القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات المتيم الفصل الثاني 2 بقلم رقية ابراهيم

 رواية بنات المتيم الفصل الثاني 2 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الثاني 2 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الثاني 2 بقلم رقية ابراهيم

في شركه الراوي
يدخل أرسلان بطلته الجذابه وبرفانه المنتشرة لينظرون اليه الفتيات ويتهامسون عليه ليدخل الي مكتبه والذي يعتبر اكبر مكان في الشركه حيث التصميم الكلاسيكي والوانه الغامقه ليجلس على مكتبه وتدخل السكرتيره(سها) لتقول له بدلع : صباح الخير يامستر أرسلان
لينظر لها بحده ارعبتها
أرسلان : ابعتيلي أدهم ومالك
سها بدلع  : حاضر يافندم تؤمرني بحاجه تااني
أرسلان : لااا.. واحترمي نفسك ولو مااحترمتيش نفسك هتشوفي وشي التاني 
لترتبك سها : انا اسفه يافندم هروح اتصل بمالك بيه وادهم بيه
لتخرج سها ويقول أرسلان : اي القرف اللي على الصبح دا
بعد خمس دقائق
يدخل أدهم بدون ما يطرق الباب : صباح الخير ياسحس
أرسلان : سحس؟ اولا مش في بابا داخل زريبه ثانيا اي سحس دي
أدهم بابتسامة : خلاص ياكبير قول كنت عاوزني في اي
أرسلان : لما يجي مالك
ليطرق مالك على باب المكتب
ليدخل مالك : قالتلي سها انك عايزني
أرسلان لادهم :  شوفت ازاي دخل
المهم في خاين في ______________________________________________________________
للكاتبه الصغيره (رقيه إبراهيم) 
______________________________________________________________
في مكان آخر
خرجوا البنات تولين ورتيل وميرا ذاهبين الي الكافيه وفجاءه خبطت تولين في فتاه
الفتاه : انتي غبيه مش تفتحي
تولين :  الصبرر مين دي الغبيه اولا انتي اللي ماشيه ماسكه الفون ومش شايفه ادامك يبقى مين الأعمى
الفتاه بغضب : انتي بتشتميني يا حيوانه انتي انا ممكن اخلي بابا يرفدك
ميرا بهمس لرتيل : احيه تولين مش هتعديها واحتمال تترفد شوفيها
رتيل بهمس لتولين : لين حبيبتي يلا وسيبك منها
تولين :  استنو انتو بس
مين دي الحيوانه يابنت انتي انتي حابه تتضربي يعني تحبي اغير من شكلك دا
الفتاه : ياااي انتي بيئه اووي
تولين : يااااي انتي بيئه اووي (بتقلدها ) انا مش هرد عليكي لاني متربيه
الفتاه بسخريه : ومين دا اللي رباكي انتي طالعه من الميتم يعني حتى اهلك رموكي يبقى مين اللي رباكي 
تولين بغضب ضربتها بالقلم 
رتيل وميرا مسكوها 
الفتاه : انتي بتضربيني والله لهخليها سنه سوده عليكي 
تدخلو البنات وفكوا الخناق 
في الكافيه 
رتيل : مكنش ينفع تضربيها 
تولين بعصبيه : رتيللل انا بجد مضايقه ومش عايزه اطلع عصبيتي عليكي 
زينب : اهدي يالين وانتي يارتيل لين معاها حق كنتي عايزاها تسكتلها يعني 
إران : اهدو ياجماعه حصل خير 
ميرا : وانتي يالين هدى عصبيتك انتي معاكي حق بس حاولي تتحكمي في عصبيتك دي 
تولين :  هي عصبيتي اعملها اي مثلا ابوسها 
إران بضحك : والله لوكنت معاكم كنت ضربتها معاكي 
تولين بضحك : انتي بتسخنيني ولا اي
ميرا : بس ياإران زفت تعالو نطلب عصير 
زينب بضحك : بمناسبة ضرب لين للبنت😂
________&__________&______&_______&____________&___________
في الشركه 
مالك : ازاي يعني في خاين في الشركه 
أرسلان بهدوء : انا كنت شاكك ان في خاين فبدلت ورق المناقصة بورق مزيف اتسرق
أدهم : طيب انت شاكك في حد معين 
أرسلان : اه مفيش غيرو 
مالك : الواضح انو مش هيعديها على خير 
أرسلان : المهم خلو بالكم في كل كبيره وصغيره 
يدخل أسر عليهم بدون طرق 
أسر : متجمعين عند النبي خير ليه التجمع الحلو دا
جميعهم : عليه افضل الصلاة والسلام 
أرسلان : هو مش في بابا معمول للخبط والاستئذان 
أسر : لا عيب عليك يابرنس احنا أهل مكان برضو المهم متجمعين لي
مالك : في خاين في الشركه 
يدخل سليم بدون طرق : ازاي يعني الكلام دا 
أرسلان : لا اله الا الله 
مالك وادهم وأسر وسليم : محمد رسول الله 
أرسلان : الموضوع دا كبير ومش عايز حد يعرف من العيله تمام 
الكل تمام 
_____________________________________________________________
للكاتبه الصغيره (رقيه إبراهيم) 
____________________________________________________________
في مكان آخر 
ميرا : يلا يابنات علشان نمشي 
زينب : ماتتهدي شويه اقعدي خلينا قاعدين 
تولين فجاءه : بنات 
رتيل وميرا وزينب وإران : اي 
تولين : تعالو نروح عند كاميليا 
إران : فكره حلوه 
رتيل : صح وبالمره نفك عن نفسينا 
ميرا : طيب يلا
بعد ربع ساعه أمام بيت كاميليا 
تطرق الباب 
كاميليا : ايوه مين فتحت كاميليا الباب وقالت بناتي 
رتيل : وحشتينيا يااحلى كرمله 
كاميليا : انتو لسه فاكرين الاسم دا ادخلو 
تولين : والله ليكي وحشه مش بتسالي علينا لي
كاميليا : انتي عارفه مشغوله جدآ والنهارده واخده اجازه علشان ارتاح 
زينب :  الله يكون في عونك والله كفايه أن معاكي الشريره 
كاميليا بضحك : انتي لسه معقلتيش 
زينب : واخدنا اي من العقل 
إران : ياااااه ياكرمله لينا 3سنين مشوفناكيش 
كاميليا : والله انا قلت نسيتوني 
تولين : واحنا نقدر برضو انتي امنا اللي اهتمت بينا وربتينا وكنتي دايماً تساعدينا وتنقذينا من الشريره سميه 
رتيل : انتي احن واحده علينا 
وبداوء الجميع في البكاء 
تولين : اي الغم دا احنا جينا نفرح عن نفسينا قلبتوها نكد 
إران : كرمله معلش روحي هاتي لبس لينا علشان احنا هنقضي السهره عندك
كاميليا : دا احلى خبر سمعتو استنو اجيب لكو بجايم (ملحوظه كاميليا عايشه لوحدها ومش متجوزه علشان هي كانت متجوزه وجوزها مات ومتجوزتش تاني ) 
__________=_________===_______===___=__=____________=_______
في قصر عائله الراوي 
همس لخالد : بابا حبيبنا وحبيب الجماهير 
خالد : عايزه اي ياهمس 
همس للملك وساره ونجمه بصوت واطي : اتكلمو 
ملك : عمو اللي ديمآ ناصرنا 
خالد :  يبقى في حاجه وعايزين انا ابقى في وش أرسلان ومالك وسليم وادهم وأسر صح 
رويدا : انا قلت عمي دا مشاء الله قوي الملاحظه 
خالد : عايزين اي 
ساره : عايزين نطلع رحله للجامعه 
أرسلان بغضب........................
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات