القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات المتيم الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم رقية ابراهيم

 رواية بنات المتيم الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم رقية ابراهيم

زينب : احم ادهومي
أدهم بضحك : مش هقولك يازينب علشان دي مفاجأة
زينب بدهشه : انت عرفت منين اني عايزه أسألك احنا رايحين فين
أدهم بغرور : علشان انا فاهم دماغك ياقلبي
لترسل لهم زينب انه لم يقل لها
وبعد وقت نام البنات
وصلت الطياره
واستيقظو البنات على مكان محيط بهم بالماء
أرسلان : يلا ياجماعه وصلنا
ونزلو من الطياره
تولين : هو انا في دماغي حاجه بس اكيد مش هي
أرسلان : لا هي 
إران : احنا فين 
أسر : في جذر المالديف 
زينب : واووو 
أدهم : طيب يلا ياجماعه علشان ندخل 
دخلو الي منزل متكون من طابقين وبه مكان في الخارج فيه مسبح ويوجد ماء حولينهم 
مالك : انا داخل ارتاح من تعب الطريق 
ميرا : ادخلو انتو احنا نمنا وقاعدين 
إران : ايوه يلا روحو نامو واحنا هنقعد هنا 
أرسلان : تمام بس خلي بالكم علشان محدش يغرق 
تولين : عيب عليك عندينا زينب وإران بيعرفو يعومو
أرسلان : وانتي يافالحه 
تولين : الصراحه لا 
أرسلان : بكره اعلمك 
تولين : بتهزر .. دا انا عندي عقده من المايه 
أسر باستغراب : لي 
ميرا بضحك : اقول 
تولين : لا.. هتضربي 
ميرا بضحك : هقول بس في حمايتك يامالك 
مالك بضحك : متخافيش قولي 
ميرا بضحك : مش هي وبس لا وكمان معاها زينب 
أدهم : بس زينب نزلت ورايا في النيل 
تولين : قول والله 
أدهم : والله 
زينب : كنت خايفه عليه فمفكرتش في حاجه 
ميرا بضحك : انا اقولكم.. ههههه زمان تولين وزينب سمعو فيلم رعب عن القروش والحيتان وكان الناس في البحر والقروش طلعت علي الناس واكلتهم وكان شكل الناس يخوف والنور كان مطفي وبعدها هما كانو خايفين.. ههههه بس حصلت المفاجاه في اليوم التاني ان زينب وتولين وقعتو في الميه وتقريبا سمكه عضت تولين وقعدت تصرخ وتقول الحوت والقروش هياكلوني وتصرخ وزينب عيطت وقعدت هي كمان تصرخ وطلعوهم ومن ساعتها وهما بيخافوا من الميه 
أسر بضحك : يلهووي على الضحك ياناس 
تولين : محدش يضحك 
أرسلان مكنش قادر يمسك نفسو من الضحك : ههههه خايفه من الحوت هههههه لا َوالقروش كمان.. طفوله مرعبه ههههه
تولين : حتى انت بتضحك.... 
زينب : ماشي ياميرا.. وجريو خلفها 
ميرا بصراخ : الحقني يامااالك 
ليمسكها مالك 
مالك بضحك : خلااااص معلش امسحوها فيا انا 
مسك أرسلان تولين : خلااااص ههههه معلش انا هعلمك بكره ومش هخليكي تخافي 
وهكذا أدهم 
زينب : والله لماشي ياميرا 
ميرا وهي ماسكه مالك وطلعت لسانها : مش هتقدرى تعملي حاجه علشان مالكي معايا 
مالك بضحك : ايوه طلعيها لسانك ياميرا لتخرج ميرا لسانها لهم 
أرسلان بضحك : يابني ماسكينهم عليها بالعافيه... هسيبهم 
تولين : سيبوني عليها مش هعملها حاجه.... هقتلها بس 
مالك بضحك : بعد الشر عليها انشالله عدوينها 
أسر : هو تقريبا مالك اتجنن صح 
ميرا : ملكش دعوه يابابا بحبيبي 
أرسلان بضحك : عليها ياتولين.. سيب زينب ياادهم 
وجريو على ميرا وظلو يضحكو 
في اليوم التالي 
كان كل منهم في جانب بالماء لوحدهم وكانت البنات ترتدي المايوه الإسلامي لان معهم رجال اما الشباب كانو كانو يرتدتو شورت فقط 
أرسلان : يابنتي متخافيش 
تولين بخوف : لا لا انا متأكده ان هيطلع قرش وياكلنا 
أرسلان بضحك : لا متخافيش والله مفيش حاجه هنا... بصي سيبي نفسك للمايه 
وبعد محاولات بدأت تولين بالتعليم في السباحه 
ميرا : مالك امسكني انا خايفه 
مالك : متخافيش ياروحي انا معاكي 
ميرا : متأكد ان مفيش هنا حيتان ولا قروش 
مالك بضحك : متخافيش مفيش حاجه... حتى انتي برضو بتخافي 
اما عند سليم ورتيل 
كانو يلعبون في الماء 
عند أدهم وزينب 
كانت زينب خائفه وكان أدهم يطمنها 
اما عند أسر وإران 
كان أسر يعلم إران وكانت هي مبسوطه 
وبعد وقت طويل 
خرجو من الماء وبدلو ملابسهم 
سليم : طيب احنا جعانين..
أدهم : زوجاتنا الحلوين هتعملولنا اكل 
أرسلان : بصو كل حاجه عندكم 
تولين بضحك : لو مستغنين عن حياتكم نطبخلكم عادي 
ليضحكو البنات 
أسر : قولو انكم مش بتعرفو تتطبخو 
إران باحراج : احم لالالا احنا بنعرف بس الاكل مش بيحبنا مش عارفه لي 
زينب : ايوه دا حتى انا عملت مكرونه تحفه.. فاكرين 
ليضحكو البنات 
رتيل بضحك : طبعا طبعا وعملنا اكل تحفه 
أرسلان : مش عارف حاسسكم بتكدبو
تولين بضحك : حاسس مش متأكد يعني 
أسر : خلاص أرسلان  يطبخلنا.. هو بيعرف يطبخ 
تولين : ادت ادت ادت.. جوزي بيعرف يطبخ 
أرسلان : هنطبخ كلنا مع بعض 
ادهم : طيب يلا 
في المطبخ كانت البنات واقفين يتفرجو عليهم 
ميرا بهمس : شكلنا يكسف الله يحرقكم 
رتيل : اه والله... انا قولتلكم نتعلم مرضتوش 
تولين : واحنا ايش عرفنا ان احنا هنتجوز بالسرعه دي 
إران : طيب اسكتو علشان شكلهم سامعين 
لينظرو إليهم البنات 
تولين : الله يديكم العافيه يارجاله 
أرسلان : الله يعافيكي... بتعرفي تعملي سلطه 
تولين : شور طبعا 
أرسلان : طيب تعالي اعملي 
زينب بهمس : اوعي تقطعي صوابعك الله يكرمك 
تولين بغرور : السلطه دي حاجه ساهله 
زينب بسخريه : اووووى 
كانت تولين تقطع المكونات 
أرسلان : حاسبي تتعوري 
تولين : متخافش 
سليم بضحك : لا نخاف 
وبعد أن خلصت السلطه 
تولين بفرحه : خلصتتت 
أسر بسخريه : لولولولوي وزعي الشربات يابت منك ليها 
ليضحكو عليه الجميع 
تولين : استغفرالله العظيم يارب.. نعمل مانافع ومنعملش بردو مانافع اوعوو كدا عدوني 
أرسلان بضحك : احلى سلطه دي ولا اي ياناس.. شوف يامالك سلطه مراتي شوف ياسليم شوفوو مش مراتتكم اللي مبتعرفش تعمل حاجه 
ميرا بضحك : واحنا مالنا ياحج خليك محضر خير 
وبعد وقت وضعو الاكل على السفره وبداو في تناول الاكل 
تولين : اي رايكم في السلطه 
أرسلان بضحك مكتوم : تحفه بجد انا في حياتي كلها مااكلت سلطه زي دي 
تولين : مش عارفه حاسه في نبره سخريه 
رتيل : لا ياقلبي تسلم ايدك 
تولين : اختي حبيبتي 
زينب : حلوه.. احلى حاجه في الأكل كلو 
لينظرو اليها الشباب 
زينب : بهزر ياجماعه... طب وحشه 
وضحكو عليها الجميع 
في الليل كانو يشاهدون فيلم رعب وكانو بيدهم اطباق فشار 
تولين : اي رايكم في السلطه 
ليضحك عليها الجميع 
أسر بضحك : البت دي محدش يخليها تعمل حاجه تاني 
تولين بضحك : خلاص اي رايكم في الفشار 
أسر : مش انا قلت
وضحك الجميع عليها 
وبعد وقت طويل 
ذهب الجميع الي غرفهم 
وبعد شهر 
أرسلان : جهزتي الشنط ياليني 
تولين : اه ياروحي 
أرسلان : طيب يلا 
في الأسفل 
إران بزعل : الوقت عدي بسرعه 
أسر : اوعدك هنجي تاني 
إران : بجد 
مالك : انشاء الله 
سليم : بصو هنعمل حاجه حلوة كل سنه نيجي شهر هنا 
رتيل : فكره حلوه 
أدهم : طيب فين أرسلان 
لينزل أرسلان ومعه تولين 
أرسلان : انا اهو 
مالك : فكرنا في فكره مع بعض.. هي أن كل سنه نيجي شهر هنا 
أرسلان بابتسامه : فكره كويسه 
سليم : قلتو للعيله ان احنا جاين 
أرسلان : لا قلت نعملهالهم مفاجأة 
أدهم : تمام.. يلا علشان الطياره 
وودعو البنات المكان وذهبو الي الطياره وركبو 
في الطياره 
كانت البنات نايمين وكان الشباب مستيقظين
ووصلو الي ارض مصر في الليل 
واستيقظو البنات ونزلو من الطياره 
وكان في انتظارهم السيارات وركبو السيارت وكان كل زوجين في سياره 
في قصر عائله الراوي 
كانت العائله متجمعه 
شمس : هو امتى الولاد هيجو 
همس : سيبهم ياماما ماهما في شهر عسل 
كريستينا : بس دول عدو الشهر 
سليمان : خليهم براحتهم 
ووصلت سيارات الشباب 
ووقف الجميع باندهاش 
ونزلو من السياره وذهبو الي العائله واحتضتنوهم 
تولين في حضن والدها 
بدر : مقلتوش ليه نجيبكم من المطار 
أرسلان : حبينا نعملهالكم مفاجأة 
زهره : واحلى مفاجأة 
وبعد وقت كان الجميع يجلس مع بعض 
هيلين : كيف اخبارك ابنتي 
تولين : انا كويسه جدا 
نهلا : اي اخباركم ياولاد 
ليردو عليها بنفس الرد 
ملك : عملتو اي هناك 
البنات بضحك مكتوم
مالك : عملنا كتير والأهم ان تولين عملت السلطه في أول يوم 
أرسلان : والفشار علشان منظلمهاش 
تولين : حاسه في نبره تريقه 
ميرا : حاسه مش متأكده 
تولين للجميع : علشان يعرفو ان هما منغيرهم ميعرفوش يعملو حاجه 
أرسلان بضحك : طبعا ياروحي من غيرك مكنتش روحت 
تولين : احم احم 
ليضحكو عليها الجميع 
في غرفه جنا 
جنا : سيبتكو تفرحو بس دلوقتي هرجعو منك ياتولين 
وبعد وقت طويل ذهب الجميع الي النوم 
في اليوم التالي 
استيقظ أرسلان قبل تولين 
وذهب الي الحمام وغير ملابسه وارتدي بدلته 
وكان يصفف شعره واستيقظت تولين 
تولين : صباح الخير 
أرسلان بابتسامه : صباح الجمال 
اعتدلت تولين وذهبت الي الحمام و غيرت ملابسها 
ونزلو الي الأسفل ولم بجدو احد 
تولين باستغراب : فين العيله 
أرسلان : مش عارف 
وسالو الخادمه 
الخادمه : فوق عند مالك بيه 
أرسلان : لي كدا 
الخادمه : تقريبا ميرا هانم تعبانه 
لتجري تولين الي غرفه مالك وتجد الجميع أمام الحمام 
تولين بخوف على اختها وصديقتها وبدأت في البكاء : في اي حد يقولي 
شمس : مافيش حاجه ياحبيبتي مالك نادم علينا وهي تعبانه وبتستفرغ واغم عليها 
لتخرج ميرا والتعب ظاهر عليها 
لتجري عليها تولين 
تولين : مالك مالها ميرا 
مالك بخوف : مش عارف 
إران بخوف : طيب حد يتصل بدكتور 
أدهم : انا اتصلت 
وبعد وقت جاء الدكتور وكشف عليها وكانت معاها تولين ورتيل اما الباقي خرج 
الدكتور : ماتخافوش دي اعراض طبيعه 
تولين بعصبيه : طبيعيه اي البت وشها اصفر 
في الخارج 
اسر : حد يروح يمسك تولين لتقتل الراجل 
في الداخل 
الدكتور : مدام ميرا حامل 
تولين بفرحه : وحياه امك 
الدكتور : والله 
لتجري على الباب وتفتحو بقوه 
تولين بفرحه : مالك مراتك حامل 
مالك بفرحه : قولي والله 
تولين : والله 
ليدخل الجميع 
وبعد أن اطمنو عليها وخرجو وتركو مالك بجانب تولين النائمه 
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات