رواية طفلتي الخائفة الفصل الثاني 2 بقلم شهد عبدالسلام
رواية طفلتي الخائفة الفصل الثاني 2 بقلم شهد عبدالسلام |
رواية طفلتي الخائفة الفصل الثاني 2 بقلم شهد عبدالسلام
سليم:مافيش سافر
ليله:ايه
سليم:مافيش سافر
ليله بتوتر وبتقرب من سليم:ليه يا ابيه
سليم وعيونه في عنيها و فرق الطول بينهم
سليم بهدوء:كده
ليله: بس عمو اسد وعمو مالك موافقين
سليم:وانا مش موافق
ليله:طب ليه
سليم بعصبيه:كده يا ليله مش هتسافري و انا هعرفك ازاي تبقي عايزه تعملي حاجه ومش انا اول واحد يعرف
ليله بتوتر وبتبعد:لا مليش في يا ابيه عمو موافق
سليم وبيقرب منها و بيمسكها من دراعها بخفه:و قسما بالله انا ساكت بس احتراما لكلام بابا و مالك وهسافرك بس بطريقتي
ليله:انت كل شويه تتعصب عليا
سليم:عشان غلطاتك كتير
ليله:طب ايدي
سليم ساب ايديها
سليم:النهارده بليل تخلصي بدري فاهمه
ليله:حاضر
وبيطلع و دائما بيحاول يتحكم في عصبيته قدامها و و بيدخل المكان المفضل و بيطلع كل عصبيته في الرياضة
سليم بعصبيه :بقي انا مليش لازمه ماشي يا ليله انا اللي عوتيك علي كده ولا بابا ولا مالك كان ليه دعوه بيكي
وبيفتكر بعد موت صبا واحمد
ليله:ابيه
سليم:ايه يا حبيبتي
ليله:فين بابي
سليم بحزن و دموع متحجره:بابي عند ربنا يا حبيبتي
ليله :وهيرجع أمته
سليم وبيحضنها:مش عارف
ليله:طب و مامي
سليم:مش عارف بردو
ليله بعياط:طب انا عايزهم كلم بابي وقوله ليله عايزه تشوفك انت و مامي
سليم بحزن:بس يا حبيبتي اهدي
ليله:انا عايزه احمد ومامي
باك
سليم:انتي بنتي
في الجناح الخاص بمالك وتاليا
مالك:هتلبسي ايه بليل
تاليا:مش عارفه تختار معايه
وبتمسك ايد مالك لغرفة الملابس
تاليا و ماسكه فستان اوف وايت ايه رايك في ده
مالك:لا
تاليا:ليه
مالك:بتبقي حلوه اوي في الفستان ده
تاليا ضحكة :وانت مش عايزني ابقي حلوه
مالك:قولتلك كذا مره النقاب بيحمي من الكورونا
تاليا:بجد بقي يا مالك
مالك بغزل وبيقرب منها:انتي قلب مالك
تاليا:انت بتقرب ليه
مالك:متخافيش
وبيمسك فستان من وراهابيبي بلو
مالك:ده
تاليا:حلو بردو
مالك و بيحضنها:لازم يبقي حلو يا روحي
تاليا:مالك عيد زواج حور و اسد الحفله كمان..
وقاطع كلامها قبله من مالك
ونروح للعشاق
حور واقفه قدام اسد وماسكه ايدو
حور بابتسامه:النهارده ايه
اسد بملل ايده و بيمشي من قدامها
اسد:حور مش فاضي عايز انزل
حور بتوتر : طب ثانيه واحده ثانيه واحده بس
اسد:عايزه ايه
حور:انت مش فاكر حاجه
اسد:حاجة ايه
حور:حاجه كده
اسد:لا
وبيدخل ياخد شاور
حور بزعل:ازاي مش فاكر يعني طب ياربي اعمل ايه عشان يفتكر
وبتفضل تفكر و شويه وبيطلع اسد من الشاور و بيدخل غرفة الملابس و بتدخل وراه حور
حور :طب النهارده كام
اسد:في ايه
حور:بس شوف النهارده كام
اسد:مش هشوف حاجه وتعالي طلعي بدله حلوه
حور بزعل:لا مليش دعوه
اسد:قولتي ايه
حور:طلع لنفسك انا خارجه
ولسه هتخرج اسد مسكها من ايديها
اسد بنظره في عيونها ولسه هيتكلم
حور :حاضر
حور وعيونها علي الملابس :وانت رايح فين
اسد:النهارده عيد ميلاد بنت ظابط صحبي و هنروح
حور:ماشي دي حلوه
اسد وبيمسك منها البدله وبيقبلها:اي حاجه منك حلوه
حور :شكرا
اسد:في ايه يا حبيبتي
حور ساكته
اسد:طب بعدين نشوف زعلانه ليه عشان مستعجل
حور بططلع واسد بيخلص و بيبقي في قمة الجاذبيه وشيك جدا
اسد و بيحضنها ويقبلها:انا نازل عايزه حاجه
حور:شكرا
وبينزل وحور قاعده زعلانه جدا ان هو ناسي يوم ذي ده و ان ده اول يوم اتجمعه في بيت واحد
اسد نزل
في غرفة ليله وبتجتمع البنات
سليم بعصبيه :انتو لسه
لؤلؤ و هي بتلبس الشوز:انا خلاص خلصت
لوليا و ليله بتعملها الميكاب:وانا خلاص بردو
سليم:وانتي يا ست ليله
ليله:لسه
سليم:طب تعالي يا لؤلؤ انتي و لوليا انزله مع عمر
عمر:بقا انا هيبقي معايه القمرات دول
لؤلؤ:والنبي يا ابيه بلاش عمر
عمر:مش البت دي اختي نفسي اعلقها يلا يا بت
وبينزل لوليا ولؤلؤ و عمر
ليله:طب انا هنزل مع مين
سليم بغيظ منها:معايه عشان تميم مع حور من بدري و بسرعه
ليله:حاضر
وبنتنقل ل حور من وقت ما اسد نزل دخل تميم جلس معاها
تميم ومركز في التليفون:اوبااا
حور :في ايه
تميم:العيد ميلاد الي بابا راحه ده تحفه في شوية بنات
حور بغيره:ايه
تميم:في ابطال يا ماما
حور:احترم نفسك و وريني كده وبتقرب عليه
طبعا تميم بيخليها تشوف صور لحفلات تانيه
حور في سرها:ليلتك سوده معايه ونازل شيك كمان
تميم:بتقولي حاجه
حور:لا
تميم:ايوو يا بابا موالعها
حور بتمسك تلفونها و بتتصل عليه بس مافيش رد
تميم:اكيد مش هيرد يا ماما هو فاضي
حور بغيره:انت تعرف فين مكان العيد ميلاد
تميم:طبعا اعرف ليه
حور:طب يلا نروح
تميم:نروح فين يا ماما
حور:بسرعه
تميم:يلا
حور:هغير هدومي بسرعه و...
تميم بمقاطعه:لا بسرعه ايه انتي لازم تبقي في قمة الشياكه عشان الحفله كلها تعرف ان مراته قمر بردو مش اي كلام
حور:عندك حق
تميم:ماشي بسرعه بقي وانا هنزل اغير
نعود لسليم و ليله
سليم في سره بغزل:انتي كبرتي كده أمته
ليله:انا خلصت
سليم:يلا
ليله كانت لابسه فستان هادي بينك وميكاب سنبل
نروح للغيره القاتله 😂
ونزل و حور غيرت بفستان اسود رقيق اووي و ميكاب سنبل
تميم:انت لابسه اسود ليه
حور:عشان ليلته سوده لو بيخوني
تميم بيحاول يكتم ضحكته:عيب تقولي كده ده ابويا بردو
حور:انت لسه هتتكلم يلا
وبينزل هو وحور
في العربيه حور متوتره وبتفرك في ايديهاا
حور في تفكيرها:لا لا اصل اسد لا يمكن يخوني
عقلها:طب انتي راحه ليه طلما هو مش هيخونك
تميم:يلا انزلي
حور بستغراب من المكان:هو العيد ميلاد هنا
تميم:انزلي بس
وبينزل من العربيه وبيروح ناحيتها و بيفتح الباب وبينزلها
حور:تميم
تميم:ثانيه واحده
كان مكان هادي جداا ومافيش اي انوار خالص
