القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حلال الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

 رواية حلال الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

«««« في بيت أيه....
ساره،،،، ما شاء الله قمر يا أيه قمرررر.
أيه،،، شكرا أشكحتيني ههههه.
ام ايه دخلت بسرعه،،،، يا بنت يا أيه العريس وصل.
أيه كان قلبها بينبض بسرعه مش عرفه خوف توتر قلق.
ايه خرجت وقعدت بعد ما حطت العصير ومكنتش بتبص خالص كانت مكسوفه جدا!
محمود،،، تعالي يا أيه العريس عايز يقعد معاكي.
أيه مشيت وقعدت في ركن وكان العريس قاعد فيه.
زياد بسخريه ،،، اهلا وسهلا يا أيه كنتُ أخشي ان أتي متأخراً ههههههه
أيه رفعت رسها بصدمه،،،، هو انتي.
زياد بوجه اشبه بمعالم الغضب،،،،، أنتي ألي رسمتي مستقبلك ألي هيدمر بين أديه.
أيه بخوف ولاكن متصنعه القوه،،،، شوووف انا مش هقول لخويه علي ألي عملته لانه هيبهدلك ومش خيفه منك خاالص علي فكره ومستقبلي بين أيد ألي خلقني وخلقك.
زياد،،، واللهم قوي أيمانك يا أختاه ( وقرب منها بسرعه لدرجه انها شهقت وحطه اديها علي وشها بخوف) لوووو مش وافقتي اقري علي روح اخوكي الفاتحه، أخومي الحداد ده ميخدش في أيدي غلوه.
زياد رجع علي الكرسي عادي،،،، قولتي أي يا قره عيني.
أيه ودموعها نزلت غصب عنها،،،، علي فكره لو مفكر انك بفلوسك وسلطتك في الدنيا تقدر تتجبر علي الناس فعرف ان في رب اسمه الجبااار وقادر انه يهدك في لمح البصر.
زياد بنظره ملل،،،، خلصتي، قبل ممشي قدامك يوم لو الرد موصلنيش اخوكي و و... وأبنه هيسفروا فوااااق ماشي يا هه أيه ، ياااا اخ محمود.
محمود جه بأبتسامه و زياد سلم عليه وخرج هو وعيلته، اما أيه فدخلت اوضتها وقفلت بالترباس وحطه المخده علي وشها وكانت بتصرخ خووف... خوف علي اخوها ألي عوضها عن حنان ألاب وسندها بعد ربنا في الدنيا ولا لهفته علي أبنه ألي لسه مجاش علي الدنيا كسره وألم وخوف هضحي بمستقبلها علشان خوفها علي اخوها من متجبر في ألارض ترمي نفسها وسط النار علشان تحمي أخوها من انه يتكوي منها تعذيب النفس أسوء من تعذيب الجسد صعب جدا ولاكن ما باليد حيله.....
ام ايه بقلق ومحمود بيخبط عليه،،،،، يا أيه أيييه!
أيه مسحت دموعها بسرعه وفتكرت كلام حلا عن ذكر الله.. ألا بذكر الله تطمئن القلوب...
أيه بأبتسامه وتتصنع الكسوف وفتحت الباب،،،، نعم.
محمود بأطمأنان وبيحضن أخته،،،، يا شيخه وقعتي قلبي، اي يا بت الكسوف ده هههه.
أيه،،،،، متكسفتيش بقي يا حوده.
أم أيه بلهفه،،، ها يا بت أي رئيك في العريس دا جاهز من كله!
أيه بأبتسامه صنعتها ولاكن خلفها ألم شديد،،،، ألي انتي شيفاه يا ماما.
أم أيه،،،،،، لووووولوووولووولييييي وتفك نحسك يا بنت يا أيه دنا هفرق الشربات علي الحته كلها ولا وكبرتي يا بت وبقيتي عروسه.
محمود بضحك وبميل علي أيه ،،،،، أمك شكلها أتلبست ههههه.
أيه،،،، شكلها كدا هههه.
ساره بعدم أرتياح وخدت أيه علي جمب،،،، أيه انا لي مش شيفاكي مبسوطه مالك اوعي تخبي عني حاجه.!
أيه حضنتها وعيطت جامد....
ساره بخضه،،، أيه اهدي، مالك بسسس.
أيه ولحظه ان امها جايه،،، ل لاء لاء دي دموع الفرحه، بس مش متخيله اني ممكن ابعد عنكم.
ساره بشك ،،،، اكيد هو ده السبب يا أه!
أيه،، أه طبعاً.
ام أيه وشدتها،،، تعالي دنا لازم أرقيكي علشان عيون الحساد.
ساره ووقفت جمب محمود جوزها،،،،، مش عرفه لي يا محمود مش مرتاحه.
محمود بأبتسامه،،،، ان شاء الله خير، بصي يا ساره في 50 ألف كنت محوشهم علشان فرح أيه هما مش هيكفوا اوي بس شوفي هتحتاج أي وأنا هدبر مبلغ كمان علشان لو عازت حاجه، مش عايزها تحس بنقص او انها اقل من اي عروسه لو طلبت حاجه قوليلي علي طول.
ساره بأبتسامه،،،، وانا مش عيزه الدهب خده وبيعه يا محمود المهم عندي تكون أيه مبسوطه...
أيه ولي كانت دخله تجيب حاجه وسمعت حورهم دموعها بتنزل بألم ووجع نفسها تخدهم وتهرب بيهم بعيد عن اي حد يفكر يأذيهم بس......
« اما سراج خرج من المستشفي وروح...
حلا كانت مستنيه معتصم في الجنينه علشان يجي من عند أسد ألي بيدربه...
سراج بضحك،،،مالك مش علي بعضك لي كدا..
حلا،،، معتصم عند الجيران وانا بحب اقعد اتخانق معاه وسي اسد شاغل دماغه منا خلااص اتركنت علي الرف...
سراج بضحك،،، حلا بيه الست حلا تتركن علي الرف لاء لاء.
حلا بغرور مصتنع،،،، عرفه.
سراج،،،، تتحط في درج المكتب بس.
حلا وبتجري وري سراج،،،،، خد هنااااا خد.
سراج خرج من الفيلا بسرعه،،،،، انا رايح لمعتصم سلااام.
حلا،،،، بقي كدا سروجه سروجروج تسيب اختك كدا، اخص اخص مكنش العشم ابدا!
سراج كان هيمشي بس سلمي كانت دخله،،،، سراج عيزاك في موضوع لو هتمشي...
سراج دخل هو وسلمي وطعباً حلا رزلت عليه وشدته من ودنه لأمه متبقاش حلا....
سلمي،،، بصراحه يا سراج انا ومياده صحبتي عيزين نروح معرض نشتري لبس وكدت فممكن تسمحلي انتي و حلا أروح.
حلا،،، ان كان عن نفسي مفيش مشاكل بس تخلي بالك من نفسك.
سراج،،، طيب بس بشرط....
«« في الفيلا عند أسد ألي بدرب معتصم ومبسوطين...
معتصم،،،، The Lion شووف عضلاتي.
أسد بضحك،،،، يا سلام وهي هتلحق تكبر!.
معتصم بتزمر،،،، اه، طب هات دراعك كدا ونقيس نشوف مين عضلاته اكبر هه.
سيف ومتابع بضحك،،،،، لا جامد يا معتصم خلي بالك بقي اصل اسد من نفسك.
كان سراج بره،،،، طيب مممن اخش وربنا انا ما حرااامي.
اسد سمع صوته وسمع انه يدخل بعد كدا...
سراج وشايف معتصم وهو بيضرب ومندمح....
سراج،،،،، معتصم كدا بقي واد خطر لازم اضرب انا كمان يا اسد.
أسد،،، وماله تعاله.
أسد لسه بعلمه اول حركه سراج جري،،، اي يا عم هو انتي عايز تتمرن عليااا ولا اي، كفايه علقه امبارح ههه.
معتصم وبيتكلم بسخريه،،،، خواف، انا هوريك انا وهو هنعملها ازاي وتعلم بقي.
سراج،،، اي يا ابني طب كدا كرمتي ضاعت.
سيف بضحك،،، تعاله يا دك وانا اعلمك بالهداوه شكل العلقه اثرت جامد ههههه.
كان سيف بيدرب سراج وكانوا مبسوطين اوي.
والده أسد "نجوه" وجيبه عصير ليهم،،،، طيب خدوا بريك وكملوا بعدين طحن في بعض ههههه
سراج،،، شكرا والله جيتي في وقتك يا امي دا سيف كان هيرزعني بونيه، بس الحمد الله ربنا سترها مع الغلابه ألي زيي ههههه.
سيف بأبتسامه،،، سراج كنت عايز أسألك عن حاجه.
سراج وبشرب العصير،،،اسأل
««« كامت سلمي بتكلم مياده في الموبيل....
مياده،،، حلو اي يا سلومه، وصبري رضي هو كمان اكيد بقي لازم يرضه مش فيها تخفيضاات ههههه.
سلمي،،،،، ههههه هو الراجل برضوا بتعب في الفلوس.
مياده،،،، اه والله يا سلمي، خلاص بعد الجامعه ان شاء الله.
سلمي،،،، سلام يا قلبي.
مياده،،، اااه قلبي الصغير لا يتحمل ههه.
سلمي،،،، ههههه دا انتي مشكله.
مياده،،،، طب سلام اصل حماااصه صحي.
سلمي
😍
قلباااااي اديلوا بوسه وقليله انها مني ليه.
مياده
🥱
اسكيوزمي ابني مش بيتباس غير مني ومن ابوه بس سلاام.
سلمي،،، كدا ماشي يا مياده.
حلا كانت بتخبط علي الباب....
سلمي،،،،، ادخل.
حلا جريت ونطت علي السرير،،،، سلوووووم.
سلمي،،، شكلك كدا جايه في مصلحه.
حلا بضحك،،،، يا واد يا جامد يلي فهمني.
سلمي،،، ههههههه كنت عرفه والله.
حلا بأبتسامه،،،، خدي يا ستي هتيلي الطلبات دي معاكي.
سلمي،،، ايييح طيب.
حلا بتحضنها،،،، حببتشي حبببتشيييي حببتشي حببتشي حببتشي خمممسه حببتشي.
سلمي بضحك،،، اهو قلبت فيفي عبده المصلحه بتعمل اكتر من كدا يااا جدعااان.
حلا،،، اخص عليكي كدا .
سلمي،،، خلاص بقي يا لولو هجبلك كل ألي انتي عيزاااه مرضيه.
حلا،،،، خلااص مرضيه ، سولام.
سلمي،،،، سولام.
سلمي لقت حد بيرن،،، ألوووو سوووزي ازيك.
حلا بسرعه خدت منها الموبيل،،،، خلتواااااا قلبي قلبي قلبي.
زينه في الموبيل بفرحه،،،، قلب خلووا، وحشتوني اوييي.
حلا فتحت ألاسبيكر،،، وانتي كمان.
زينه،،،، مش تبركوا لزياد راح انهارده وشاف عروسه كانت عجباه وشكلها محترمه اوي.
حلا،،، كدا لاء دا انا لازم اشوفها بقييي الللف مبروك هنيجي بكره اصل النهارده مش هينفع خالص مالص.
زينه،،، وانا مستنياكم اياكم تتأخره.
حلا،،، من عيوووني.
قعده يتكلموا شويه وبعدين فصلوا الخط.
سلمي،،، الشعب بيتجوز وحنا معنسين هههه.
حلا،،، يتها نصيبه ألي عيزه جواز يا أخشي ملها السنجله ملها عيشين برحتنا.
سلمي،،،، ههههه ماشي يلا بقي من هنا.
حلا،،، بتطرديني.
سلمي،،، لت بطردك بس.
حلا،،، اه بحسب انا خرجه بقي اما اشوف سي سراج ألي هيبات عند الجرااان ده.
اما في الشارع في مكان عام كان صلاح معاه خمس شباب وقعدين يتكلمه...
صلاح،،،، فهمتوا تعملوا ايى.
شاب منها انصدمه،،، نهار ابوك ازرق، انتي عارف انتي هتعمل أي!
ساب تاني،،،، دي فيهاةسجن ونيابه وبلاوي سوده يا صحبي
صلاح،،،، بلاش نبر منك ليه.
شاب ثالث،،،،، لا يا عم احنا نعاكس اه وعمنهالك محبه مننا لاكن اي ألي بتقولوه ده، دا كلام كبير اوي.
صلاح،،،، منا مش هعرف اتصرف لوحدي.
شاب اخر،،، يا عم دي مصيبه.
شاب وبشرب شاي،،،، شو يا زميل البت مش ازتك في حاجه وألي انتي ناوي عليه ده يودي في كلابوش.
صلاح وطلع مبلغ كبير من جيبه،،،، طب وكده.
هنا الشباب بصوا لبعض وبعدين ابتسمه.
شاب منهم،،، يعني انتي ضامن اننا منتكشفش!
صلاح،،، عيب عليك يا زميل ما انا هكون معاكم يعني هودي نفسي في دهيه.
الشاب في نفس واحد،،، اتفقنه.
««« في مكان او بلاحري ملهي ليلي كان زياد بيشرب كتير....
زياد وسكران خالص وجمبيه شيماء....
زياد وبيزعق وهو بيكلم شيماء ومش في وعيه،،،، انا هوريها اه وريها.
شيماء لأستغراب،،، توري مين يا حبيبي!
زياد،،، هي مفكره نفسيهااا مين هاااا مفكره نفسيهاااا مين، انا هربيها اااه هربيها.
شيماء بتوهان،،، مين دي يا زياد!
زياد بسخريه،،،،، أ ي ه هااااهاااااهااااااااا.
‏شيماء بغيره،،،، مين أيه دي!.
‏زياد وقف وجسمه مش متوازن خالص وبيزعق،،، مراااتي هااااهااااههههههه انا اتجوزت خلاص شغلوااا الميوزك يلااااا.
‏شيماء بصدمه،،، م مراتك.
‏زياد ومسك ايد شيماء،، يلاااا نرقص يلااا.
‏شيماء بعدت اديها بعصبيه وخرجت من المكان كله ودخلت العربيه بتاعتها وبتدورها بعصبيه ،،، بقييي انااا اضحي بمستقبلي وشغلي علشااانك وفي ألاخر تتجوز وانا ألي بتحايل عليك بقالي سنننين ، ماشي يا زياد ألعبه هتتقلب عليك كنت الصياد بس دلوقتي هتكووون الفريسه.
شغلت العربيه بغضب ومشيت...
سراج كان روح هو ومعتصم بعد ما سلموا علي اسد وسيف ودخل الفيلا بتاعتهم وعدي الليل علي الكل....
في صباح اليوم التاني.....
كانت سلمي ومياده مستنين حد علي باب الجامعه....
سراج ووقف العربيه،،، يلا يا سلمي، اسف اتأخرت!
سلمي،،،، لاء عادي، يلا يا مياده.
مياده ركبت مع سلمي وري وسراج غاض البصر عنها وكان في صريقه للمعرض...
في المسجد عند حلا كانت قاعده بتشرح و تتناقش مع السيدات بس فجأه وقفت شرح وحطه أديخا علي قلبها بوجع.
الستات اتخضت وأيه وأيات جريوا عليها،،، مالك في أي!.
حلا بتغمض عنيها ودموع بتنزل زي الشلال،،، استر يا رب.
نجوه،،، اهدي يا بنتي حد يتصل عل دكتور يا جماعه.
سلمي وسراج ومياده وصلوا المكان وكان فيه زحمه اوي.
سراج،،، سلمي،،، هعمل مكالمه مش هتأخر مش تتحركي من هنااا.
سلمي،،، حاضر يا سراج.
سراج خرج من المعرض وهنا كانت عربيه سيف وصلت ونزل هو وأسيل.
سيف،،، شكرا يا سراج، اسيل ادخلي اتفرجي علي ألي انتي عيزاه.
أسيل بملل،،،، اوك.
مياده وبتتكلم مع الراجل،،، ايوه مش في منه احمر!
البياع،،، لا والله يا استاذه خلص!
مياده،،، سلمي ش... سلمييي سلمي انتي فين!
مياده سابت الهدوم وقده تلف يمين وشمال طلعت من الباب الخلفي للمعرض ظنا! انها راحت لخوها، وهتا شافت واحد شايل سلمه وبدخلها العربيه...
مياده بصراخ،،،، سااااااااالللمااااااي.
واحد انتبع ودخلها بسرعه وهنا مياده جريت علي سراج ألي كان بيكلم سيف....
مياده بصراخ،،،،ألحقققق سلمييييي ناس بيدخلوها في العربيه.
هنا سيف وسراج جريوااا بسرعه لقوا العربيه بتتحرك.
سيف رجع بسرعه وركب العربيه بتعته وكان بيحاول يلحق العربيه ألي فيها سلمي.
واحد من الشباب بقلق،،، ألحق يا صلاح في عربيه ورانه.
صلاح بعصبيه وبيخبط الكرسي بغضب،،،، لييي مفيش خطه ظبطه.
شاب اخر بغضب،،،، وده وقت الندم هنعمل ايييي.
شاب فتح باب العربيه،،،، يلا يا عم ارميها.
صلاح بصدمه،،، انتي هتعمل اي يا متخلف دي هتموووت.
شاب اخر،،، ما تموت ولا تغور في دهيه امال نلبس مصيبه.
سيف انصدم ان الباب انفتح....
يتبع....
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات