رواية عندما يعشق الأدهم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رانيا عثمان
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رانيا عثمان |
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رانيا عثمان
خرجت مروة من غرفتها وهي تحمل حقيبتها
لتقول /بابا متاكد ان الشخص ده جوزي
الاب /اه جوزك
بتسالي لي
مروة/بتاكد يحج عن يكون بيكدب انا عرفاهم الشباب المزز دول كدابين
ادهم /والله يعني انا كداب
مروة/انت مز انا بقول المزز
ادهم برفع حاجب/طيب يلا وانا هوريكي المزز حلو قالها بحده
خافت مروة لتقول /ده انت سيدهم هما اصلا مفهمش حاجه حلوة (البت دي هبله ادهم هيبلعها 😂😂)
ادهم/يلا طيب
اؤمات له براسها لتتجهه الي امها وتعانقها وكذلك ابيها الذي شدد من عناقها
ليغضب ادهم
اتجهه مروة الي ادهم لتقول/يلا
اؤما ليخروجوا من الشقه وينزلوا الي الاسفل وضع ادهم االحقيبه في السياره
استقلوا السياره ليسود الصمت
لتكسر مروة هذا الصمت وتقول/هو احنا هنروح فين
ادهم /القصر
مروة/واهلك عارفين
ادهم/ايوة عارفين متقلقيش
نظرت اليه بصمت وضعت رأسها علي الزجاج لتغمض عيونها وتذهب في سباق عميق
نظر ادهم اليها ليجدها نائمه
ابتسم علي هذه الطفله
كما يسميها
بعد فتره وصل ادهم الي القصر لينزل من السياره وكذلك مروة التي افاقت علي ندء ادهم لها
دلف ادهم الي القصر كانت تسير مروة معه في خجل وهي واضعه راسها في الارض
كان الجميع جالس عندما راوا ادهم ومروة
قامت رحمه بفرحه لتتجهه اليهم لتحتضن مروة بحب وكذلك مروة بادلتها بحب
ليتقدم الجميع ويرحبون بها فرحت مروة كثيرا من هذه العائله الجميله
ليقول ادهم/امي انا رايح الشركه علشان عندي صفقه مهمه وانتي وري مروة اوضتها
رحمه/ماشي يحبيبي
خرج ادهم لتقول زينه/انا عايزة اقعد معاكي شويه ينفع
مروة بابتسامة /ينفع اووي
زهره/وانا كمان هقعد معاكم
رحمه/خديها يزينه وريها جناح ادهم واقعدوا علي راحتكم
اخذتها الفتيات وصعدوا اخذت مروة تتطلع الي القصر بانبهار فكم هو جميل
وصلت الفتيات امام الجناح ليدلفوا الي الداخل
انبهرت مروة من جمال هذه الغرفه واناقتها
فكانت غرفه واسعه باللون الاسود والابيض
تحدثت زينه/احنا هنسيبك تستريحي شويه وبعدين نتكلم يا جميل
اؤمات لهم مروة ليخرجوا
اما مروة فخلعت حجابها وتسطحت فهي متعبه وكذلك جرحها لم يطيب
ثواني معدوده وذهبت في سباق عميق
في جناح سليم تحدث ببرود ليقول/خلاص انا هتفق مع والدك ان الخطوبه وكتب الكتاب الاسبوع الجاي
ولاء بعصبيه وصوت عالي/انت بتقول اي
انت مجنون اكيد
سليم بحده امسك ذراعها ليضعه خلفها ويقول/صوتك ميعلاش عليا فاهمه
ولاء/اااه سيب ايدي
سليم بعصبيه/فاهمه
ولاء بخوف/فاهمه
ابتعد عنها ليبتسم بانتصار
عند مروان كان جالس في مكتبه ليدلف اليه صديقه محمود ويقول/اي يعم مالك مكشر ليه
مروان/مفيش
محمود /بقلك انا بفكر اعمل مفاجأة لمريم واعترفلها بحبي
مروان وقد اتته فكره ليقول /خلاص لقيتها
محمود بأستغراب /هي اي اللي لقيتها
مروان /مفيش سلام دلوقت
اخذ مروان متعلقاته وخرج من القسم ليتجهه نحو المنزل
عند صافي كانت تعمل في المستشفي
لتقول مريم /انا مش قادره والله هموت
سلمي /وانا همووووت
حنين/يلا نروح علشان نشوف مروة لحد دلوقت هي متعرفناش
صافي/يلا يبنات
سلمي/امال فين منه
صافي/مع دكتور حاتم عندهم عمليه
اؤمات لهم سلمي ليخرجوا جميعا خارج المستشفي
عند اروي في المنزل
الام/يعني موافقه يبنتي
اروي بابتسامه جميله /اه موافقه
الام/ربنا يسعدك ويفرح قلبك يارب
اروي/ربنا يديمك في حياتي يست الكل
احتضنتها بحب
عند مروة كانت نائمه ليدلف ادهم الي الغرفه فينبهر من جمال شعرها فهو لم يراه من قبل اقترب منها ليطبع قبله علي جبينها ثم اتجهه نحو غرفه الملابس لياخذ ملابسه ويتجهه نحو المرحاض
خرج ادهم بعد قليل وهو ينشف شعره ليجدها مازالت نائمه اقترب منها ليتسطح بجانبها ويشدها لتنام علي صدره العريض
تشبتت مروة باحضانه ليبتسم هو تلقائيا
ويدفن راسه في عنقها ويذهب في سباق عميق
في مكان اخري
يتحدث الرجل بشر/سيبهم يعيشوا يومين لان اللي جاي قنبله لعيله الهواري
والله ووقعت يا ادهم عادي خلينا نتسلي شويه
لازم تموت مش هتعيش لحظه زياده بس لما نفذ اللي في بالي طبعا لازم نبعت معاك حبيبه القلب والله لاحرق قلبك عليها هقتلها قدام عينك
ابتسم بشر دافين (واه من سواد القلوب التي لا يوجد بها سوي الحقد والكراهيه😔)
مر الوقت سريعا وجاء الليل
عند مروة تململت في نومتها لتحس بانها مكبله وانها تنام علي شئ صلب
فتحت عينيها لتجد نفسها في احضان ادهم حاولت ان تبتعد عنه ولكنه كان يشدد علي احتضانها لتستسلم له وتنام علي صدره
ابتسم ادهم علي فعلتها هذه
مر بعض الوقت لتحاول مروة الافلات من بين يديه ليفتح عينيه ويقول/اتهدي بقا
مروة/بعد عني طيب
ادهم /ولو مبعدتش هتعملي اي
مروه بصوت اشبه بالبكاء/هعيط
ادهم بضحك /هتعيطي لا ميرضنيش
اعتدل ادهم في جلسته ليسحبها ويجلسها علي قدميه
شهقت مروه بخجل من فعلته هذه لتقول/بعد اذنك بعد عيب كده
ادهم/انتي مراتي يعني مش عيب
مروه /انا عايزة اقوم قالتها بتوتر ليقول
/تؤ مش هتقومي
مروة/بقلك عايزة اقوم قالت اول جملتها بصوت عالي لتنظر اليه وجدته ينظر اليها بغضب لتخفض صوتها بخوف
لم تجد مفر منه لتدفن وجهها في صدره العريض اما هو فابتسم بعشق علي هذه الصغيره
تذكر شئ ليقول/مروة انتي اي اللي حصل معاكي ومين حاول يقتلك
مروة بتوتر/انا بصراحه هو
ادهم /قولي متخافيش محدش يقدر يعملك حاجه
مروة/حاضر
قصت عليه مروة ما حدث وما راته وسمعته
ليقول ببرود/هو ده كل اللي حصل
مروه/ايوة والله
نظر اليها ادهم ليقول/ طيب في حاجه بتوجعك
لاحظ تراكم الدموع في عينيها لتقول/اه في
ادهم بلفهه /حاسه بايه
مروة/انا قلبي بيوجعني علي الناس والاطفال اللي بياخدو اعضائهم قالتها بدموع
نظر ادهم اليها وهو يتوعد لهم جميعا فهم سبب هذه الدموع
تعليقات
إرسال تعليق