رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أسماء حبيب
رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أسماء حبيب |
رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع والعشرون 24 والاخير بقلم أسماء حبيب
جنان بغضب،،،، سببببنيي عليها يا منصوااعاار بتقول عليك معلمهاااا... انت بتبصلهاااا يااااخااااين تعالي انت كمااان.
ممنصور مسكها من اديها وشدها بعيد عن البنت.
منصور بضيق،،، اعجلي يا ام المصااايب.
جنان،،، بالله العظيم مبقي جنااان لو معلمتها الـ1 واقف ازاي ولـ2 بتبص عليه.
حلويات قامت وجريت بسرعه لبره.
منصور بتنهيده تعب من ام المصايب،،،، جري اي يا جنان كل اشويه خنااق طيب هي ازتك يعني.
جنان بضيق،،،،، اه يخووويه بقي بقيت محلو وعسل كدااا حقق تدلع يخويه وربنا لعملك حبس انفرادي بس نوصل البيت يا منصووور....(سكتت شويه ونزله مع منصور علي السلم وفجأه اتكلمت) دييي بتقولك يااا معلمي يا ابني هي راحت فين ريحني.
منصور خبصها في كتفها بالبوكس بس مش شديده اوي،،،، اتهدي بجي جبتيلي الخوته مصيبه وتحطط علي فوخي يا شيخه مبتهمديش ولا بتهمدي ايييي كرسه وسط البشر مصيييبه علي بلد وبقت مراتي ومجبور عليها خلاص.
جنان بشهقه،،،،، انت بتقولي اتهدي يا منصووور.
منصور وبرجع بضهره لوري،،،، لااا يا شيخه يعني سيبه ده كلو وحبكت تمسكي في دهين ايييوه اتهدي يا جنان.
جنان بثبات وبضم شفيفها بألسف،،،، منصور يؤسفني اقولك انك انسان همجي وخطر علي البيئه.
منصور بسخريه،،، لا وانتي اسم الله حرسك يعني الي بطهري البيئه... دا انتي صوووتك هه صوتك ده تلوث سمعي. وبشكلك ده يعملولك حظر تجوال بسبب الصرع الكلابي الي عندك يخافو علي العيال منك لتتسعري تعضيهم.
جنان وكانت هتتكلم لقت حسام واقف تحت السلم وعمار وبضحكوا.
جنان،،،، شفت ادينا اتفضحته وكله بسببك قدااامي.
منصور شد جنان من البلوزه من عند افاها،،، اني بقول لسااانك طول تاني وعااايز قطعه.
جنان،،، مش هرد عليك علشان اناااا خيفه بس علي البيبي اااه ولو سمحت ميصحش تمسكني قفشه حرامي الغسيل كدا قدام الشعب عيب انا احب اتهذء في بتنا يا منصور.
منصور،،،، اسبقيني علي العربيه اما اجييلك.
جنان بابتسامه،،، طيب يا منصوري.
جنان طلعت....
منصور بسلم علي حسام وسلم علي عمار...
منصور،،،،، بتشكرك يا عمار لولاك مكنش البوليش جه في الوقت ده.
عمار وبمسك موبيله الصغير ،،، علطول بتسخره وتحتقروا الموبيل ده.، دا عليه بطاااريه لو رحت ساحل العاج ورجعت تلاقيه تسعبن في الميا ولو زقلته في الحيطه يرجع يسلم علي وشك داااا نينجاااا مش التطش يا خويه بصراحه الميييزه الوحيده فيه انه بعمل صوت مطرقع كدا.
منصور ضحك وحسام علي خفه دم عمار بس سمعواصوت دوشه وطلعوابسرعه.
جنان مسكه حلويات من هدمها وبتحاول تضربها وجهاد مسكا جنان....
منصور بتعب،،، اني خلاص حاسس اني لا هتشل وبقي عاجز لا اما هموت مجلوط.
بعد ما منصور بعد جنان عنها وجنان اصرت ان حلويات تركب عربيه تنيه.
عمار اخد العجله من عربيه حساك وستأذنهم ومشي وحسام ركبها معاه وركانوا في طرقهم للسرايا وطبعاً جنان قالت لمنصور ان فاطمه هي السبب....
وصلوا السرايا بعد فتره زمنيه والبنت قبضت فلوسها ومشيت...
جنان بارتياح،،، الحمد الله كانت كبسه علي نفسي.
زهره طلعت تجري علي حسام وبتحضنه جامد وكان بلف بيها باشتياق لاخته قد اي هما بيتخنقه كل دقيقه بس عمره ما يقدر يستغنه عنها
زهره بدموع،،، وحشتني يا ابن روحيه.
حسام بحب اخوي،،،،، وانتي يا زهرتي..
جنان وبتكلم منصور بضحك هي بصه لزين الي غيران اوي،،،، ابغي اقولك يا منصور ان اخوك هيفرقع من جنابه بس استحي.
منصور بضحك،،، يعني بدل ما يبقي البيت في مجنونه وحده هيبقوااا اتين و يبقي بيت مجنين.
جنان بضحك،،، واحلا جنان في بيت صعيدي يا حبيبي.
منصور مسك ايد جنان ودخلوا جوه لقوا الكل قاعد وكمال ابو فاطنه حاطط راسه في لارض وهو قاعد.
منصور قرب عليه وحط ايده علي كتف عمه،،، اني ميخلصنيش يا عمي بنتك تترمي في السجن مخاتش حد يجي يحقق اهنه..
كمال وقف باسف،،، حقك عل....
منصور قاطعه،،، لااا يا عمي دا انت الي علي راسي الغلط مش غلطك امااال هي فين.
اسماعيل،،، في بيت جوزها دلوك.
جنان،،، نعمم بقول اي معلش اصلي وقعه علي وداني وانا صغيره.
اسماعيل،،، زي ما سمعتي اتجوزت.
جنان بصدمه،،، ازاااي وبالسرعه دييي.
منصور،،،، مين يا عمي!
كامل،،، اتجوزت جابر التاجر الي في البلد.
منصور غمض عينه بحزن قد اي جابر صعم في معملته وشديد مينكرش انها صعبت عليه بس دا جزاء للي عملته.
زهره ومسكه الشنطه وحسام جمبها وبتودع جنان بحب،،،،، الللف مبروك يا خوجو انا عااايزه ولد قرد كدا يطلع شبه خلتواا.
جنان بتزمر،،، ابداً بند تطلع مطرقعه زي كدا.
منصور،،،،، هههه عرفين نفسكم الحمد لك يا رب.
زين بتنهيده،،،، هتمشي لازم يعني.
زهره،،،، احمد ربنا اني همشي هتعرف تكسب جنان في الكوتشينه وكمان لاوصه فضيت وهتنام برحتك في اوضتك ههههه والله كانت مريحه عيني علي المرتبه علي فكره واهو بقي محدش هيطلع عينك هنا هترتاح ابسط يا عم.
حسام،،، اظااااهر انك كنتي هديه ولطيفه وخفيفه علي اهل البيت.
زينه بضحك،،، جوييي جوييي ههههه دني كنت هترن علقه بسببها.
حمدان بمحبه،،، دنكم بيتوا اهنه وعاودو بكره.
حسام،،، معلش يا عم حمدان والله بابا مستعجلنه واكيد هنبقي نيجي دا روحنا في بتكم هنا ولا اي يا جنان.
جنان،،، اااه طبعاً بس بتمني متعتبوش البيت وبالتحديد اختك لانها جبتلي مصايب لا تغمض لها لاجفان دنا اخت بلع علي نفوخي بسببها يا جدع.
زهره،،، زي القطط تاكل وتنكر ماشي ليكي يوووم.
حسام،،، عن ازنكم يا جماعه.
زين،،، مع السلامه وخلي بالك من نفسك وحولي تقللي مشاكل مع خلق الله.
زهره بضحك وبتجر الشنطه ومشيه،،، مش هوعدك لانه في المشمش سلام.
زين طلع فوق بعد ما مشيت والكر مشي.
جنان بتنهيده،،،،، زين اخوك لا اما اهبل لا أما اهبل لي مش كلم حسام.
منصور،،، هو حر يا جنان ملناش دعوه دي حياته.
جنان بحسم،،،،، انا بقي الي هتصرف سبني يا منصور.
منصور،،، هو اني مسكتك.
جنان،،، يا اخي لازم تفسد لحظه الحماس اوووف.
~ اما في بيت عمار....
كان قاعد هو وجهاد ودنيا قدام التلفزيون وبيكلوا فشار ونرجس قعده مع اخوها وراهم ومغطياه.
جهاد وبتقوم تقف وبتتكلم تركي مع البطل،،،، Aşkın ruhumu ve varlığımı kapladı sesini duymadığım günler aylar yıllar gibi oldu kalbim bu aşktan koptu kalbim olmadan yeri ve yeri olmadığını.
(حبك امتلك روحي وكياني، اصبحت الايام الذي لم استمع فيها صوتك كانها شهور و سنين قلبي يتمزق من هذا الحب الذي يعلم ان ليس له سبيل او مكان دون قلبي).
عمار وبياكل فشار وبص ليها،،،، وربنا انا لا فاهم حاجه لا منك ولا منه بس بتفرج كدا واني افهم برضوا لاااء لااما العيب مني لااما العيب منكم لانكم مش جيبينه مترجم عربي.
دنيا،،،، بس يابابا ان ايش فهمك في لافلام التركي يا ابني قوم ءاكر في كتاب ينفعك.
نرجس،،، ايييوه اديله كلمتين في العضم يمكن يحس.
عمار،،، طيب وربنا منا قااايم وبعدين التركي ميبقااش تركي الي الناس الي بتيجي تقول غثااان بيك لا تأوسني هيك دي.
دنيا،،،،، يا حبيبي قوم لطلع شويه لاكشن عليك ونت غلباااان يا ولداه.
عمار،،، علفكره هقوم بس مش خايف منك بقولك اهو لاااء علشان مش فاااهم التعويزه الي شغاله في الفيلم دي وانا بقول البنات لسعت من شويه، اه وعملوا حسبكم والله منا ماسح معاكم الشقه حسام جاي بكره ياخد ايد البت جهاد ونخلص بقي ريحوني عايز استفرد بنرجس بدعوتين حلوين ليا علي الصبح
~ اما في بيت زهره...
زهره وقفه في البلكونه وسرحانه في القمر و النجوم.
حسام،،، زهرتي.
زهره،،، نعم يا حوسه.
حسام،،،، احم زهقان قولت اقعد معاكي في البلكونه.
زهره،،،،، حد قال ليك اني قرطاص لب يلا يا بابا سبني وشوف انت رايح فين ربنا يسهلك.
حسام بضيق،،، بقي كدا صحيح الواحد هيشوف اي من الحمار لما يعمله اعتبار... تصدقي حلوه ههه..
زهره،،، انا حماره ياااااا صورصاار البلعاات.
حسام بغضب،،،،، شكلك وحشك الحزاااام يا بنت روحيه.
زهره،،، عركااعاااااه، بكره اتجوز وربنا منا معتبه البيت دا تاااني.
حسام،،، ثواني وراجع.
زهره،،، طيب مش تتأخر.
حسام جري علي اوضته وجاب الحزام.
زهره بتجري بخوف،،،، عيب يااا حوسه دنتي عارف معزتك في قلبي ياااراجل
حساام،،، لااااء دا انا بعزك عز ميتوصفش يترك اثراً دائم المفعول قربي بسسس.
سمعوا صوت الجرس.
زهره،،، مين هيجي دلوقتي يا حسام يمكن حرميه.
حسام،،، يا سلام الحرميه هيرنوا الجرس دا اي الحرامي ذو المبادئ لاخلاقيه السديده.
زهره،،، مش يمكن حرامي محترم.
حسام،،، امسكي الحزام اما ارجعلك.
زهره،،، طيب متتأخرش علشان عايزه انام.
حسام مشي وهندم الهدوم وفتح،،،، زييين!!
زين بابتسامه،،، ازيك يا حوسه وحشتني والله الفتره الصغننه دي اه والله.
حسام ضحك اوي،،،، انا برضوااا ادخل ادخل.
زين،،، لا والله مش جاي ابات النهارده عندكم بس جنان بعتاني هنا قالتلي الشراب بتعها نسيته ومش عيزه تهدي الي اما ارجعهولها.
زهره مسكت ترحه ولدتها الي علي الكرسي وطلعت تجري وبطحط اديها علي كتف اخوها وبطلع رسها من وراه ،،،، زييييزو هناااااا وانا بقول النور هيقطع لي اهلااا زوز..
زين،،،، انا هبقي محترم في بتكم ومش هتكلم.
زهره،،، وهللل تجرء اصلا شكلك نسيت يااامان وعايز تفتكر .
زين بخبث،،، اااه اجرء اصل المره دي مختلفه.
زهره،،، ازاي يعني هنطلع الساخل الشمالي نعمل الخناقه جديده هناك مثلا ههههه.
زين،،،، توء خناقه بس هتكون في بيت صعيدي يا قططي.
حسام،،، اييي يا عم حاسبدنا واااقف.
زين،،، لا ما هتبقي قططي بالحلال ان شاء الله.
زهره بسرعه،،، احلللف... احم احلف.
زين،،،، ههههههه طيب الحمد الله ان فيه قبول كنت خايف لاخ يرفض.
زهره،،،، لأخ يرفض!
زين بخبث،،،،، يا بنتي انتي شكلاً شكل انثي بص روحك روح لمعي القط.
زهره وحسام ماسكها،،،، لعمييي ميييين يا دلعدي يالللي تنشك في عينك دييييي.
حسام وماسكها،،، شوفت كدا صحيت لمعي الي جواها، وبعدين دي متنفعش يتتجوزها دي بتنام اربعه وعشربن ساعه وفشله طبيخ اشد ليها علي البيض المحروق الي بتعمله صدقني هضيع فلوس الجوازه علي الفاضي هتندممم.