حور:انت واخدني فين
تميم ماسك ايديها وماشي
تميم و بيسيب ايديها وبيعمل حركه بسيطه ب ايده
فجاه الضوء بيشتغل و بيظهر المكان كان مطعم خاص بيمتلكه اسد المكان كله ب اللون الاسود و الاحمر و الارض كلها زهور و بلالين حمرا والعائله علي الصفوف و اسد واقف في منتصف المكان و بتقابله حور من الجهه التانيه
حور بصدمه و فرحه وابتسامه ودموع من كتر الفرحه و ايدها علي فمها
اسد بيقرب منغير كلام و بيحضنها و يقبلها وبصوت حنون وبيهمس في ازنها:انتي فاكره ان ممكن انساكي يا مجنونه؟
حور ومتمسكه في احضانه: بحبك اووي
اسد بكل حنيه بيقبل ايديها:وانا عاشق التراب اللي بتمشي عليه يا حوريتي
وبيبص في عيونها اللي مليانه دموع من كتر الفرحه
اسد و بيمسح دموعها وبصوت هادي:مش عايز اشوف دموعك حتي لو دموع فرحه
وبيثبت ايده في راسها من الخلف وبيقربها اكتر و بيقبلها من جبينها
وبتتقدم العائله و بتبتدي تهني حور واسد
مالك و ماسك في ايده هديه وبيقدمها:عيد جواز سعيد
اسد وبيمسك الهديه من مالك :ده ليا ولا ل حور
مالك بضحك:لا ده للنونو اللي جاي في الطريق
اسد ضحك:لا خليها للنونو بتاعك يا حبيبي
حور:لا هاخدها للبيبي بتاع سليم
سليم بستغراب :وسليم اش دخله
مالك:انتي صح كده
اسد:طب هديه مقبوله
تاليا:عقبال سنين كتير سوا يا حبيبتي
حور بابتسامه:تسلميى يا روحي
وبتنتقل العائله
العائله كلها بتتجمع علي سفره طويله وكلهم واقفين وبيتوسط السفره دي حور واسد وقدامهم التورته عليها صورة حور واسد و حور ماسكه السكينه و اسد ايدو علي ايديها وواقف في ضهرها
اسد جنب ازنها بصوت هادي:كل يوم حبي بيزيد ليكي اكتر من اليومه اللي قبله
وبتنتهي الحفله وسط فرحة الجميع و غضب البعض وفي النهاية اسد سافر هو وحور لمكانهم الخاص وبترجع العائله
عمر في التليفون :انتي بتستهبلِ يا لوليا
لوليا:في ايه يا عمر
عمر بعصبيه:اسد اول مايرجع هنكتب الكتاب و هعرفك في ايه يا لوليا
لوليا:وانا مش موافقه
عمر:قولتي ايه
لوليا:انا مش موافقه مش كل شوية تزعقلي
عمر:انتي شايفه كده
لوليا بعند:اه
عمر: تمام يا لوليا برحتك و انا هعرف عمي اسد اول مايرجع
لوليا: يبقي احسن
وبتقفل التليفون
لوليا بعياط:ليه ليه تعمل كده ليه كل شويه زعيق و تتعصب عليا وبتكمل بعياط اكتر انا بحبك بحبك اووي يا عمر
في الجاردن وبيجلس لؤلؤ و تميم
تميم :انتي رايك اعمل كده
لؤلؤ بجنون بتقوم تقف قدام تميم وتقول:حبيبتي مراتي المستقبليه تقبلي تعيشي معايه ايامك الجايه في سعاده و تبقي مراتي مرات تميم اسد ..
تميم بصوت عالي و بيكتم فمها:باااس باااس يخربيت اهلك يا شيخه ايه اللي بتنيله ده
وبيشيل ايده من علي فمها و بيرجع يجلس مكانه و لؤلؤ بتجلس بجانبه
تميم و بيبصلها:افهمي يا حماره انا عايز اعملها مفاجاه بس مش هتجوزها
لؤلؤ بلاماضه بتقف قدامه و ايديها تتوسط خصرها:ليه يا حبيبي انت عايز تفضل تلعب بيها لا انا...
تميم بقاطعه بيشدها و يقعدها مكانها:هو انا جايبك تدافعي عن حقوق المره يا ست انتي
لؤلؤ:كلمه واحده
تميم :اتنيلي
لؤلؤ:اتنيل؟ انت مش عايزه تخطبها ليه وبتكلم بجد يا تيمو
تميم:خفيفه
لؤلؤ:بتحبك يا اهبل
تميم و بيمسك ايديها وبيضربها بخفه:اتلمي يا بت
لؤلؤ بتعدل شعرهاا: لا بتكلم بجد بتحبك
تميم:النوع ده لا
لؤلؤ:من الاخر عايز ايه منها
تميم:عايز اعرفها ان مش تميم اسد اللي يترسم عليه خطه
لؤلؤ:امممم قول الموضوع
تميم:بعدين ننام دلوقتي يلا
و بيمسك اديها و بيطلع هو و هي
تعليقات
إرسال تعليق