رواية بنات المتيم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رقية ابراهيم
رواية بنات المتيم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رقية ابراهيم |
رواية بنات المتيم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رقية ابراهيم
لتتطلق رصاصه لتخرج في الهواء وكان أرسلان رافع يدها الي أعلى
ليقبضو عليهم
سناء : انا مش مصدقه....بنتي الوحيده هي سبب كل دا
كانت تولين تبكي في صمت لان سهام هي السبب في اللي حصلها في الميتم وكمان هي السبب في عذابها وحبسها وخوفها وان هي كمان كانت هتقتل امها
أرسلان : تولين.. تولين. ليقترب إليها : تولين ردي عليا
لتمشي تولين من أمامه وتخرج
وكان بدر سيذهب خلفها ولكن أرسلان وقفه
أرسلان : انا هروح وراها
ليؤمي له بدر
ليذهب أرسلان خلف تولين
أرسلان : توليين
لتقف تولين ويذهب إليها أرسلان
أرسلان : انا عارف ان كل دا صعب وعلشان كدا انا كنت بحاول اكشف كل حاجه لوحدي وخفت عليكي ليعرفوا حاجه ويئذوني فيكي
تولين بدموع : انا مش زعلانه منك... انا انا مصدومه من كل دا... ازاي واحده تعمل دا كلو لا وكمان هي سبب عذابي في الميتم لتبكي تولين
ويحتضنها أرسلان
أرسلان : هشششش كل حاجه انتهت.... هنبدأ صفحه جديده مع بعض صدقيني عملت دا كلو علشانك وعلشان اجمع العيلتين
تولين : انا مش قادره أصدق كل دا... لتفتكر انه كان متجاهلها : اوعا يلا
أرسلان بصدمه : انتي بتتحولي يابنتي مش كنتي هاديه اي اللي قلبك
تولين باندفاع : اول حاجه ولا مره كلمتني ولا حتى سألت عليا ولا سلمت عليا امبارح كل دا وفي الاخر بتحول دا حتى زينب وإران قالولي يمكن انت بتخوني
أرسلان بدهشه : مش قادر أصدق كل دا علشان تلات ايام بس طلعتو عليا اشاعات
لا وكمان بخونك
تولين باحراج : هما اللي قالو كدا
أرسلان : هما
تولين : اه
ليمسكها أرسلان من ليقت لبسها : تعالي نشوف الحكايه دي
تولين : يابني انت ماسك حرامي غسيل.. برستيجي مش كده الله
ليدخلو للعائله
ليقول سليمان : هنقفل الصفحه دي ونفتح صفحه جديده مع بعض
ليؤمي له الجميع.... ليرن هاتف حامد وكان أخيه مراد
حامد : ألوو
مراد : حامد بابا فاق واحنا في مستشفى الراوي
حامد بفرحه : ثواني وهكون عندك
ثم أغلق
خالد : في اي
حامد بفرحه : بابا فاق ومراد راح بيه على مستشفى الراوي
سليمان بفرحه : طيب يلا نروحلو
______________________________________________________________
في المستشفى
في غرفه احمد
احمد بتعب : يابني فين سليمان عايز اقولو حاجه
مراد : بابا اهده كدا اساسا انا معرفش هما فين
أمام المستشفى
كان الجميع ينزل من سيارتهم
ليدخلو الي المستشفى ويسألون على الغرفه
أمام الغرفه يدخل الجميع
لينفزع احمد ومراد
حامد : باباااا حبيبي.... وحشني صوتك اووي
احمد : انا كويس المهم عايز اقولكم ان سهام
سليمان : احنا عرفنا كل حاجه انهارده واتقبض عليها هي وحاتم
احمد : واحفادي
تولين : ازيك ياحج.. انا بنت ابنك بدر
احمد بفرح : تعالي في حضن جدك
تولين بضحك : اخاف عليك
احمد : لا تعالي متخافيش
لتجري تولين الي حضنه وتنام جمبه
ميرا : طيب واحنا
زينب : احنا بنات حامد ابنك
احمد بفرح : تعالو في حضن جدكم
ليذهبو اليه البنات
ميرا : ابعدي شويه ياتولين
تولين : لا.. وانا حجزت المكان الأول.. يلا يابابا روحي لابوكي اهو
زينب : تولين لو مقومتيش هتعرفي هعمل اي
لتحتضن تولين جدها : انا في حمايه جدي
ليضحك عليهم الجميع
أرسلان بغيره : قومي ياتولين
تولين : لا..ومش انت كنت مش بتكلمني متكلمنيش دلوقتي
أرسلان : تولين والله هجيلك.. واه انتي ياست إران وزينب بتسخنوها عليا
إران باحراج : هو انتي قولتيله
خالد : متفهمونا معاكم
سليم : انا عارف ان دا مش وقتو بس انا طالب ايد رتيل
عبدالرحمن : وانا مش هلاقي احسن منك لبنتي بس نشوف رأي العروسه
رتيل بخجل : اللي تشوفو حضرتك
تولين : ياااه على الاحترام
احمد : انتي متجوزه
تولين : تؤ تؤ
أرسلان : محجوزه
احمد باستغراب : محجوزه ازاي
أرسلان : ليا طبعا
أسر : طب احترم ابوها
أرسلان : عمي وحبيبي طبعا
ليضحك الجميع
مالك : احم احم عمو حامد
حامد : ايوه
مالك : انا بقول نخليها فرحتين
حامد بضحك : مين فيهم
مالك : انا طالب ايد ميرا
حامد : اي رايك ياميرا
ميرا بخجل : موافقه
تولين : ياروحيي... الف مبروووك ياحبايبي
سناء : اخيرا حد من المعنسين دول هيتجوزو
تولين بضحك : ههههههههه يالهوى على الضحك ههههههه عنستو يابيضه
أرسلان : عجبك كدا ياتيته
بدر بضحك : بس يابنت ادب
تولين لجدها : الحق ابنك بيزعقلي
احمد : محدش يقدر يعمل كدا طول ما انا موجود
لتخرج لهم لسانها
شمس : اه اتحدو الاتنين مع بعض
أدهم : طيب نخرج منها احنا
وبعد أن اطمنو على أحمد ذهب كل منهم الي بيتهم ماعدا حامد وخالد
______________________________________________________________
في اليوم التالي
في قصر عائله النوري
بدر : بس كدا ياعم مراد
مراد بصدمه : كل دا هي عملتو
بدر : اه
مراد : طيب بدال ما اتصالحنا تعال نرجع قصرنا اللي هناك (سليمان واحمد بنو قصرين جمب بعض ميفصلهمش غير سور واحد)
بدر : فكره حلوه وكمان البنات يكونو معانا...لما يجي حامد يبقى نقولو
______________________________________________________________
في قصر عائله الراوي
سما بعصبيه : يعني اي ماما دخلت السجن
سليمان : مامتك اذت ناس كتير وهي السبب في أن البنات يروحو الميتم وكانت بتاجر في المخدرات
سما بغضب : انتو كدابين وانا هروح لبابا
سناء : يابنتي خليكي معانا
سما : انا هروح لبابا وهخليه يطلعها
خالد بسخريه : من انهي قضيه بظبط من خطف ولا قتل ولا تجاره المخدرات وابوكي لو عرف ان مامتك كانت بتكلم راجل غريب هيطلقها
سما : انتو بتكدبو عليا انا مستحيل اقعد هنا
وذهبت لتحضير شنطتها وذهبت من البيت
في منزل البنات
تولين : تعالو نروح المستشفى
رتيل : كنت لسه هقولكم
ميرا : تمام البسوا وتعالو نروح
_____________________________________________________________
في المستشفى
ذهبو البنات الي جدهم
تتدخل تولين بسرعه : ابوووووحمييييد
لينفزع الجميع (احمد وارسلان ومالك وأسر وخالد وحامد وسليمان)
أسر : يماما فزعتيني
تولين : اتفزعتي باكتكوته
أسر : لا كدا ازعل ونجيب ناس تزعل فااتهدي
تولين : معلش
تولين لجدها : جدوو عامل اي
احمد بضحك : انا كويس لما شوفتكم
ميرا : والله انت عسل اووي
مالك : احم احمم
ميرا : انتي ياتولين عسل
ليضحك الجميع
حامد : يلا يابابا
احمد : يلا
تعليقات
إرسال تعليق