رواية عندما يعشق الأدهم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رانيا عثمان
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رانيا عثمان |
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رانيا عثمان
عند ادهم في الشركه انتهي الاجتماع
ليذهب لمكتبه جلس علي مقعده ليتذكر هذه المجنونة ويبتسم
تذكر انه تبقي علي عيد ميلادها ليقول /هعملك مفاجاه يقلب ادهم
قطع تفكيره رنين هاتفه ليرد عليه/اي وصلت لحاجه
الشخص/ايوة يا ادهم بيه القصر فعلاً اتحرق بفعل فاعل غير ان الخدم لما حققت معاهم قالوا ان في خدامه اختفت من وقت الحريق
ادهم/تمام شوف انت شغلك وابقي كلمني لو في جديد
الشخص /حاضر يا ادهم بيه
أغلق ادهم الخط ليرجع براسه الي الوراء وهو يفكر من هذا الذي يحاول اذيه عائلته وخصوصا معشوقته
***********
في مول لشراء الملابس كانت تسير زهره ومعها زينه
اصطدمت زهره في شخص ما لتقول /مش تاخد بالك
الشخص/معلش المره الجايه بقا
زهره/واحد وقح
الشخص/لمي لسانك
زهره/ملكش دعوه وبعدين انت مش وقح وبس لا وبجح كمان
الشخص/اللهم طولك يا روح امشي يحلوة من قدامي
وهزه/ليه بنت اختك علشان تقلي يحلوة ابعد من وشي
نظرت زهزه الي زينه التي تضحك عليها لتنظر اليها بغضب وتتجهه خارج المول
في الداخل زينه/انا اسفه جدا بالنيابه عنها
الشخص/ولا يهمك بس لسانها مشاءالله يسكت بلد بحالها
زينه بضحك/معلش هي كده
استاذن انا بقا
الشخص/اتفضلي
في الخارج كانت تقف زهره تتكلم بعصبيه/ماشي يا زينه
اتجههت زينه الي الخارج لتجد زهره واقفه بغضب لتقول/مالك مكشره ليه بس
لم تنظر اليها زهره لتقول/متكلمنيش مخصماكي
زينه/وانا ميرضنيش زعلك يجميل
زهره/طب يلا نروح بقا
زينه/يلا
اتجههو نحو السياره ليستقلوها ويذهبوا الي القصر
*************
عند مروة كانت جالسه في حديقه المنزل هي والفتيات لتقول صافي/هو بكرا اي يا مروة
مروة/اول الشهر
صافي/مش قصدي كده بكرا في مناسبه حلوة
مروة/عيد العمال
مريم بضحك/عيد عمال اي يخربيتك
مروة/عيد تحرير سيناء
منه/قوموا يا بنات احنا نمشي احنا اصلا غلطانين اننا قعدنا مع المتخلفه دي
مروة/طب في اي انا مش فاكره
الفتيات في صوت واحد/كل سنه وانتي طيبه يقلبي
مروة بفرحه/ده عيد ميلادي صح
سلمي/اه عيد ميلادك
احتضنتهم مروة لتقول/الهديه بقا
منه/ماشي يستي
أخرجت منه من وراها علبه واعطتها لمروة لتقول/افتحيها
اخذتها مروة لتفتحها وجدتها صور عيد لهم مع بعض مجمعه في صور واحدة لتدمع عينيها من الفرحه وتقول/بجد احلي هديه من احلي اخوات
منه/طبعا انتي عارفه يوم عيد ميلادك بنعمل اي
مروة/ده لو ادهم وافق يخليني اطلع
مريم/اتصرفي والنبي عشان خاطري
مروة /هحاول
ولاء/طب يلا يا بنات علشان نمشي
مروة/تمشوا فين
منه/ هنروح الشقه علشان انتي عارفه ورانا مذاكره وخلاص الامتحانات كمان يومين
مروة/يلهوي ده انا معرفش حاجه في المنهج
صافي/طب يختي احنا هنمشي وابقي نقابلك بكرا
مروة /ماشي
احتضنتهم مروة بحب ليذهبوا في طريقهم الي الشقه الخاصه بهم
*************
دلفت مروة الي القصر لتتجهه الي حجره المعيشه
وجدت رحمه وفرح ويجلس معاهم شاب اقتربت لتقول /السلام عليكم
رد الجميع السلام لتقول رحمه/تعاالي يحبيبتي اقعدي جنبي
اتجههت مروة لتجلس بجانبها لتقول رحمه/ادم حبيبي دي مروة مرات ادهم
مروة ده ادم ابن فرح
مروة/اهلا وسهلا بيك اتشرفنا
ادم بإبتسامة/الشرف ليا
ابتسمت له مروة ليجلسو ويتحدثوا مع بعض
مر بعض الوقت لتقول مروة/ماما رحمه بعد اذنك طبعا ممكن احضر الغداء النهارده
رحمه بابتسامة/ممكن يحبيبتي وانا هساعدك
التفت نحو ادم لتقول/اطلع يحبيبي اوضتك غير وارتحلك شويه عبال ما يجهز الاكل
ادم/حاضر
وجهه نظرة نحو مروة ليقول/عشمي فيكي كبير مش عايز اروح المستشفي
مروة بضحك/لا متخفش انت معاك شيف
ادم /ربنا يستر
صعد ادم الي الجناح الخاص به
اما في الاسفل اتجهت مروة روحمه وفرح الي المطبخ ليجهزوا الغذاء
************
عند المجهول
كان يجلس هو وشخص اخر ليقول/انت لازم تختفي فتره وبعدين تظهرلهم بس علي حقيقتك
المجهول/ ازاي ممكن نتكشف
الشخص/متخفش مش هيشك فيك
المجهول/طب هنعمل اي دلوقت
الشخص/هتاخد كل رجالتك وتسافر
المجهول/تمام
الشخص/بس بحذرك متحاولش تقرب من مرات ادهم فاهم
المجهول بضيق/ليه يعني
الشخص/هتبوظ كل اللي خططناله
بعد ما نقتل ادهم ابقي اعمل اللي عايزة
المجهول/حاضر
************
عند امجد كان جالس هو وشخص ما
ليقول/انا عملت كل اللي قلتلي عليه يا باشا
الشخص/برافوا عليك يا امجد
امجد/اهم حاجه ادهم ومروة انت عارف انها اختي
الشخص/متخفش يا امجد مش هاذيهم
امجد/تمام اظن دلوقتي اقدر اروح لعيلتي اللي اتحرمت منها سنين
الشخص /تقدر هسيبك انا بقا يلا سلام
امجد/سلام
رجع براسه الي الوراء ليتذكر ايامه مع هذه المشاغبه
فلاش بااااك
مروة /باباااااااا خلي امجد يديني التلفون بتاعي
امجد/بابا مش هتاخده غير لما تذاكري
مروة بعناد/لا لا لا انا عايزة تلفوني
امجد/وانا مش هدهولك
مروة /بقا كده
امجد /اه بقيت كده
الاب/في اي يا ولاد
مروة بدموع مزيفه/بابا امجد خد تلفوني وانا كنت بذاكر عليه
امجد/كدابه يا بابا
مروة/لا مش كدابه متقلش كده
امجد /اه يا يبت ال....
مروة/بتقول حاجه يا امجد
امجد /لا مش بقول
الاب /امجد ادي اختك التلفون بتاعها
امجد/حاضر يابابا
مروة بضحك/تسلملي هي العيون امجد
ابتسمت وهرولت الي غرفتها
باااااك
ابتسم عليها ليقول/بعدت عنها وعن اهلي علشان ميتاذؤش
قام من مقعده ليخرج من الفيلا متجهه لشقه عائلته
************
في الشركه انهي ادهم اعماله ليخرج من مكتبه متجهها الي المصعد ليستقله
خرج من الشركه متوجها الي القصر
مر الوقت ليصل الي القصر
دلف الي القصر لم يجد احد صعد الي جناحه ليدلف اليه لم يجد مروة استغرب
ليدخل الي غرفه الملابس يبدل ملابسه ويدخل الي المرحاض يتؤضي
خرج ليؤدي فرضه انتهي من اداه فرضه لينزل الي الاسفل وجد امه ليقول/اذيك يست الكل
رحمه/بخير يحبيبي
ادهم/امال فين مروة
رحمه بابتسامة/في المطبخ
اتجهه ادهم الي المطبخ ليجدها تجهز الطعام ااتجهه اليها ليحتضنها من الخلف
مروه بفزع/مين
ادهم/هششش ده انا
مروة برتياح/حرام عليك
ادهم /بتعملي اي
مروة وقد تناست ان ادهم يحتضنها لتقول/بجهز الغداء
ادهم/متجوز ست بيت شاطره
مروة/امال انت تطول
قبلها ادهم من عنقها ليقشعر جسدها
استوعبت ان ادهم يحتضنها من الخلف لتقول بخجل/ادهم مينفعش كده ممكن تبعد
ادهم/لا مش هبعد
مروة/ادهم حد ييجي ابعد
ادهم بضحك /خلاص في الاوضه احسن
مروه بخجل شديد/انت واحد سافل يا ادهم
ادهم/بجد طلعت سافل
مروة بضحك/جداااا
ادهم/انتي بتغريني
مروة /انا طب ابعد بقا
ادهم /طب هاتي بوسه وانا هبعد
مروة/ادهممممم
ادهم/خلاص انتي هتتحولي
مروة/طب اوعي بقا
ادهم/هاتي بوسه بريئه
مروة وهي تقبل خده /اوعي بقا يا ادهمّ اي ده طنط رحمه
نظر ادهم خلفه لتبتعد عنه وهي تضحك
تعليقات
إرسال تعليق