رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حنين عادل
رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حنين عادل |
رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حنين عادل
صوت عربيات الشرطه...
بيدخلوا علي شاكر ورجالته وبيمسكوهم
شاكر: في ايه في ايه ...
الظابط ومعاه العساكر : امسكوهم ...
شاكر: ليه ..ليه
الظابط: ارموا السلاح اللي في ايديكم
شاكر ورجالته رموا السلاح والعساكر مسكوهم وحطوا الكلبشات في ايديهم ..
الظابط: مش عارف ليه وياتري انت تبع ايه دا*عش ولا تنظيم ار:؛هابي تاني ولا اخو"ان ولا ايه؟!
شاكر: صدقني يا باشا انا مش تبع اي تنظيم ولا حاجه..
الظابط: اومال ليه كل السلاح اللي معاكوا ده جايين حفله ولا فرح
شاكر: اصل ........
الظابط: هاتوهم ارموهم في البوكس ..
بيطلع الظابط والعساكر وهما ماسكين شاكر ورجالته وبيركبوهم البوكس وبيمشوا .
شاكر بتفكير: ضحكت عليه ولبستك العمه ولبستك مصيبه يا عالم هتخرج منيها ولا لاه اه يا زمن ..
.................................
في اوضه روح.
روح: يونس ..يونس انت فين انا مش حاسه بيك ليه انت ليه مش جمبي
يونس: ومن قالك اني مش جمبك انا هنا وهنا
بيشاور علي قلبها وعقلها..
روح: لأ انت مش جمبي انت وحشتني
يونس: يلا بقا يونس هايموت من غيرك
روح: يونس ما تقولش كده انا اللي هاموت من غيرك
يونس: بلاش سيرة الموت اصحي بقا كفايه نوم
روح: صدقني مش قادرة بحاول
يونس: لازم تفوقي يا روح لازم ..
وكأن الأرواح اتلاقت والقلوب بقت مربوطه ببعض وبقي بينها صله نادرة الزمن ما يقدرش عليها ...
..............................
كريمه وهيا ماسكه ايد صفاء : انا خايفه يا خيتي انا تعبت من كتر العمليات.
صفاء: ربنا يعافيكي ويشفيكي يا خيتي وتكون اخر عمليه
كرم: ان شاء الله هاتبقي كويسه هادعيلك
بصت ليه كريمه باستغراب ..
وبعدها دخلت مع الممرضه اوضه العمليات ..
سبحان الله هل هتتعظ ولا بعد ما ربنا يشفيها هاتقول بركاتك ياشيخ مخلوف يمكن ربنا بيكفر ذنبها باللي بيحصلها ده لعلها تتعظ وتعرف ان كله بايد ربنا السعاده بايده والصحه بايده وراحه البال والرزق والجواز مافيش ورقه شجرة بتقع من غير اذنه و القلب....القلب بايده والحب بايده مش بيجي بالحجاب والربط ربنا ان حب عبد بيحبب فيه خلقه والعكس قناعتها ان الشيخ مخلوف بيسر الحب والجواز والرزق ده كفر وجهل مع انها متعلمه عدم ادراك وقله عقل ودين والخطأ الأكبر علي الأهل لانهم رسخوا فيها المفهوم ده للأسف في كتير لسه بيعملوا كده وبيئذوا ناس مالهاش اي ذنب ربنا اصرف عنا كيد ساحر...بقلم حنين عادل
..................................
يونس كان قاعد في ركن في السجن ...
يونس بتفكير : ها ياروح النمر لسه كتير
...............................
بتقف عربيه الشرطه في مكان مهجور
بينزل العساكر ومعاهم شاكر والرجاله
شاكر باستغراب: انتم جايبنا فين ؟!
الظابط: امشي وانت ساكت
شاكر: فين قسم الشرطه انتم مين
زقوا الظابط قدامه لحد ما دخلوا بيت مهجور ...
ساميه كانت قاعده علي الكرسي...
ساميه بضحك: حمد الله علي السلامه يا شاكر يا نمر
شاكر: اه يا بنت ال.....
ساميه: هههههه معلش اتضحك عليك مرتين ...
بتقوم من علي الكرسي. ..
ساميه : خلص علي كل الرجاله دي وتاويها وسيب كبيرهم عشان هاعذبه براحتي ده
احد الرجال: تمام يا ست هانم ..
شاكر اتعصب علي الرجاله اللي مسكينه وحاول يفك ايده منهم بس مافيش فايدة
ساميه: شاكر ...اهدي
شاكر: هاتتحاسبي ..ماتفكريش انك هاتفلتي من كل الوساخه دي هاتتحاسبي وحسابك هايبقي عسير
ساميه: ههههه عسير ولا عصير
شاكر بصلها بعصبيه وحاول يفك نفسه منهم ويزقهم بس ماقدرش ورجالتها اتكاتروا عليه ...
..............................
في المستشفي.
ياسمين: هيا هتفوق امتي يا عمي
بدر: ربنا يسهل كله بعلم الله
ياسمين: ربنا يشفيها يارب
طلع خالد قعد جمب بدر...
وياسمين دخلت تشوف روح ..
ياسمين بصت علي روح اللي كانت نايمه والأجهزة شغاله وقناع الأكسجين علي وشها وملامحها باهته ..
ياسمين: انتي ايه يا شيخه ايه يا شيخه.. موتي بقا قرفتيني عارفه انا بكرهك ليه كل الإهتمام يبقي ليكي وانا علطول بعدك ليه كل الناس تحبك وانا لأ ليه الشخص الوحيد اللي حبيته ماحبنيش يوسف ...طلع بيحبك انتي واليوم اللي كنت هاعترف ليه بحبي قالي انه بيحبك كان بيقرب مني واخدني كوبري عشانك ... حتي كرم اللي حسيت بالإعجاب ناحيته طلع بيحبك بردة لازم اكون رقم اتنين علطول بعدك لكن لو متي هابقي رقم واحد ...
فوقي بقا وحشتيني قوي يا روح انتي مش عارفه انا بحبك قد ايه انتي اكتر من اختي ارجوكي ما تحرقيش قلبي عليكي ارجوكي اهئ اهئ
بصت ياسمين لقت بدر واقف بيسمعلها ...
روح ...اصحي بقا يا حبيبتي اهئ اهئ
طلعت ياسمين وشافت بدر لسه واقف مكانه
ياسمين: مش قادرة يا عمي وحشتني قوي
بدر: ان شاء الله هاتفوق وهاتبقي احسن من الأول
ياسمين قعدت جمب خالد اللي قعد يطبطب عليها وهيا بتعيط ...
الخداع ....ماتستغربوش ان ياسمين طلعت خاينه واللي طول الوقت كنا مفكرينها خاينه طلعت مظلومه حتي العين ممكن تغلط وماتشوفش الحقيقه ممكن تشوف حاجه والأساس حاجه تانيه ما تخسروش اللي بتحبوهم دوروا ليهم علي الف عذر الحب مش بالساهل ممكن ندور عليه سنين لكن الكره بيجي في ثانيه ....بقلم حنين عادل
..............................
رجاله ساميه ضربوا رجاله شاكر بالنار وشاكر كان متعصب جدا وبيزعق...
ساميه : كان مشهد رائع ورجالتك بتموت قدامك صح
شاكر وهوا مربوط علي الكرسي: هاجتلك هاقطعك قطيع وارمي لكل كلب حته ..
ساميه : متعشم اوي انت هنا تحت ايدي انا هاموتك وهاطلع عليك القديم والجديد هاخلص منك كل اللي انت عملته
شاكر: انا ماعملتلكيش حاجه انتي كان بيجيلك تهيؤات وبتاخدي علاج ...
ساميه: خلاص طلعتني مجنونه
شاكر: انت فعلا مجنونه اللي تبقي عاوزة تموت ولدها تبقي مجنونه اللي تفكر في القتل تبقي مجنونه ..
ساميه مسكت كرباج وبدأت تضرب فيه
ساميه بعصبيه: انت تخرس خالص انا مش مجنونه انتم اللي كلكوا مجانين .
...................................
خالد: مالك يا عمي قلقان ليه
بدر: برن علي شاكر مش بيرد من الصبح وماعرفش عنه حاجه ...
خالد : ماتقلقش يا عمي المهم تليفونه مفتوح
بدر: ايوه مفتوح
خالد: خلاص سهله انا هاعرف مكانه ...
.............................
في المستشفي...
وبعد ساعات من دخول كريمه العمليات ..
صفاء: مالك جاي رايح رايح جاي خوتني
كرم: اتأخروا اوي يا خاله انا قلقان
صفاء: ربنا يسترها ..
.........................
في السجن....
في ارض خضراء...
يونس: انتي رايحه فين
روح: انا رايحه حته احسن من هنا الدنيا وحشه اوي
يونس: ويهون عليكي تسبيني لوحدي
روح: صدقني مش بإيدي..
يونس: لأ ارجوكي اوعي تسبيني انا اضيع من غيرك والله انا اموت خليكي
بيصحي يونس علي ضرب العسكري ليه ..
يونس والعسكري شده وراه ورايح علي التحقيقات: يارب انا قلبي ماعدش مستحمل وجع انا تعبت اجبرني فيها
...............................
في عربيه بدر
خالد : وصلنا يا عمي
بدر: ايه ده مكان مهجور ايه اللي جابه هنا
بينزل بدر وخالد من العربيه وبيرن علي تليفونه وبيرن قدام البيت المهجور ...
بيوطي بدر عليه وبيطفيه
خالد: تعالي نشوفه جوه يا عمي
بدر: لا استني اطلب البوليس الأول الوضع مش مفهوم ومش مطمني
خالد: اللي تشوفه يا عمي
..............................
في اوضه روح...
بتدخل ممرضه بتبص وراها ومتوترة ...
بتحوش الكمامه من علي وشها وبتظهر انها ياسمين ...
بتطلع حقنه من جيبها و
تعليقات
إرسال تعليق