رواية عندما يعشق الأدهم الفصل التاسع عشر 19 بقلم رانيا عثمان
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل التاسع عشر 19 بقلم رانيا عثمان |
رواية عندما يعشق الأدهم الفصل التاسع عشر 19 بقلم رانيا عثمان
صدم ادهم بشده مما راي
كانت مروة جالسه علي الاريكه ويجلس شخص امامها علي ركبتيه محتضن وجهها بين كفيه اما هي فكانت تبكي
ثواني معدوده وصرخ ادهم باسمها ليقول/مرووووووه
انتفضت مروة بخوف من مكانها لتجده يقف وينظر لها نظرات اخافتها لاحظت تحول لون عينيه
لترجع الي الخلف
اقترب ادهم منها ليشدها من يدها بقوه
كانت مروة خائفه منه فهي لم تراه هكذا من قبل
تحدث امجد/اي يا قيصر بتاخد حاجه مش ليك
اقترب ادهم منه بعد ان ترك ذراع مروة ليقول لها /اطلعي استنيني في العربيه
لم تتحرك ليتحدث بصوت عالي قائلا/بقلك روحي العربيه
انتفضت من مكانها بخوف شديد منه واتجهت الي الخارج
تحدث ادهم/انا عمري ما خدت حاجه مش من حقي او مش ملكي
امجد/يبقي تبعد عنها
ادهم /هو انا مش نسيت اقلك في حد بيبعد عن مراته
امجد بصدمه/انت بتقول اي مين دي اللي مراتك
ادهم /مروة مراتي ويبقي حلو لو استوعبت اسرع
امجد بغضب/انت بتقول اي هي عمرها ما كانت ليك
ادهم بحده/اسمعني بقا هي ملكي انا وبس
ولو شفتك قريب منها هتزعل مني يا صاحبي
تركه ادهم وذهب
في السياره كانت تجلس مروة بصدمه واضحه عليها
دقائق ووجدت ادهم يركب بجانبها ليقول/الهانم كانت بتعمل اي هنا
مروة/حاجه متخصكش
ادهم بحده/لا يخصني واتكلمي معايا كويس
مروة/انا بتكلم كويس بس كلامك انت اللي مش منطقي
نظر اليها ادهم باستغراب
ليقول /اي اللي مش منطقي
مروة/انت ازاي تقول عليا مراتك
ادهم ببرود بعد ان استوعب انها سمعت حديثهم ليقول /اه مراتي انا مقلتش حاجه غلط
مروة بصدمه /انت بتخرف تقول اي
غضب ادهم من طريقه كلامها ليمسكها من فكها ويضغط عليه بشده حتي تالمت ليقول /اتكلمي كويس يا حرمي المصون
مروة بالم/حاضر بس بعد عني
رمقها ادهم بنظره حاده اخافتها
ترك ادهم فكها ليقول /انتي تعرفي امجد منين
خافت مروة كثيرا منه ماذا تقول له
ففضلت الصمت غضب ادهم منها ليقول بحده/انا مش بكلمك ردي عليا
مروة/انا تعبانه دلوقت هقلك بعدين بس وديني البيت
لم يرد عليها ادهم بينما مروة اسندت راسها الي زجاج السياره وثواني معدوده وذهبت في سباق عميق
نظر اليها ادهم ليجدها نائمه ابتسم علي برائتها ليتنهد ويتذكر كيف اصبحت زوجته
فلاش باك
كان ادهم يقف امام غرفه مروة ليجد امراة ورجل يقتربون منه فقال الرجل/فين بنتي
ادهم/بنتك مين يا عمي
الرجل/مروة بنتي فين
استوعب ادهم انهم اهلها فنظر الي والدتها وجدها تشبه مروة كثيرا ليقول /مروة جوا
قالها وهو يشير الي الغرفه الموجوده بها مروة
بس مش مسموح الزياره دلوقت
الام/معلش يبني خمس دقايق مش هتاخر قالتها ببكاء
ليقول لها/اتفضلي يا امي ادخلي
ابتسمت له الام دلفت عند ابنتها
اما في الخارج تحدث الرجل/وانت مين يا ابني
ادهم/انا ادهم ياسين
الرجل بتذكر/اه فاكر مروة حكتلي عنك انك صاحب المستشفي
ادهم/ايوة انا
الرجل/طيب هو بنتي حصلها كده ليه هو مش بتاذي حد
ادهم قص عليه ما حد ليجلس الرجل علي الكرسي لم تتحمله قدميه ليقول/كده بنتي ممكن تروح مني حاولوا يقتلوها مرة هيحالوا تاني انا هاخد بنتي وامشي من هنا ومن البلد خالص
صدم ادهم مما تفوه به هل ستتركه وتذهب
ليقول/عمي انا عندي ليك عرض غير انك تسافروا وتسيبوا بلدكم
الرجل بانتباه/قول يا ابني
ادهمّ/انا هتجوز مروة وبكده محدش يقدر يقربلها هي هتبقي مرات ادهم الهواري الناس كلها بتخاف منه ومحدش هيسترجي يقرب منها
الرجل/بس يا ابني
قاطعه ادهم /اديك بتقول ابني يعني عايزك تثق فيا وهي حاليا في غيبوبه ممكن نكتب كتب االكتاب وبعدين هنقلها القصر عندي ومحدش هيقدر يقرب منها
الرجل/خلاص يبني المهم بنتي ميجرلهاش حاجه
ادهم/خلاص يا عمي احنا بكتب كتب الكتاب باليل
الرجل/ماشي يا ابني هو انا ممكن ادخلها جوا
ادهم بابتسامه/ايوه ممكن
ابتسم له الرجل ودلف الي الغرفه
اما عند ادهم فقرر العوده الي القصر ليخبر والده
وصل الي القصر ليسال علي ابيه ليقول له انه في جناحه
اتجهه الي جناح ابيه ليدق الباب سمع صوت ابيه يسمح للطارق بالدخول
دخل ادهم ليجد امه وابيه ليتجهه الي امه ويقبل راسها
ويتجهه الي ابيه ويقبل راسه ويقول/بابا انا كنت عايز اتكلم معاك في موضوع
ياسين/اتكلم يا ادهم
ادهم/انا قررت اتجوز
رحمه بفرحه/انت بتتكلم بجد
اؤما لها ادهم لينظر اليه ياسين كانه عرف من تكون ليقول /مروة
صدم ادهم من معرفه ابيه وكذلك رحمه صدمت بشدة لتقول/مروة الدكتورة
ادهم/ايوة يا امي
رحمه/بس دي في غيبوبه
ياسين/اه في غيبوبه بس ادهم هيتجوزها ويجيبها القصر لحد ما تخف ويحميها من الناس اللي عايزين يقتلوها صح يا ادهم مش ده كلامك اللي هتقوله
استغرب ادهم من معرفه ابيه ليقول /انت اي رايك يا بابا
ياسين بخبث/ولو قلت مش موافق
ادهم باندفاع/مش موافق ليه انا
ياسين/انت اي
ادهم باحراج/مفيش يابابا
رحمه تنظر اليهم وتتابع ااحديث ابتسمت عندما عرفت لما ياسين يتحدث هكذا مع ادهم
ياسين/خلاص انا موافق
ابتسم ادهم واحتضن ابيه وكذلك امه وخرج
في الليل تم كتب الكتاب واصبحت زوجته
باك
فاق من شروده ليجد انه وصل الي بيت مروة
نزل من سيارته ليجد مروة نائمه ليتجه اليها ويحملها صعد بها الي الشقه
دق الباب لتفتح منه الباب فتجده يحمل مروة
دلف ادهم الي الداخل ليجد الجميع جالس هرولت اليه الفتيات وكذلك امها لتقول /بنتي مالها
ادهم/متخافوش هيا نايمه
الام/طيب دخلها يا ابني الاوضه وتعالي ارتاح
اؤما لها وادخلها الي الغرفه
في القصر في جناح سليم
يقف سليم وامامه ولاء لتقول بحده/انت معندكش دم
سليم ببرود/هو انا عملت اي
ولاء/عملت اي لا معملتش بتروح بيتنا ليه
سليم/رحت اطلب ايديك واهلك وافقوا
ولاء/وانا مش موافقه
سليم وهو يقترب منها /هتوافقي
ولاء /مش هوافق
سليم/خلاص متوافقيش واظن انك متحبيش تاذي عيلتك
خافت منه ولاء لتقول /خلاص متعملش حاجه لاهلي انا موافقه
ابتسم بانتصار
في شقة مروان
دق الباب ليذهب ويفتح ليتفاجئ بصافي امامه ليقول/في حاجه
صافي بتوتر/كنت جايه اقول لخالتوا ان مروة رجعت
مروان/اتفضلي ادخلي
دخلت صافي لتجد السيده واقفه في المطبخ تجهز الطعام لتتجهه اليها وتقول /خالتوا مروة رجعت وكمان فاقت
السيده بابتسامه /بجد يا صافي
صافي/اه بجد وهاتي بقا انا هعملك الاكل وروحي انتي شوفيها
السيده/لا مش عايزة اتعبك معايا
صافي/تعبك راحه يست الكل
ابتسمت اليها السيده وخرجت من الشقه كانت صافي تجهز الاكل دون ان تاخذ بالها من هذا الذي يراقبها
ابتسم مروان عليها ليقترب منها دون ان تاخذ بالها لتلتف الي الوراء فتجده امامها
لتقول/احم هو انت بتعمل اي
مروان /بتفرج علي القمر
صافي بخجل/طيب بعد بقا
مروان بخبث/ولو مبعتدش هتعملي اي
صافي بتوتر/هنادم علي خالتوا
اقترب مروان منها وتكلم بجوار اذنيها ليقول/ انتي عارفه الحروف العربيه
صافي/اه عارفه
اقترب منها مروان اكثر ليقول/ب ح ب ك
صافي بلا مبالاه/بحبك
صدمت صافي مما قال وما تفوهت به ليدق قلبها بقوه
ليقول مروان /بحبك ♥
صافي بتوتر وخجل/انت بتقول اي
مروان/بقلك عايز معاد من الحاج علشان اجي اشرب شاي
صافي وهي مازلت علي صدمتها لتقول/انت بتكلمني انا
تعليقات
إرسال تعليق