رواية بنات المتيم الفصل الخامس 5 بقلم رقية ابراهيم
رواية بنات المتيم الفصل الخامس 5 بقلم رقية ابراهيم |
رواية بنات المتيم الفصل الخامس 5 بقلم رقية ابراهيم
في قصر عائله الراوي
كانوا متجمعين في الحديقه
انجي : هما الولاد دول مش هنفرح بيهم
نهلا : ياااريت بس مش راضين انا تعبت معاهم
شمس : انا تعبت اووي مع أرسلان وبردو مش راضي يسمعلي كلمه
الجده سناء : ربنا يهديهم
شمس ونهلا وانجي : آميييين
عند الشباب والبنات
همس : هو الواضح انهم بيتكلمو عليكم ياشباب
لينظرو ليجدو أمهاتهم ينظرون إليهم ويتحدثون
أسر : اعمل نفسك مش واخد بالك منك ليه
مالك :انا بكره كل البنات.... لأنهم كلهم خااينين
رويدا : طيب يلا علشان الواضح ملناش لازمه
ساره : وانا بقول كدا برضو
ليذهبو الفتيات يجلسون مع أمهاتهم
أرسلان : مالك مش كلهم زي بعض
مالك بغضب : لا كلهم زي بعض كلهم بيجرو ورا الفلوس
سليم : اهده مااهو اخواتك البنات اهم مش زيهم
نظر إليهم مالك ثم سكت
أرسلان : سكت لي
أسر : مش كلهم يامالك وإنشاء الله هتيجي اللي تخطف قلبك وتوقعك على بوزك
نظر مالك اليه بسخريه ثم ضحكو الباقين
______________________________________________________________
للكاتبه الصغيره (رقيه إبراهيم)
________________________________________________________
في منزل البنات👸
كانت تضع زينت ماسك الفحم على وجهها
تولين : انا نعسانه اووي
رتيل : روحو انتو ناموا وانا هطبخلكم
ميرا : والله انتي ربنا يباركلنا فيك
إران : لما نصحى يبقى نشتغل علشان لينا يومين مااهملين الشغل
تولين : عندك حق
لتخرج زينب وهي تضع مسك الفحم
البنات : عااااااااااااااااااااا
زينب : في اي
إران : احنا اللي في اي يشيخه قطعتيلي الخلف
تولين : منك لله... انا رايحه انام
ميرا : خوديني معاكي
رتيل : وانا هطبخ
زينب وانا هذاكر
لتذهب تولين الي السرير
لتسرح تولين قبل أربع سنوات
فلاش باك
رتيل : بنات يلا قومو انهارده اخر يوم لينا في الميتم
ميرا : انا صحيت اهو
تولين : سيبوني خمسه وهصحي
رتيل : يلا يابت قومي
تولين : اوووووووف قومت اهو
زينب : انا مش مصدقه أخيراً هطلع من شر سميه(مديره الميتم)
إران : ياااااه ربنا يخدها البعيده
رتيل : طب قومي يااختي منك ليها علشان نودع الكل
تولين : يلا
وذهبو ليدعو البنات
كاميليا : بناتي خدو لحظه
تولين : نعم ياكرمله
كاميليا : انا اجرتلكم شقه شكلها حلو وواسععه واول شهر انا دفعتو اعتبرو هديه علشان لما تتطلعو من هنا تروحو عليها وانتو هدورو على شغل صح
البنات بدموع : اكيد شكرا خالص ليكي
كاميليا : حتوحشوني
البنات : وانتي كمان
سميه : خلصتو
تولين بكره : انا فرحانه جدا لاني هتخلص من شرك
سميه : احترمي نفسك
ميرا : احنا حالين بقى عندينا 18سنه يعني ملكيش حكم علينا
سميه : احسن هرتاح من قرفكو
إران ببكاء : احنا اللي هنرتاح من ظلمك كنتي ديمآ تضربينا على اتفه الأسباب وتزعقي فينا كنا بناكل اكل منتهي الصلاحيه كنتي تحبسينا بسبب او بدون سبب ولما حد من الناس الكبار يجو كنت بتعملي نفسك الام الحنونه ليه عملتي دا كلو ردي
سميه : والله انتو اللي كنتو مش محترمين وكنتو بتمشو مع الشباب
رتيل بصراخ وغضب : اي اللي بتقوليه دا احنا كنا ديما محترمين وكنا من المدرسه للميتم ومن الميتم للبيت يشيخه حسبي الله ونعم الوكيل
تولين : يلا ياجماعه سيبكم منها
كاميليا : في واحد مستنيكم بره هو هيوصلكم للبيت ودي مفتاح البيت
احتضنوها وقالو : احنا مش عارفين من غيرك كنا هنعمل اي
كاميليا : هتوحشوني جدآ
وودعو جميع من في الميتم
ذاهبو الي البيت
لتفتح الباب المنزل تولين ليرو منزل جميل جدا به ثلاث غرف وصاله ومطبخ وحمام
ميرا : واووو البيت بجد تحفه
رتيل بفرحه : انا مش مهم بالنسبالي البيت انا المهم عندي ان احنا الخمسه مع بعض
تولين : بنات
لينتبهو اليه جميعهم
تولين : انا بعت الرسومات بتوعي
إران : لا ماتقوليش
رتيل : ليه كدا كانو غالين بالنسبالك
تولين : مش مهم المهم أنهما جابو فلوس كويسه هنقدر نعيش بيها لحد مانلاقي شغل
زينب : احم احم
ميرا : متقوليش بعتي الشنط اللي عملتيهم
زينب : بصراحه اه بعت 15شنطه
تولين : جابو كام
زينب : 3الف وانتي
تولين : اربع تلاف
زينب : كويسين هنجيب بيهم اي
رتيل : اول حاجه هنبيض الاوض
ميرا : صح ونخلي تولين ترسمهم اي رايكم
تولين بفرحه : مااشي
إران : نبيض بكام
زينب : بألفين
تولين وعايزين نجيب مرتبتين علشان ننام عليهم
إران : عندك حق
زينب : طيب العفش فين
ترن ترن ترن هاتف تولين يرن
تولين : الو
كاميليا : افتحو الباب
تولين باستغراب : حاضر
تفتح تولين الباب لتتفاجاه بعمال ينقلون اساس للمنزل (تلاجه وبوتجاز وكنبتين وتليفزيون وإطباق)
لتتدخل كاميليا : بصو دا عفش كان عند ماما وهي بتجدد فا انا جبتهولكم
رتيل بدموع : انتي اكتر واحده حنينه علينا احنا بنحبك اووي
ليحتضنوها الفتيات
وقت النوم
إران : النتيجه قربت يااعرب
تولين : ميرا لفيني الشبشب دا 😒
إران : الآه مش بقول الحقيقة
رتيل : بت احنا في اي ولا اي وتقولي النتيجه قربت ياعررب(بتقلدها)
ليضحكون عليها
زينب : المهم بكر نجيب مرتبتين علشان مش هينفع نومه الكنب دي
ميرا : وكمان عايزين نلون الاوض
تولين : بنات مش هما تلات اوض
البنات : اه
تولين : اوضه للنوم هنحط فيها مرتبتين واوضه هنحط فيها لكل واحده مكتب علشان تذاكر فيها والاوضه التالته هنخليها نرسم فيها ونعمل شنط تمام
رتيل : عندك حق
زينب : الله فكره حلوه جدعه يابت يالين😊
ميرا : فكره كويسه
إران : انا على فكره كنت هقول على الفكره دي بس هي اللي قالتها الأول😒
البنات : يسلااااااام
رتيل نامو نامو
اليوم التالي
اشترو المراتب
كانت تولين تمشي في الشارع ووقفتها واحده قالتلها انتي اللي راسمه الرسمه دي قالت تولين : اه انا
المرأه : انا اسمي سلمي احمد ومعايا معرض وببيع رسومات اي رايك تشتغلي معايا
تولين : دا بجد
سلمي : جد الجد المعرض بتاعي اهو تعالي معايا
خافت تولين وترددت
سلمي : انتي خايفه مني انا معايا بنت قدك على فكره... يعني متخافيش مني
وذهبت معاها لتدخل المعرض وتنبهر بالرسومات
سلمي : بيجي هنا كبار رجال أعمال بيشترو من هنا بصي انتي هتبعيلي 20 رسمه في الشهر على حسب اي رسمه ومبلغ 5000 جنيه موافقه
تولين : وانا موافقه
سلمي : على خيره الله ودا المبلغ مقدما فرحت جدآ تولين لأنها هتشتغل
بعد ساعه من الكلام والتعريف وأخذت عنوانها وتبادلو الأرقام
في البيت
تصحى رتيل لتجد زينب تعمل في الشنط
رتيل : صباح الخير بتعملي اي
زينب : بعمل في الشنط علشان ابيعهم
رتيل : طيب علميني معاكي تعالي
بعد ربع ساعه تصحى ميرا
ميرا : بتعملو اي
رتيل وزينب : شنط علشان نبيعهم
ميرا : علموني معاكم
بعد ربع ساعه
تولين : ياعررررب
لينفزعو البنات
ميرا : اي يا حماره خبلتينا
تولين : مش هرد عليكي لاني فرحانه
زينب : فرحانه ليه
تولين : اتلاقيت شغل وبمبلغ 5000 في الشهر وهشتغل في البيت
رتيل : واي هو الشغل
لتقص عليهم تولين كل شي
تولين : بس كدا
ميرا : مبرووك عليكي يالين
تولين : اومال انتو بتعملو اي
البنات : شنط
تولين : علموني معاكم
زينب : تعالي يااختي
تولين : اومال فين إران
إران من خلفها : اديني كنت بشتري الألوان وبيقولو النتيجه هتظهر بليل
ميرا : لا اله الا الله لي السيره دي
إران : بتعملو اي
الجميع شنط علشان نبيعهم
إران : خدوني معاكم
انتهاء الفلاش باك على صوت رتيل
رتيل : انتي لسه منمتيش يا لين
تولين : لا لسه
اي اللي حصل قبل انتهاء الفلاش باك؟؟
هنعرف بعدين
تعليقات
إرسال تعليق