القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أين منزلي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ندى حسن

 رواية أين منزلي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ندى حسن

رواية أين منزلي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ندى حسن

الدكتور: باسف احنا عملنا اللي علينا

مرام بصراخ: ايتن لا ليه لا لالالاء

ادم :اهدي يا حبيبتي مش كده اصبرى

اما عن احمد فقد خلي توازنه وذهب له زين واسنده

الدكتور بسرعه قال : يا جماعه في ايه بس هي عايشه بس للاسف دخلت في غيبوبه
احمد بتوهان: غيبوبه

الدكتور :: اه للاسف احنا عملنا اللي علينا وحاولنا كثير بس هي دخلت في الغيبوبه

عدي بحزن ؛: وهتفوق منها امتى يا دكتور

الدكتور ؛: للاسف ما اقدرش احدد لك ممكن يوم ممكن شهر ممكن سنه ممكن تطول الحالات اللي زي ديه بتطول بس ان شاء الله خير ما تقلقوش هي محتاجه دعواتكم

فاطمه بكاء : يا رب بنتى يا رب

صفيه وهي تستغل الفرصه وتقول بحزن مصطنع وخبث : كله منها اللي اسمها ندى دي هي اللي اخذتها وطلعت وكله بسببها

الجد مقاطعا وحزن كبير على حفيدته: بس يا صفيه ده نصيب

فاطمة ببكاء' : بنتى لسه في عز شبابها وتدخل في غيبوبه اه يا ريتني كنت انا بدالها

ذهب اليها عدى و جلس على ركبتيه : بعد الشر عنك يا امي ما تقوليش كده وان شاء الله هتبقى بخير

اما احمد فقد كان في موقف لا يحسد عليه حبيبه عمره من دخلت البهجه على حياته بعد ان تعلق بها كل هذا وتزوجها واصبح يعشقها امن الممكن ان تتركه اااااااااه يا ايتن لو تعرفين بماذا اشعر الان لم تتركيني في وحدتي كيف ساعيش بدونك وانت الهوى الذي اتنفسه وانت التي يدق القلب من اجلك

اما ندى فقد طلبت من اسر ان يسندها وتذهب للاطمئنان على ايتن ندى وهي تذهب الى جدها وبدموع قالت: جدو الدكتور قال ايه

الجد بتعب:: دخلت في غيبوبه

ندى بصدمة 
🥺😳
غيبوبة

عدي بغضب فقد حزنه على اخته و مدللته هو الذي يحزن ويجعله غاضب: جايه ليه انتى هنا

ندى البكاء: عدي اسمعني 
🥺


عدي :اسمعك اسمع ايه جايه ليه ها جايه تشوفي هي ماتت ولا لا

ندى ببكاء
😭
 وهي تصدق ما الذي يتفوه وبه عدي ::عدي ايه اللي انت بتقوله ده انت مش فاهم حاجه

عدي بصوت عالي :كل اللي حصل لها يا ندى بسببك بسببك انتى وبس

ندى بكاء 
😭
انا ........
مقاطع عدى ندى ؛: اختي دلوقتي بسببك في غيبوبه يا ندى

ندى ببكاء
🥺
 ::لا انت مش.....

قاطعها عدي بغضب وحزن ايضا:: انا ايه انا ايه يا ندى لو حصل لها حاجه يا ندى انا عمري ماهسامحك لو ما بقتش كويسه

الجد مقاطعا بتعب ::كفايه ياعدي بقا ايه اللي انت بتقوله ده قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا والمكتوب على الجبين لازم تشوفه العين وده نصيبها يا ولدي

عدي بحزن وكسرة قلب:: يا ريتك يا ريتك يا ندى ما رجعتى يا ريتك ما كنت رجعتى

انصدمت ندى وشعرت ان قلبها تمزقت من كلمه عدي فانه الشخص الوحيد الذى كانت تتمنى ان يقف جنبها ويطئنها ويصدقها ويثق بها

خالد متدخلا:انا ما اسمح لكش انك تكلمها كده ولو انتوا مابتحبوش وجودها معاكم يبقى بنتى تلزمنى

الجد :ايه اللى انت بتقوله ده ياخالد يا ولدى

خال:بقول الصح يوم مارجعت لكم بنتكم على اساس انكم تحموها وتدافعوا عنها مش تتهموها وتسيب الكل يلومها على حاجة هى مالهاش ذنب فيها

الجد :هو ما يقصدش اكده هى برضه اخته وزعلان عليها مش اكتر

خالد:كويس انه ما اتجوزهاش وعرفنا انه هو كده

اسر:مش وقته الكلام ده ياعمى

خالد:انا هاخد بنتى وامشي واسافر
نظرت له ندى من وسط بكاها

وقد اتى راشد وعامر الذى كانوا يدفعوا حسابات المشفى على كلمة خالد
راشد :تاخد مين وفين ياخالد

خالد: اخد بنتى. ندى. انا لما رجعتها ليك فكرتك قد الامانة اللى رجعتهالك بس الظاهر كده انى كنت غلطان
راشد :ليه بتجول اكده عاد

خالد:بقول كده عشان انتوا مش بتعملوا حاجة غير انكم بتلوموها ده الوقت على اللى حصل لبنت اخوك والله اعلم بتعملوها ازاى وعايشه معاكم ازاى واحنا مش جنبها
راشد:انا مش فاهم انت بتكلم على ايه عاد ياخالد
خالد: خلى ابن اخوك يقولك وكان ينظر الى عدى

اسر: عمي مش وقته الكلام ده خالص في الظروف اللي زي ديه

خالد :انا لولا مقدر ظروفهم دي كان يبقى لي تصرف تاني

الجد بصرامه: تصرف زي ايه عاد

خالد: انا هاخد ندى ونسافر اسكندريه بس بعد ما نطمئن على ايتن الاول
كاد ان يتحدث راشد

قاطعه اسر :يا جماعه والله ما وقت كلام في الموضوع ده الوقت لما الامور تهدى وتطمنوا عليها يبقى يحلها ربنا

صمت الجميع

ولكن صوت بكاء ندى الذي يحضنها اسر من جهه ويحضن ميار من الجهه الاخرى
ومرام الذي تبكي بشده في حضن ادم ويحاول ان يواسيها وشعره عدى بالغيره والغضب ويشعر ايضا بالقهر والحزن على اخته فهو بين نارين حبيبته واخته وكما يعتقد ان حبيبته هى سبب في حادث اخته

ذهب عدي باتجاههم بغضب وغيرة: انا مش عايزك هنا في المستشفى

كاد اسر ان يتحدث ولكن ندى سبقته بعد ان مسحت دموعها وقالت بجمود عكس ما بداخلها: حاجه متخصكش انا مستنيه اطمن على بنت عمي

عدى:: تطمني عليها وانت سبب في اللي حصل لها

ندى بجمود :والله انت لو مفكر كده يبقى دي حاجه ترجع لك
وماتدخلش ف اللى مايخصكش

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مره اسبوعين وفي وفي هذان الاسبوعين لم تفق ايتن من غيبوبتها بعد واحمد ساءت حالته وصحته ايضا فهو لم يتركها لحظه وظل معها ولم يهتم باكله ولا شربه اصبحت وذقنه طويله جدا وكل ما يمر يوم في هذا الفتره تتوتر العلاقه بين ندى وعدى اكثر وتنشا خلافات بينهم

دخل عدى الى احمد وجده كالعاده يجلس بجانب ايتن ويمسك يدها
عدي بحزنه ::هتفضل قاعد كتير كده يا صاحبي

احمد بتعب و دموع: عايزني اعمل ايه يعني
🥺


عدي بحزن 'قوم روح انت و غير هدومك وخد لك شاور وارتاح شويه وانا هقعد معها

احمد :هتيجي منين الراحه ياعدي من غير ما تكون معايا سيبني ياعدي بالله عليك

عدي: اسيبك ايه بس يا احمد مش شايف شكلك بقى عامل ازاي

احمد ؛:انا مش هاقوم من جنبها ياعدي فاهم

تفهم عدى الوضع وخرج فهو منذ ان دخلت ايتن بالغيبوبه وهو وهو يلح عليه ان يذهب الى البيت ليرتاح قليلا وهو يرفض

بعد خروج عدي دخل احمد لكي يتوضا و يصلي ويدعي لها كما يفعل كل يوم
دخلت ندى الى ايتن ومسكت يدها وقالت بدموع :
🥺
عامله ايه يا ايتن ده الوقت انا اسفه حقك علي لو ما كنتش وفقت انك تيجي معايا ما كانش حصل لك كده عدي بيلومني على اللي حصلك ما يعرفش انك السبب في انقاذى واني مديونه لك بحياتي اه ده صحيح بس هو مفكرني سبتك قدام العربيه وجريت مش انتى اللي زقتيني وما لحقتش تنقذي نفسك
ندى وهي تتحدث قالت بس مين اللي قال ل عدي كده وعرف ازاي اه افتكرت ........ ديه نهى بس هي عرفت ازاي وشافتنا ازاي وهي لو شفتنا ليه ما قالتش اللي حصل
كانت هذه لحظه خروج احمد و احمد واضح علي شكله وصوته التعب: ندى انتى هنا من امتى
ندى وهي تمسح دموعها :مش من كتير.. الدكتور قال لك ايه

احمد:
😔
 الدكتور قال انه هي بدات تتحسن بس برضو مش عارف هتفوق امتى
ندى بسمه حزينه: ما تقلقش يا احمد ان شاء الله هتبقى كويسه وتفوق خلي عندك ثقه في الله ويقين انها هتبقي كويسه

احمد :ونعمه بالله
ندى: بعد اذنك همشي انا وهبقى اجي لها تاني

احمد :ندى هو ايه اللي حصل

ندى :في ايه بالضبط

احمد :يوم الحادثة

ندى بدموع :
🥺
 يعني لو قولت لك اللي حصل هتصدقنى ده عدى اتهمنى وانت كمان حقك تتهمنى ومش هدايق عادى مابقتش تفرق

احمد:هصدقك بس انتى قولى

ندى':وايه اللى يخليك تصدق بقا

احمد؛: انا بعتت رساله ل ايتن يوم الحادثة وهي كان المفروض انها بتسجلي فويس بس الفويس ما تبعتش وبعد ما اتصلت بها فونها كان مغلق الواضح انه وقع منها وبعدين لما انا فتحت الفون وفتحت الشات بتاعنا كان الفويس متسجل بس ما اتبعتش لانه اكيد مالحقش يتبعت سمعته كان بيسجل عادي وكانت بتكلمنى وبعدين سمعتها بتقول ندى حاااااسبي والريك اتقطع على كده

نزلت دموع ندى 
🥺😭
لتذكرها ذلك اليوم : كان المفروض انا اللي اتخبط بالعربيه كانت في وشي انا وما كنتش اخده بالي ايتن طلعت تجري و زقتني والعربيه خبطتها هي 
🥺


احمد باستغراب:كلام نهى مش كده يعنى انتى ماسبتهاش وجريتى

ندى بدموع 
😭
: لا طبعا انا مش عارفه ان هي قالت كده ازاي ولا شافتنا فين انا ما كنتش اخذه بالي انا كنت ماشيه سرحانه وهي مش عارفه تقريبا وقفت ف الطريق او حاجه زي كده احمد انا بجد اسفه ما كانتش اقصد لو كان بيدي ..
🥺


قاطعها احمد: ماتعتزريش 
😔
 ده نصيب اهم حاجه عندي تبقى كويسه ومش عايز اكتر من كده

ندى
🥺
: احمد انت مسامحني صدقيني والله لو كان بيدي لو كنت اخدت بالي م........

قاطعها احمد : كل شيء نصيب وده نصيبها وانا ما كنتش زعلان منك عشان اسامحك انا لو زعلان ف زعلان منها هي اللي فضلت سايباني كل ده لوحدى

ندى وقد تمنى ان يكون عدى يصدقها مثل لما صدقها احمد :ان شاء الله تبقى كويسه
احمد :
🥺🤲
يارب
ندى :ماتقولش لعدى حاجة

احمد :ليه مش عايزاه يعرف انك مالكيش ذنب ف اللى حصل

ندى بسرحان:هو ماكنش عنده ثقة فيا وكده كده مابقتش تفرق

خرجت ندى بينما ذهب احمد بجانب ايتن ومسك يدها

وقال بدموع : ايه يا ايتن هتفضلي كده كتير وحشتيني اوي كده هاين عليكى انا للدرجه دي كل ده سايبانى لوحدي صدقيني العيشه من غيرك وحشه اوي انتى
عارفه اني ما اقدرش اعيش من غيرك كفايه بقى نوم كل ده ايه ما وحشتكيش لو سبتيني اكثر من كده هعرف انك مش بتحبيني لو سمعاني قومي قومي يا حبيبتي علشان خاطري
🥺💔


تحركت يد ايتن وضغطت على يد احمد بخفه لم يصدق نفسه احمد وكان فرحا كثيرا ايتن:
😃
 سامعانى يا حبيبتي قومي يلا افتحي عينيك يلا علشاني
بدات ايتن بفتح عيونها وقالت بوهن وتعب :احمد

احمد بفرح :عيون احمد وقلب احمد حمد لله على سلامتك ياقلب احمد
ايتن بتعب :الله يسلمك حاسه انى بقالى كتير ماشوفتكش

احمد :حاسه يعنى مش متاكدة ياختى . اسبوعين ياختى عايزة ايه اكتر من كده وماكنتش اوحشك ده انا كنت نفختك

ضحكت ايتن:ااه كنت بعمل ايه ف الاسبوعين دول

احمد بسخرية :كنتى بتصيفى ياختى هتكونى فين ياحببتى كنتى ف غيبوبة
ايتن :غيبوبة ثم ضحكت ولكن عندما ضحكت شعرت بالم :اه
احمد بخوف :مالك ياقلبي ف حاجة بتوجعك استنى اجيبلك الدكتور
ايتن بتعب :لاء لاء انا كويسه استنى يا احمد ندى كويسه حصلها حاجة

احمد وهو يضع يده على راسها ويحضنها: هي كويسه يا حبيبتي بس ليه عملتى كده لو كان حصل لك حاجه كنت هعيش ازاي من غيرك ما فكرتيش فيا اناا

ايتن : ازاي بقى ده اول حاجه فكرت فيها انت بس ما كانش في ايدى حل تاني هي ما كانتش اخذه بالها والعربيه واضح انها قاصدة ندى جريت عليها وساعتها كنت باكلمك حتى ورحت وزقتها وما لحقتش نفسي
😅


احمد بحب :اهم حاجة عندى انك بقيتى كويسه الحمد لله
ايتن: اه الحمد لله ...........احمد
احمد :نعم ياحبي

ايتن بضحكه مكتومة :انت عامل كده ليه

احمد باستغراب :مالي يعني
ايتن ضحكت' شكلك مبهدل كده ودقنك طويله وشكلك بقا لك كتير ما استحمتش

احمد: تصدقي بالله انا غلطانه قاعد جنبك اسبوعين على اعصابي وكنت هموت وماكنتش بتحرك من مكانى

ثم كاد يقوم ولكن هي امسكت يده :انا اسفه بجد فضلت قاعد جنبي كتير وتعبتك وبعدين انت واحشني اوي خليك ماتقومش من جنبي
احمد بحب :ماتتاسفيش ياعمرى وبعدين انتى وحشانى اكتر على فكرة
😉


ضحكت ايتن
😂
:العيلة اخبارها ايه وندى وعدى وكلهم

احمد :ياخرابي ياختى ده انا نسيت اقولهم انك بخير

ركض احمد واخبر الجميع وتجمعت العائله كلها عند ايتن وسلموا عليها وفرحوا كثيرا انها اصبحت بخير واخبرهم الطبيب ان حالتها في تحسن و بامكانهم اخراجها بعد يومين وعندما علمت نهى ان ايتن فاقت علمت ان كذبتها ستكشف وعدي لن يسامحها عليها فهي عندما علمت ان ايتن دخلت في غيبوبه تطمئنت و حاولت التقرب من عدي وان تكره ف ندى ولكن هو كان يمنعها وكلما تاتى وتجلس معه كان يتركها ويذهب .فلمت اشيائها وسافرت خوفا من العائلة وقررت العودة بعد ان تهدا الامور

عدي وهو يقبل راسها: حمد لله على سلامتك يا حبيبتي

احمد وهو يبعده عنها بيغيره :طيب يابا متشكرين لخدماتك ابعد بقا كده عشان النفس
عدي : اعقل ياله
ايتن: معلش بقا يا عدي عطلت لك كتب كتابك بقا

صمت الجميع فهم لم يخبرها بخناق ندى وعدى من اجلها

ندى ذهبت وسلمت عليها: حمد لله على سلامتك يا حبيبتي
ايتن: الله يسلمك الحمد لله انك بخير

ندى :وانت كمان الحمد لله انك بخير شكرا لك يا ايتن بجد

ايتن :عيب يا بنت ده انت اختي ما فيش بيننا الكلام ده
ندى بسمه حزينه :ازاي بقى انت انقذتيني وانا مديونه لك بحياتي

استغرب عدى طريقة حديثهم وتدخل :ياشيخة بجد ايه اومال لو ماكنتيش سبتيها وجريتى

ايتن :ايه اللى انت بتقوله ده ياعدى

عدى :بقول اللى حصل

ايتن :مين قال كده مش صحيح

ندى قاطعتها: مافيش داعى يا ايتن للكلام ده الوقت

كادت ايتن ان تتحدث ولكن قطعها خالد':احنا اطمنا عليكى يابنتى وحمد لله على سلامتك
ثم نظر الى راشد :احنا هنسافر النهاردة يا حاج راشد
راشد وهو يتذكر كلامه :ليه اكده ما انتوا منورينا والله

خالد:طولنا كتير ورانا مصالح بقا واتاجلت كتير واسر سافر الاسبوع اللى فات زمان الشغل كتير عليه برضه

اخذ خالد نهال ونظر ل ندى نظرة فهمتها ندى بمعنى ان تاتى خلفه
وقبل ان تخرج مسكها راشد من يدها :هتروحى معاه

كان عدى ينتظر ردها ومركز معاهم

وتركت ندى يد راشد وخرجت وراء خالد
~~~~~~~~~
يتبع....
لقراءة الفصل الثامن والثلاثون : اضغط هنا
 لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات