رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم جهاد سعيد
رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم جهاد سعيد |
رواية ملتزمة تزوجت من رجل أعمال الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم جهاد سعيد
باسم بابتسامه. السلام عليكم.
كلهم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
ياسمين بسعاده. مبروك ياعريس. اخيرا هتتجوز.
باسم. عقبالك انتي كمان.
ام باسم. اللهم امين. البيت هيفض عليا انا وابوك.
باسم بابتسامه. ليه بتقولي كده.
ام باسم بحزن. انت خلاص هتتجوز وتستقر في بيتك. وياسمين. هتتجوز. وافضل انا وابوك. لواحدنا.
ابو باسم بابتسامه وحزن داخلي. مش قلنا. اني دي سنة الحياه. وخلاص مسؤليتنا خلصت.
ام باسم. عندك حق. ربنا يطول في عمرنا ونشوف ولادهم.
باسم بمرح بطلو المسلسل اللي انفتح ده. وادوني فرصه اتكلم.
ياسمين بفضول. اتكلم يلا
باسم بابتسامه.ومرح. ان شاء الله. هنستقر انا وخديجه هنا معاكو. وقبل ماتعترضو ده قرارها وهي هتقتلني. لو قلت ليها لا. عشان كده محدش يقنعني. انا مش مستغني عن نفسي.
ام باسم بسعاده وفرح. اللهم لك الحمد. ربنا يحميكي ياخديجه ويبارك فيكي. انتي نعمه كبيره من ربنا.
ابو باسم بفخر انا كنت حاسس اني خديجه دايما هتكون سبب فرحتنا
ياسمين بحماس. هيييي خديجه هتقعد معايه علي طول وافضل اتكلم معاها براحتي ومش هنسيب بعض خالص
باسم بغيظ. نعم ياختي. تقعد ي مع مين. كلم احمد يابابا خليه يكتب الكتاب وياخدها. انا مش هنتظر لبعد فرحي.
ياسمين باستفزاوز ومين قالك اني هوافق. انا هقعد مع خديجه. حبيبتي.
باسم بغيظ وحده . ياسمين اتعدلي.
ياسمين بخوف. .حاضر
ابو باسم بضحك. غيران عليها من اختك. امال هتعمل فيا ايه.
باسم بغيظ في نفسه. انا قلت اقعد لواحدي عملتلي خطبة عن بر الوالدين.
انتهي اليوم وبدء يوم جديد. خديجه كلمت. مني وحكت لها كل حاجه.
خديجه بابتسامه وحزن داخلي . بصو بقا دي هتكون اخر. مرة. وللاسف هقفل المقرءه.
طفله. ليه ياابله. احنا بنحب نيجي. نحفظ قران ونحفظ اناشيد حلوه.
طفله تانيه بزعل. عايزه تقفلي المقرءه انتي مش بتحبينا ولا زعلتي مننا.
خديجه بحب ياحبايبي انا بحبكو جدا جدا. وربنا يعلم كده. اه انتو بتعفرتوني وبتتعبو قلبي بس انا بحبكو عشان كلكم شاطرين. ربنا يحفظو ويبارك فيكو. اهم حاجه تفضلو حافظين. الاناشيد. واسماء الصحابه وكل حاجه ادتها ليكو. انا عايزاكو تفضلو تصلو عشان نتجمع كلنا مع النبي محمد صل الله عليه وسلم. عايزاكو دايما تسمعو كلام بابا وماما. وتبوسو علي ايديهم.
يلا بقا. نراجع اللي اخدتوه.
الاطفال. مع بعض. زيد بن ثابت &كاتب القران
سيدنا بلال &مؤذن الرسول
انس بن مالك &خادم الرسول.
وفضلو يسمعو كل انشوده. وحديث ودعاء. خديجه حفظتهم.
(في حكمه بتقول. التعليم في الصغر كاالنقش علي الحجر)
وانا بصدق الحكمه دي جدا فعلا اكتر حد. صفقه رابحه. هما اطفال المستقبل. قوة ذاكرة. لسه مشافوش ابتلاءات الدنيا. كل مايكبرو. كل اللي انتو علمتوه للعيال. هيبقو اباء وامهات وهيفضل في ذهنهم. وانا صغيره. كنت بروح عند واحد كان بيحفظ احاديث. وكنت انا بحب اروح عشان الملبسه. ويشاء الله اني اكبر واشتغل في الدعوه الي الله. والاحادديث اللي كنت بحفظها. وهو كان بيخسر حباية حلاوة. الان بيكسب بسببها جبال من الحسنات لاني ببلغها في كل مكان. تعليم الاطفال ده نعمه عظيمه. جمعي كام طفل وخسري نفسك كيس حلاوه. وصدقيني حفظيهم حتي لو ايه. في جزء عم. اهم حاجه تستعيني بالله وتبداي. )
خديجه انتهت من المقرءه. وراحت اوضتها تعيط علي انها هتبعد عن حياتها واطفالها. هي بتعتبرهم عيالها بقالهم كام سنة وهي شغاله معاهم. كان نفسها حد يمسك المهمه مكانها. بعد ماتمشي.
باسم بيرن علي خديجه.
خديجه بتمسح دموعها. السلام عليكم.
باسم بقلق. وعليكم السلام ورحمة الله. انتي كنتي بتعيطي.
خديجه بابتسامه. زعلانه عشان اخر حصه للعيال النهارده. ومش هشوفهم تاني.
باسم براحه. خضتيني. بس عيال مين دول.
خديجه بابتسامه عيالي.
باسم. عيال مين صح
خديجه. اللي بيجو يحفظو عندي. بجد حزينه جدا علي بعدهم. انا اتعودت عليهم جدا. وحاسه اني اجر عظيم خلاص. راح من ايدي. تعرف ياباسم. مشكلتي اني بنت. عارف في شباب عندنا في المنطقه لو واحد فيهم فتح مقرءه وجمع الاولاد دول وابتدا يحفظهم صدقني مكنتش هزعل كده. هو ولد وحتي بعد الجواز مش هيسيب المنطقه زي. بجد انا ببقي عايزه اروح ازعقلهم واقلهم العيال دي امانه في رقبتكم.
باسم.بغيظ تزعقي لمين ياحاجه. اياكي بس اسمع صوتك بره البيت. مش تزعقي ليهم
خديجه هو انا في ايه ولا في ايه. اقفل ياباسم بجد مخنوقه. ومش هقدر. اتكلم.
باسم تعرفي. اني اول مرة اكلمك وانتي زعلانه. لا تاني مرة. اوعي تقولي اقفل وانتي زعلانه.
خديجه بابتسامه. وانا مش زعلانه.
باسم بابتسامه طب احلفي.
خديجه بابتسامه من غير مااحلف. صدقني مش زعلانه.
باسم بابتسامه. طب انا هقفل عشان عندي اجتماع مهم.
خديجه بابتسامه. ربنا يعينك.
باسم اللهم امين. يلا بقا السلام عليكم.
خديجه وعليكم السلام ورحمة الله في رعاية الله.
نروح عند ياسمين وسميه تعالي نكلم خديجه دلوقتي. ونسالها. اتصلي عليها خليها تفتح الشات.
ياسمين حاضر.
فتحو الشات وحكو لخديجه. انهم خايفين يلبسو النقاب وميلتزموش بيه. وهما لسه في اول الطريق
خديجه بابتسامه. انا دايما بقول اني النقاب واللحيه هما اللي بيربونا مش احنا اللي بنربيهم. قصدي اعفاء اللحيه. ولبس النقاب.
انا ربنا رزقني بالالتزام بعد لبسي لنقاب.
ياسمين بصدمه. نعم. ازاي.
خديجه بابتسامه صدقيني . كنت بفضل اقول مينفعشي ابقي منتقبه واعمل كذا. مينفعشي ابقي منتقبه ومصليش قيام الليل. وواحده. واحده الحمد لله. كنت دايما بقول لو عملت حاجه غلط مش هيقولو خديجه هيقولو المنتقبات اهم. وكده هسوء سمعة كل واحده عفيفه ارتدت نقاب امهات المؤمنين.
الضحي وقيام اللي وورد القران والذكر وكل هذه الامور خديها خطوه خطوة الا النقاب. توكلي علي الله. والبسيه. وادعي ربنا انو يثبتك. صديقني. راحه وانشراح صدر اللهم ثبتنا علي النقاب. بحبه جدا جدا. البسوه ومتخفوش. البسيه ياحفيدة عائشه وخديجه وفاطمه. الزهراء.
سميه بحماس. انا كده كده نازله اشتريه النهارده باذن الله.
ياسمين بسعاده. وانا هستاذن من بابا. وانزل. انا كمان.
خديجه بفرح. ربنا يثبتكو. ويسعدكو بجد فرحانه قوي بيكو.
سميه بحب. ربنا يحفظك. واشوفك احلا عروسه. انتي السبب في السعاده اللي انا فيها. دي.
خديجه بحب. ربنا بيحبك عشان كده. هو اللي قربك منه. ربنا يهدي شباب وبنات المسلمين ويرزقهم بالسعاده اللي في قلوبنا دي. والله. الواحد حاسس انو طاير. بس يابنات. حطو الايه دي قدامكو دايما.
ياسمين اية ايه.
خديجه قال تعالي. احسب الناس ان يتركو ان يقولو امنا وهم لا يفتنون)
سميه. معناها ايه ياخديجه. واشمعنا الايه دي بالذات.
خديجه. الايه معناها. مادام مشيتي في الطريق. هتبتلي يعني هتبتلي.
عشان ربنا يختبر ايمانك وصبرك. ويشوفك هتكملي في الطريق.
عشان كده يابنات دايما علقو قلبكو بالله. وخدو بالكو الطريق جميل جدا بس بيبقي فيه مطبات.
خلو بالكو من المطبات. عايزين. تعدوها. توكلو علي الله واوعو تتهزو ابدا
سميه. انتي بتخوفينا ليه ياخديجه.
خديجه بابتسامه. انا مش بخوفكو انا يمكن مشيت في الطريق قبلكو. عشان كده. بنبهكو. لاني في ناس كتير وقعت بسبب كده.
مادام حددتي هدفك وهو الوصول للفردوس الاعلي. وتوكلتي علي ربك. يبقي متخافيش.
ربنا بيختبرك عشان. يقربك منه اكتر واكتر اوعو تفهمو البلاء غضب من ربنا.
في جمله سمعتها من الشيخ حازم شومان. مالا تفعله المجاهده. يفعله الابتلاء.
(فعلا انا جربت الكلمه. دي. في حياتي. كل ماابعد عن طريق الدعوه. واحس اني عايزه اخد بريك شويه. واكسل شويه في قيام الليل والاقي نفسي. بتراجع. هوووب. الاقي نفسي. بتقلب بالعربيه وشوفت الموت بعنيا. طبعا عرفت انها رساله من ربنا والحمد لله. عدت كام سنه. وانا. بجاهد علي قد مااقدر. ومكنشي في ابتلاءات. كبيرة. زي الحادثه اللي حصلت دي. لاني رايت الموت. دي مصيبه. رجعت من فترة بسيطه من حوالي كام شهر. كسلت تاني. ولقيت نفسي بقيت. واخده راحتي خالص. في العباده. وللاسف. تركت الدعوه. اتحرقت. كنت بشوف جلد رجلي. بيطلع في ايدي. المرة الاوله من شدة تذكري. للموت. والحساب. كنت بجاهد علي قد مااقدر. المرة التانيه من شدة خوفي من النار. ومطلعتشي سهله زي ماكنت متخيله. خوفت. ساعتها بس. اتاكدت اني اللي واخد الطريق الي الله. نفسيه. ومش بيجاهد نفسه. وكل فترة يطلع لقدام. صدقوني البلاء هيجيبو. بس بطريقه صعبه. عشان كده. اتعلمت. اني اجاهد في الطريق الي الله علي قد مااقدر. ربنا يثبتني ويثبتكو. ويرزقني حسن الختام. )
خديجه. يعني خدو بالكو يابنات. ويلا بقا السلام عليكم. عشان ورايا كذا. حاجه. فرحي قرب. ياجماعه.
ياسمين بسعاده. عندنا فرح. ياااه اللهم بارك.
خديجه عقبالك انتي وحبيبتي سميه. ومني لما تروح بيت زوجها.
عند باسم. الاذان اذن. هكتب الترجمة علي طول.
باسم. بعد اذنكو. الصلاه.
جاك. باستغراب. هل انت تصلي مستر باسم.
باسم بابتسامه. نعم الحمد لله.
جاك باستغراب. تترك الاجتماع. من اجل الصلاه.
باسم بابتسامه. واترك. كل شئ من اجل الصلاه مستر جاك. فهي نداء الرب لنا. وهو اكبر من اي شئ
جاك بفضول. لماذا. تفعل ذالك.
باسم بابتسامه. بعد الصلاه. هجاوب حضرتك علي هذا السؤال
جاك باستغراب. اتفضل مستر باسم.
باسم بابتسامه. عن اذنك.
وخرج باسم. والموظفين المسلمين. صلو معاه. وواحد من الموظفين صلي بيهم. وباسم وقف معاهم عشان يساوي الصفوف.
جاك باستغراب في نفسه. ماهذا الدين. الذي يجعل. امبراطور.رجال الاعمال. يقف بين موظفينه.
باسم انتهي من الصلاه. ورجع لجاك تاني.
باسم بابتسامه. هل تاخرت. عليك مستر جاك.
جاك. لا لم تتاخر. ولكن اجبني علي سؤالي. ارجوك.
باسم بابتسامه. نحن مسلمون. نعبد الله لاشريك له. هذا الدين لا يفرق بين غني وفقير. النبي محمد. صل الله عليه وسلم. ان اكرمكم عند الله اتقاكم.
وفضل يكلمو عن الدين الاسلامي. وهو شاف. باسم قدامه. بابتسامته وتواضعه. وانو يقف بين الموظفين ويصلي معاهم. اعجب جاك بهذا الدين.هو سمع كتير عن الاسلام ولكن للاسف. سمع عن انه دين الارهاب. والمصيبه الكبرة اننا اغلبنا الا من رحم ربي اصبحنا مسلمين بلا اسلام.
باسم بابتسامه. هذا هو دين الاسلام لو تريد ان تعرف اكثر عن هذا الدين. ابحث علي. اليوتيوب. واسمع لعلماء كثير جدا.
جاك بفضول. ممكن اسالك سؤال مستر باسم.
باسم بابتسامه. تفضل مستر جاك.
جاك. لماذا تبتسم هكذا. منذ ان اتيت وانا اراك لا تكف عن الابتسام. هل هذه عادة لك
باسم بابتسامه. لا هذه انا اخد عليها اجر في ديننا. ونبينا كان دائما مبتسما. لذالك اقلده لانه قدوتنا مستر جاك.
جاك. شكرا لك مستر باسم. انا ساذهب. لان موعد الطائرة. بعد نصف ساعه.
باسم بابتسامه. تفضل مستر جاك.
باسم رن علي خديجه
باسم بابتسامه. السلام عليكم
عبد الرحمن. وعليكم السلام ورحمة الله.
باسم باستغراب. عبد الرحمن. اذيك.
عبد الرحمن. بهزار. طلقني. لسه فاكر تقلي اذيك. بقي انا. مترنش عليا ولا تعبرني كل ده ماصدقت. كتبت كتابك
باسم بضحك. انت ايه يابني. مبتتكلمشي جد ابدا. هي خديجه. هتولع فيك من شويه.
عبد الرحمن بضحك. ده انا سكرة. هي بس. عندها غل من ناحيتي. لاني احلا منها
باسم بضحك اوعي تنسي انك بتتكلم علي مراتي. وانا هروح اقلها.
عبد الرحمن.بمرح وعلي ايه ياعم الطيب احسن. انا هروح اديها الموبيل هي سبته علي الشاحن. ودخلت. تقعد في المطبخ اصله واحشها
باسم بضحك. انا خايف. لقوم مرة من النوم الاقيها واكله دراعي.
عبد الرحمن بضحك. حرص علي نفسك.
خديجه بغيظ. يحرص علي نفسه من ايه ياعبد الرحمن بيه.
عبد الرحمن بضحك. الحق. الحكومه جت. انا هنفد بجلدي.
باسم بضحك. ولا كاني كلمتك. انا مش مستغني عن نفسي.
عبد الرحمن. بيتصنع الجديه ايوه خديجه جت اهي. انا قلتلك يابني هي حتة سكرة. اتفضل خدها معاك اهي.
باسم بيضحك علي مرح عبد الرحمن.
خديجه. كلمت باسم. وفضلو يحكو لبعض عن يومهم وباسم حكي ليها وهي فرحت وبتحمد ربها علي هذه النعمه.
وانتهي الاسبوع. وجاء اليوم المنتظر. يوم الفرح. وخلاص هنفرح بالبت. بقا. وهنبل الشربات.
تعليقات
إرسال تعليق