القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية روح الصقر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنا أحمد عماد

 رواية روح الصقر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنا أحمد عماد

رواية روح الصقر الفصل الخامس عشر 15 بقلم رنا أحمد عماد

في قصر العزايزي ..
في غرفه ندا....
كانت تقف بدموع غزيره من تحت نقابها لذلك المشهد وماذا يكون اصعب من أن تجد حبيبك في احضانه غيرك كان ينظر إليها بثقه ليمدها إليها أما ندا فكانت تمسح دموعها سريعا لالتقاط أنفاسها.
ندا بارتباك/اتفضلي ي روح اتفضلي ي خيتي انتي كمان وحشاني جوي .
صقر /غريبه ي عني مقولتليش انك جايه هنه.
روح بنبره مهزوزه اليمه/ابدا كنت جايه اطمن علي رحمه وهبه وندا واشوافهم لاني اتوحشتهم جوي.
ندا /متشوفيش وحش ي خيتي اقعدي ارتاحي.
روح بوجع/لا عاد معلش لازما امشي علشان مسابش  امي لوحديها.
ندا لتخفيف الأجواء /ربنا يخليهالك ي روح والف مبروك ي خيتي .
روح بالم /الله يبارك فيكي .
صقر/هوصل روح وارجعلك لسه الكلام بينا مخلصش .
ندا بقلق/تحت امرك ي اخوي .
صقر /يلا ي روح ..
كانوا يسيرون علي الدرج لتقف أمامهم سوزي بدلع وابتسامه خبيثه .
/انتي بقا روح بصراحه كان نفسي اتعرف علي الي سرقت قلب صقر العزايزي ..
روح كانت تنظر إلي هياتها وهي تتضغط علي يدها بوجع والم فقلبها ماعاد يحتمل كل ذلك الخفا والغموض لتتحدث بنبره جاده بعض الشئ.
/ايوه انا روح تشرفنا ي هانم .
صقر بغضب/متقوليش ي هانم مفيش هانم غيرك اهنه.
لتنظر له بدموع والم كأنها تتهمه انت كان وضعني في ذلك الوضع المهين.
صقر بصرامه/عن اذنك ي سوزي يلا ي روح .
لتسير بجانبه ذلك المغيبه لتنظر إليهم سوزي بغضب وغيظ .
علي الجانب الاخر ...
كانت تقف صباح وهي تفكر في حالتها ليخفق قلبها يخبرها بأنها ليست سيئه لذلك الحد ليعلن هاتفها عن رساله لتفتحها لتبتسم تلقائيا علي مابها.
/كنتي زي القمر النهارده اول مره اكون كده مش قادر اتكلم مع واحده بجراءه يقف قدامك مبعرفش انطق انتي عملتي الي محدش قدر يعمله ي صباح لتقرب الهاتف الي قلبها بسعاده وهو يخفق بشده فقد تتدخل العشق الي ثنايا قلبها ليغير كل شئ به الحب وحده قادر التغير لتتنهد براحه لتذهب الي غرفه صقر لانهاء كل شي ...
في غرفه رحمه ...
كانت تقف بصدمه وهي تنظر إلي ذلك الاختبار الذي يوحي بأنها تحمل في احشائها واخيرا نطفه من زوجها كانت تتضع يدها علي بطنها بارتباك وهي تحسس جنينها برفق لتبتسم تلقائيا وهي ترا شاكر يحتتضنها بتملك من الخلف لتخبا الاختبار سريعا ليقبلها في خدها بحنان .
شاكر برغبه وهمس /وحشاني جوي جوي ي رحمه .
رحمه بارتباك وهي تندفع يده /معلش ي قلب رحمه بس النهارده مش قادره واصل .
شاكر بضيق/فيه ايه عاد ي رحمه بقولك وحشاني .
رحمه بحده /فيه ايه عاد ي شاكر بقولك تعبانه فيه ايه .
لتسرع الي الحمام ليشعر شاكر بوجع شديد والم فمن الواضح أن رحمه لما تتصفا معه بعد فكان يشعر بأنه واخيرا قد تقاربت القلوب .
أما هي كانت تقف خلف الباب وهي تبتسم ببراءه 
/هههه ماشي ي شاكر انا هوريك النجوم في عز الضهر مانا خلاص هبقا ام الغالي اظبت الي يليق بخبر زي ده يستاهل فرحه الدنيا وبعدين اقولك ي ابو الغالي ..
في سياره صقر .....
صقر /مالك ي روح شكلك مش زين .
روح وهي تنظر له بالم /انت عايز تتجوزني ليه ي صقر.
صقر باستغراب /قصدك ايه عاد .
روح بانهيار ودموع/قصدي انا ايه لزمتي في حياتك ي صقر مجرد بنت صغيره عجبتك وخلاص مش كده .
صقر بحده /انتي شايفه كده وايه الي انا عملته خلاكي تقويلي كده .
روح بانهيار/الي شوفته دلوقتي ي صقر اكبر دليل علي ده طبعا ندا احسن مني بكتير مش كده .
صقر باستفزاز/بصراحه عندك حق تحسي انها ست مش عيله زيك .
روح بدموع /انا عيله ي صقر انا.
صقر بضيق/الي انتي بتعمله هو الي خلاني اقول كده انتي عارفه كويس انا بحبك قد ايه ومصممه تقويلي كلام أهبل .
روح بصراخ /كلام أهبل اني الاقي ندا في حضنك ده هبل .
صقر /ده علي اساس اايه عاد دخلتي لاقتينا بنحب في بعض ولا ايه مانتي شوفتي أنها كانت منهاره وكان لازم اكون جنبها لاني يعتبر نفسي الكبير في كل حاجه .
روح بصراخ /طب ماعندها شاكر اخوها اشمعنا انت عاد ده غير البت المايعه الي شوفتها في القصر مين دي كمان .
صقر بتنهيده/موضوع ندا ميخصنيش ولا يخصك ده يخصها هي ومش من حقي انك تعرفي أما سوزي بقا فاتعودي علي وجودها لأنها دبحتني بسكينه تلمه ولازم انتقم منها الانتقام الي يشفي غليلي .
روح بخوف /انا حاسه اني معرفكش ي صقر حاسه اني خايفه منك .
صقر ب عشق /اوعي تخافي مني انتي بالذات الحاجه الجميله الي في حياتي ثقي فيا ي روح اوعي تضيعيني من ايدك انا بجد مش متحمل.
روح بدموع/صارحني ي صقر قولي الي جواك.
صقر /مش هقدر ي روح ساعتها هفضح ناس من دمي وانا مستحيل اكون كده .
روح بتعب/طيب ي صقر روحني عاد لاني لازما ارتاح واعيد حساباتي من تاني .
صقر بخوف /قصدك ايه ي روح احنا خطوبتنا بكره وانا مش هقدر اعيش من غيرك واصل .
روح بتنهيده الم /متقلقش ي صقر انا كمان مش هقدر اعيش من غيرك بس محتاجه اقعد مع نفسي شوي .
صقر بثبات /تمام يلا بينا .
في قصر العزايزي ..
كانت تسير صباح بحزر الي غرفه صقر لتلمحها سوزي لتسرع إليها تتبعها ببطئ لتبتسم بشر لتمسك بهاتفها سريعا لتصورها وهي تمسك بيدها ذلك العمل .
صباح بابتسامه /خلاص عاد انت ملكش لازمه واصل انا مش عايز صقر انا لاقيت الي الحب الي بجد ومبقاتش صباح الي كلها شر حاتم اتولدت علي أيده صباح صباح جديده .
لك تشعر الي ذلك الذي تنظر إليها بكره وغضب ف حاتم هو عشق سوزي الابدي .
/كله الي كده الا حاتم ده انا اولع في الدنيا بالي فيها اخلص بس من صقر وهدمرك واحرق قلب حبيب القلب عليكي الي حبك وفضلك عليا  بعد كل الي عملته علشانه..
في شقه قاسم ...
قاسم بابتسامه /صباح الفل ي ست الحبايب .
فاتن بلهفه /صباح الفل ي حبيبي تعال علشان عندي ليك خبر حلو اوي .
قاسم بابتسامه /انا انشاء الله الي مستني خبر حلو اوي قريب بس قويلي ي امي.
فاتن /فاكر صافي بنت طنط ليلي رجعت من امريكا بالدكترواه وزي القمر هنحدد ميعاد علشان نروح نطلبها.
قاسم بابتسامه /لا ي امي انا انشاء الله هتجوز احلا بنت في الدنيا طالبه عندي اول متشافويها هتحبيها اوي ي امي.
فاتن بغضب/انت بتقول ايه ي قاسم بقولك دكتوره تقولي طالبه عندك ده كلام .
قاسم /ي امي انا بحبها دي بنت متربيه احسن تربيه ومن الصعيد دي عامله زي الاطفال.
فاتن بغضب / كمان فلاحه ده انت اتجننت ي قاسم ايه الكلام ده .
قاسم بتصميم /ماما انا بحبها .
فاتن بغضب/بس انا مستحيل اوافق علي الجوازه دي ابدا ي قاسم .
في منزل عثمان ..
روح بدموع /هو ده الي حوصل ي أما .
بدريه بتنهيده/بصي ي روح ي بتي انا مقدرش اقولك غير أن صقر انسان محترم ي بتي محدش عارف اي الي مخليه يمكن حاجه تاذي حد من عائلته حد ربنا ستره يبقا مينفعش هو يفضحه ي ضنايا انتي المفروض تكوني فخوره بيه.
روح بدموع /ايوه ي أما بس انا بنادمه ومن حقي اغير عليه انا عارفه أن صقر انضف الناس وندا كمان بس غصبن عني اتقهرت .
بدريه بلهفه/بعد الشر عليكي ي ضنايا من القهره ده بكره حنتك ي ضنايا افرحي ي قلب امك وأخزي الشيطان الرجيم .
روح بمرح / ياما اسمها خطوبتي فيه ايه عاد  .
بدريه بغيظ/واحنا اش عرفنا ي بت احنا نقوله عليها كده .
روح /ولا يهمك ياما الي انتي عايزاه قوليه .
بدريه /طب يلا ي اختي ننام يلا.
في جنينه القصر ..
جاسر بلهفه /عامله ايه ي هبه .
هبه بحزن /زعلانه جوي جوي الكل مشغول وانا مش لاقيه حاجه اعملها واصل .
جاسر ب عشق/وانا مقدرش علي زعلك واصل تعالي نشوفوا هنعملوا ايه .
رحمه بابتسامه /عامل ايه ي اخوي .
جاسر بابتسامه /الحمد لله ي رحمه .
رحمه بحنان /يلا ي هبه عندينا جوه شغل كتير يلا .
هبه بسعاده /يلا ي رحمه .
جاسر ب عشق /خلاص ي هبه لازما تكوني مراتي انا مبقتش اقدر اعيش من غيرك واصل ...
في المدافن ....
كان يقف صقر بدموع أمام قبر حازم فهو بالفعل كان يعتبره ابنه ليضغط بيده بغضب جحيمي وتوعد ..
فلاش باك ...
في فيلا صقر ب امريكا.
كان يسير حازم بسكر واضح لينظر إليه صقر بغضب .
صقر بحده/جرا ايه حازم هو كل يوم كده .
حازم بسكر ونعاس/وبعدين معاك عاد ي صقر مقولتلك اني كنت مع ناس اصحابي.
صقر بحنان /ي حازم ي اخوي انت في اكبر جامعه هارفد ي عني لازما تتخرج منيها بمجموع كبير وتبقا دكتور كبير وتفتح مستشفي في الصعيد وتعالج الناس الغلابه زي مكنت عاوز .
حازم وهو يفرك في يده من أثر المخدر/طيب ي صقر انا عاوز انام بقا تصبح علي خير ي اخوي .
صقر بتنهيده /ربنا يهديك ي حازم .
في اليوم الثاني صباحا..
علي مائده الافطار ..
صقر /لا بقا كده كفايه نوم عاد .
في غرفه حازم ..
كان حازم ساقطا أرضا جثه هامدة ليقترب منه صقر بدموع غزيره والم يكفي العالم ليهز فيه بطريقه هيستريه .
/حااااازم قوم ي اخوي رد عليا حازززم .
بعد عده ايام ..
في أحدا المخازن كان معلقا عصام بحبل وهو صديق حازم المقرب .
عصام بصراخ /نزلوني من هنا نزلوني .
صقر بغضب /هنازلوك بس مش قبل ماتقولنا الحقيقه.
عصام بصراخ /حقيقه ايه .
صقر بغضب/انت كنت صاحب حازم ابن خالي مات بجرعه زياده من المخدرات مين الي وصله للسم ده انطق بدل قسما بالله ادفنك هنا.
عصام بخوف/لا هقول ل حضرتك علي كل حاجه حاتم حاتم الزهار وبنت عمه سوزي هما الي وقعه حازم وضحكوا عليه وخلوه يدمن واستولوا علي أملاكه صدقني هي دي الحقيقه .
باك ...
صقر بتوعد وانتقام /وحياتك عندي ليكونوا مكانك قريب اوي ويدفنوا تحت التراب قريب اوي ي اخوي ...
صباح خطوبه صقر وروح ...
كان يقف صقر وهو يباشر إشرافه علي العمال.
جابر بابتسامه /واه عاد العريس بذات نفسه هو الي واقف في الأرض .
صقر بابتسامه/كيفك ي عم جابر ايه احوالك .
جابر بقلق/زين ي ضنايا بس كنت عايزك في موضوع أكده ي صقر ي ابني بصراحه فكرت فيه كتير جوي .
صقر ب قلق /خير ي عم جابر .
جابر/بصراحه ي ابني من كام يوم كده روح كانت طلبه مني أنها تشتاغل مع الانفار بالاجره بصراحه انا اتفاجات بصراحه بس انا مش عايز البت دي تتبهدل .
صقر بغيظ مكتوم /البت دي ي عم جابر عيله صغيره وبتقول اي كلام متاخدش علي حديدها ي عم جابر .
جابر بابتسامه / ربنا يخليكم لبعض ي ابني سلاموا عليكم.
صقر بغيظ /ماشي ي روح بتحدديني ليمسك هاتفه سريعا .
صقر بحده/ايوه شاكر اسمعني كويس جوي كلم الشيخ علام يجيلنا بليل لاني هكتب علي روح النهارده .
يتبع....
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات