القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روح الصقر الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية روح الصقر الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

في قصر العزايزي ..
كان يقفون الجميع احتراما لنزول كبير العزايزه الحاج عرفان و زوجته خديجه كان الجميع ينظرون إليه بحب واحترام أما زوجته فهي مغروره بعض الشئ وقاسيه في كل شي حتي تعامل اولادها .
علي المائده ..
عرفان بابتسامه بشوشه /صباح الخير ي ولاد .
الجميع باحترام /صباح الخير ي كبير العزايزه.
عرفان /حمد لله علي سلامتك ي صقر من النهارده انت بقا الي هتباشر الشغل الشركه محتاجك ي ولدي .
صباح بإعجاب /وهو الصراحه صقر يسد في أي حاجه ي عمي.
خديجه بغضب /اتحشمي ي بت جبر يلمك .
صباح بضيق /وانا قولت حاجه ي مرات عمي .
خديجه بحده /متشوفي بنتك ي حنان .
حنان بياس/مش انتي الي مربياها ي خديجه متسالنيش عنيها.
جاسر /خلاص ي أما محصلش حاجه .
ندا بعشق /تسلم ي جاسر دايما كده تهدي كل حاجه .
صباح بهمس وغيظ /اه ي نحنوحه ي اختي .
ندا بغيظ /ملكيش دعوه .
صقر /والصفقات بتاع الشركه ي ابوي لسه مع حاتم الزهار.
عرفان /ايوه لسه ي ولدي .
صقر بكره /ابايا الراجل ده مبقبلوش واصل .
عرفان /المهم أن شغلنا ماشي ي ولدي .
خديجه /كفايكم حديد عاد وكلوا .
ليقاطعهم صوت ذلك الصراخ .
صقر بغضب /لا بجا عاد انا مش هقبل بده واصل انا طالع اعرفه مقامه.
صباح باستفزاز /جرا ايه ي صقر راجل وبيربي مراته ايه الي حوصل عاد .
خديجه بقسوه /سيبوه يربيها اختك متفرعنه ولا عارفه تشيل مسئوليه ولا زفت .
جاسر بغضب /حرام عليكي ي أما دي بنتك  المفروض تخافي عليها .
قصر بغضب /غلطتنا الوحيده أننا وفقنا علي الحيوان ده .
شاكر بكره /وليه الحديد الماسخ ده ي ولد عمي .
صقر بنظره قاتله/فاضلك حاجه بسيطه جوي معايا ي شاكر وصدقني الي هيحصل مش هيعجبك واصل .
شاكر بتحدي /انا مش صغير ولا عيل أهبل ي صقر وانت عارف اختك طول عمرها مدلعه وانا ماليش خلق للحديد ده .
ندا بغضب /ي شيخ اتقي الله دي طول الوقت يتستر علي بلاويك .
عرفان بغضب /بس مش عايز اسمع اي حديد تاني مش  عملالي حساب وسطيكم ولا ايه .
صقر باحترام /العفو ي ابوي .
عرفان بلهجة حادة /خديجه روحي شوفي بتك وانت ي شاكر تعالا ورايا علي المكتب.
في بيت عثمان ....
كانت تقف بدريه وهي تعد الفطار لتصرخ بعلو صوتها .
بدريه بصراخ  /روح بت ي روح .
روح بغيظ /نعمين ي أما هو مفيش الأ روح روحي ي روح تعالي ي روح هو مفيش غير روح ولا ايه عاد  .
بدريه بغيظ /اخلصي ي آخره صبري وروحي هاتي الطماطم والفلفل .
روح بطفوله /حاضر بس ليا طلب .
بدريه بغيظ /ي بت اخلصي عايزه اصحي اخوكي يفطر عاد .
روح بتأثر مصتنع/اه عايزه تصحي تفطري ابنك الحيله وانا بقا الخدامه الي اشتروتها صح .
كان بدريه تحاول خلف خفاها لتهرب ذلك المجنونه سريعا .
/هجيب كل الي عيزاه بس بلاش الشبشب س حنون سلام .
حنان بابتسامه /ربنا يسترها عليكي ويرزقك بابن الحلال الي يستهلك .
علاء بنعاس/حرام عليكي ي أما ده هيبقى أمه داعيه عليه الي عيتجوز بنتك دي .
حنان /اخص عليك ي واد ي علاء دي ست بنات الصعيد كلياتها .
علاء بضحك /دي بوامه الصعيد قصدك .
في الشارع ..
روح بصراخ /الميزان ده مش طابب جرا ايه ي ام احمد عاد .
ام احمد بضيق/ي ساتر انا عارفه أن الاصطباحه بوشك مبتعديش علي خير خودي دول كمان فوقيهم .
روح /وهاتي كمان كيلو فلفل بت ي هبه ي بت .
هبه بالم /روح كيفيك ي خيتي .
روح بخوف /زينه انتي مالك شكلك تعبان كده ليه .
هبه بدموع وكسره/مانتي عارفه مرات ابويا ربنا ينتجم منها مشغلاني في البيوت لما قطمت ضهري .
روح بغيظ /بنت المنجد وديني مانا سيباها.
هبه بتوسل/ابوس يدك ي روح انا مش ناقصه انتي عارفه اني موافقه علي الذل ده كله علشان اكمل تعليمي مانتي عارفه ابويا بيسمع كلامها قد ايه ولو قالتله اي حاجه عيقعدني من المدرسه وانا مقدرش اسيب المدرسه واصل .
روح بالم /ربنا يعينك يارب ي خيتي هي نخلص من الثانويه العامه دي والي جاي انشاء الله سهل .
هبه بالم /ربنا يسهل سلام ي روح هشوفك .
روح بوجع وحزن /مع السلامه ي خيتي ربنا يخفف عنك ي هبه وينتقم منك ي بنت صفوت المنجد.
في قصر العزايزي.
في غرفه ندا وصباح .
ندا بضيق /انتي ايه حكايتك عاد مبترتحيش غير لما الدنيا تولع نار من حواليكي .
صباح بدلع وهي تفرد خصلات شعرها /ايوه كده بحب دايما الدنيا تبقا جايده نار هو ده الي هيوصلني للاني عيزاه .
ندا بغضب /متحلميش عاد ي صباح انا فهماكي زين انتي عينك من زمان علي صقر بس ده مستحيل يحصل واصل .
صباح بجنون وغضب /وليه ميوحصلش عاد هو هيلاقي احسن مني فين .
ندا /لاع هيلاقي كتير جوي حنينين شبه لكن انتي مش شبه واصل ي صباح.
صباح باستفزاز /اه زي جاسر كده الي ملوعك ومش عارفه برضك توقعيه وانتي عملاله زي الخدامه الي بتشحت منه اي كلمه حلوه او حتي نظره انا بجا مش كده انا هخلي صقر يحفا ورأيه وهتشوفي ي ندا.
في مكتب عرفان ...
عرفان بحده /اظن ي شاكر انت عارف زين انا اديتك ايه بنتي الوحيده روح جلبي واستامنتك عليها بس مكنتش متوقع انك تخون الامانه كده .
شاكر بغضب /عمي انت علي راسي من فوق لكن اني تعبت انا عايز ابقا اب زي بقيه الناس وهي مش عاوزه حتي تحاول نروح للحكيمه .
عرفان بتنهيده/يبقا تسايسها بالراحه مش كده تتضربه كل كام يوم بالمنظر ده .
شاكر بأسف /انا اسف ي عمي مش هتتكر تاني واصل عن اذنك لاني رايح الشركه .
عرفان /مع السلامه ي ولدي ..
في غرفه رحمه اخت صقر..
كانت تجلس ذلك الصغيره الذي لم يتعدى عمرها 18بدموع غزيره بقهره .
خديجه بحده /بتعيطي علي ايه ي خلفه الشؤم انتي كل ده انا عارفه سببه كويس جوي .
رحمه بدموع/يارب اموت علشان ترتاحي مني .
خديجه بغضب /ي بت ي خايبه ماله شاكر .
رحمه بقهره وصراخ /مبحبوش مش شايفاه جوزي واصل انتي عمرك مهتحسي بيا واصل .
خديجه بغضب /لا حاسه يروح امك وعارفه انك كل الي انتي فيه ده علشان علاء ابن الخياطه الي كان طمعان فيكي وإذا كان شاكر بيعمل كل ده فحقه عايز يخلف .
رحمه بدموع وصراخ /عمري مخلف منه واصل عمري لاني بكره بكره .
في شركه العزايزي.
في مكتب صقر ...
كان يجلس صقر وهو يتابع بعض الملفات الهامه ليقاطعه السكرتيره.
السكرتيره /مستر صقر مستقر حاتم الزهار وصل .
صقر بضيق /اوووف داخليه وانا جاي طوالي .
شاكر بشر /انت عارف متركز شويه مع حاتم الزهار ده لنكسب من وراء الشهد .
صقر بقرف /ايوه علشان شغله كله شمال مش كده يلا علشان الاجتماع .
شاكر بكره /ماشي ي صقر كله يهون لحد ما خلص منك انت وابوك واخد حق ابويا الي ابوك استولا عليها وابقا انا صاحب امبراطوريه العزايزي ..
علي أحدا الممارات.
روح/الذره المشوي تعال دوق الدره المعسله .
صباح بغرور /انتي بتاعه الذره هاتي كوزين حلوين مش محروقين زي وشك ...يتتتتتبع.
صقر وجاسر ورحمه اولاد عرفان .
ندا وصباح وشاكر اولاد حسن اخو عرفان متوفي .
يتبع....
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات