رواية حلال الأسد الفصل الثالث 3 بقلم أسماء حبيب |
رواية حلال الأسد الفصل الثالث 3 بقلم أسماء حبيب
أيه خرجت من لاسانسير بسرعه لقته نازل علي السلم وشكله لا يبشر بالخير ، أيه جريت بسرعه بره وهو وراها والموظفين مصدومين من المنظر ..
قدام باب الشركه زياد شد أيه من خمرها وهي بتجري بس انصدم من الشخص الي ظهر وضربه بالقلم ..
زياد بصدمه وهو بيحط أيده علي وشه ،،،، سراج !
سراج بغضب ،،،، قداااامي ، وانتي يا استاذه شوفي انتي راحه فين .
أيه جريت بسرعه وبعدت عن الشركه وطلبت تاكس ..
أما سراج الدين فاشد زياد من دراعه وطلع بيه المكتب .
سراج الدين بغضب ،،،،، دييي اخرتها عايز تمد ايدك علي وحده يا زياااد .
زياد بغضب ،،،،، دي وحده مهزئه وعايزه الضرب بتغلط فيا يا اخي عايزني اسقفلها واقولها برافوا كملي !
سراج بهدوء بس وشه فيه علامات الغضب ،،،،، وترضه اختك واحد يشدها من شعرها ويرزعها قلم وسط الناس في الشارع ؟!
زياد ألتفت مقدرش يرد بس بيغير في الموضوع ،،،، جاي لي يا سراج عايززز مني اي !
سراج الدين وافته لي وبيقرب منه ،،،،، رد علياااا لما أسألك تجاوب .
زياد بزعيق ،،،، مكنتش أبويه علشان أجوبك ، وبعد عني كدا .
سراج الدين ،،،، صحيح مكنتش ابوك ، بس ابقي ابن خالتك مش كدا ، اي إلي غيرك كدا فين زياااد إلي كان بيخاف ربنا ! ، حرام عليك نفسك ، بحااول اساعدك بس لي بتبعدني عنك !
زياد بعصبيه ،،،،، اييوه عايزني اعمل اي يعني ، كنت اهبل وعبيط لما كنت بأمن لناس وتفاهم معاهم وقلبي عليهم وكنت متساهل مع الكل ( بحزن شديد ولاكن لم يفقد عصبيته) وفي ألاخر أخدت اي غير اني اطعنت في دهري ، ادااااس عليا بأوسخ جذمه ، عايزني ارجع زياد العبيط صح الغبي الي كان سايب نفسه لحد اما اتخسف بيا لأرض ، هاااا عاااااايزني ابقي العبيط ده لاااااء يا سراج ابدااااً ، انا مش هرجع ابببداً.
سراج بهدوء وجديه ،،،، يعني انتي شايف كدا ربنا راضي عنك !
زياد ،،،، سبني يا سراج اطلع بره .
سراج قبل ما يخرج ،،،، هطلع بس احب اقولك اوحش حاجه لما تبقي عارف انك بتعمل الغلط ومكمل فيه لحد اما يجي يوم مش هيفيد الندم .
زياد رما نفسه علي الكرسي وحس بأن حد بيخنفه فك الكارفته وخلع جاكيت البادله وطلب فنجان قهوه ، موبيل زياد رن ...
زياد بزهق ،،،، ألووو.
..... بدلع،،،، يا زوزو مش هتيجي اتأخرت لي كدا !
زياد بتكلم غصب عنه مطر أنه يتكلم كدا ،،،،، ساعه ياقلبي وجاي اوك .
.....بدلع ،،،، متتأخرش ، ازعل انااا .
زياد ،،،، لاء مقدرش علي زعلك ، سلام يا قلبي.
..... بدلع ،،،، سلام .
زياد رمي الموبيل علي المكتب بزهق وبزعيق ،،،، القههههوه فييين .
زياد لفت انتباهه ورقه علي ألارض و...
««« في فيلا عبد الكريم التوهامي »»»
حلا ،،،، لاء يا معتصم قولت لاااء .
معتصم بزعل وماسك لعبه في أيده ،،،، أخر مره ومش هعملها يا أبله حلا انا عايز أخرج .
حلا ،،،،، مش بحب اعيد كلامي مرتين يا معتصم خروج من الفيلاااا مش هيحصل .
معتصم وبيطلع علي السلم بغيظ ،،،،، علطول حبس حبس حبس امتي هاخد افراج يارب بقي اووووف.
حلا ،،،، انفخ نفخه الشطان يا خويه انفخ يارب يطلعلك .
معتصم ،،،، مش هيطلعلي علشان قولت ألاذكار بعد ما صليت الفجر انننننن
.
حلا ،،،، بطلعلي لسانك يا معتصم ، خد ياااااه .
معتصم جري بسرعه علي لاوضه وقفل الباب .
حلا ،،،، اما ارجعلك ماشي يا عصوومه ماشي وربنا ما جيبالك بونبوتي.
معتصم ،،،، مش عايز علشان الدرسايه بتعتي مش تسوس والسوسه تطلع هه .
حلا بغيظ ،،،، ماشي يا معتصم اعاااااه افتح عيزه اضربك افففتح .
معتصم ،،،، امممم متغاظه يا ابله حلا ولا مفروشه مني فرسايه ، اختري وانا لو جاوبتي صح هفتح .
حلا بصت في الموبيل لقت الساعه 1 ،،،، لو بس مكنتش متأخره كنت روئتك.
معتصم ،،،،، سلام يا اختشي.
حلا بتخبط رجليها في ألارض و بعصبيه طفوليه ،،، معتصصصصااااام .
معتصم بهدوء ،،،، نحم .
ام عبده ،،،، يا حلاااا العربيه مستنيه بره .
حلا نزله علي السلم بتمتم بغيظ ،،،، انا الفلعوصه ده يغ... اعاااااه ماشي ماشي يا معتصصم.
حلا رقبت مع السواق وفي طرقها للمسجد...
معتصم شد كرسي صغير ووقف في البلكونه بزهق .
أسد كان خارج معتصم شافه من البلكونه قبل ما يخرج بره الفيله شاورله بأيده بسرعه ،،،،، The Iiiiiiiooooon.
أسد ابتسم ليه وراح نحيه السور وحط أيده في جيب البنطلون ،،،، صباح الخير يا عصوم .
معتصم بأبتسامه جميله ،،،، صباااح النور.
أسد ،،،، هاااا هتيجي انهارده علشان نكمل تمرين !؟
معتصم بحط أيده علي خده وهو ساند علي البلكونه بزعل ،،،، لاء ابله حلا قلتلي مفيش خروج النهارده خالص مالص .
أسد بخبث ،،،، امممم خلاص استناني علي الساعه 4 وهخليك تدرب معايه من غير متخرج من الفيله .
معتصم ،،،، اي ده بجاااد ، اممم بس ازاي ؟!
أسد وبيبص في الساعه ،،،، انا اتأخرت لما ارجع هقولك ، سلام يا عصوم .
«««« في المسجد عند حلا ....»»»»
سيف وقف قدم المسجد وهنا والدته نزلت ..
نجوه ،،،، أسيل تعالي معايا.
أسيل يزهق ،،، حاااضر .
دخلوا سوه
حلا كانت بتتكلم في الدرس بتعها اليومي كالعاده
حلا ،،،، تعرفوا يا جماعه أن احنا في نعيم اه والله يا خواتي ، لما وحده تبقي قرعه ومشيه في الشارع ومستنيه شويه هوه يطيرلها الشعرتين الي رفعهملي ... طب تصدقوا بأي كنت دخله في مره محل بشتري كوتشي لقيت وحده قصه شعرها ورفعاه وربنا افتكرتها ولد اه والله المهم انا قعده بغض البصر بقي واييي ألقيها بتقولي قومي انا في دماغي يارب دا صوت انثي مش ذكر هههههه ، انا عن نفسي خفت فبصيت اندهشت .. اندهشت اي دا انا اوذبهليت والمشكله ألي اتحطيت فيها اني بسألها حضرتك راجل ولا ست وهنا عنيكم متشوف ألي النور الست اتحولت وانا نفخت في أيدي وطلعت من المحل فوريره الجري نص الجدعنه برضوا
...
الستات ضحكت واي مندمجين خااالص.
حلا وبتكمل ،،، لا وكله كوم والسوشيل كوووم غسيل عايز يتنقع في شويه اوكسي مسحوق الغسيل الجبار ، وحده طلعه تقول علي المحجبين اييي شعرهم اكرت وبيداروا الجرب بتعهم بالطرحه ، يختاااي ولو شفتوا كانت طلعه وشعرها عامل ازاي طب والله مش عرفه اوصفه انا نفسي اول ما فتحت اتخضيت المهم منها لله كانت سرحت شعرها قبل ما تطلع ليف حتي يبان احلا ، الي هي متعرفهووش بقي أنها لو دخلت بيت وحده محجبه وخصوصاً الحمام مش هتلاحق من الكريمات والشمبوهات امال الرجاله الي بتتجوز وحده ملتزمه كدا ومختمره أو منتقبه لي مش بفكروا يتجوزوا تاني ! لان بتكون خربت الجيبه بتاعته يا جدعان دول شويه وهيستغيسوا ، وفي لآخر بيقولوا علينا جرب .. امال مش نهتم بنفسنه ويروح يتجوز علينا حتي لو بيفكر يتجوز مش هيلاقي فلوس علشان يتجوز بيها إنما احنا ستات ملناش حل بصحيح هههههه.
الستات ضحكوا وأي خلاص مش قادرين .....
حلا بأبتسامه ،،،، الملخص يعني ونجيب من ألاخر بلاش نلبس لبس ضيق مش عايزين نغضب ربنا ونعصيه وكمان علشان المعكسات تدنك تصوتي وتلمي الناس طب ما انت السبب اصلا يختي ، وحده تقولي أمال هنتجز ازاي ! ، احب اقولك الراجل إلي مش يملئ عينه احترام الست وأحتشمها يبقي مش هيمله عينه غير التراب ياختاه ، ولي جوزها بطلعها باليمك أب احب اقول اتأكدي كدا قسيمه الجواز اصل دي مراتك مش ماليكان للعرض والبيع يا عم الديوث اتلم ودا غالباً حله أنه يترن علقه محترمه من أهله أو لو مقدرتوش عليه ربنا هو إلي قادر عليه بقييي مهي مش سيبه أخويه هتتسلوق في جهنم يا عباااس....
، الفكره مش انه ملتزم ولا لاء توء توء مش بتفرق علي فكره الراجل ألي بحب مراته وبيخاف علي عرضه وشرفه بيلفها بألف غطه مش عايز حد يبصلها ، وصلت ، بلاش يا بنات نبقي من الكاسيات العاريات إلي الرسول اتكلم عنهم كله رايح الدنيا دي اختبار مش عايزين ننسي كدا ، ارضي ربك قبل ما ترضي عبد ، جسمك لي حق عليكي ونفسك ليها حق عليكي خافي علي نفسك في زمن بقي كله فتن وحالات كتير بتحصل ومشاكل سوده بسبب اللبس الضيق ده كفايه ذنوب احنه نقدر نتغير وناخد الطريق من أوله ، احنا قدها.
بنت من إلي قعدين ،،،، لو سمحتي يا أستاذه حلا طب انا بلبس جيب وبناطيل ارمي البناطيل دي ولا اعمل فيها أي !
حلا ،،،، مين قلك ترميها ! تلبسيها تحت العبايه ألبسيها في البيت انا عن نفسي بجبهم ولبسهم في البيت واي يعني مش من نفسنا ههههههه !
هنا نجوه بأبتسامه ،،،، كلامك جميل جداً يا حلا فعلا انا هعمل بيه وربنا يجعله في ميزان حسناتك .
حلا بأبتسامه ،،،، ربنا يديمك يا أمي .
أسيل بسخريه ،،، وانتي بقي عايزه تقنعيني أن النقاب ده هتعرف تتنفسي منه !
حلا ،،،، وربنا انا عندي منخوري اهو بتنفس منه !
أسيل ،،،، وفي الصيف بقي بتستحمليه أزاي ده بقي !
حلا لحظه نبره السخريه ،،،، بشتري نقاب نص كم علشان الحر .
الستات قعدين وفينك يا ضحك ...
بنت من بعيد بشعرها قربت منها وقعدت جنبها بأبتسامه ،،،، اذيك يا أستاذه حلا !
حلا بأبتسامه ثم بصدمه ،،،، مششش انتي ز...
زهره بأبتسامه ،،،، ايوه انا بصراحه انا كنت جايه اشكرك علي مساعدتك ومش قاطعتك وسمعت كلامك الجميل ده هههههه دخل قلبي وفرفشوا ..
حلا ،،،،، هههههه طب كويس ، وبعدين دا كان وجبي اني اساعدك .
زهره بأبتسامه ،،،، نفسي ألبس الحجاب ممكن تخدي بأيدي .
حلا بفرحه ،،،، طبببعاً ، ومن دلوقتي حااالاً خير البر عاجله هههااهههه.
«« في شركه ( الملك الشرقي للسيارات ) بتاعت أسد »»
أسد بيقلب في إلاب ومندمج خالص ...
سيف بنداي ،،،، ااااسد .
اسد ،،، هااا .
سيف ،،،، ما تخليك معايه شويه طيب .
أسد ،،،، ها عرفت حاجه جديده .
سيف ،،، اه طبعاً ، في سفن هتيجي بعد شهر من أمريكا للشركه دي ، هو انتي بعت الرفض يا أسد !
أسد ،،، لاء .
سيف بأستغراب ،،،، سمعته !
أسد بجديه ،،،،، انا لو رفضت اكيد مش هعرف هعرف ادخل في الشحنه إلي جايه لازم اعرف لي خبه عليا ! شكل الموضوع مش سهل خصوصاً لما عرفت أنه رئس مال جاك مش كبير وحتمال يعلن إفلاسه ! يعني مفروض يبيع بأعلي سعر !
سيف بأستغراب ،،،،، لاء غريبه صحيح !
أسد بذكاء ،،،، وعلشان أقدر ادخل لازم اني مبعتلوش الرد .
سيف ،،،، وانتي هتعمل اي دلوقتي !
أسد ،،،، سبها علي الله وألي في بالي يطلع صح .
سيف بتنهيده ،،،، ربنا يستر بقي اصل شكل كدا الموضوع مش يبشر بالخير !
««« قدام باب كليه التجاره عند سلمي»»»
شاب بمكر ،،،، فهمتوا هتعملوا أي !
مجموعه شباب ،،، ايوه يا برنت وصلت .
بنت جمبه بتحذير ،،،، يا صلااااح بلاش .
صلاح ،،،، ملكيش انتي دعوه اجري شوفي انتي راحه فين .
البنت ومشيت ،،، ماشي يا برنس انتي حر بقي . شذ
كانت سلمي خرجه هي ومياده من باب الجمعه ومشيين في حلهم ، هنا بدأ الشباب يرحموا عليهم بالكلام وسلمي ومياده ولا أكنهم سمعين ، واحد منهم قرب من مياده وكان هيشرها من لديها سلمي راحت ضربته بالقلم ،،،، منتي لو أهلك ربوك مش هتعمل كدا في بنات الناااس .
الشاب ده زق مياده إلي وقعت علي ألارض وبيقد خمار سلمي إلي بدافع عن نفسي بقوه ويتوقه.
صلاح ،،،، يلا بقي يا بطل روح انقذ حبيتك هههه ،، كان ماشي نحياها بس ظهر هنا الشاب إلي شفها قبل كدا ...
الشاب بعدها عنها وفين يوجعك لحد اما فروا هاربين ههههه.
الشاب ده ،،،، انتي كويسه !
سلمي جريت علي مياده وسعدتها وبعدين راحت ليه بحياء ،،،،، شكراً ليك.
الشاب بأبتسامه ،،، الشكر لله بس بلاش تمشوا لوحدكم في شوارع زي دي تمام .
سلمي ومياده ،،،،، تمام .
الشاب ده مشي وكان صلاح هيموت من الغيظ ....
سلمي ،،،، الحمد الله انا كنت مرعوبه بس ربنا نجدنه .
مياده ،،،،، عظيم بيمين منا عنت مشيه من هنا تاني ، هخلي صبري يجي ياخدني يختي.
سلمي ،،،، مش عرفه لي عندي احساس غريب أن ...
مياده بغمزه ،،،، بأي ها بأيى.
سلمي بضحك ،،،،، هههههه هو انتي من ساعت ما اتجوزتي وبقيتي تفكيرك كله شمال لي !
مياده ،،،، اسكتي دا انا انحرفت اه وربنا وبقيت صيعه بس بالحلال
سلمي ،،،،،، الصياعه ادب برضوا ههههه ، انا بقول بعد العلقه إلي مش كملت نروح محل ألايس كريم ، هو كان فين !؟
مياده بضحك وبتشير بأديها ،،،، احنا نمشي شمال في شمال في تاني شمال علطول هنلقيه هههه
سلمي ضحكت علي ضحك مياده صحبتها....
صلاح من بعيد بشر ،،،، نفدتي مني المره دي بس مش كل مره بتسلم الجره..
««« في المستشفي عند سراج الدين »»»
كان شغال في عمليه جراحيه وخرج وفي طريقه لمكتبه ...
ريم بأبتسامه ،،،، دكتور سراج.
سراج الدين وغاض البصر عنها ،،،، نعم .
ريم بخبث ،،،، بصراحه يا دكتور انتي مؤدب جدا وشاطر جداً وفي حاجه في العمليه إلي فاتت مش فهماها ممكن تشرحالي .
سراج بتردد شديد وهنا دخل الشيطان الرجيم وييزن في ودانه زن زن .... انا هساعدها بس وربنا يجعله في ميزان حسناتك ومش هقرب منها خالص وهغض بصري عنها .
سراج الدين ،،،، تمام .
ريم دخلت المكتب بنصر وأختارة جزء صعب عايز شرح كبير ، سراج كان بيشرح وعينه في ألارض وجأه حس أن كرسي ريم بيقرب منه ، قام سراج وقف ،،،، عن أذنك .
ريم بسهوكه ،،،، يعني مش هتكملي شرح !
سراج الدين بتلعسم وتوتر ،،، بكره نكمل عن اذنك .
سراج خرج من المكتب بسرعه وريم رجعت بضهرها علي الكرسي بنصر ،،،، مش سهل يا سراج الدين بس علي مين دا انا ريم هخليك استني تشفني هههههه صبرك بس .
سراج في مكتبه رايح جاي في المكتب بيلعن شطانه أزاي وافق يقعد مع بنت في المكتب لوحدهم حس بخنقه نزل المسجد صلي ركعتين لله ويدعي ويستغفر لما حس أنه ارتاح شويه ، طلع المكتب لقي السكرتير مستنيه .
السكرتير ،،،، دكتور سراج ، في مريضه في اوضه الكشف .
سراج بتنهيده ،،،، تمام .
طلع من المكتب إلي أوضه الكشف وستغرب لما شاف زهره بس بالحجاب غض بصره عنها وألقي السلام،،،،، السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
زهره بأبتسامه ،،،،، وعليك السلام ورحمه الله وبركاته ، زي ما انتي عارف يا دكتور انا كنت عمله عمليه وطبعاً معرفتش احكيلك كل حاجه وانا مش كنت عايزه بابا يعرف لانه هيتعب وانا بخاف عليه جداً ، انا بدأت أحس بألم بيحبني من فتره لفتره ولادويه تأثرها ضعيف .
سراج الدين ،،،، ايوه لان الجرح فتح من تاني وده صعب انا قولت ليكي لازم فتره راحه بس انتي إلي اصريتي بقي ومتكلمتيش عن سبب الجرح واي العمليه بالتحديد علشان أتأكد !
زهره بحزن ،،،،، انا جايه احكيلك كل حاجه يا دكتور ، ...
««« في بيت " أيه " »»»
ساره وبتصحي أيه ،،،، يا أيه يا حببتي ! أييييه.
أيه بتعب ،،،، أيوه يا ساره .
ساره بجديه ،،،،، العصر أذن وانتي نايمه من ساعت ما جيتي !
أيه ونطت من علي السرير وبتقرب منها ،،،، يختااااي بتقولي اي .
ساره بضحك ،،،، العصر أذن .
أيه وهي بتجري علي الحمام علشان تتوضئ ،،،، ياااارب انا اسفه اسسفه اسسسسفه .
أيه صلت العصر وقرئت أذكار المساء سمعت صوووت خناق في الصاله ....
ام أيه ،،،،،،، مااااله شحيبر ها ماله شحيبر .
أيه وحولت عنيها ،،،،، شحيبر مين.
أيه خرجت ،،،، خير أي الخناقه حديثه الولاده إلي بتحصل هلحين .
ساره بتعب ،،،، مرات عمي عايزه تسمي الواد شحيبر .
أيه بضحك ،،،، وده إي إلي شحبره ده هههههه.
ام أيه ،،،، اسكتي انتي .
ساره ،،، يا مرات عمي شحيبر اي بس ما نسمي اسم زي البنأدمين العاديين .
ام أيه ،،،، اي هتعارضيني دا هيكون ابن ابني يا حبيبتي .
أيه ،،،،، يا ماما هو في حد في الزمن ده بسمي كدا دا من ايام ابوا لهب وخوفوا وخفرع ومن كوره يا حجه !
ام أيه ،،،،، هو انا مش قولتلك اسكتي ولا أنتي عايزه تتضربي.
أيه ،،،، امممم اهو سكت .
ام أيه ،،، يعني مش عجبك اسم شحيبر !
ساره ،،، بصراحه اه .
ام أيه ،،، خلاص نسميه كنعاان .
أيه وتضرب بكفها كف ساره بضحك ،،،، كنعان ولا شبعان اعاااااهاهاهااهههههههه.
ام أيه بغيظ ،،،، والله يا روح امك .
أيه بأبتسامه ،،،، يا ست الكل الواحد يسمي هادي عبدلله عبد الرحمن مش شحيييبر وده بيرمز لي أيه ده !
أم أيه ،،،، ملهوش رمز هو متشحبر كدا لوحده .
أيه وساره هيموتوا ضحك ...
ام أيه بغيظ اكبر ،،،، طب يا أيه ، انزلي هاتي الخضااار بقي يا فلحه وضحكي حلو .
أيه بتنهيده ،،،، مني لله ، حاضر يا مامه .
أيه لبست هدومها ونزلت علشان تروح تجيب الخضار ...
في شارع حد خبط أيه علي رأسها وهنا أسودت كل حاجه في عنيها ......
تعليقات
إرسال تعليق