زهره وبتضرب اخوها في كتفه،،،، هتفش الواد يا ابن روحيه هتفشوووو كدا.
زين،،، استر يارب ريندي اورتن بيضرب استرهاااا عليا يارب.
ونقول ان الدنيا اتحولت خالص مع حبايبنا حسام اتقدم لجهاد وعمار كان فرحان ليها وانه بعد ما يخلص لامتحانات هيتجوز نغم الي مش رحماه خالص اما دنيا فعملت الفرح وكانت مبسوطه مع فاروق قد ايه كان سند ليها وضهر استحملها لحد اما عقلت بس مكدبش عليكم طلعت عين الي جبوه ههههه اما جنان فمنصور يومياً بيداري علي مصايبها الي مش بتخلص وزهره لما اتجوزت زين خدها وسافروا ودا بطلب من منصور لان هو مستحمل جنان بااااالعفيا ربنا معاه دي طلعت عنينا اصلا بس في لاجازات بيتجمعوا كلهم في بيت منصور في السرايا ويبقي بيت منصور اكبر كارثه ببقي جنان في بيته.......
بعد ما يقارب الـ10 سنوات......
وفي جنينه السرايا وكان الكل متجمع عنده في لاجازه...
ريان ابن جنان ومنصور الكبيىر،،،،،، هااااتي المسدس يا ياقوت.
ياقوت بنت زهره وزين،،، دا لما تشوف صرصور ودنك ان شاء الله.
ملك بنت عمار،،،،، ايييوااا احنا عيزينه نلعب بيه يا خويه في اي كان مكتوب بأسمك ولا مكتوب بأسمك ان شاء الله.
أنس ابن منصور الصغير،،، اظن كفايه خناق.
معتصم ابن حسام قاعد ياكل من طبق الكفته الي علي السفره،،،، توء توء لازم ياقوت هتعمل مصيبه استني يا أنس نتفرج تعاله اقعد جمبي.
سما بنت فاروق ودنيا،،،، لو سمحت يا معتصم ممكت تديني كفته.
معتصم،،، يلهوي دنتي تخدي الطبق كله خدي.
سما قعده وخدت الطبق منه فعلا وسابت كفتيايه وحده.
معتصم،،، احم مكنتي كلتيها جت علي العينه دي يعني ( ومسك صباع الكفته بأديه).
سما،،،، لاء كلها انت انا شبعت وكمان ميصحش ارجعلك الطبق فاضي.
معتصم،،،، لاااا اصيله والله اصيييله.
ريان وماشي بغضب عند زين الي بشوي الكفته،،، عمييييي.
زين،،، اييون عملت اي المدهوله علي عنها.
منصور وبرص اسياخ اللحمه،،،،، عارف بنتك زين الله هههه.
ريان،،، اخدت المسدس بتاااعي يا عمي واني مش عايز اضربها.
زين،،، يااااقووت تعالي هناااا.
ياقوت،،، ايوه يا بابا.
زين،،، رجعي المسدس لريان.
ملك وبتدخل،،، لااااء دا ابتعناااا احنا، احنا الي لقناه لاول.
عمار وبيقطع السلطه،،، طول عمر بنتي محضر خير محدش يظن فيها الظن البطال.
فاروق،،،،، بنتك دي توقع بلدين وتخلي بنهم حريقه وفي لاخر تطلع زي الشعره من العجين نمسه والله.
حسام وداخل العيش،،،، وسع وسع العيش وصاااال.
عمار بضحك،،،،، التلاته بخمساااا والي عجبه هجبه والي مش هيشتري هيضرب علي قفاه ههههههه.
ريان بضيك،،، عمييي خليك امعاااي.
زين،،، ياقوت اديله المسدس يلااا.
ياقوت بضيق،،،، خددد اهو يارب يبوظ.
ريان بسخريه،،، مش هيبوظ لانه مش اي حد يلعب بيه يا فاشله.
ملك،،، الحقي دا بغلط فيكي هااااتسكوتيله.
ياقوت وبتربع اديها عند صدرها،،،،، لاااء مش هرد عليه علشان اتعلمت يعني اي الرفق بالحيوان.
ملك وبتسقف،،، اوبااااااااا الله عليكييي.
أنس،،،، اسكتي يا حريقه.
ريان وبيعمر المسدس بغضب،،، واني هعرفك تردي عليا كيييف.
ياقوت بتجري بسرعه،،،، يلهوييي يااااا خلتواااا الحقي ابنك هيفلسعني بالمسدس فلسوعه ابعد يلي تنشك في معميعك اععععععع
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق