القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فرصة ثانية الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية فرصة ثانية الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية فرصة ثانية الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية فرصة ثانية الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

خديجة بصراخ:عااااااا انت حيوان
يوسف بأبتسامة وقحة:اوبااا اكاد من فرط الجمال اذوب
خديجة قفلت الباب في وشه بسرعة وقفلت علي نفسها بالمفتاح
اما يوسف خرج بسرعة من حمام السيدات وسند علي الحيطة وابتسم كأنه بيحفر كل تفصيلة شفها في خديجة جوا قلبه عنيها الزيتوني وبشرتها البيضة وخصل قليلة جدا من شعرها البني وشفايفها الحمرا زي الكريز
خديجة سندة علي الباب وقلبها عمال يدق من الخوف والتوتر
بعد مرور عدة دقائق
خرجت خديجة من التويلت وبتحاول تكون طبيعية
خرجت بسرعة برا الكليه وقلبها عمال يدق
فريدة بزهق:ايه يبنتي بقالي ساعة وقفة هنا مستنياكي
خديجة بأرتباك:اهو اديني جيت يلا يلا نشوف تاكسي خلينا نمشي
فريدة بصتلها بأستغراب ومشيو
بس قبل ما يمشو خديجة بتبص جت عنيها في عنين يوسف فجأة وهو بيركب عربيته 
يوسف بصلها وغمزلها بوقاحة
خديجة ركبت التاكسي بسرعة مع فريدة ومشيت
_______________________________________________
حسين:يعني انت دلوقت عايز ايه
يوسف:عايز الفيزا بتاعتك عشان اغير عربيتي
حسين بنرفزة:يبني انت لسة مغيرها مكملتش سنة
يوسف:وفيها ايه يعني ي بابا عايز دكتور يوسف حسين الطاوي يركب نفس العربية سنة بحلها
حسين بسخرية:دكتور بص لنفسك ي باشا انت اللي قدك معاهم عيال وانت لسة في الكليه
يوسف بضيق:تمام عايز الفلوس عشان
حسين بصله بغضب واداله الفيز
___________________________________عند خديجة
خديجة قاعدة علي المصلية وبتصلي قيام الليل
خديجة خلصت ورفعت وشها واديها للسما
خديجة:ي رب سامحني ي رب انا مكنتش اعرف ان هو ي رب سامحني ي رب
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
اشرقت شمس يوم جديد لا حد يعلم ماذا سيحدث
خديجة دخلة من باب الكلية وكان يوسف نازل من عربيته
بصلها وهي جسمها اترعش من نظراته ليها
فريدة جت عليها:اهلا ي دكتورة يلا اتأخرنا
خديجة ببرود:لالا مش هدخل
فريدة:نعم ي حبيبتي
خديجة بلا مبلاه:عايزة افطر
فريدة بتشدها وبتمشي:يلا ي خديجة يلا الله يرضي عليكي اسامه هيخلينا نعيد السنة
خديجة ضحكت برقة ومشيو
وكل دا تحت متابعة ياسف ليهم
في المحاضرة
الكل قاعد مستني دكتور اسامه
فجأة فتح الباب ودخل شاب في بداية التلاتين من عمره طويل وعنده عضلات وبشرته قمحاوية وشعره اسود وكيوت جدا
الكل بصله بأستغراب
غيث:احم ازيكم يا ي شباب عاملين ايه
المحاضرة كلها:كويسين
غيث:انا دكتور غيث الطاوي
الكل شهق بهمس ان دا يبقي اخو يوسف اللي عايش طول عمره في أمريكا
اكمل غيث بابتسامة خفيفة: معلش عارف انكم لسة مصدومين علي العموم انا اللي هديكو من النهاردة
فريدة:طب ودكتور اسامه
غيث بابتسامة خفيفة:دكتور اسامه اتنقل محافظة تانيه وانا اللي هديكو
واكمل بمزاح ولا مش عاجبكم والله لو مش عاجبكم امشي
المحاضرة كلها ضحكت ما عدا يوسف
وغيث بدء شرح وخديجة كانت مركزة معاه وحبت شرحه جدا وحبت لطافته ووشه اللي ديما مبتسم مع اي حد عنده قبول رهيب
واستغربت جدا من منظره معقول دكتور شاطر ومحترم زي غيث يبقي اخو يوسف
وركزت في لبسهم غيث لابس بنطلون جينز عليه قميص سماوي ورافع الاكمام وساعة شيك ولبسه محترم عكس يوسف اللي لابس تيشرت وبنطلون وسلسله في رقبته وايده مليانه حظاظات وتت تو
بعد المحاضرة
كريم:بس ايه دا باينلك جاي وناوي تنجح
يوسف:ليه يعني
كريم:عمال تحضر في المحاضرات واكمل بغمزة ايه الحكاية
يوسف وهو باصص لخديجة اللي كانت بصا لفونها:عادي يعني متخدش في بالك
بريهان مسكت ايد يوسف بدلع:حبيبي هتيجي النهاردة
يوسف بصلها:ماشي ي حب
يوسف قام مشي و وقف علي مسافة قريبه من تربيزة خديجة وكان بيتكلم في الفون
يوسف:اللو ي حبيبتي
.....
يوسف:لا تعالي انتي
......
يوسف:صدقيني النهاردة رايح لبري انتي عارفة كلمك بتموتو فيت
.......
يوسف:طب تمام تعالي بكرا الشقة اللي في الزمالك هستناكي
يوسف قفل ومشي
خديجة بهمس:استغفر الله العظيم بأذن الله هتبقي قاعد مع ابو جهل في الدرك الاسفل
خديجة بتكلم نفسه:طب اتصله ببوليس الاداب ي ربي يجي ياخده ويريحنا
فريدة جت عليها:ي روحي بتكلمي نفسك
خديجة بصتلها بغيظ
فريدة ضحكت:مالك ي ديجا هانم
خديجة بقرف:بجد اللي اسمه يوسف دا بني ادم مقرف اوي انا بكره بشكل مع ان عمري ما اتعاملت معاه بس بجد دا بيعمل كل حاجة حرام
فريدة:فعلا بس كل البنات بتموت فيه
خديجة:لا وانتي الصدقة دول بيموتو في فلوسه عارفة واحد زي يوسف البنات كلها بتتمني يتجوزها هو لو مثلا بابا خسر كل فلوسه ويوسف دا بقي بني ادم عادي مش غني والكلام دا والله ما في واحدة هتبصله
فريدة:ايوا بس شفتي غيث دا قمر اوي ومحترم شفتي لما سألته رد ازاي
خديجة:يبنتي احترمي نفسك بقي ميجيش علي الخمار اللي لبساه
فريدة ضحكت
خديجة:تعالي نشرب حاجة
فريدة:هيا بنا
ومشيو سوا
وهما طلعين علي سلم الكافيه
خديجة بألم:ااااه
غيث بقلق وهو باصص للارض:انا اسف ي دكتورة حقيقي اسف اعزريني ماسك كذا حاجه
خديجة بألم بداريه:محصلش حاجه
يلا ي فريدة
ودخلو
فريدة:تعالي ندخل التويلت اغسليها كدة مكان القهوة ونمشي
خديجة:ماشي
بعد وقت
يوسف بضيق:انت هتقعد فين
غيث:مع بابا طبعا
يوسف بصله بضيق ومردش
غيث بصله:انا ليه حثك مضايق كدة انت مش عايز تشوفني ولا ايه
يوسف:لا بس يعني ا..
غيث وهو ماشي:لحظة وهرجعلك
غيث:احم ي دكتور
خديجة وفريدة بصوله
غيث بهدوء وهو باصص في الارض:احم انا بكرر اعتزاري تاني بجد انا اسف اني كبيت عليكي القهوة بجد اسف
خديجة بهدوء:عادي محصلش حاجه 
غيث. بابتسامة:تمام عن اذنكم
يوسف كان متابع الموقف من بعيد واتجنن اكتر ان خديجة بتكلم عيث عادي وهو لا
فريدة بتبص لخديجة وبتفكر ان يوسف وغيث الاتنين بيكلموها هي وفريدة محدش معبرها 
خديجة:مالك بصالي كدة ليه
 فري
فريداااا
فريدة فاقت
فريدة بأبتسامة:هاا ولا حاجة يلا نمشي
فريدة حاولت تطير الفكرة من دماغها مهما كانت خديجة صاحبة عمرها
غيث رجع عشان يكلم يوسف ملقهوش ركب عربيته ومشي
__________________________________________في المساء
غيث اتجه لبيت لڤلة يوسف لان رجع ملاقهوش
يوسف فتح لقي غيث قلب وشه ودخل
غيث دخل وراه:وايه الوش دا ان شاء الله
يوسف بضيق:غيث انا مضايق ومش طايق نفسي ابعد عني
غيث بهزار:ليه ي حبيبي مالك في مزة مضيقاك ولا ايه قلي وانا اقتلها مين دي اللي تتجرا وتزعل دكتور يوسف الطاوي علي سن ورمح
يوسف ضحك بسخرية:تعرف انك الوحيد اللي بتقولي دكتور
غيث بابتسامة:طبعا دكتور ركز انت بس السنادي عشان تتخرج
يوسف بضيق:انا  ماشي خليك قاعد
غيث وقف قدام الباب:مش هتمشي انت واحشني وهنقعد مع بعض النهاردة
يوسف بيزقه:غيث وسع كدة عشان متعصبش
غيث بهدوء:ي ابني بقلك واحشني وعيزين نكمل كلامنا الصبح
يوسف بعنين حادة:والله خلاص بقي روح كلم اللي سبتني واقف ورحت تعتزرلها اوعي انا ماشي البيت بيتك
غيث بعد ويوسف خرج
غيث قعد بحزن وبيفتكر ايام زمان لما كان هو ويوسف مش بس اخوات كانو زي الاصحاب بس علاقتهم بدات تبوظ
يوسف نزل تحت وركب عربيته بس مش ساق فونه رن
يوسف بضيق:اللو ي بري
بريهان:اللو ي حبيبي انأخرت ليه
يوسف بضيق:بري معلش انا تعبان مش هقدر اجي
وقفل
يوسف مش عارف هو مرحش ليه وفضل قاعد مكانه عقله مشوش وبيفكر في حجات كتير 
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★تاني يوم
في ڤلة حسين الطاوي
كان حسين بيفطر مع اولاده
حسين:رايح الجامعة ي حبيبي
غيث:ايوا ي بابا عندي محاضرات كتير النهاردة
حسين:ربنا معاك ي ابني
يوسف خبط بالشوكة جامد في الطبق
حسين وغيث بصوله
يوسف بضيق:انا ماشي
بعد ما مشي
حسين:الواد دا تاعبني انا فعلا دلعته وبدفع تمن كل حاجة عملتها
غيث بهدوء:صدقني ي بابا يوسف هيجي في يوم ويكون احسن واحد
حسين:عمره ما هيكون احسن واحد الا لو اخد قرصة ودن عشان يتعدل
غيث:طب والحل
حسين:يتجوز
غيث بصدمة:نعم
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات