القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات المتيم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رقية ابراهيم

 رواية بنات المتيم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رقية ابراهيم

كانو البنات في منزلهم
رتيل : كل سنه وانتي طيبه يالينو وانتي ياميرا وانتي يازوزو
زينب : وانتي طيبه.... بس انا زعلانه علشان محدش في العيله افتكر عيد ميلادنا
تولين : ولا حتى أرسلان مفتكرش مع انو عارف عيد ميلادي
إران : المهم ان احنا افتكرنا
ميرا : فعلا احنا كدا كدا بنحتفل مع بعض
رتيل : طيب تعالو نعمل كيك
إران : يلا
_____________________________________________________________
للكاتبه الصغيره (رقيه ابراهيم ) 
______________________________________________________________
في قصر عائله النوري
كانو يزينون حديقه القصر بالبلالاين والزينه
همس : أرسلان انت طويل تعال حط الزينه هنا
ليذهب أرسلان ويعلق الزينه
وكان الشباب والبنات يزينون وكانت جنا متغاظه ولكنها لا تعرف بالمفاجاءه 
في القصر
احمد لبدر : جبت الكيك
بدر : شويه وهيوصل
حامد : الناس على وصول
احمد : ابعتو الولاد
بدر : حاضر
في الخارج
بدر : يلا ياشباب روحو هاتو البنات
أدهم : حاضر
ليذهبو الي منزل البنات
في منزل البنات
كانو يصنعو الكيك ولكن كل منهم في وجهه دقيق  وكانت المنزل في حاله فوضه وكانت ميرا تضع الكعك في الفرن
رتيل : كدا احنا خلصنا.... بس شكلنا ميبشرش بالخير
ليرن جرس المنزل
تولين : تعالو نفتح
وذهبو ليفتحو الباب وتفاجاو بالشباب
وهكذا الشباب انصدمو
ليغلقو البنات في وجههم
زينب : نضفو بسرعه
ليجري البنات للصاله وظل يجرون وينضفو
عند الشباب
أسر : هو اللي حصل دا حقيقي
أدهم : وهما اي اللي حصلهم
ليطرق مالك الباب
عند البنات
تولين : احنا خلصنا وشكلنا
رتيل : عادي عادي يلا بس علشان سيبنهم على الباب
ليفتحو الباب
تولين بابتسامه والدقيق في وجهها : اي المفاجأة الجميله دي
أرسلان : لا واضح ان هي مفاجأة
رتيل :اتفضلو
ليدخلو الشباب
أسر : هو انتو اي اللي حصلكم.... يعني شكلكم بيقول انكم في حرب مع الدقيق
ميرا : كنا بنعمل امممم
لتغلق تولين فمها : كنا بنطبخ
ليبتسم أرسلان لانه يعلم أن هي زعلانه : طيب تعالو علشان في ضيوف قاعدين هناك وعايزين يتعرفوا عليكم
رتيل : ضيوف ويتعرفو علينا... ليه
أسر : منعرفش... بس احنا كنا جايين من الشركه وجدي اتصل علينا وقالنا نعدي عليكم
تولين بصدمه : الحقوو اللي في الفرن
ليذهبو البنات ويتصدمو لأن الكيك اتحرق
زينب : هو يوم منحوس... يلا نلبس ونروح
وذهبو وارتدو ملابسهم 
تولين :  أرسلان تعال شوف رسمي 
ليذهب معها أرسلان 
أسر : مشاء الله بيتكم حلو 
أدهم : واي الأيادي دي 
زينب : ذكرياتنا من أربع سنين 
إران : تعالو نوريكم رسم تولين
ليذهبو معهم 
في الغرفه 
أرسلان باعجاب : رسمك حلو خالص 
تولين بفرحه : انا عارفه 
ليدخلو عليهم الشباب 
أسر : رسم مين دا 
إران : رسم تولين.. ودي اوضتنا 
مالك : لا بجد موهبه حلوه 
وبعد أن اتفرجو على البيت ذهبو الي القصر 
في القصر
احمد : كدا كل حاجه جاهزه
زهره : اه والضيوف بدأو يحضرو
خالد : بس هما اتأخرو لي
ليسمعو صوت عربيات
هيلين : قد اتو الفتيات
أمام القصر
نزلو الجميع
ليذهبو الشباب ووضعو يدهم على أعين البنات 
أرسلان بهمس لتولين : كل سنه وانتي معايا يالينو
لتبتسم تولين : انت فاكر عيد ميلادي
أرسلان : وعمري ماهنساه
ليدخلو جميعهم ورفعو الشباب ايديهم
ميرا : وااو انتو عملتو كل دا
ليدخلو الي القصر
وتجري تولين وتحتضن والديها
وهكذا ميرا وزينب يحتضنو والدهم 
احمد : كل سنه وانتو معانا 
ليحتضنو البنات جدهم 
وبعد وقت 
همس : روحو البسو الفساتين اللي في اوضكم 
وذهبو ليرتدو الفساتين 
ارتدت تولين فستان ابيض شيفون ضيق من الخصر وواسع من الأسفل وحذاء ابيض وتركت شعرها 
ارتدت ميرا فستان اسود شيفون وحذاء اسود وتركت شعرها 
ارتدت زينب فستان طويل لونه نبيتي وبه حزام اسود وحذاء اسود وتركت شعرها 
ارتدت رتيل فستان ابيض به ورود سودا واسع وحذاء ابيض ولفت شعرها 
ارتدت إران فستان ذهبي ضيق من الخصر وواسع من الأسفل به ورد نبيتي صغير وحذاد نبيتي و تركت شعرها 
وكانو ايه في الجمال 
ونزلو الي الاسفل 
حامد : كل سنه وانتو طيبين وقدم ل كل منهم خاتم الماظ 
بدر : كل سنه وانتو طيبين ياحبايبي وقدم ل كل منهم سلسله على شكل قلب وبه فصوص من الألماس 
وهكذا ظلو ياخذو الهدايا 
وقدم أرسلان لميرا وزينب هدايا ولكن لم يقدم لتولين 
واستغربت تولين 
كريستينا : يلا ياجماعه نطفي الشمع 
وكان الضيوف معهم 
وبعد أن طفو البنات الشمع 
قطع النور 
وكل الأصوات اختفت بجانب تولين 
تولين بخوف : اي دا... أرسلان انت فين 
وفجاءه ولع النور وكانت وسط دائره من الورد والشموع وكان أرسلان يجلس على ركبته وبيديه علبه زرقاء وبه خاتم سولتير  شكل ورده كبيره للزواج 
وتفاجأت تولين 
أرسلان : تقبلي تكملي حياتك معايا 
تولين بفرحه ودموع : موفقه 
ليلبسها أرسلان الخاتم بفرحه ويقبل يديها ثم يقف ويحتضنها لتخرج العائله والمعازيم 
بدر : ابعد ياض عن بنتي 
ليضحك الجميع 
وكانت جنا تشيط غضب وحقد وغيره
وبعد أن مشي الجميع 
كانت العائله تجلس مع بعضها 
تولين للبنات : هو انتو كنتو تعرفو اللي هيحصل 
رتيل : لا بس هما قالولنا لما اجينا هنا 
احمد : طيب ياجماعه اي رايكم نسافر الصعيد لسمير 
سليمان : والله فكره حلوه اي رايكم 
خالد : طيب والشغل 
مصطفى : يبقى نخلي حد يقعد معانا 
خالد : خلاص موافقين.. بكره يبقى نمشي بكره
وبعد كلام كتير ذهب الجميع 
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات