القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق الحور الفصل السابع والخمسون 57 بقلم منى أحمد

  رواية عشق الحور الفصل السابع والخمسون 57 بقلم منى أحمد

 رواية عشق الحور الفصل السابع والخمسون 57 بقلم منى أحمد

 رواية عشق الحور الفصل السابع والخمسون 57 بقلم منى أحمد

يعني ايه مش هتعرف تيجي يابني ادام بقولك سبوع ولاد اخوك النهارده 
هبقي اجلهم ياغيث بس مش دلوقتي انا عندي شغل كتير لاانت ولاجاسر حد فيكوا اجا من اسبوع وكل حاجه علي دماغي 
تمام تشكر بس الشغل مش لبليل ياعلاء 
ياغيث افهم مانا لواجيت هاجي لوحدي ايناس مش عاوزه تدخل البيت ..خصوصا بعد ماعرفت حكايه طلاقه لعزه ده 
طب وهي عرفت منين 
من عزه قالتلها انه طلقها واخد منها كل حاجه وظلمها وكلام فاكس كده طبعا مش مصدق منه ولاكلمه 
مهو جنابك مسالتش الست عزه دخلت وسرقت صور الملف اللي في الخزانه وسافرت عشان كده هو كمان سافر وراها 
تمام ياغيث كويس انك قلت 
انت مهنش عليك حتي تطمن علي مرات اخوك ياجاحد 
لاء اتطمنت من ماما ..كنت معاها علي التليفون ..وعلي طول بسالها 
ياسلام بتطمن من ماما دا علي اساس ان جاسر مسافر بره وهي بس اللي عارفه رقمه مش كده 
لاء افهم بقي انا قلتلها ان انا كمان مكنتش اعرف وعامل 
زعلان منه بس متقدرتش تعلق وانا بكلم ماما 
غيث بغيض شوف المبرر 
ياغيث افهمني عزه بتلقح علي ان حور دخلت البيت عشان تاخد كل حاجه انت وعيشه مفضلش غيري 
اه فهنطلق الحجه خديجه وهنجوزهالك انت بتستعبط يلا انت سايب مراتك تحكي علي العيله اللي احواتك كلهم منسبينها 
يعني انا هسكتلها انا عايش في نكد يومي ياغيث ..حياتي بقت مرار .... انا عندي ولد اطلقها واخلص 
هي مكبره الموضوع اوي يا
علاء وبعدين هي عزه اتصلت بيها ليه 
 عارف انا كمان كنت زعلان من جاسر عشان خبي عليه لحد ماايناس اتصلت بعزه عشان تغظها عرفت ان كان عنده حق والله ياغيث علي عيني بس بجد بيتي هيتخرب انا تعبت عشر تيام نكد واللي نبات فيه نصبح فيه اشتكيت لامها غلطت اخوك بنتي مش عاقر عشان يخاف من الحسد فيخبي عليها وانا مستحيل ااقول لجاسر يطيب بخاطرها دا اخويا الكبير برده وانا مردهلوش .... 
زفر غيث بضيق 
طيب ياعلاء ... بس حاول حتي تيجي حتي لوحدك رجاله العيله كلهم وكبرات البلد جيين 
حاضر ... هاجي اعد ساعه كده اباركله وابارك لحور اللي اتخدت في الرجلين دي .... انا عارف انها ملهاش ذنب في دا كله 
اغلق غيث الخط وزفر بضيق لينتبه لكلمه بسمه 
انا اسفه بس انت كان صوتك 
عالي اوي 
تنهد بقوه تعالي يابسمه ااقعدي 
جلست بجواره فقال 
مش عارف اعمل ايه ... انا متعود علي جحود علاء ... بس متخيلتش ان الدنيا متبهدله عنده اوي كده .... والمشكله ان جاسر فعلا متأثر وشايل منه 
هو انا معرفش التفاصيل .. 
زفر بقوه  شوفي باختصار كده ايناس كانت صحبه عزه وجاسر مكنش عايزها تعرف عشان كده مقلش لعلاء ولاليها 
يعني علاء مكنش يعرف
لاء عارف بس جاسر قله يوم مااجه سليم 
فهمت فهو قلها انا كمان معرفش 
بالظبط كده ...
 بص هي حقها تزعل بس هي مكبره الموضوع اوي طب ماحور كانت مخبيه انها حامل في تؤم ومحدش فينا زعل .. بالعكس فرحنالهم ... وجاسر كمان من حقه يزعل دا كان شايف حور واقعه بتنزف وسبنا ومشي معاها 
عارف ...دا انا اللي مش جوزها دمي اتحرق وزعلت ... انا مش عارف اعمل ايه ... 
طيب شوف انا هحاول محاوله كده مع حور وارد عليك مكنش هاجي معاك ونروح لعلاء بيته واحاول انا اتكلم مع ايناس 
حدقها بذهول 
ايوه بس انتي متعرفهاش ايه اللي يخليكي تعملي حاجه زي كده 
 يعني هنسيبه بيته يتخرب وكل يوم بيعدي الموضوع بيتعقد اكتر ... ولو ماما اتدخلت ممكن ايناس تعند ... انا هروح لحور ادعيلي بس 
قالت جملتها ليتابع حركتها للخارج ماذا تريد منه تلك البسمه لما تصر علي ابهاره ودون وعي تحرك خلفها 
ترجلت بسمه الي البيت لتقابلها عائشه 
ايه طلعه تجري ليه 
الراجل بيركب الستاير واتصل بيا 
بسمه بحزم  والاستاذ سليم فين 
عائشه سليم ياستي خايف علي نفسه لتحرش بيه 
كانت تتوقع ان تضحك ولكنها قطبت اكثر لتخرج هاتفها وتتصل 
انتي بتكلمي مين 
رفعت يدها علامه السكوت وقالت بغضب 
انت فين 
عدي يااستاذ روح علي شقتك واما تبقي توصل ابقي اتصل بمراتك تحصلك
تبقي اتهبلت يااستاذ يلي عارف كلام ربنا عشان مراتك تقف لواحدها في وسط اربعه خمسه رجاله 
اغلقت الخط وقالت بغيض 
رجاله تنقط ... مترحيش الالما يتصل بيكي حور لوحدها جوه 
عائشه بذهول 
اه يامسيطره داانا لساني نشف امبارح عشان يبقي معايا بكلم حيطه 
ربتت علي خدها 
عشان انت مش عارفه تدخليله صح ..
قالت بالحاح 
ازاي ياخبره فهميني 
يعني لوسيادتك كنتي قلتي بس ان رجاله اللي جايه تركب مكنش هيبقي في داعي لسانك ينشف ولاحاجه ... عشان مينفعش تبقي مع رجاله من غير محرم واخواتك ملبوخين في السبوع 
وانا اللي بقول عليكي غلبانه داانتي دماغك سم زي غيث
بالظبط 
غيث ضاحكا مش مراتي ياهبله 
تحركت بسمه تجاه جناح حور لتطرق الباب دخلت بعد قليل 
ايه اخبارك ياام العيال 
حور  الخلفه دي حاجه صعبه اوي يابسمه بس حلوه 
ربنا يخليهوملك وتفرحي بيهم 
يارب 
في موضوع كده عاوزه اكلمك فيه 
خير يابسمه ابيه مزعلك 
لاء غيث طيب ومفيش زيه 
بداتي تحبيه مش كده 
هزت كتفيها 
 شوفي هو انا اتعلقت بيه هو طيب وحنين ... بس غيث قلبه دفنه مع مراته ياحور 
عارفه يابسمه انا كمان كنت بفكر زيك كده اول مااتجوزت جاسر. .. البلد كلها عارفه انه بيحب مراته ....مكنش سهل عليه انه عينه متشوفش الاهي كنت بموت وانا عارفه انه اخدها في حضنه حبيته اوي وقلتهاله وانا عارفه انه عمره ماهيقولها بس دلوقتي بقيت متاكده ان مفيش في قلبه غيري انا وعيالي وبس 
عشان طلقها 
من قبل مايطلقها .. صدقيني بكره حبك هيملي قلب غيث بس انتي بينيله حبك 
تنهدت بقوه وقالت 
نستيني انا جيالك في ايه .... موضوع علاء 
كل ما بحاول بس المح بيتنرفز 
طيب تعالي معايا وانا هكلمه نسند بعض 
قالت بحماس 
تمام نطب عليه زي القضا المستعجل في المكتب ونحاصره وننقد عليه 
قلبت بسمه كفيها 
انتي هتعقلي امتي 
لدغت خدها هو في احلي من الهبل اخبار البيت ايه 
تمام بتاع الستاير هيخلص عند عيشه ويجلنا 
طرقت حور باب المكتب لتطل براسها كالعاده 
حبيبي فاضي دقيقه بسمه عاوزاك ولانعدي عليك بكره ياسيد 
جاسر ضاحكا تعالي 
دخلت حور لتري غيث الضاحك 
اوبس انت هنا ياابيه 
غيث لاء مش هنا ياسيد 
جاسر تعالي يابسمه 
دخلت بسمه لتتنحنح بقوه جاسر ضاحكا 
في ايه يابسمه 
بسمه باسمه بسلك العده بس عشان الصوت يطلع مظبوط 
جاسر هو انتي كمان بتغني 
حور دي صوتها احلي مني بكتير .... دي لما كانت بتبقي رايقه كنا بنلم علينا الجيران 
بسمه ضاحكه لحد ماسليم قفشنا ... وطلع فرمان دستوري ان الغنا حرااااااام 
حور يابنتي مهوبعد كده طلعلنا تصريح نغني في ودن بعض 
تشارك جاسر وغيث بالضحك لتقول بسمه بجديه 
مبدأيا كده انا مستعده لاي رد فعل من حضرتك ومتقبله قرارك بالرفض او القبول 
جاسر باهتمام 
هو الموضوع كبير كده ...عملتلها ايه ياغيث 
بسمه هو غيث ملو,ش دعوه بالموضوع ... سيدنا النبي قال 
الجميع  صلي الله عليه وسلم 
بسمه  ايه المنافق تلاته منها اذا خاصم فجر .... ولما سؤل عن الفجر في الخصومه ... قال لايخاصم الرجل اخاه فوق ثلاث يقبلان فيعرض هذا ويعرض هذا وخيرهم من يبدا بالسلام ..... 
وربنا يشهد انك غالي عندي زي سليم ... واخاف عليك تكون فيك خصله من نفاق ... وظني بيك الخير انك تبدا بالسلام 
فرك جاسر جبهته لتكمل هي 
 من حقك تزعل ... ومن حق 
مراته كمان تزعل ... هي لو شيفه نفسها واحده غريبه عمرها ماهتزعل ..لكن الموقف نفسه يخليها تحس انها غريبه وملهاش مكان ....علاء غلط اكيد ... اشتري خاطر مراته ومشي معاها برضه غلطان بس حط نفسك مكانه مراتك هتخرب البيت لو عرفت حتي انك كنت عارف هتروح وراها وتحاول تلم الدنيا وتحافظ علي بيت فيه طفل ولايروح مع حور اللي معاها اربعه ومجرد وجوده تحصيل حاصل 
جاسربغضب دا مهنش عليه جتي يتصل 
التمس لاخوك المسلم ٧٠ عذر .. انت عارف بيته عامل ازاي ... عارف المشاكل عامله ازاي بينه وبين مراته .... ومع كده كان بيتصل بماماويطمن ومع كده 
قال هيجي عشان يقف مع اخوه .يوم سبوع عياله مع انه ممكن بيته يتخرب فيها فعلا 
جاسر بضيق 
والمطلوب ايه دلوقتي 
بسمه بحذر  تستغفر ربنا 
قطب بين عيناه استغفر الله العظيم مش فاهم 
ابتسمت تيجي معايا انا وغيث ونروح نطيب بخاطر مراته ..وقول لااله الاالله 
جاسر بغيض لااله الاالله .. انتي بتدبسيني 
بسمه  لا والله انا بس بطرد الشيطان اللي بينزغ في صدرك دلوقتي ... الشيطان اللي خلي اخوات يوسف يرموه في البير ودلوقتي بيرفع سقف العند وكرامتي وانا الكبير ..... الحليم هو من يملك نفسه عند الغضب .. سيدنا النبي كان اليهودي بيحط القذاره قدام بيته ولما متلقهاش راح زاره مقلش انا النبي 
جاسر صلي الله عليه وسلم 
حور ربنا يخليك ياجاسر مش عاوز احس ان انا السبب في انك مقاطع اخوك ... 
نظر جاسر الي غيث الذي يحدق ببسمه وعيناه تصرخ بالحب 
وانت يااخينا معندكش كلمتين انت كمان 
هاه ... بصراحه بعد كلام بسمه مفيش حاجه تتقال .انا رايح اسخن العربيه وهنستناك بره 
قال جملته واحاط كتف بسمه بتملك وكانه يثبت ان تلك المبهره هذه خاصته وحده وقف امام السياره ليقبل جبينها 
ربنا يخليكي ليه .... يااحسن زوجه في الدنيا 
جاسر بغيض خلاص داقت بيك الدنيا جاي تحب في الجراج 
غيث بغيض  انت ايه اللي جابك 
جاسر والله ارجع 
بسمه لاء لاء احنا اسفيين ... 
قالت جملتها لتفتح الباب 
الامامي 
داانا هفتحلك الباب بنفسي 
غيث كمان هتقعديه جنبي 
ركبت بالخلف  ميصحش الكبير يقعد ورا 
جاسر  كلك زوق يابسمه 
ادار غيث السياره اللهم طولك ياروح 
ليرفع هاتفه 
ايوه يازفت انت فين 
خليك متلقح عندك احنا جيلنلك 
انت هتصحبني اتهبب استني وخلاص 
بسمه ضاحكه ماشاء الله هو احنا رايحين نصلحه ولانضربه 
غيث بغيض لاء رايحين نكسر دماغك اسكتي بقي 
تطلعت لوجهه الغاضب بالمراه وانكمشت علي نفسها تنحنحت 
طب ممكن ااقول حاجه 
جاسر عاوزه تقولي ايه يابسمه 
تلاقت عيناهما بالمراه وكانها تساله 
غيث قولي 
بسمه يعني نجيب شيكولا ميصحش نطلعلهم بايدنا فاضيه 
جاسر والله عندك حق ااقف يابني اما اجيب علبه شيكولاته من المحل اللي هناك ده 
اوقف غيث السياره بعصبيه 
اخلص 
ترجل جاسر من السياره لتقول بسمه 
غيث هو انا عملت حاجه زعلتك 
زفر بضيق لاء وبلاش نتكلم دلوقتي 
قال جملته ليشعل لفافته وينفث دخانها بعصبيه ماالذي اغضبه هكذا اللعنه علي نوبات الغضب الحمقاء التي اصبحت تنتابه كلما اقترب من ظلها رجل اي رجل حتي لوكانت كلمات عاديه كالتي قالها جاسر زفر بقوه نعم كان يغار علي سما ولكن ليس لهذا الحد الذي يجعله احمق بالكليه ومازاد الامر سوء عوده جاسر محمل بالشيكولاته اعطاها احد العلب وقال 
جبت واحده لحور ووحده لعيشه ووحده ليكي حور قلتلي انك ادمان شيكولاته زيها 
لمعت عيناها الخضراء الايمكن ان ينتزع الشيكولاته ويقتل اخاه الان الذي استحوز علي اهتمامها وخصته ببسمه رائعه من شفتيها المكتنزه لتقول 
شكرا جدا بس علي فكره حور هي اللي زيي انا الكبيره 
ليدوس بغيض علي دواسه الوقود فتنطلق السياره محدثه. صرير عالي ليقول جاسر 
يخرب عقلك انت عاوز تموتنا يلا .
لم يتلقي جاسر رد لذا حدق بوجهه غيث ورغما عنه ابتسم غيث اخيرا وجد طريقه للحب ولكن الغريب انه لم يكن يغار بهذا الجنون علي سما اوقف غيث السياره ليقول جاسر بسرعه 
معلش يابسمه انزلي انتي ثواني بس وجيين وراكي 
نزلت بسمه لتتبعها عيون غيث جاسر بحنق 
انت يلا اتهبلت .. حصل ايه عشان ده كله لاوي بوزك وكنت هتموتنا كل ده عشان كلمتها ايه هتحطها في قمم فوق بسمه عندي زي عيشه بالظبط ولاانت شايف حاجه تانيه 
زفر بقوه وقال 
انا عارف ياجاسر بس صب عني انا بيني اتجننت ... داانا امبارح كنت هموتها عشان قلتلي هتجيب الهدوم الجديده اللي هي اتجوزت بيها ... انا معنتش فاهم انا بتنرفز ليه كده 
بتغير ودا عادي اي واكد بيحب واحده بيغير عليها بس مش كده انت كده تخنقها ياغيث 
تفتكر بحبها ياجاسر 
لاء بتغير عليها شفقه عديادامي بدل ماهي واقفه لوحدها كده يلا 
ترجل الرجلان من السياره وبعد قليل كان غيث يطرق الباب ليفتحه علاء 
في ايه ياغيث قلقتني 
غيث بسخريه في ايه جيين نصالح الكونتسه مراتك هتسبنا وقفين علي الباب 
تحرك غيث لتتقابل عيون علاء بجاسر لحظه والثانيه ثم يرتمي بين ذراعيه ويقول بانفعال 
حقك عليه يااخويا 
ربت جاسر علي ظهره 
داانت ابني مش اخويا بس 
ياعلاء اوعي بقي عشان ندخل البنيه 
تحرك جاسر لتبتسم بسمه لعلاء فيمد علاء يده مصافحا بسمه 
مبسلمش 
علاء بحرج انا اسف 
بسمه متتاسفش دي عادات اتعود عليها الناس بس تطبيق الدين اولي 
علاء اتفضلوا ياجماعه 
بسمه معلش انا كنت عاوزه اتكلم مع ايناس 
علاء حاضر اتفضلوا 
جلس الرجال ليدخل علاء داخل احد الغرف
هاه مين اللي اجا 
غيث ومراته وجاسر ياايناس افتكر مجرد انه يجيي لحد هنا كفايه اوي ولاايه ... بسمه كانت عاوزه تكلمك واعرفي حاجه دول. جيين لحد بيتك 
قال جملته وخرج ليقول 
اتفضلي يابسمه البيت بيتك 
ترجلت بسمه للداخل لتري ايناس 
سلاموا عليكوا 
وعليكم السلام اتفضلي 
جلست بسمه علي المقعد بحرج فقالت ايناس 
مبروك انا مشفتكيش من يوم الفرح 
الله يبارك فيكي ... شوفي انا يمكن جديده علي العيله دي بس ربنت سبحانه وتعالي رزقني براجل اكرمني عشان كده اي حد من عيلته يبقي علي دماغي 
انتي بتحبي غيث اوي كده 
ربنا امرني اني احب زوجي واطيعه ... اني اتجنب زعله او انه يبات غضبان عليا .. احنا جينا النهارده مش عشان علاء لاء احنا جيين عشانك عشان جاسر غلط في حقك بس اللي عاوز ااقولهولك انه مخباش عليكي عشان انتي غريبه لاء عمل كده عشان هو عارف انك ممكن تقولي لعزه وهو مكنش عاوزها تعرف 
وليه دا كله 
بصي انا معرفش التفاصيل بس هو دا اللي انا عرفته انك كنتي صحبتها ... وعشان كده خبي دا 
هزت كتفيها 
علي العموم هو. اجا لحد هنا ودا كفايه انتي متعرفيش ابيه جاسر غالي عندي ازاي ... وهو لو كان كلمني وقالي متقوليش لعزه مكنتش هقولها .... صحيح انا اتصدمت من اللي عمله مع عزه بس انا عارفه ابيه كويس اوي همره مايبقي ظالم 
اتسعت ابتسامتها 
والله داانتي طلعتي كيوت وحبوبه خالص وشكلنا هنبقي اصحاب وبعدين المسامح مش كريم لاء المسامح ايناس 
لتنفجر ايناس ضاحكه ليقطع ضحكاتها صوت علاء 
ايظااااا ايناس بتضحك قلبي النونو يااااه 
ضحكت بسمه وقالت هي كانت قلباها نكد اوي كده 
علاء اجارك الله ايناس لما بتقلب يبقي 
ايناس بغيض ايه ياسي علاء 
علاء ملاك نازل من السما بيبقي علي دمغها اكليل وعندها اجنحه يلا جاسر سايب سبوع عياله ومستعجل 
ايناس طب يلا هلبس جاسر والبس عشان نروح معاه هو جاب ايه 
بسمه انيس وعشق 
ايناس ماشاء الله تؤم 
بسمه اهو انا معرفش المعلومه دي الايوم الولاده بس مزعلتش 
ايناس خلاص انا مش زعلانه انا هلبس عشان ننزل كلنا مع بعض 
خرج علاء لتتبعه بسمه ليدخل الصاله جاسر  ايه مراتك مش عاوزه تقبلني 
علاء بسعاده لاء واضح ان بسمه عملتلها غسيل مخ هتلبس الواد وتلبس عشان نيجي معاكوا ... ربنا يبارجاسر فيها ياغيث ... هشيل العيال هاي واقرصهم من ودانهم واعضهم 
جاسر تقرص وتعض مين يلا 
علاء عشق وانيس 
غيث يخربيت هبلك 
جاسر سيبه ياغيث اهوه نزود عدد العجول اللي هتدبح ... خلي الفقرا ياكلو 
تشارك الجميع بالضحك لينزل الجميع بعد قليل لقصر الراوي حيث الزينات وتجمع كبار البلد في الحديقه طاقم طباخين يقوم علي طهو اللحم وسليم وعائشه ومحمود ويونس يوزعوا اللحم علي جميع البلده دار دار كما اوصي جاسر عائشه 
انا اتهديت 
الدال علي الخير كفاعله ياعيشه ربنا يجعله في ميزان حسناتك 
وحسناتك ياحبيبي بس بجد اليوم متعب من اوله تركيب الستاير وبعدين الدبيح 
عارفه يوم ماجاسر قلي ادبح عجلين لما عرفنا ان حور حامل اول مادبحت العجل الاولاني بسمه اغمي عليها 
قالت بدهشه ايه ده بجد 
اه عندها فوبيا من شكل الدم 
بس دي كانت واقفه ثابته يوم ولاده حور 
يمكن عشان كانت خايفه اوي علي حور 
بس زوقها يجنن بجد خساره انها متشتغلش 
عارفه هي ممكن تشتغل في التصميم بس هي مجال شغلها جو البيوت صعب شويه
فعلا عارف احنا نعملها مشروع 
قطب مشروع ايه 
قالت بحماس مش انت هتسيب العياده بتعتك وهتنقل في عياده تانيه 
ايوه 
تمام يبقي نفتحهالها مكتب للديكور .... البسمه للديكور ...جامد صح 
هو جامد الصراحه بس مضمنش غيث يوافق 
وهيرفض ليه ماسمي مراته كانت بتشتغل وهو معترضش 
بس برضه لازم يوافق الاول 
تمام انا هكلمه ايه رايك 
ماشي هتنزلو بكره تشتروا حجتكو مش كده 
اه غيث جاي معانا العفش جاي بعد يومين وهنتلبخ في الفرش 
تمام يبقي نحدد بقي انا هوديكي وهكلم جاسر علي الخميس اللي بعد الجاي 
مش هنلحق نخلص 
ابتسم ليحرك السياره 
لاء هنلحق انا مش هقدر اصبر اكتر من كده .... 
وصل سليم للبوابه ليترجل هو وعائشه ليقول 
بسرعه علي جو البيت ومشفوفش طرفك بره 
قالت بنعومه هامسه 
حاضر ياسي سليم 
لتتحرك من امامه بسرعه للداخل ويتحرك هو هائم بهمستها الناعمه يستفيق علي صوت جاسر 
اهلا دكتور سليم تعالي اقعد جنبي ...
جلس سليم بجواره بين غيث
وعلاء ليقول محمود 
ربنا يجعهلم خلف صالح ويطرح فيهم البركه
جاسر امين ياحج محمود 
علاء الاكل جاهز يارجاله اتفضلو 
ليتحرك الجميع فيقول سليم 
بعد اذنك كنا عاوزين نحدد ميعاد الفرح 
اعتنق جاسر كتفه 
نويتوا امتي 
الخميس اللي بعد الجاي 
الفرح عليه انا سيبتك تعمل كل اللي في دماغك 
بس 
غيث مفيش بس ... ومتنساش ان احنا لزقلنك ياجميل .... ورحله شهر العسل عليه ... 
سليم شهر عسل ايه دانا يادوبك هاخد اسبوع 
جاسر والله عندك حق بس غيث بينه اخد علي البرتعه ..
غيث خلصتو تحفيل اوكيه اسبوع العسل عندي شاليهات تحفه في الساحل زي الكبينه كدا علي البحر ... الخضرا والماء والوجه الحسن ... انا بفول علي بسمه طبعا .
سليم يعني عشان انا مش هعرف اغلط في اختي هتلبخ 
غيث  انا البخ براحتي في اختي في اختك في 
جاسر مقاطعا متتلم بقي يلا وعدي يلا عشان تاكل 
جلس سليم بجوار غيث ليقول 
غيث كان في حاجه كده عاوز ااقولك عليها .. انا هنقل العياده في البيت الجديد وعيشه كانت بتفكر ندي العياده القديمه لبسمه تفتحها مكتب ديكور تشتغل فيه ايه رايك 
قال بشرود انت كلمتها في الموضوع ده 
لاء هي متعرفش اصلا دي فكره عيشه علي فكره لو مش حببها تشتغل عادي 
نظر اليه 
بس انت هتسيب عيشه تشتغل 
عيشه بتعمل درسات عليا وانا مقدرش امنعها عن علم ..وشغلها هيبقي معايا في العياده وحتي ان وافقت بسمه هتشتغل بضوابط هتصمم وتشرف بس 
هفكر في الحكايه دي وابقي ااقولك 
شرد مره اخري هو كغيث الذي يعرفه طوال عمره رجل متفتح متحرر كثيرا ... لم يعترض يوما علي عمل المراه بالعكس كان يشجع سما علي العمل ... برغم ان كل عملها كان بمواقع انشائيه ووسط رجال .... لما لايستسيغ هذا مع بسمه .. لما يتحول تفكيره لرجل منغلق عقله يفكر بتفكير رجل الكهوف الذي يريد احتجاز امراته وامتلاكها لتصبح له وحده .... لما معها كل شيء يختلف حتي هو وطريقه تفكيره يتحول لانسان منغلق لايستطيع التفاهم .... لما اصبح غيور لهذا الحد الخانق كما اخبره جاسر ... لقد لعن نفسه الف مره عندما نزع يحيي الصغير من احضانها ... هل صار يغار منه ايضا ... لقد اصبح مختل بالكليه ... منذ .
لمسها بجنون لسمحو اثر غيره عليها كان يريد هذا هو الان هاديء ويستطيع التفسير ... مجرد ذكر زواجها السابق جعله يجن جنونه ... ليري شخص عابث لم يعرفه بحياته يريد اثبات وجوده ولو بالقوه 
غيت بابا اوبح 
نظر للصغير المتعلق بساقه يجذبه ليرفعه علي الطاوله يقبل جبينه 
ديما بتجيلي في وقتك 
علاء ابعته لامه ياغيث انت 
اصلا مبتكلش 
غيث متخليك في فتتك وتفكك مني .... تاكل مم يايحيي 
علاء يابني اسمع الكلام مينفعش تقعده في وسط الرجاله ابعته لامه 
غيث بضيق  متخليك في
حالك بقي 
بدا يطعم الصغير 
سليم هاته ياغيث انا هدخله 
لامه تاكله 
احد الرجال بس الولد متعلق بيك اوي ياغيث بيه 
 عادي ياحج ابراهيم ابني طبيعي يتعلق بيا. 
ابراهيم بس اللي اعرفه انه مش من صلبك انه بن مراتك بت محمود 
قاطعه بغضب يبقي ابني حد عنده اعتراض 
لاع مهو ولد اصول بردك دا ولد سويلم 
هب غيث واقفا وقال بغضب وحده 
بن الدسوقي ودا يكفيني 
جاسر جري ايه ياحج ابراهيم 
هو انا قلت ايه غلط ياجاسر بيه 
جاسر بحزم كلامك كله ملووش عازه ....
ابراهيم  حقك عليه ياجاسر بيه 
حمل غيث الصغير الخائف من صوته العالي وحمل طبقه 
جاسر اعد ياغيث 
غيث انا شبعت اصلا انا هاكل يحيي بره 
قال جملته ليخرج من الصوان الممتليء رجال ليذهب ناحيه بيته جلس علي الدرج ليجلس الصغير علي ساقه 
متزعلش انت ابني انا 
وكان الصغير سيفهمه ربت علي خده وابتسم ليبتسم الصغير ويبدا باطعامه 
انا مش عارف ايه سر تعلقي بيك كده .. مش عارف يمكن عشان شبه امك ... انا معنتش فاهم نفسي يايحيي ... بتعامل معاها بغيث انا معرفوش غيث جديد عليه ... انت فاهمني طبعا مش كده .... قاعد بتكلم مع عيل عنده سنه 
ليحتضنه الصغير ويقول بنعاس 
 انت سيب انا 
قبل جبنيه مش عاوز تروح مع يونس 
يونت كخ .. يحيي حب غيت اد الديا كلها 
وانا بحبك اد الدنيا كلها ... 
بابا نينه هوووه 
ليعدله بين ذراعيه ويداعب شعره يتامل ملامحه البريئه 
خصلاته الشقراء وجنته الورديه ليتلمس يده الصغيره لقد وقع حب هذا الفتي بقلبه منذ راه للمره الاولي رابطه غريبه يشعرها معه 
مش هتبطل تتقمص زي العيال الصغيره 
رفع وجهه لجاسر الواقف امامه 
انا متقمصتش ياجاسر بس بن الك.....ده بيلقح بكلام حرق دمي وبعدين فوضك الليله كانت حلوه اوي ... 
طب نيم الباشا وتعالي عشان عاوزك 
مش هينفع اسيبه لوحده جوه في ايه 
دلوقتي انت هتنزل بكره مع بسمه وعيشه عشان يشتروا حجتهم ... عارف لوقلتلك خد فلوس هتتنرفز بس حاجه عيشه تيجي بفلوسها 
والمطلوب 
تيجي معايا اجيبلك الفيزا بتاعه عيشه معاك 
طب ماتدهالها 
هتحاسب وانت معاها 
هحاسب انا وابقي احاسبك 
لاء ياغيث وبعدين دا كلام ماما 
تعالي معايا عشان اجيبلك الفيزا من المكتب 
انت عرفت ان عزه عرفت وقالت لايناس انك ظلمها واخدت منها كل حاجه ..وان 
ولاد الدسوقي بيوقعونا واحد ورا التاني 
انت جبت الكلام ده منين 
من علاء هو قالي ... القصد انا مش مرتاح لعزه 
عزه مغيش منها خوف انا لاوي درعها كاميره المكتب سجلت السرقه بحذفيرها والغبيه فتحت نور الموبايل فوشها باين 
يابن الل
اخرس ونظف لسانك دا بقي تعالي بقي 
هب واقفا وتحرك بجواره 
 هي الناس دي هتمشي امتي 
صحي النوم ياحبيبي علاء وسليم بيفوضوها والكبار كلهم مشيو
تحرك خلفه للداخل ليتوقف الرجلان لهذا الصوت الشجي 
محمد سيد الكونين والثقلين والفريقين من عرب ومن عجمي 
دا مش صوت حور 
هكذا علق جاسر ليتجه ناحيه المكتب ولكن اذنه تعلقت بصاحبه الصوت الشجي
هو الحبيب الذي ترجي شفاعته في كل امر من الاهوال مقتحم 
ثم الرضي عن ابي بكر وعن عمر وعن عثمان وعلي ذو الكرم 
مولاي صلي وسلم دائما ابدا علي حبيبك خير الخلق كلهموا 
غيث انت اتحنطت 
التف ليجد جاسر يقف امامه 
صوتها حلو اوي 
ربت علي كتفه 
علي فكره احتمال تكون بسمه بس اللي كانت بترد حور 
بس انا مسمعتهاش بتغني قبل كده 
 عادي يمكن عشان سليم قلها حرام مهي قيله الكلام ده قدامك الصبح يالواحظ 
هرولت المراه اتجاهه 
ادخلي اندهي ستك بسمه من جوه 
تحركت المراه ناحيه غرفه الصالون الكبيره لتخرج وتخرج خلفها بسمه تنظر في الارض 
جاسر تعبناكي معانا يابسمه 
متقولش كده احنا اهل 
غيث يحيي نام مش هتروحي
رفعت عيناها من الارض فور سماع صوته 
تمام هاته عشان اديه لماما 
لاء هو نايم دلوقتي سيبيه يبيت معانا ونبقي نفوته عليها الصبح قبل ماننزل البلد وامني علي عيشه عشان نلحق نلف من بدري 
دخلت لتعاود بعد قليل تقترب لتحمل الصغير يكفي اقترابها ليشتعل هو تمسك بالصغير 
سيبيه انا هشيله يلي بقي 
تحركت بجواره ليخرجا من البيت قال 
هو انتي اللي كنتي بتغني 
هوانت سمعتني من بره يعني صوتي كان باين عند الرجاله 
افصلي انا سمعتك لما دخلت 
قالت بارتباك ايوه كنت بغني انا وحور 
فتح الباب ليترجل داخل البيت 
هنيم يحيي واجيلك 
نزعت حجابها ووضعته بغرفه الغسيل 
علي فكره صوتك حلو اوي 
لفت لتصير تقريبا بين ذراعيه لتقول بارتباك 
شكرا ... انا اصلا بطلت اغني من فتره .... هحضرلك الحمام وهدخل اخد حمام لحسن حاسه اني ميته من التعب 
عاوزه تنامي يعني 
لاء محتاجه افرد جسمي بس 
لايجب ان يقترب حتي لاتتفلت كل الامور من يده ... حسنا لقد اعتاد ان ياخذ حمامه بنكهتها الممتعه استعمال مناشف نظيفه كل شيء يحمل بصمتها له مزاق مميز ولكنه يريد الحديث معها انتهي من حمامه سريعا ليخرج متجها الي الغرفه كانت تجلس امام المراه تمشط شعرها الذهبي الذي تحول لادكن بفعل المياه جنيه هي جنيته الذي بات لايفهم ماينتابه معها اقترب ليمسك يدها بالفرشاه ويبدا في تمشيط شعرها الناعم تلاقت عيونهم بالمراه ... اللعنه علي تلك اللمعه المغريه بها 
انتي شعرك حلو اوي 
هوااانت بتحب الشعر الطويل ولاتحب ااقصه 
اوقفها ليقول بتحذير 
عشان ادبح ... ايه اللي خلاكي تقولي كده 
هزت كتفها يعني كنت بفتكرك بتحب الشعر القصير 
فهم متاخرا ماترمي اليه انها تتحدث عن سما زفر بقوه 
لاء بحب الشعر الطويل جدا .. 
ابتسمت انا كمان بحب الشعر الطويل اوي ... عارف شعري كان قريب من شعر عيشه كده بس انا قصيته 
قطب بين عيناه 
طب ليه 
فركت يديها وقالت بحذر 
هو اناااا قصيته من سنتين ... وو
لايدري لما تذكر مشهد لم يستطيع نسيانه يوم موت عمه عندما قصت والدته ضفيرتها الطويله لتسقط في الارض 
اه فهمت بس معنتيش تقصيه تاني 
انا مينفعش ااقصه من غير اذنك 
قطب اذني انا 
ايوه النبي قال كده ... 
تحركت ناحيه الفراش لتتمدد عليه تقبل يحيي اقترب فيتمدد بجوارها وقال 
في حاجه كلمني فيها سليم النهارده 
ارتفعت جالسه وقالت بسرعه 
علي فكره دا عادي جدا سليم اخويا والفلوس اللي 
قاطعها فلوس ايه 
مش انت بتتكلم علي الفلوس اللي ادهاني سليم عشان اجيب حجتي 
اعتدل في مواجهتها 
 يعني هو بيتجوز ومحتاج كل الفلوس اللي معاه تقومي تاخدي منه انتي يابسمه 
هزت كتفها انا قلتله كده بس هو اصر .... ولو رجعتهاله هيزعل 
امال انت كنت تقصد ايه 
 سليم كلمني ان هو هيسيب عيادته وعيشه فكرت انها تبقي مكتب ديكور ليكي 
احتضنت نفسها 
ياحبيبتي ياعيشه 
قال بغيض يعني ايه انت موافقه 
تنهدت شوف هو انا موافقه من حيث المبدا مش المضمون 
مش فاهم 
يعني انا ممكن اشتغل بس مش في الديكور عشان الاختلاط هيبقي كتير وانا مش بحب كده 
امال عاوزه تشتغلي في ايه 
افتحها دار تحفيظ للاطفال دا حلم حياتي 
كتاب يعني 
اه كتاب خيركم من تعلم الفرات وعلمه ... والحمد لله انا خاتمه ومجوده واقدر افتحه 
نظر لها بذهول 
انتي حافظه القران كله 
قالت باحباط بقراتين بس 
بس لاء لاء مقصره 
والله عندك حق انا فعلا قصرت هو انت حافظ اد ايه 
حك راسها وقال 
هواااا انا يعني ممكن تعتبريني لسه داخل الدين جديد 
نعم 
ربت علي خدها
بلاش الازبهلال ده ... انا كل اللي حفظته تلت تجزاء 
ابتسمت طب وايه يعني ماانت ممكن تختم في سنه 
سنه قلبك ابيض اوي انا مش بعرف احفظ بسهوله 
هقولك علي طريقه تخليك تحفظ بسرعه كل يوم هتقرا قبل الفجر خمس ايات وتصلي بيهم الصلوات الخمسه وبعد العشا تقراهم كمان مره وهسمعهوملك 
والله طريقه كويسه فعلا تمام هجرب 
مقلتليش بقي رايك 
موافق طبعا بس في الحقيقه مكنتش هخليكي تشتغلي عشان الشغل في وسط رجاله
قاطعته 
وانت بتغير 
ابتسم رغما عنه فما كان سيصرح بهذا 
انت قلتلي كده امبارح 
حسنا انها ترد علي افكاره حاليا 
علي فكره اللي يشوفك اول مره يفتكرك غامض بس في الحقيقه انت طيب اوي عشان كل انفعالاتك بتبان في عنيك
تاملها بنظره فاحصه واقترب من وجهها 
لاياشيخه يعني انتي تعرفي انا عاوز ايه من عنيه 
امممم 
طب انا عاوز ايه دلوقتي 
ابتسمت وقالت بارتباك 
مهو انا نسيت ااقولك انك قليل الادب 
حدق في وجهها للحظه لينفجر ضاحكا بصوت اقلق الطفل النائم بجوارها لتربت علي كتفه حتي يستكين فيحتضنها هو الي صدره ليلفها بين ذراعيه ويهمهم في نفسه 
انتي بتعتي انا وبس 
ليسمع همهمه مماثله لايدري ان كانت حقيقه ام من نسج خياله 
وانا عاوزه ابقي بتعتك وبس
هل قالت ام لم تقل لايهم هو مستمتع باستكانها بين ذراعيه برائحتها العطره وشعرها الندي ودفيء جسدها المغري .
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن والخمسون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات