القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أين منزلي الفصل الثاني 2 بقلم ندى حسن

 رواية أين منزلي الفصل الثاني 2 بقلم ندى حسن


رواية أين منزلي الفصل الثاني 2 بقلم ندى حسن

قفنا البارت الى فات على انه كرم ذهب وفتح الباب ووجده آسر
ندى بصدمة:اسر الله يخربيتكم نستونى انى عندى محاضرات اصلا
اسر وهو يضرب كرم على قفاه:ماتوسع كده ياعم الحاج
كرم وهو يرد له الضربة ولكن عند ضهره ف اسر اطول من كرم بكثير
ندى بملل فهذه عادتهم:خلاص بقا يا اسر تعالى ادخل
اسر:صباح الخير يانودى
ندى.. صباح النور
ملك وكرم:محن محن يعنى
اسر : يابنى هو انا قلت لها حاجة انا بصبح عليها بس .يالا ياحبيبتى الا اتاخرنا ثم اخرج لساانه ل كرم
ندى ببسمة:طب مش هتفطر
اسر:نفطر ايه بس ياندى احنا متاخرين يالا
ذهبوا اسر وندى وهم متجهين الى الجامعة اسر : ضاربة بوزك ليه
ندى:مافييش انا كويسه
اسر:على اسورتك برده
ابتسمت ندى عليه وقالت:هكون مالى التوأم المجنون يابنى هيجننونى معاهم وكل شوية خناق وزعيق والنهاردة ادواتى حدفوا بيهم بعض
اسر ببرود :وايه يعنى

ندى بإنفعال بسيط:ماهو يافاشل انت مش بتاع تعليم وكأن الدنيا عندك سبهللة يابنى اتجدعن وذاكرلك كلمة خلينا نخلص الكلية مع بعض وعشااان ماتصقتش وتطلع بمواد وتبقى انت فى سنة وانا فى سنة
اسر يملل :بقولك ايه ياختى فكك منى وبعدين هو انا مش كل سنة بنجح عايزة ايه تانى وبعدين انتى تجارة انجلش وانا تجارة عربي انا عارف ايه الى دخلك انجلش ما كان حالك دخلتى عربي عشان تبقى معايا وتغششينى كلمتين
ندى بغضب وصوت منخفض:بس يا فاشل اغشش مين وبعدين تعالى هنا مالها تجارة انجلش مادخلتهاش معايا ليه
اسر : ياحبيبتى اتنيلى هو انا بفهم عربي عشان افهم انجليزى
ندى بضحك:يخرب عقلك يا اسر
اسر : ياخرابي على الضحكة العسل ياناس ولا غامزتينك دول
ندى : اسر اتلم ياله انت عبيط
اسر بضحك : انتى بتقفشي بسرعة ليه يا قلبي
ندى :المهم مامتك عاملة ايه وعمو
اسر ببرود لكى يستفز ندى:احسن منك
ندى :تصدق انك بارد وعمرك ما هتتغير وانا مش ماشية معاك بعد كده
اسر:ياسلام وانا مش عايز امشى معاكى تانى
وصل اسر وندى الى الكلية واتجهت ندى الى ميار نظرت خلفها وجدت اسر فهى تعلم انه يلحق بها حتى يطمئن عليها حتى تدخل المدرج
ندى: خيارتى الحلوة عاملة ايه
ميار : الحمد لله يا نودى انتى عاملة ايه
ندى : الحمد لله بخير
ميار : اومال فين آسر ماجاش ولا ايه
ندى : جه بس اتخانقنا مع بعض وسيبته ومشيت
ميار بضحك:عادتكم ولا هتشتروها ثم نظرت الى مكان ما :اهو لسه واقف مستنيكى تدخلى اهو
فهو على دائما يفق فى ذلك المكان عندما يتشاجر هو وندى ليكى يطمأن عليها
ندى : خلاص ياميار يالا بينا يالا عشان المحاضرة هتبدا

بعد مرور حوالى 3 ساعات خرجت كلا من ندى وميار من المحاضرة اتجه ذلك الشاب اليهم
ميار:الحقى ياندى الولد الغتت جاى علينا
ندى:اوووف بقا ولد كالح وقليل الاداب صحيح كل شوية على كده وانا مش راضية اقول ل اسر عشان ما اعملش مشاكل
الشاب وهو يمد يده ل ندى :ازيك يا انسة ندى عاملة ايه
ندى وهى تاخذ يد ميار : يالا ياميار الجو بقى خنقة ف ندى لاء تتحدث مع الشباب ولا تحب ان تتحدث معهم ابدا
الشاب:ثوانى بس عايز اسالك على حاجة فوقفت ندى فظنت انه يريد ان يعرف شئ فى المحاضرة فهى بريئة بعض الشئ
🙂

ندى : اتفضل بس ياريت بسرعة
الشاب وهو يمد يده :طب مش هتسلمى طيب
ندى :سورى مش بسلم على الرجالة
الشاب : احم مافيش مشكله طيب ممكن نقعد فى الكافيه نتكلم بس
ندى وهى تستغفر ربها: يالا ياميار الاخ باين عليه فاضى

تقدمت ندى لكى تذهب بينما هو امسكها من معصمها
نظرت له ندى بغضب : انت ازاى تسمح لنفسك ياحيوان انك تمسك ايدى كده لم يستطيع الرد عليها بسبب اللكمة الذى تلقها نظرت ندى بصدمة لذلك الشخص وجدته اسر
اسر بعيون حمراء وغضب شديد: انت ازاى ياجذمة ياحيوان تمسك ايديها كده ده انا هقتلك .

ندى وهو تمسك وتسحبه:خلاص يا اسر عشان خاطرى هتلم الكلية علينا وهتعمل مشاكل وانا مش عايزة مشاكل
الشاب وهو يسمح الدم من انفه:ما انتى تعرفى شباب اهو وعاملة لنا فيها شيخة والخضرة الشريفة من ساعة ماجيتى الكلية
اسر وهو يتجه له ويلكمه:اخرس يا حيوان انت ازاى تقول عليها كده ثم تشاجروا سويا وندى تبكى بشدة
.جاء العميد : ايه اللي بيحصل هنا ده
الشاب: يادكتور هو الى...

العميد مقاطعا :كلكم على المكتب فورا ونشوف المشكلة ديه
نظر آسر الى ندى و وجدها تبكى بشدة زفر بضيق فهو لم يستطيع ان يراه دموعها اخذها وذهبوا هم وذلك الشاب البغيض الى المكتب
الدكتور:ايه الى حصل تحت ده
الشاب بكذب : يافندم انا شوفتها واقفة مع الشاب ده تحت ووقفين فى وضع مش كويس وبيعملوا حركات مش كويسه فرحت وبقولهم كده غلط ف هو مسك فيا وقعد يضربنى
نظرت له ندى بصدمة فكيف يستطيع الكذب بهذه السهولة انه حقا حقير واسر ينظر ل ندى الذى تبكى فى صمت وويحاول الا ينفعل
العميد :انتوا الاتنين مفصولين من الكلية
نظرت له ندى بصدمة ماذا هذا ايعقل ان تنفصل من الجامعة ولم تستطيع تكملة دراستها وتسافر الى الخارج من اجل اتمام مسيرتها التعليمة (انه هى تعمل الماجستير او الدكتوراه يعنى)
اسر وهو يحاول السيطرة على غضبه: الولد ده كداب يادكتور انا الى جيت لقيته ماسك ايديها غصب عنها
الشاب : وانت مالك انت بتدخل ليه
اسر ببرود : وانت مالك انت بتسال ليه
ثم نظر الى العميد
وهنا العميد عرف ان ذلك الشاب يكذب .اتجه الدكتور الى ندى وقال .ايه الى حصل يا انسة
ندى حكت له ماذا حدث دون ان تزود شئ
الدكتور وهو لا يظهر على ملامحه شئ:طيب انا مش هسمح لموقف زى ده يحصل تانى والمردة ديه هعديهالكم مرة تانية ماتلموش الا نفسكم..اتفضلوااا
ف العميد لم يستطيع معاقبة الشاب فهو من عائلة غنية
لم تستطيع ندى تحمل كل هذا فسقطت مغمى عليها ولم ينتبه اسر لها فقط سمع صريخ ميار وهى تقول : نددددددددى

معلومة :خليكم فاكرين الشاب لسه دوره ماخلصش ولسه ليه دور كبير فى الرواية
يتبع....
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات