القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلوب ضعيفة الفصل الثاني 2 بقلم منى محمد

 رواية قلوب ضعيفة الفصل الثاني 2 بقلم منى محمد

رواية قلوب ضعيفة الفصل الثاني 2 بقلم منى محمد

رواية قلوب ضعيفة الفصل الثاني 2 بقلم منى محمد


كريم: هتجوز امل صاحبة ساره.. 
الكلمه دي نزلت زي الصاعقه على قلبي وعلى عقلي.. صحبتي.. هيتجوز صحبتي اللي عارفه اني بحبه ومقدرش اعيش من غيره.. مهمهاش مشاعري ولا قلبي.. فعلا الصحاب مش سنين الصحاب مواقف.. وقفت بجمود وباركتله..
( آحًذِر عٌدٍوٌکْ مًرةّ وٌصّدٍيَقُکْ ألَفُ مًرةّ فُإنِ آنِقُلَبً آلَصّدٍيَقُ فُهّوٌ أعٌلَمً بًآلَمًضرهّ ) 
ساره: الف مبروك يا كريم وربنا يتمملك بخير عن اذنكم هدخل انام شويه 
دخلت اوضتي وانفجرت في العياط.. انا مقدرش على بعده.. متخيلتش ان يجي يوم ويتجوز واحده غيري.. بس العيب مني انا.. ايوه كان المفروض أقوله اني بحبه وعيزاه جمبي.. 
ايمان باركت لأخوها عشان ميحس بحاجه وبعدين دخلت الاوضه لساره 
ايمان: اهدي يا ساره انتي طول عمرك قويه وبتواجهي اي مشكله تحصلك.. خليكي جامده ومتتهزيش.. كريم لو من نصيبك هيكون ليكي اكيد حتى لو بينكم بلاد.. 
ساره مسحت دموعها وقالت بجمود: صح انا مش هزعل تلى حاجه مشمن نصيبي اكيد نصيبي احسن بكتير.. 
ساره جابت فونها وكلمت امل صاحبتها.. 
امل: الو.. 
ساره بسخريه: الو يا عروسه الف مبروگ.. 
امل بشماته: الله يبارگ فيكي عقبالگ.. اه نسيت ان اللي بتحبيه مطنشك وجيه يخطبني انا.. ثم ضحكت بشماته
ساره بجمود وسخريه: لا وانتي الصادقه ده في واحده حربايه دخلت حياتي وسرقته مني.. مهي واخده على السرقه بقا.. 
امل بغيظ: قصدك اي يا ساره.. 
ساره: قصدي انك عمرك ما هتنامي مرتاحه وانتي عارفه انك كسرتي خاطر بنت و وجعتي قلبها.. انا مش هدعي عليكي او اعاتبك بس هقولك ربنا يدوقك اللي انتي دوقتيهولي.. سلام يااا.. يا صحبتي 💔
قفلت معاها وانهارت.. قلبي وجعني اوي.. عارفين يعني اي الوجع يجي من اكتر الناس ليگ.. انا اتوجعت كتير يجماعه.. ماما ماتت.. وبابا سابني وسافر.. وصحبتي او اللي كانت صحبتي.. خدت مني الشخص الوحيد اللي اللي قلبي بيفرح بوجوده.. بس لا انا مش هنهار اكتر من كده.. لازم اقف على رجلي واكون قويه حتى لو على حساب قلبي.. مش مهم بس مش هبقا ضعيفه ابدا.. قومت اتوضيت وصليت وبعدين نمت.. 
في الصباح.. 
صحيت وقومت خدت شاور وغيرت وطلعت اقعد مع خالتو و ولادها.. 
ساره: صباح الخير.. 
كلهم: صباح النور.. 
كريم: عامله اي يا ساره بفالنا كتير متكلمناش.. 
ساره: انا كويسه جدا.. 
كريم: عامله اي في الجامعه؟.. 
ساره: تمام.. 
كريم: مالك حاسك متضايقه.. 
ساره في نفسها: انت لو بتحس كنت عرفت اني بحبگ.. 
ساره: لا انا كويسه.. 
كريم: طيب كويس.. انا نازل عايزه حاجه؟.. 
ساره: شكراً.. 
وعدا اليوم بدون احداث تذكر.. 
ايمان: ساره كريم جيه من الشغل وعايزك.. 
ساره: طب انا جايه.. 
خرجت ساره لكريم وكانت قاعده معاهم سعاد وايمان.. 
ساره: نعم يا كريم..! 
كريم: احم.. في واحد صاحبي شافك وهو معجب بيكي وطلب ايدك مني وانا موافق.. 
ساره: بس انا مش موافقه.. 
كريم: يعني اي؟.. 
ساره: يعني مش موافقه هتغصبني؟.. 
كريم بعصبيه: وانتي هتفضلي طول عمرك من غير جواز؟.. 
ساره: انا حره.. 
كريم: لا انتي مش حره مش كفايه مستحملك بقالي سنـه.. 
ساره: مستحملني!! 
كريم: اه مستحملك من ساعت ما دخلتي البيت ده وانا بشقه وبتعب عشان سيادتك تاكلي وتشربي وتلبسي وتدرسي وتتفسحي.. انا بقا مش هستحمل اكتر من كده ياريت تخلي عندك دم شويه.. 
سعاد: اي يا كريم اللي انت بتقوله ده عيب كده دي بنت خالتك
ايمان: اي اللي انت بتعمله ده يا كربم!! 
عمري ما تخيلت ان كريم يقولي كده!! للدرجادي مش طايقني.. امال لو كان عرف اني بحبه هيعمل اي.. الحمدلله انه ميعرفش.. دموعي خانتي ونزلت كنت بحاول على قد ما اقدر معيطش بس مش هقدر انا انسان وعند مشاعر وبحس.. رديت عليه وانا مصدومه ودموعي على خدي.. 
ساره: كويس انك طلعت كل اللي جواك من نحيتي يا كريم.. انا هريحك مني بس مش هتجوز
سيبتهم وانا مش مستنيه رد فعل من اي حد كفايه وجع بقا انا تعبت.. دخلت اوضتي عيطت جامد ومحستش بنفسي ونمت.. 
في الصباح.. 
ايمان: الحقي يا ماما ساره مش في اوضتها وكمان هدومها مش جوه!!..
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقرءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

5 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق