رواية أين منزلي الفصل السادس 6 بقلم ندى حسن
رواية أين منزلي الفصل السادس 6 بقلم ندى حسن |
رواية أين منزلي الفصل السادس 6 بقلم ندى حسن
فجاة اتى اتصال ل ندى نظرت اليه بصدمة
وخوف
انه ولدها خافت ان يكون والد اسر اخبر ابيها
ندى : السﻻم عليكم
خالد : وعليكم السﻻم ياندى
معلش ياحبيبتى اتصلت بالغلط ونتكلم لما اروح عشان مشغول
ندى وهى تتنهد : مع السﻻمة
الحمد لله ماسالنيش على حاجة وماكنتش هضطر اكدب الحمد لله وشكله مايعرفش حاجة
ومازال الشعور بالقلق ندى تشعر به وﻻ تعلم ما سببه
الممرضة وهى تدخل ل ندى وتجد على ملامحها القلق:ماتقلقيش ان شاء الله الحاج هيبقى كويس
نظرت ندى وكادت تتحدث الا ان الممرضة قاطعتها:خلاص خلصنا تقدرى تطلعى بره تستنى الحاج على بات مايخرج
نظرت ندى لها بإستغراب اتظن انا تقرب ذلك الرجل
خرجت ندى من الغرفة واسر وهو يذهب اليها بقلق:ندى ياحبيبتى انتى كويسه كنتى فين
ندى بابتسامة : طب اهدى اهدى مافييش حاجة انا كويسه
اسر:طب كنتى بتعملى ايه هنا
ندى وهى تنظر لذلك الشاب وتشعر بشعور غريب :هحكيلك كل حاجة بعدين يالا بينا .اه صح ميار عملت ايه
اسر وهز يتنهد :الحمد لله رجليها فيها شرخ بس
ندى بخبث
:طيب الحمد لله والله انها جات على قد كده الواحد كان قلقان هيموت من القلق علييها
اسر:فعلا والله معاكى حق و وصمت وهو يستوعب ماذا كان يقول ونظر ل ندى وجدها تنظر له بحاجب مرفوع
:والنبي ايه قول والله
اسر بتوتر:اها يالا بينا ياندى هنتاخر
ندى وهى تتذكر شئ وتكاد تبكى
:ط...ب...وو.المشكلة الى حصلت فى الكلية
اسر وهو يطمأنها : ماتقلقيش بابا حل كل حاجة وقال لهم الحقيقة
ندى بفرحة:بجد يا اسر
اسر:بجد ياقلب اسر ويلا بقا عشان نوصل ميار بيتها
ذهبت ندى ونظرت ل ذلك الشاب مرة اخرى و جدته ينظر لها وكان ادم يسمع حديث اسر وندى وهو ايضا شعر بشعور غريب تجاه ندى
ثم اتجهوا إلى بيت ميار واطمنوا عليها وذهبوا الى منزلهم
-------------------------------------------------
وعلى الناحية الاخرى فى المشفى
خرج الدكتور من العمليات ويتجه اليه اليه عدى وادم :ايه يادكتور
الدكتور : الحمد لله العملية نجحت ولولا ستر ربنا والمتبرع جه فى وقته عموما هو كويس بس هنحطه تحت الملاحظة فى العناية واحتمال مايفقش غير بكرا الصبح
جلس عدى وادم فى الاستراحة شرد ادم فى تلك الفتاة الذى عرف انها من تبرعت لوالده بالدم وتنظر له نظرات غريبة
بينما عدى كان يفكر ايضا بمن تكون تلك الفتاة الذى تبرعت لعمه :وانا عايز منها ايه يعنى
ثم ارح رأسه على الكرسي وابتسم وهو يتذكر تلك الفتاة التى سلبت منه عقله
~~~فلاش بااااك~~~~
دخلت عليه السكرتيرة:مستر عدى حضرتك لازم تنزل تشوف الطلبة المتدربين وتقيم مستوياتهم هما بقا لهم فترة كبيرة هنا
عدى : تمام روحى انتى وانا هنزل ليهم
ذهب اليهم عدى ووقف الجميع احتراما له وتجمع فيكف لم يقفوا ل عدى الحسينى وقف الجميع ماعدا فتاه واحدة نظر اليها ببرود ولكن تغيرت ملامحه فجاة عندما وجدها نفس الفتاة الذى اصتدمت به ذهب اليها
عدى وهو يضع يديه فى جيبوه:انتى يا انسة ماوقفتيش ليه
نظرت له بغضب حينما وجدته نفس الشخص الذى اصتدمت بيه :واقف ليه ولمين يعنى
عدى بغرور:انا صاحب الشركة ديه والى انتى بتدربي فيها ولازم تقفى احتراما ليا
انصدمت عندما علمت انه صاحب الشركة ولكن اخفت صدمتها وقالت بغضب : وانا مش بقف لحد
مسك يديها و اوقفها غصب عنها ولم تتردد لحظة فى صفعه امام الجميع وهى استغربت نفسها ومن اين اتت بهذه الجراءة وقالت بغضب:انت ازاى تسمح لنفسك انك تمسك ايدى
عدى بغضب
:لولا انى مش بمد ايدى على ستات كنت عرفتك قيمتك
الفتاة بشجاعة لا تعرف من اين اتت بها :انا عارفة قيمتى كويس ومش مستنية واحد زيك يعرفهالى وانا قيمتى فعلا ماتسمحليش انى اتدرب فى شركة زى ديه
كاد يتحدث لولا انا ذهبت وسلمت كل شئ له علاقة بالتدريب الى زميلتها ولم يراها منذ ذلك اليوم وظل يبحث عنها ولكن لماذا يبحث ولكن اقنع نفسه انه يريد الانتقام منها على اهانتها له امام الموظفين والمتدربين
فاق من شرود على صوت زوجة عمه وأبيه:ايه ياعدى راشد عامل ايه ده الوقت
عدى: عمى كويس الحمد لله بس انتى ليه تعبتى نفسك بس وجيتى
ناهد :تعب ايه بس يابنى ده انا كنت هموت من القلق
عامر:والله يابنى قلت لها تيجى الصبح مارضيتش واصرت نيجى ده الوقت
نظر عدى ل زوجة عمه فهى تحب عمه وعمه يحبها بعد كل هذا العمر فكر لو تزوج هل سيدوم الحب بينهم حتى الكبر مهلا مهلا لماذا هى التى خطرت على بالى لا من المستحيل ان تكون تلك الفتاة زوجة عدى الحسينى
----------------------------------------
فى منزل ندى
ندى
:وتشلها ليه يا اسر بتاع ايه تشلها ماكانش ينفع خالص
اسر بمرح وهو يحاول تهدأت ندى: ايه يانودى انتى غيرانة منها ولا ايه
ندى بعصبية:ايوا انا بغير عليك بس مش ده موضوعنا يا آسر حرام هى ماتجوزلكش عشان تشيلها انت وهى كده اخدته ذنوب
اسر بحزن
:خلاص يا ندى إلى حصل حصل ما هى كانت بتعيط كنا هنعمل لها ايه يعنى
ندى
:ياحنين. خلاص إلى حصل حصل واستغفر ربك وياريت ماتتكررش تانى ..ويالا غور يالا عايزة انام
اسر وهو ينظر لخالد الذى دخل المنزل للتو :عاجبك كده يا عمى بنتك بتطردنى
ندى بمرح كى تستفزه فهى لاتريده انا يحزن منها:لو مش عاجبك تلقنى
خالد بضحك
:مش هتبطلوا هبل ابدا وندى اللى كل ساعة بحال ديه
اسر بمرح وهو يتقمص الدور :طب طلاق مش هطلق يا ندى والى عندك اعمليه وروحى على بيت ابوكى ما انتيش بايته فيها
انفجر كلا من ندى وخالد ونهال التى خرجت على صوتهم من المطبخ فى الضحك
اسر
:افورت انا صح
ندى بضحك
:اوى اوى الصراحة وقالت بمرح :وبعدين انا فى بيت ابويا اصلا
اسر بضحك
:طيب تصبحوا على خير بقا
ندى : وانت من اهلوا سلملى على ماما وانكل
اسر ببرود اعتادت عليه ندى:لاء
ندى وهى تحدفه بالوسادة :طب غور من هنا ياله .
------------------------------------------------------------
وفى صباح يوم جديد
فى المشفى
استيقظ الحاج راشد ووجد ابنه وزوجته واخيه وابن أخيه
وقالوا بإبتسامة : حمدا لله على سﻻمتك .عامل ايه ياحاج
راشد بصوت ضعيف: الحمد لله بقولكم ايه انا مش بحب اللمة ديه كل واحد يشوف اشغاله وناهد قاعدة معايا اهئ
ادم وعدى:نسيبك ازاى مش هينفع احنا قاعدين معاك
راشد:من غير كلام بكرا فيه تقييم للمتدربين بتوع السنة الى فاتت والسنة ديه
عدى :خلاص ياعمى انا اصلا اجلته كده كده ولو فى حاجة انا وادم هنروح الشركة نخلصها
قاطع كلامهم دخول الممرضة :صباح الخير ازيك ياحاج راشد عامل ايه
راشد:الحمد لله احسن
الممرضة :اومال بنتك فين ياحاج راشد امبارح كانت قلقانة عليك اوى
قاطعها راشد بحزن :انا ماعنديش بنات
الممرضة :ياحاج الى اتبرعتلك بالدم امبارح وكانت قلقانة عليك امبارح حتى دمكم متطابق بدرجة كبيرة ف عشان كده فكرتها بنتك
راشد وهو يسرح فى شئ ما
الممرضة :طب استأذن انا بقا عشان عندى شغل
بعد فترة من التفكير من الحاج راشد
وشك ادم وتفكير عدى
راشد :عدى .ادم
نظر له عدى وادم وقالوا:نعم
راشد بنبرة حاسمة: هتروحوا للممرضة وتقولوا تعمل تحاليلDNA للبنت الى بتقول عليها
ادم:بس يا بابا
راشد :من غير بس يا ادم كلامى يتنفذ وتحاول تعرفوا معلومات عن البنت ديه
نظرت إليه نهال وعامر وعلموا ب ماذا يفكر
ذهب عدى وادم الى الممرضة وقالوا:عايزين نعمل تحاليلDNA للبنت الى بتقولى عليها والحاج راشد
الممرضة:بس يافندم
عدى بصرامة:مابسش والموضوع ده لو جيبتى سيرة لحد ولا قلتى لحد انتى او الدكتور اللى هيعمل التحاليل انا هنسفكم انتى فاهمة
اومأت له الممرضة بخوف
ادم :التحاليل هتاخد وقت قد ايه
الممرضة..اسبوعيين
عدى بصرامة :هو اسبوع واحد والتحاليل تكون جاهزة حاولت الممرضة ان تتحدث ..
ولكن عدى: مش عايز اسمع نفس وكلامى يتنفذ
واتجهوا الى الدكتور واتقفوا مع الدكتور
قال عدى للممرضة :عايز اعرف اسم البنت ديه
الممرضة : الملفات للاسف راحت المستودع امبارح كلها لانه احنا منبعتها كل فترة معينة
عدى بنفاذ صبر :يعنى انتى ماتعرفيش اسمها
الممرضة : لاء بس حضرتك انا ممكن اوديك المستودع تدور براحتك بس يكون على ضمانتك عشان ماتأذنيش فى شغلى
عدى:تمام
اتجه عدى وادم الى غرفة راشد
راشد:عملتوا ايه
عدى:هنعمل التحاليل وحاولنا نعرف اسمها بس ما عرفناش بس ان شاء الله هنعرف
ادم:بابا انا اسف على الى بقوله مافيش دليل لحد ده الوقت يثبت انها هى ومش معنى ان دمك متطابق مع دمها أنها تكون بنتك
راشد وهو ينظر له ببرود:بس اهو نبقى عملنا الى علينا وحتى لو لاخر مرة
ادم وهو لا يفهم والده كيف يفكر :الى يريح حضرتك بس انت عملت الى عليك قبل كده ودورنا عليها كتير و قاطع كلامه صوت عمه عامر:خلاص ياولدى
راشد:طب شوفتوا كاميرات المراقبة بتاعت مداخل ومخارج المستشفى يمكن تكون ركبت عربية ناخد رقمها نعرف اى معلومة عنها
ادم وهو يتنهد:انا
هعمل كده فعلا بس عشان اريحك بس ديه اخر مرة هدور عليها
ناهد:ادم اتأدب شوية وانت بتكلم ابوك وتسمع كلامه
ترك ادم لهم الغرفة وخرج وذهب خلفه عدى
عدى:انت في ايه ليه بتقطمهم بالكلام كده وليه الى عملته جوه ده
ادم بحزن :عشان مش عايزهم يتعشموا اكتر من كده يا عدى يامه اتعشموا واحنا مندور عليها وفى الاخر مش منلقيها وتيجى تظهر بعد العمر ده كله
عدى :خليك متفائل يا عم مش كده
ادم بعصبية:ماهو بالعقل كده مش عشان واحدة اتبرعتله بالدم تبقى بنته
عدى فهو يعلم ان كلام ادم صحيح
ولكن ما باليد حيلة
طب يالا تعال نشوف الكاميرات
ذهبوا الى غرفة المدير لكى يسمح لهم بالاطلاع على التسجيلات
المدير:انا اسف بس الكاميرات كانت معطلة امبارح كان بتعملها صيانة
عدة بغضب
:هى ديه مستشفى ديه ملفات مافيش كاميرات معطلة ده اهمال ياحضرة
ثم تركوه وخرجوا وهم خارجين قد سمعتهم الممرضة وذهبت اليهم وقالت:انتوا كنتوا بتسال عايزين تسجيلات امبارح ليه
عدى كاد ينفعل ولكن من الممكن ان تساعدهم فهى من رات تلك الفتاة :يعنى انتى عايزة تسعدينا ولا ايه
ادم ببرود:هتساعدنا ازاى يعنى وكاد يمشى الا انا كلمتها الجمته
الممرضة :بس انت شوفتها
ادم وهو يذهب لها شوفتها ازاى يعنى
الممرضة:ماهى الى خرجت من الاوضة ورايا وانت واقف مستنى الحاج يخرج من العمليات
ادم وهو يتذكر تلك الفتاة :هى ديه الى اتبرعت بالدم
الممرضة : ايوا
ادم وهو يحاول انا يتذكر اسمها وينظر ل عدى :ايوا ياعدى انا شوفت البنت ديه وكانت بتبصلى بطريقة غريبة وكان معاها واحد بيقولها ....
ادم وهو يضغط على راسه يحاول ان يتذكر اسمها....كااان كاان اسمها ايه ايه ....
عدى : اهدى يا ادم وحاول تفتكر بالراحة
ادم وهو يضع يديه على راسه يحاول ان يتذكر :. ......
~~~~~
تعليقات
إرسال تعليق