القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات المتيم الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم رقية ابراهيم

 رواية بنات المتيم الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم رقية ابراهيم

في الليل 
في قصر تولين
كانت تجلس وتكتب في أوراق ودخل عليها طفلين وكانو يبكون
أسد : مامي
لترفع تولين عيناها لترهم يبكون لتقف وتذهب لهم
تولين بحنيه : عيون مامي... في اي ياروحي
أسد : هو احنا بابي بيكرهنا
تولين : لا.. بس ليه بتقول كدا
أسد : علشان كريس قالنا كدا وقالنا ان هو عندو بابي واحنا لا
تولين بدموع : بص ياروحي بابا بيحبك بس هو مشغول
آيلا : طيب لي كريث قالنا كدا
تولين : علشان هو ولد وحش ملناش دعوه بيه.. وانت يااسدي مش المفروض لما تشوف اختك بتعيط مش تهديها ولا نعيط معاها
أسد : حاضر يامامي... على فكره انا مبحبش بابي انا بحبك انتي
لتنصدم تولين : أسد عيب تقول كدا على بابي
أسد بغضب طفولي : لا مش عيب يامامي انا كنت دايما اشوفك بتعيطي بسببو
وانا مبحبش انك تعيطي انا بحبك انتي وآيلا و بس
تولين بهدؤ : اولا انا مش بعيط بسبب والدك.. ثانيا انا بعيط علشان بابا انا وحشني
ثالثا عندي خبر حلو ليكم
آيلا بحماس طفولي : يلا بثرعه بثرعه قولي
تولين بضحك على لدغه ابنتها : هو انا عيبت على مين ياربي علشان تتطلع بنتي لدغه
آيلا : ياامامي متقوليث عليا كدا الله
تولين بضحك : خلاص ياقلب مامي.. الخبر هو أن احنا هنسافر لجدو وبابي
ليفرحو الأطفال بشده
تولين : يلا روحو لداد سعاد علشان تحضركم
أسد : احنا هنسافر امتى
تولين : انهارده بليل انا حضرت كل شنطكم ويلا روحو اجهزو علشان انا اجهز كمان
آيلا : مامي هنلبث(هنلبس) زي بعض صح
تولين : صح
أسد : وانا
آيلا بضحك : روح البث فستان زي
ليجرو ورا بعض
وذهبت تولين لتبدل ملابسها ولم تخبر والدها لأنها أردت أن تعمل له مفاجأة وهكذا البنات وذهبت لتتم صفقه في مصر
وارتدت تولين قميص ابيض ضيق وبنطلون ابيض ضيق وجاكت جلد جملي وحذاء برقبه جملي وهكذا ابنتها ولكنها
ارتدت آيلا فستان ابيض قصير وجاكت جلت صغير وحذاء برقبه ومعه شنطه كتف أطفالي لونها اسود
ارتد أسد بنطلون جينز ازرق وقميص ابيض وصفف شعره وكان يشبه والده كثيرأ
اما آيلا تشبه والدتها (توأم مختلف)
ونزلت تولين باطفالها وكانت معاها حقيبه ظهر وحقيبه للجر
وركبت سيارتها وذهبت الي المطار وركبت الطياره وعاد الحراس بالسياره
للكاتبه الصغيره (رقيه ابراهيم ) 
في قصر عائله الراوي
كان الجميع يجلس وكان الأطفال يلعبون
ميرا : اااه يادماغي من عيالي
رتيل : معلش دول برضو عيالك
ميرا : انا من كتر الجري وراهم بقيت كتع كسح كسل 
ليضحك عليها الجميع
إران : مش لوحدك ياروحي
أسر : مالهم عيالنا مااهم طيبين وحلوين
زينب : إران خودي جوزك وابعديه عن وشي علشان لوقمت هوريح معنى الكلام دا
نهلا : امتا خطوبته أرسلان
وكان أرسلان جالس يفكر بتولين
جنا بفرحه : بعد تلات ايام
وكان مالك حزين بشاءن أخيه وصديقه أرسلان 
أرسلان بهدؤ : عنئذنكم ياجماعه هروح انام 
ليؤمي له الجميع 
سليمان : طيب يلا احنا ننام 
وذهب الجميع لنوم 
في الطياره الخاصه لتولين فقط 
كانت آيلا نائمه في حضن والدتها اما أسد فكان يجلس بجانب والدته ويلعب بهاتفه 
تولين : أسد هروح لاوضه النوم وانيك آيلا تمام 
ليؤمي لها أسد 
ثم ذهبت ونيمت ابنتها وذهبت لتجلس بجانب ابنها 
تولين : مش ناوي تنام بكره اليوم طويل 
أسد : هو الصراحه انا نعسان بس مش عايز اسيبك لوحدك هنا 
تولين بابتسامه لابنها الحنون : لا ياروحي روح نام انا كدا كدا ورايا شغل روح نام جمب اختك 
أسد : طيب.. تصبحي على خير يامامي يااموره 
تولين بضحك : وانت من اهل الخير ياروح ماما 
وذهب أسد لينام وظلت تولين تفكر في أرسلان 
ثم أتمت شغلها وذهبت لتنام 
في اليوم التالي كانت تولين تنزل من طيارتها وكان معها أطفالها وشنطها وذهبت الي مطعم وبعد أن اكلو اتصلت بحارسها الذي في مصر وجاء ومعه عربيتها وركبت العربيه وذهبت الي قصر الراوي حيث توجد العائلتين 
في قصر عائله الراوي 
كان يوجد عاملين في الحديقه يجهزون للخطبه غدآ 
وكان العائلتين موجوده في الحديقه 
وكان الشباب والبنات وكان أرسلان ومالك وادهم وسليم وأسر كانو سيذهبون الي ان دخلت عربيه الي القصر 
لتنزل منها تولين والجميع منصدم ولكن الصدمه الأكبر عندما نزل أسد وآيلا معها 
لتجري عليها البنات ويحتضنوها 
وتجري آيلا الي أرسلان 
آيلا بفرحه : بابي...وأخيراً شوفتك 
أرسلان مازال في الصدمه 
وذهبت تولين الي آيلا ومعها أسد 
وسلمت على الشباب 
تولين لاميرا : ميرا خودي الولاد وروحي 
لنذهب ميرا ومعها الاطفال
تولين لاارسلان : اكيد مش هتعرف بيهم لاني خاينه بس احب اقولك ان انا مش جايه علشان اورهملك او اقولك ان انا معايا آيلا واسد منك تؤ تؤ انا جايه هنا لحاجه وماشيه تاني..... ثم ابتسمت له وذهبت لتسلم على باقي العائله 
واحتضنتهم جميعهم 
وكان أرسلان كما كان واقف ومصدوم 
مالك : أرسلان.. يلا 
عند تولين 
شمس : يعني دول احفادي 
تولين : ايوه 
خالد : لي يابنتي بعدتي عننا 
تولين : ظروف 
وكان أسد يجري الي والدته 
أسد : مامي.. آيلا وقعت 
تولين بفزع : فين هيا 
ليجرو الجميع إليها وكان معهم أرسلان وادهم ومالك وأسر 
تولين وهي تحتضن ابنتها 
تولين : آيلا... وقعتي ازاي 
كنان : متخافيش ياطنط هي كويسه 
تولين : انت مين ياعسل 
أسد : احم ماااامي
تولين بضحك : سوري انت مين علشان ابني بيغير 
ليضحك عليهم الجميع 
وتعرفت على الأطفال كلهم 
في الحديقه كان الكل يجلس حتى الشباب لم يذهبو الي شغلهم 
ميرا : بنتك شبهك اووي ياتولين 
تولين بابتسامه : عارفه 
مالك : وابنك شبه باباه 
تولين وهي تنظر لارسلان : عارفه برضو 
زينب : مشاء الله هادين اووي 
تولين بضحك : تربيتي 
إران : أشك 
تولين وهي تنظر لاسد : رد على طنط 
أسد : لي ياروحي مالها مامي مااهي حلوه وأموره 
إران : بانت تربيتك اهي 
تولين بضحك : دول شويه دفاع عن النفس 
ليضحك عليها الجميع 
وذهبت آيلا الي والدها 
آيلا بفرحه : عارف مامي كانت بتفرجني على صورتك وصوره كل العيله 
أسد : آيلا.. تعالي هنا 
أسر بهمس لمالك : الولد دا شكلو مش بيحب أرسلان 
مالك : يمكن 
آيلا : هو في هنا عيد ميلاد 
سليمان بحب : لا لي كدا 
آيلا : علثان في نور وزينه 
جنا بكره : لا دا خطوبتي انا وبابا 
لتنزل هذه الكلمات على قلب تولين كأنه خنجر لتنظر الي أرسلان لتجده ينظر له أيضا 
أسد : ازاي يعني بابي متجوز مامي 
آيلا : بابي الكلام دا صح 
لم يرد أرسلان وظل ينظر إلى تولين 
لتذهب آيلا الي تولين وهي تبكي وتحتضنها 
آيلا : مامي انا عايزه ارجع لبيتنا.. بابي مش بيحبنا زي ما كريث قال
تولين كانت تريد البكاء ولكنها تحملت من أجل أطفالها 
تولين بهمس لآيلا :  انا ماما وبابا تمام...ومش عايزكي تعيطي وروحي انتي واخوكي على العربيه علشان ماشين تمام 
لتذهب آيلا واسد الي سياره 
سناء : رايحين فين 
تولين بصوت مهزوز : آيلا واسد عايزين يمشو... فعلشان كدا ماشين وهعرفهم على بابا وماما... الف مبروك ياارسلان ويا جنا... عنئذنكم 
وذهبت 
وذهب خلفها أرسلان وسحبها الي القصر 
أسر : ينهار اسود 
ميرا : احيه دا أرسلان اخد تولين 
في القصر 
كان أرسلان ممسك بيد تولين 
أرسلان بصوت مهزوز : كنتي فين.. كنت بدور عليكي كتير 
تولين ببكاء : أرسلان انا مكنتش بخونك.. انت فاهم الموضوع غلط انا كنت حامل وكنت عايزه اقولك وفجأه لقيت أمير قدامي.... بعدها سافرت وعانيت لوحدي (وبدأت بالصراخ) ولدت لوحدي.. وربيت عيالي لوحدي.. وعملت شركه وكبرت وبقي اسمها مشهور.. وكنت ديمآ بعاني لوحدي.... ولما اجيت لقيتك هتخطب. وانتي اتهمتني اني خونتك وطلقتني..... يبقى كل واحد لحياته وعيالي مش هدهوملك ابداا عارف انت ممكن تكون مفكر دول عيال أمير صح 
أرسلان : تولين اسكتي.... كفايه.. كفايه 
تولين بدموع : هو فعلا كفايه.. كفايه لحد كدا..انت ملكش دعوه بحياتي وانا مليش دعوه بيك.. عنئذنك
وذهبت من أمامه 
ولكن استوقفها صوت هي تكره 
جنا : اكيد هتجي الخطوبه صح 
تولين بثقه : طبعا لازم احضرها 
وبعدها ذهبت 
ميرا : على فكره مكنش لازم تعملي الحركات دول... الأطفال ملهمش ذنب 
إران : انا مش عارفه انتي لي بتكرهيها كدا 
في قصر عائله النوري 
ذهبت إليهم واحتضنوها وسلم على الأطفال وذهبت لتستريح 
في اليوم التالي 
كانت ترتدي تولين بنطلون اسود وقميص اسود وعليه جاكت رمادي 
ونزلت الي الأسفل 
حامد : رايحه فين يابنتي 
تولين : رايحه امضي على ورق في الصفقه 
أسد : مامي عايز اروح العب مع كنان والولاد الباقين 
آيلا : وانا 
تولين : طيب تعالو 
وذهبت
في قصر عائله الراوي 
كان الجميع في الحديقه مكانهم المفضل وكان معهم أرسلان ومالك وادهم وأسر وسليم ودخلت عليهم تولين 
كنان : أسد تعال 
ليذهب أسد ومعه آيلا 
لتذهب تولين إليهم وتلقى عليهم السلام ويردو عليها 
ميرا : رايحه فين يااموره وانتي بالحلاوه دي 
تولين بفخر : طول عمري على فكره.... المهم رايحه امضي على ورق تبع شركه الراوي 
سليمان بصدمه : ازاي يعني 
تولين بضحك : محسوبتك انا صاحبه شركه (ATA) 
لينصدم الشباب 
إران : لالالالا البت دي اتغيرت اووي 
تولين : للأحسن صح
مالك : يعني انتي... ياشيخه ومش راضيه تنزلي لي انشاء الله 
تولين : يعني انتو عايزني انزل من روسي
لتكح رتيل : كح كح كح 
لتفهم تولين : عايزين تنزلون علشان امضي.. وبعت مدير أعمالي 
أسر : علشان صفقه مهمه 
أدهم : تعالي معانا احنا رايحين الشركه 
تولين : ميرسي... عربيتي بره 
سليم : طيب يلا نروح 
وذهب الشباب وتولين الي الشركه 
في الشركه 
نزل الجميع من سيارتهم ودخلو 
في غرفه الاجتماعات 
كانو يتناقشون جميعأ وبعدها مضتت تولين وارسلان ومالك 
وذهب أرسلان الي مكتبه وكانت هناك جنا بانتظاره 
وكان قد نسي هاتفه وذهب الجميع وامسكت تولين الهاتف وذهبت الي مكتب أرسلان وفتحت الباب لتنصدم...........
يتبع...
لقراءة الفصل الاربعون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات