشي دلوقت وخليكم متابعين فريد وكل تحركاته
اؤما له الجميع ليتجهه االي خارج المستودع ليستقل سيارته ويذهب الي القصر
***********
عند مروة استيقظت عندما لم تجد ادهم بجانبها لتدلف الي المرحاض لتاخذ دش وتتؤضي لتصلي
خرجت من المرحاض لتلبس الاسدال وجدته في غرفه الملابس وتؤدي فرضها انتهت من اداه فرضها لتتجهه الي الاسفل لتسال الخادمه عن ادهم لتقول لها انه خرج في عمل مهم
تحدثت الخادمه/ادهم بيه امر اننا نجهزلك الاكل
مروة /شكرا بس انا مش جعانه 
لما ييجي ادهم هاكل معاه
اؤمات لها الخدامه لتصعد مروة الي الاعلي وتخلع اسدالها لتجلس علي الفراش تلعب بهاتفها 
عند ادهم وصل الي القصر ليدلف اليه 
وجد االخادمه تحضر الطعام ليقول/الهانم كلت
الخادمه/لا يا ادهم بيه هي قالت هتنتظر حضرتك
ادهم/خلاص هاتي الاكل علي الجناح
اؤمات له الخادمه ليصعد الي الاعلي فتح باب الجناح ليجدها جالسه علي الفراش بطلتها الجميله
ليقترب منها ويقبل راسها لتبتسم 
تحدثت بهدوء قائله/كنت فين
ادهم/كان عندي شغل مهم ومكنش ينفع آنه يتأجل
وبعدين انتي مكلتيش ليه
مروة بابتسامه بسيطه/مكنتش جعانه فقلت استناك ناكل مع بعض
ادهم /طيب هناكل وتجهزي نفسك علشان هنرجع القصر
مروة/ليه
ادهم/شكلك ناسيه ان عليكي امتحانات وكتبك في القصر
مروة بفزع/ينهار ده انا معرفش حاجه في المواد
ادهم/هنرجع القصر وانا هشرحلك
مروة/مش هلحق اخلص مذاكره 
ادهم وهو يداعب ارنوبه انفها/هتلحقي تخلصي وهتجيبي امتياز كمان
مروة/واثق فيا قوي
ادهم بعشق وهو يقترب منها ليدقق النظر في عينيها ليقول/طبعا واثق فيكي 
مروة بخجل/ادهم انت بتعمل ايه
اقترب منها ليقبل شفتيها برقه ليقول/مش هعمل يقلب ادهم ثم قال بغمزه قاصد اخجالها ليقول/ما تيجي نعيد الامجاد يا قمر
مروة بخجل كبير من وقاحته اخرجت الكلمات من فمها بصعوبه لتقول/انت قليل الادب 
ادهم/مين انا ليه عملت اي
نظرت اليه بغضب لتقول/اوعي بعد عني 
ادهم وهو يبتسم /ابعد ليه خدي بس
سحبها من يدها لتجلس بحضنه ليقول وهو يعبد خصلات شعرها الي الوراء /انا مقدرش ابعد عنك ولا لحظه
مروة وهي تنظر في عينيه لتتوه بين امواج عشقه نظر اليها بابتسامه ليقول /عجبتك اوي
مروة بخبث/لا فيه كتير احلي منك علي فكره
نظر اليها ادهم بغيره ليضغط علي خصرها لتنظر اليه بخوف لتقول/ادهم انا بهزر 
ادهم بغيره/حتي لو هزار مسمعكيش بتقولي كده تاني
مروة/حاضر مش هقول
ادهم وهو يقبل وجنتيها ليقول/شطوره
قطع لحظاتهم الخادمه ليأذن لها ادهم باالدخول 
وضعت الخادمه الطعام علي االطاوله لتخرج من الجناح
اخذها ادهم واتجهه نحو الطاوله ليجلس وياخذها بين احضانه لتقول بتوتر/ادهم سيبني مش هينفع كده
وضع ادهم الطعام في فمها ليقول /اي اللي مش هينفع 
نظرت اليه بخجل ولم تتحدث
مال عليها ادهم ليقبل شفتيها بعشق كادت ان تتحدث ليضع الطعام في فمها
بعد قليل من الوقت تحدثت مروة قائله/ادهم بس مش قادره 
ادهم بحنان/انتي متاكده
مروة/اه الحمدلله شبعت
ادهم/طب يلا قومي البسي علشان هنروح القصر
مروة وهي تقوم/حاضر
تركته لتذهب الي غرفه الملابس لترتدي ملابسها
والتي كانت عباره عن دريس ابيض به بعض الورود باللون الكشمير وطرحه بنفس اللون
خرجت من الغرفه لتتجهه اليه لينظر اليها بابتسامته الجميله ليمسك يدها وينزل الي الاسفل
خرج من القصر بسيارته وهي تجلس بجانبه وتنظر اليه بابتسامه ليقول/هتفضلي بصالي كده كتير
مروة/شكلك حلو وانت هادي
ادهم برفع حاجب/ليه هو انا شكلي وحش 
مروة بعفويه/انت حلو في كل حلاتك
ادهم بابتسامه حب/علشان عنيكي الجمال دول هما اللي بيشوفي 
مروة وهي تقترب منه لتقبل وجنته وتنظر بسرعه الي الجهه الاخري
لينظر اليها بابتسامه ليقول/شكلك عيزانا نتمسك بفعل فاضح 
مروة وهي تشهق بخجل لتقول/ادهم انت سافل قوووي
ادهم/مين اللي كانت بتتحرش بيا انا 
مروة /انا اتحرشت بيك انت كداب
ادهم بضحك/مش عيب لما تقوليلي كداب 
مروة/لا علشان انت كداب فعلا
ادهم بمشاكسه/خلاص ترضي ان حد يقلي كداب
هزت راسها بالنفي ليقول بخبث/خلاص هاتي بوسه وابقي قلت الحقيقه
نظرت اليه بغضب لينظر اليها بحب 
ظل الحديث بينهم والذي لم يخلوا من مساكشات ادهم ومروة ولاول مرة يظهر جانب ادهم الاخر معها 
وصلوا الي القصر لينظر اليها ادهم يجدها غطت في نوم عميق اتجهه اليها ادهم ليحملها بين يديه ويدلف الي القصر لم يجد احد ليصعد الي الاعلي دلف الي الجناح ليضعها علي الفراش
ويتجهه نحو غرفه الملابس ليبدل ملابسه ويخرج
اتجهه اليها ليحاول افاقتها هزها برفق ليقول/مروة حبيبتي اصحي علشان تذاكري 
تململت في فراشها ولكنها لم تستيقظ ليقترب منها ويخلع لها حجابها لينسدل شعرها نظر اليها ادهم بخبث ليقترب منها ويخلع لها ملابسها لتفز من مكانها لبنظر اليها ويقول/تمثيلك وحش في وحده نايمه تفتح عينها
مروة بتوتر/ها انا لا محصلش
ادهم وهو يقترب منها لتقول/مش عايزة اذاكر عايزة انام
ادهم/وتنجحي ازاي تعيدي السنه مثلا
مروة/لا مش قصدي بس انا 
ادهم مقاطعا لها /ادخلي غيري وتعالي خمس دقايق لو ملقتكيش هنا هتصرف تصرف مش هيعجبك لم تستمع الي باقي الجمله لتهرول من امامه
*********
عند ولاء كانت جالسه علي الهاتف تلعب به في ملت من المذاكره
وجدت مسج من سليم يقول فيه/بتعملي اي دلوقت مش المفروض انك بتذاكري 
ولاء بابتسامه/زهقت قلت العب في الفون شويه
سليم/ولعبتي في الفون روحي ذاكري بقا 
ولاء/لا مش هذاكري تاني وبعدين متخفش هنجح 
سليم/هتنجحي ما انا عارف امال هتسقطي مثلا لا انا عايز امتياز
ولاء/انشاء الله
سليم/طيب خلاص هسيبك بقا تذاكري 
ولاء/سليم
سليم/ايوة
ولاء/بحبك
قالتها واغلقت الهاتف لتتنهد بحب 
عند سليم صدم عندما راي هذه الكلمه التي تعني له الكثير ابتسم بحب علي هذه العنيده فهو يعشقها
**********
عند مروان وصافي كانوا جالسين امام الشقة ليقول مروان /مش هنخلص بقا يا صافي 
صافي/اوف انا مش فاهمه الحته دي
مروان/صافي حبيبتي انت بتفهمي ازاي ما انا بحاول افهمك وانتي مش بتفهمي 
صافي/قصدك انا غبيه 
مروان/صافي احنا قاعدين زي الحراميه وااديلي تلت ساعات بحاول افهمك 
صافي/طب اخر مرة وهدخل انام
مروان/اخر مرة تمام 
اخذ مروان يشرح لها وهي تتابعه بتركيز 
انتهي مروان ليقول/اخبار المعلومات لوصلت لانهي محطه
صافي/خلاص وصلت للمحطه الاخيره يلا بقا هش 
مروان بصدمه/بت انا اديلي تلت ساعات اشرحلك وفي الاخري تقوليلي هش 
صافي/معلش بقا هنرش ميه 
اخذت الكتب وهرولت الي الشقه ليقول/كلها ايام يام ام لسانين وهوريكي ازاي تستغليني
ابتسم ليدلف هو الاخري الي شقته
************
عند منه كانت نائمه لتجد الهاتف يرن
ردت عليه لتقول/يعني انت محدش علمك الادب بترن في انصاص الليالي والناس نايمه مش عيب 
حاتم بصدمه/انا قليل الادب
ما ان استمعت لصوته لتعتدل في نومتها وتنظر الي الهاتف لتجده اسمه لتقول/مش قصدي عليك 
حاتم /ليه كنتي مستنيه حد تاني
منه/لا ده انا كنت احسبك شريف
حاتم بغيره/مين شريف ده
منه/اخويا الصغير
حاتم/اه تمام علي العموم انا كنت احسبك صاحيه 
منه/ليه في حاجه
حاتم /كنت بطمن عليكي قالها بحنان
لتقول/الحمدلله 
حاتم/تعالي هنا انتي نايمه وعليكي امتحان بعد كام ساعه
منه/عادي يعني منمش
حاتم/ازاي لا لازم تنامي
منه/طيب سلام بقي علشان انام
حاتم بحده/انتي صدقتي يلا زي الشاطره كده تغسلي وشك وترجعي تذاكري 
منه بنوم/حاضر
حاتم/هرن عليكي تاني لو لقيتك نايمه هزعلك
منه/حاضر سلام بقا علشان الحق الم المنهج
حاتم /سلام
اغلقت الهاتف لترجع الي النوم مره اخري لم تعد الثواني ليرن هاتفها لترد/كنت لسه بفتح الكتاب
حاتم/اه باين 
منه/انت مراقبني ولا اي
حاتم بخبث/حآجه زي كده ويلا ذاكري علشان هعرف لو مذاكرتيش
اغلق الخط لتقول/انا فاشله مش عايزة اذاكر 
خرجت من الغرفه لتجد الفتيات جالسين لتقول/مالكم
الفتيات/بنذاكر
منه بضحك/هو يوم مش باين من ميتا وانتوا بتذاكرو 
صافي/بس يبت يا عايزاني اضيع مجهود مروان اديله تلت ساعات يشرح ومفهمتش ولا كلمه
ولاء/انا بقا مقفوشه كان نفسي انام
منه/الله يرحم لما كنا بنبعت البت مروة للدكتورة وتضحك عليه علشان يدينا الاسئله
مريم/خلاص يختي بح ذاكروا بقا 
منه وهي تنظر اليهم لتقول /تصبحوا علي خير
لتتركهم وتدخل الي الغرفه
**************
عند مروة كانت جالسه بجانب ادهم وهو يشرح لها لتقول/كفايه بقا
ادهم/خلاص كلها كام ساعه ونخلص
مروة/كام ساعه لا انت ظالم قوي
ادهم/صبرني يارب يا حبيبتي
مروة/ها كمل انا معاك
ادهم بصوت عالي/ركزي بقا
مروة/علي فكره انا مركزه بس انت اللي بتشرح وحش
ادهم/والله 
مروة/عايزة انام
ادهم/خلاص ركزي معايا قربنا نخلص
مروة وهي تعتدل في جلستها لتركز معه 
اخذ يشرح لها حتي انتهي ليجدها غطت في نوم عميق ليضحك بخفوت ويقترب منها ليزيل الكتاب من بين يديها ويعدل من نومتها لينام بجانبها ويسحبها الي داخل احضانه لينام هو الاخر 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات