القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات المتيم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رقية ابراهيم

 رواية بنات المتيم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رقية ابراهيم

رواية بنات المتيم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رقية ابراهيم

تولين : بس انا مموتش ياماما
حامد : تقصدي اي
تولين : احنا في حد اخدنا لدار أيتام احنا الخمسه
بدر : انتو الخمسه؟؟
رتيل : انا رتيل عبدالرحمن سليمان الراوي
بدر بصدمه : انتي بنت عبد الرحمن
رتيل : اه ودي اختي التوأم إران 
تولين ادتهم الاسوره بتاعتهم : دي كانت في ايدينا زمان
حامد : وانتو مين(ميرا وزينب)
ميرا بضحك : لا ازعل فين قلب الاب
لتنصدم زهره
زهره : انتي بنت حامد صح
ميرا : ايوه انا ودي اختي زينب
حامد : انا مش قادر أصدق اللي بيحصل دا
تولين : انا هحكيلكم كل حاجه لتقص عليهم كل شي
هيلين : يعني انتي ابنتي الوحيده (هيلين من أصل روسي وبتتكلم عربي مكسر)
تولين بدموع : اه
بدر : علشان كدا لما شوفتك كنت عايز اخدك في حضني
تولين : وانا والله لتحتضنه بقوه
حامد : تعالي يازينب وانتي ياميرا
ميرا : هو انتو هتعملولنا تحليل امتى
زهرة باستغراب : تحليل اي
تولين : تحليل DNA
بدر : احنا متأكدين ان انتو بناتنا علشان كدا مش محتاجين
حامد : بس ليه كنتو عايزين تعملو التحليل دا
ميرا : علشان عيله الراوي طلبو من رتيل وإران تحليل علشان يتأكدون مع ان انكل عبدالرحمن كان متأكد انهم بناتو
بدر : احنا مش عايزين إثبات
ليحتضنهم حامد : انا كنت تعبان من غيركم كنت بلوم نفسي اني مخدتش بالي منكم 
ليدخل أمير إليهم
أمير : السلام عليكم.... تولين انتي بتعملي اي هنا
تولين : انت اللي بتعمل اي هنا
حامد : انتو تعرفو بعض
أمير : تولين تبقى زميلتي في الكليه
حامد : وكمان تبقى بنت عمك
أمير : بنت عمي مين
حامد : بنت عمك بدر
أمير : مش هي ماتت وهي واخواتي
زينب : هو انت مين
حامد : دا اخوكم أمير
زينب وميرا : نعععممم
أمير : ازاي يعني اخواتي
ليقص عليه حامد كل شئ
أمير يعني : انا بقى ليه اخوات بنات ياخدو لبسي
ليضحك حامد عليه : اه
أمير : عادي احضن اخواتي صح
بدر : اه عادي
زينب : والله يابني انا مكنتش بحبك بس دلوقتي حبيتك
أمير : والله وانا كمان
ليضحك عليهم الجميع
ليدخل عليهم عمر
عمر : السلام عليكم
ليردو عليه السلام
عمر : مين دول يابابا
ميرا : ياااااه معايا اخين
حامد : دول اخواتك يابني
ليقص له كل شي
عمر بفرحه : يعني انا ليا اخوات بنات
أمير : ايوه ياعم ودي بنت عمك
عمر : اهلا بيكي انتي اختي التالته
تولين لبابها : هو انا مليش اخوات 
بدر : لا يابنتي انتي الوحيده لينا 
رتيل : اومال احنا فين ياست تولين 
تولين : انتو قلبي اللي جو 
بدر : كان والدك عبدالرحمن صديقي القريب بس حصل حاجه خلتنا نبعد عن بعض 
زينب لحامد : هو فين ماما 
حامد بدموع : مامتك توفت يابنتي بعد لما سمعت انكم موتو 
ميرا بدموع : ربنا يرحمها 
الجميع : امين 
تولين : بس هو أمير ازاي كدينا 
حامد : أمير دخل المدرسه وهو كبير 
ميرا : الحارس اللي بره قالنا ان جدو في غيبوبه 
زهره : بسبب مشكله مع عيله الراوي 
إران بدهشه : عيلتي انا 
كان حامد سيتكلم فقاطعه أخيه لانه يعلم انه سينفجر بهم وهما ملهومش ذنب 
بدر : مشكله مع الكبار 
______________________________________________________________
في قصر عائله الراوي 
كرستينا : عايزه اشوف بناتي 
عبدالرحمن : انا هرن عليهم اشوفهم فين 
ليرن عبدالرحمن علي رتيل 
_____________________________________________________________
في قصر عائله النوري 
كان هاتف رتيل يرن 
رتيل : دا بابا 
تولين : طيب ردي عليه 
لترد رتيل عليه 
رتيل : الو السلام عليكم 
عبدالرحمن : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامله اي يا رتيل 
رتيل : انا كويسه يابابا 
عبدالرحمن : اول مره اسمع منك كلمه بابا.. المهم انتي فين 
رتيل بتشاورلهم تقول اي 
بدر : قوليلو الحقيقه 
رتيل : انا في قصر النوري يابابا 
عبدالرحمن بصدمه : نععم ازاي يعني وبتعملي اي هناك 
رتيل : اصحابي اللي كانو معايا امبارح من عيله النوري 
بدر : هاتي التليفون لحظه 
رتيل : بابا انكل بدر عايز يكلمك 
عبدالرحمن بحنيه على رفيق عمره : هو بدر رجع من السفر
بدر : ايوه رجعت يا عبدالرحمن...... عامل اي 
عبدالرحمن : انا كويس انت عامل اي وحشتني 
بدر : انا بقيت كويس لما بنتي رجعتلي وكلمتك 
عبدالرحمن : امتى هنرجع زي زمان 
بدر : قريب ان شاء الله 
وبعد وقت طويل 
رتيل : طيب يلا ياجماعه 
حامد : يلا فين 
تولين : هنروح بيتنا 
بدر : دا بيتكم 
ميرا : احنا اسفين بس احنا لما جينا هنا جينا علشان نعرفكم ان احنا عايشين ولكن احنا هنروح بيتنا 
زهره : لا طبعا انتو بتقولو اي انا اول مره اشوف البيت دا بقى في روح بعد ٢٢سنه 
زينب : صدقيني هنيجي تاني بس احنا هنروح بيتنا 
وبعد مناقشات كتيره 
ذهبو البنات الي بيتهم برفقه أمير وعمر 
في اليوم التالي 
في الصباح 
يستيقظ البنات للذهاب إلى أماكن عملهم 
في مكان التدريب الأول 
كانت تولين تتضع راسها على المكتب 
فدخل أرسلان عليهم ليراها هكذا 
أرسلان : انهارده هنختار الطلاب اللي هنشتغل معانا في الشركه 
الاسم الأول أمير حامد 
الاسم التاني تولين احمد 
الاسم التالت ميرا احمد 
الاسم الرابع رغد عبدالله 
من بكره هتتعينو في الشركه 
وبعدين وجه كلامه لتولين 
أرسلان : انسه  تولين تعالي عايزك 
تولين بنعس : اه تمام حاضر 
في المكتب تتدخل تولين الي المكتب 
تولين : نعم يامستر أرسلان 
أرسلان : مالك 
تولين : اااه نعسانه اووي بقولك 
أرسلان : قولي 
تولين : مش انت كنت عايز تعرف عيلتي 
أرسلان : اه لي كدا 
تولين : انا من عيله النوري بنت بدر النوري
أرسلان : نععمم 
تولين : انا هحكيلك كل حاجه باختصار تمام
أرسلان : تمام 
تولين : انا كنت في دار الايتام وكان معايا الاربع بنات اللي منهم بنات عمك كان عندينا مديره الميتم اسمها سميه كانت قاسيه جدا علينا وكانت ديما بتضربنا وتحرمنا من الاكل وكانت كل لما تكون متعصبه بطلع علينا عصبيتها.... كانت كلمه شريره قليله عليها لما كان عندي 10سنين كنت ديما اصحى مفزوعه اخاف ممكن تيجي تضربني لحد اما جاتت كاميليا كان عندي 15سنه المهم كاميليا دي كانت امنا التانيه ولما تمنا ال18 هي اجرت الشقه اللي احنا قاعدين فيها كانت بجد شقه حلوه جدا ووسعه برضو يبقى لما تيجي مع العيله هتشوفها المهم انا اشتغلت في الرسم كانت في واحده فاتحه معرض وانا كنت برسم وابعتها وهي طبعا كانت بتبيعو والباقين كانو بيشتغلو برضو اشترينا مستلزمات البيت وانا لونت اوضتنا احنا الخمسه وهما لونو الصاله والاوضتين علشان هما تلات اوض وصاله ومطبخ وحمام وبعدين كنا عايشين كويس لغايه قبل الأسبوعين كاميليا اتصلت عليا وقالت انهي عايزنا في المستشفى روحنا وشوفنا سميه كان عندها كانسر في الدم وحكتلنا كل حاجه احنا ماهتمناش بالموضوع لأننا مكناش محتاجين عيله وبعدها كاميليا عرفت اهلينا بمساعده اسلام ابن سميه وعرفنا اهلينا وبعدها روحنالك واليوم التاني روحت لعيلتي واللي عرفتو ان في عداوه بينكم بس بابا صاحب انكل عبدالرحمن وكلمو امبارح بسس 
أرسلان : يااااه كل دي حكايه.. المهم هو فعلا في مشكله بس جدي مرضاش يقولي عليها 
تولين : بس بابا قال لانكل عبدالرحمن ان قريب العيله هتتجمع تاني 
أرسلان : انشاء الله 
في اليوم التالي
في قصر عائله الراوي
شمس : وبعدين ياجماعه احنا عايزين البنات يعيشو معانا
كرستينا : انا لازم اشوف حل انا بناتي مشوفتهمش ليا ٢٢سنه ولما اشوفهم يمشو بعدين
نهلا : خلاص ياجماعه احنا هنعزمهم كلهم ونشوف حل بس هما التلات بنات التانين من عيله اي
عبدالرحمن : من عيله النوري
سناء : ازاي يعني
عبدالرحمن : البنت اللي كانت بتتخانق معانا دي بنت بدر النوري اما البنتين التانين بنات حامد النوري
سهام : هو بدر جي من السفر
عبدالرحمن  : اه
شمس : احنا نكلم البنات انهارده ونخليهم يجو هنا ونتكلم معاها 
سهام : انا طالعه ياجماعه على اوضتي 
ليؤمي لها الجميع 
في غرفه سهام 
سهام كانت تمسك صوره بيدها 
سهام ببكاء وحقد : انت السبب انت اللي فضلتها عليه انا هدمركو 
لتدخل ابنتها وتخبي الصوره بسرعه وتمسح دومعها 
سهام : تعالي يااختي علشان نشوف الخيبه الكبيره بتاعتك 
سما : ياماما انتي كل شويه اول لما تشوفيني تقعد تقولي نفس الكلام 
سهام : وياريت بينفع اخوكي مسافر وانتي ولا شاغله بالك 
سما : انا اعمل اي 
سهام : أرسلان شكلو بيحب البت الحلوه اللي كانت مع عيال عمك 
سما بحقد : يعني اعمل اي 
سهام : اتلحلحي شويه تبقيش قفله كدا 
سما : اعمل اي يعني 
سهام : تعالي اقولك............... 
سما : الله على دماغك دي دماغك دي توزن بلد 
سهام : طب يلا يااختي امشي..... وبعد أن غادرت سما الغرفه 
سهام : انا مش هكرر غلطتي في بنتي 
____________________________________________________________
في قصر عائله النوري 
هيلين : بدر اريد رؤيت ابنتي 
بدر : انا مش عارف دماغها ناشفه لي 
زهره بضحك : طالعه زي ابوها 
ليضحكو عليها جميعهم 
حامد : احنا لازم نجيبهم هنا مستحيل اسيبهم 
أمير : متنساش يابابا انهم كانو عايشين لوحدهم وكانو مع بعض ٢٢سنه 
حامد : انا عارف بس مش عايزهم يبعدو عني 
عمر : انشاء الله نتجمع كلنا مع بعض 
___________________________________________________________
في الشركه 
كان أرسلان يقف أمام الطلاب 
أرسلان : طبعاً كل واحد هيستلم مكانو ومراد هو اللي هيوركم أماكنكم 
مراد : طبعا في لكل واحد مكتب خاص بيه تعالو 
ليذهب الي مكتبهم 
في المكتب كانو الطلاب متجمعين 
رغد : هو مستر أرسلان مرتبط ياجماعه 
أمير : مفتكرش انو مرتبط 
ليدخل عليهم مالك : اول حاجه اهلا بيكم وسطينا ثانيا احنا هنا عايزين شغل جد وفي وقت استراحه وهتطلعو الساعه4 
ليدخل أسر : احم السلام عليكم انسه تولين أرسلان عايزك 
تولين : تمام 
ليذهب معها أسر 
أسر : فين عيال عمي 
تولين : عيال عمك ولا إران 
أسر : ادا هو انا مقفوش كدا 
تولين : اووي  وهي كمان بتحبك على فكره 
أسر : بجد هي قالتلك كدا 
تولين : اه بس متقولهاش 
أسر بفرحه : ايوه طبعا... دا مكتب ارسلان 
كانت ستدق الباب لكنها سمعت صوت أرسلان وكان عالي 
لتدخل بعد ما طرقت الباب لتجد فتاه وكانت قريبه من أرسلان 
أرسلان : تعالي ياتولين 
تولين بغيظ : اه طبعا جايه..وذهبت بجانبه 
تولين بغيره : مين الأموره 
أرسلان : دي سما بنت عمتي 
تولين : اهلا وسهلا 
سما : مين دي ياارسلان 
أرسلان : احب اعرفك على حبيبتي تولين 
لتنصدم سما 
سما ببكاء مصطنع : طب وانا انا بحبك ياارسلان 
تولين بغيره : حبك برص انتي مش سمعتي بيقول حبيبتو 
سما : ملكيش دعوه انتي انا بكلمه هو 
تولين : وانا وهو واحد 
سما : ماشي ياارسلان 
تولين : خودي الباب في ايدك..... بااااي ياسماسم 
لتخرج سما وهي تحترق بداخلها 
أرسلان : قططتي الحلوه عامله اي 
تولين بغيره : عامله زفت على دماغك ودماغها
أرسلان بضحك : انا مالي اي ذنبي ان انا قمور وحلو واتحب 
تولين : أرسلان متخلنيش اتعصب 
أرسلان : بحب اسمي لما بتقوليه 
تولين : ماتنشف يلااا 
أرسلان : اااه انتي من النوع اللي عايزه يتصبح بعلقه ويتمسي بعلقه صح 
تولين بضحك : لالالالا..... المهم عايزني لي 
أرسلان :  علشان اه علشان اقولك مرتاح هنا ولا لا 
تولين : قول يا أرسلان عايزني لي 
أرسلان يضع يديه على عنقه : علشان وحشتيني 
تولين بضحك : وانت كمان وحشتني...... OK سلام 
أرسلان : سلام 
يتبع...
لقراءة الفصل الخامس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات